MuscleMeat

Sauna en vetverbranding? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kastel

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2004
Berichten
294
Waardering
26
Lengte
1m72
Massa
73kg
Hey,

Ben vandaag een keer in de sauna geweest van mn gym, is ondertussen al 10 jaar geleden dat ik nog in een sauna ben binnengestapt.

Na een kwartier vers ik nogal veel water op de hittebron, kon het daarna niet meer uthouden (misschien doordat de lucht te vochtig werd).

Anyways ik vind het wel een relaxt gevoel, voel me beetje vermoeid (in de goede zin).

Nuja ik denk dat ik de sauna wat gewoon moet worden en volgende keren wat langer in kan.

Nu vroeg ik me af, helpt de sauna bij vetverbranding? Van het weinige dat ik weet is vetverbranding related met een hogere hartslag. Is de hogere hartslag die ik heb in de sauna van belang voor vetverbranding? Of maakt dat bijna niks uit?
 
Ja en nee...

Je verbrand wel wat kcal in de sauna (sommigen beweren tussen de 300-600, afhankelijk van de warmte en tijd, maar de meningen zijn erover verdeeld of dit werkelijk het geval is..)
Maar dit is geen directe vetverbranding...een calorie-deficiency zal echter wel weer zorgen voor vetverlies (en spier als je niet uitkijkt..)
Je hebt ook geen 'afterburn' na een sauna bezoek, dus geen verhoogde verbranding de uren erna, je kan dus beter cardio gaan doen of kt. Maar als extra'tje kan het natuurlijk geen kwaad. Alle beetjes helpen zou ik zeggen ;)

Er word ook beweerd dat de sauna helpt verstoppingen in het lichaam te verminderen, afvalstoffen en met name zware metalen te filteren. Dit zou het weer makkelijker maken voor je lichaam om de vetreserves aan te spreken.
 
Sauna is idd vet verbranden.
In de mate verschillen de meningen.

Zou na je saunagang een lekkere kouwe douche pakken, heerlijk, je voelt je herboren ERNA!
Infrarood sauna zou meer kcal verbranden. ( nooit kouwe douche na infrarood nemen )

Los van vetverbranding is het gewoon gezond, zat redenen om te pakken dus.
 
Ik geneer me om met mijn blote krokodil tussen Jan en Alleman te zitten.
 
hou je toch gewoon je string aan ?:D
Dan hangt ie alsnog tot de enkels.....

---------- Toegevoegd om 20:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:14 ----------

Zijn hier ook mensen die in een gemixte sauna vertoeven?
 
Dan hangt ie alsnog tot de enkels.....

---------- Toegevoegd om 20:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:14 ----------

Zijn hier ook mensen die in een gemixte sauna vertoeven?

Ik hou mijn onderbroek gewoon aan in de sauna, misschien een idee voor jou :dunno:
 
Sauna is idd vet verbranden.
In de mate verschillen de meningen.

Zou na je saunagang een lekkere kouwe douche pakken, heerlijk, je voelt je herboren ERNA!
Infrarood sauna zou meer kcal verbranden. ( nooit kouwe douche na infrarood nemen )

Los van vetverbranding is het gewoon gezond, zat redenen om te pakken dus.


Waarom geen koude douche dan nemen daarna?
 
Waarom geen koude douche dan nemen daarna?

Omdat je je dan niet zo goed gaat voelen. :roflol:

Infrarood sauna gaat dieper, dan gewone sauna en dus de schok voor het lichaam is dan te groot.
Kan je kramp krijgen als ik de verhalen moet geloven, dus nooit uitgeprobeerd. ;)
 
Omdat je je dan niet zo goed gaat voelen. :roflol:

Infrarood sauna gaat dieper, dan gewone sauna en dus de schok voor het lichaam is dan te groot.
Kan je kramp krijgen als ik de verhalen moet geloven, dus nooit uitgeprobeerd. ;)

Zit wat in dan. toch apart dat na zo'n "gewone" sauna kan dompelen om af te koelen en na een infrarode dus geen afkoelmogelijkheid hebt bedenk ik mij nu. Na het douchen kan ik thuis weer douchen van het nadampen.
 
Zit wat in dan. toch apart dat na zo'n "gewone" sauna kan dompelen om af te koelen en na een infrarode dus geen afkoelmogelijkheid hebt bedenk ik mij nu. Na het douchen kan ik thuis weer douchen van het nadampen.

Tuurlijk koel je wel af alleen minder snel dan met een kouwe douche, maar zoals ik het begrepen heb is dat de norm voor infrarood (die heel anders werkt dan een finse).
Vind het wel logisch als dieper gaat en zelfs je spieren gaat dat je niet in 1 keer je lichaam wilt laten afkoelen in rap tempo.
 
Tuurlijk koel je wel af alleen minder snel dan met een kouwe douche, maar zoals ik het begrepen heb is dat de norm voor infrarood (die heel anders werkt dan een finse).
Vind het wel logisch als dieper gaat en zelfs je spieren gaat dat je niet in 1 keer je lichaam wilt laten afkoelen in rap tempo.

Heb je ook gelijk in. Spieren die door diepe warmte zeg maar in een keer worden afgekoeld krijgen een enorme klap en gaan verkrampen.

Moet maar weer eens wat vaker de cabine in. Damn, had dat met de koude winterdagen moeten bedenken. Helemaal vergeten om dan de cabine in te gaan.
 
Infrarood sauna? Had hier zelfs nog nooit van gehoord
 
Sauna is heerlijk! Zeker met een koude douche erna; zelfs na een lange training voel ik me dan echt weer helemaal opgeladen.

Verder is het inderdaad goed voor je huid, alhoewel ik over extra kcal verlies (of zelfs specifiek vet-verlies) niet zeker weet hoe het zit.
 
neuh, wel vocht.
 
Vochtverlies : kan ik misschien wel begrijpen maar het zou me sterk verbazen moest je vet verliezen ???
 
Hey,

Ben vandaag een keer in de sauna geweest van mn gym, is ondertussen al 10 jaar geleden dat ik nog in een sauna ben binnengestapt.

Na een kwartier vers ik nogal veel water op de hittebron, kon het daarna niet meer uthouden (misschien doordat de lucht te vochtig werd).

Anyways ik vind het wel een relaxt gevoel, voel me beetje vermoeid (in de goede zin).

Nuja ik denk dat ik de sauna wat gewoon moet worden en volgende keren wat langer in kan.

Nu vroeg ik me af, helpt de sauna bij vetverbranding? Van het weinige dat ik weet is vetverbranding related met een hogere hartslag. Is de hogere hartslag die ik heb in de sauna van belang voor vetverbranding? Of maakt dat bijna niks uit?

Sauna kan iets helpen in de vetafname, maar oppervlakkig vanwege de afvoer via het zweet.


Je zegt dat je het niet meer uithield..................en een beetje vermoeid.
Dat zijn dingen die niet horen bij sauna gebruik.
Je moet er juist van opknappen en het moet goed uit te houden zijn.

Ik neem aan dat je de grote fout hebt gemaakt eerst zwaar te trainen en daarna de sauna in ??

Niet meer doen.

Je kan er ook zomaar doodvallen, is al redelijk vaak gebeurd met mensen die na sporten de sauna in gingen. Is nooit gebeurd met mensen die niet eerst gesport hebben.

Als je het na een training wil doen, doe