AndroidHealthClinic

Leverwaarden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

remarxxx

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
14 okt 2002
Berichten
515
Waardering
1
het volgende is het geval:

Vorig jaar kreeg ik last van mijn lever, heb toen bloed laten prikken en er kwam uit dat mijn alat en gamma gt verdriedubbeld waren. Ik vond het vreemd omdat ik al een hele tijd geen alcohol had gedronken en geen medicijnen cq. roids gebruikte. Na een maandje heb ik weer een test gedaan en de dokter zei dat de waarden in orde waren. Ik heb toen verder niet meer naar de precieze cijfers gevraagd.

Nu heb ik weer mijn bloed laten testen, gewoon om te kijken hoe het met mijn leverwaarden stond na een jaartje. Nu bleek dat ze weer/nog steeds licht verhoogd zijn. Ik praat nu over een alat van 75 en een gamma gt van 55. Zelf denk ik dat het komt door de zware belasting die kt op je lichaam geeft icm met de hoge eiwitinname. Mijn arts durfde hier niet in mee te gaan en zei dat hij uit moest zoeken of een hoge eiwitinname zorgt voor een verhoging van de alat/gamma gt.

Iemand enig idee of het door de kt icm hoge eiwitinname komt of zouden er andere factoren van belang kunnen zijn? Continue rondlopen met verhoogde leverwaarden lijkt me op de lange termijn namelijk geen pretje voor mijn lever...
 
een overdaad aan voeding schaadt .
kijk maar naar die ganzen in Frankrijk die ze helemaal volproppen met vreten.
die levers van die beesten worden 6 keer zo groot.
daar maken ze weer ganzeleverpasteitjes van.
ik kan me er bij sommige BBers wel iets bij voorstellen .
misschien eet je toch iets teveel.
 
lijkt me vreemd dat het door dat vele eten komt, je lever moet iets harder werken ja, maar dan zouden de meeste bb'ers er wel last van hebben.
bij teveel eiwitten lijkt het me dat je nieren er eerst last van krijgen.

gebruik je soms speciale kruiden of andere supplementen?
 
lijkt me vreemd dat het door dat vele eten komt, je lever moet iets harder werken ja, maar dan zouden de meeste bb'ers er wel last van hebben.
bij teveel eiwitten lijkt het me dat je nieren er eerst last van krijgen.

gebruik je soms speciale kruiden of andere supplementen?

Just whey, multi en vit c
 
niks mis mee lijkt me, alhoewel vitamine a op lange termijn leverschade kan veroorzaken
hoeveel van de adh zit er in je multi?
 
hmmm zou ik even moeten kijken als ik thuis ben...
 
Heb je ooit anabolen gebruikt? Dit kan nl. leverproblemen veroorzaken, o.a tumoren. Laat je doorverwijzen naar een internist of laat een echo maken
 
Teveel eiwitten is zeer schadelijk voor de lever! Heb dit nagevraagd bij de dokter ivm wheyshakes. Op lange termijn teveel eiwitten veroorzaakt lever vlekken. Zonder lever zouden we binne de 24 uur sterven aan de ammoniak die vrijkomt bij de vertering van eiwitten (bij normale eiwit inname)


De lever heeft vele onmisbare functies, waaronder vele taken in de ingewikkelde stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten:

a. Productie van gal (ca. y l per dag), waarmee o.m. bilirubine wordt afgevoerd.

b. Vorming van plasma-eiwitten, bijv. albumine en diverse stoffen die voor een normale bloedstolling nodig zijn.

c. Opslag van uit het spijsverteringskanaal afkomstige, tot glucose afgebroken koolhydraten als glycogeen.

d. Vorming van glycogeen uit melkzuur, dat vnl. ontstaat in de spieren, als het zuurstofaanbod aan de werkende spieren tekortschiet ( ‘zuurstofschuld’).

e. Omzetting van uit het spijsverteringskanaal aangevoerde aminozuren, de verteringsproducten van eiwitten. Een gedeelte van deze aminozuren, met name die waarvan de aanvoer groter is dan de behoefte, wordt in de lever onderschept. Door transamineringsprocessen is het mogelijk sommige aminozuren om te vormen in andere. Een andere mogelijkheid van verwerking is desamineren: na afsplitsing van de NH2-groep – die, omgevormd tot ureum, via de nier wordt uitgescheiden – wordt de overblijvende verbinding omgezet in glycogeen (gluconeogenese).

f. Ontgiftende werking. De lever is in staat van tal van voor het lichaam schadelijke stoffen (zowel lichaamsvreemde – zoals bijv. geneesmiddelen – als door het lichaam zelf geproduceerde afvalstoffen) de werking te verzwakken. De laatste taak van de lever was vroeger maar een bijzaak, nu, in onze maatschappij ziet dat er behoorlijk anders uit. Een kleine opsomming van gifstoffen waar de lever regelmatig mee te maken heeft;

nicotine, drugs,
cafeïne,
alcohol,
hormonen uit vlees, de pil, hormonenzalf enzovoort,
synthetische medicijnen,
geur, kleur en smaakstoffen,
conserveringsmiddelen, stabilisatoren, emulgatoren,
inkt uit tatoeages,
zware metalen als kwik uit tandvullingen, vis enzovoort,
gifstoffen van bijvoorbeeld bespoten groente en fruit.

g. Opslag van ijzer, afkomstig van de bloedafbraak.

h. Productie van warmte. Vooral in rust is de lever de belangrijkste warmtebron voor het handhaven van de lichaamstemperatuur.

i. Fagocytose van o.a. bacteriën en endotoxinen door de Kupffercellen en pinocytose van plasmacomponenten door endotheel- en Kupffercellen. De opgenomen deeltjes en stoffen kunnen er worden afgebroken, waarbij gevormde stoffen kunnen worden afgegeven aan het bloed.
 
Laatst bewerkt:
Je lever zal inderdaad wel harder moeten werken ja, maar of het echt schadelijk is betwijfel het. Geloof niet dat een bulk echt een aanslag op je lever is. Dan zou anabolen + veel eten het einde van je lever onderhand betekenen. Overrated .....
 
daarom denk ik dat het ook belangerijk is dat je een suplement zoals o.a. mariadistel toevoegd aan je schema zodat je lever ook wat bescherming krijgt en schoon word gemaakt.

je hoeft het denk ik altijd te gebruiken maar gewoon om de zoveel tijd een (kuurtje) mariadistel van een paar weken zodat je lever ook kan herstellen.
 
baat het niet?

baat het niet dan schaadt het niet gaat in dit geval niet op.
Supplementen die je bijv. in de winkel kan krijgen kunnen ook al leverschade veroorzaken bijv. door een teveel aan vitamine A. Als je gaat rommelen met supplementen doe dat dan altijd onder supervisie van een arts en blijf weg van de anabolen!
 
Ik wil hier wel iets over kwijt.

Ik had toen ik Natural was een ALAT van 84 en Gamma GT 13. Veel te hoge ALAT aangezien je tussen de 0-45 moet zitten. Ik at toen 3400kcal per dag en nam erg veel supplementen

Half jaar later ben ik aan de AAS gegaan en ook aan de 17AA (zwaar belastend zogenaamd) en at 6000kcal per dag. Na de kuur heb ik 1 weekje maria distel gebruikt en tadaa 3 weken terug mijn waardes laten cheken (tijd van het prikken was ik 7 weken klaar met nakuur) en zit nu op ALAT 34 en GAMMA GT 12.

Kortom ik ben in betere gezondheid nu dan ik ooit natural geweest ben. Dat zeggen mijn bloedwaarden iig
 
Laatst bewerkt:
het is mooi dat je leverwaarden weer goed zijn, maar helaas zegt dit niet alles over de gezondheid van je lever. De lever heeft heel veel overcapaciteit, dat betekent dat wanneer je in het bloed verhoogde leverwaarden ziet dat de schade dusdanig is dat de lever het bijzonder zwaar heeft.
Je kan blijvende leverschade hebben zonder dat je dit in het bloed ziet. Dit geldt ook voor levertumoren (een "bijwerking") van anabolen. Deze kunnen aanwezig zijn zonder ook maar enige aanwijzing daarvoor in het bloed. Op het moment dat je het gaat zien en voelen ben je in het geval van een kwaadaardigheid vaak te laat.

De werking van mariadistel, paardebloemblad o.i.d. is nooit aangetoond
 
Back
Naar boven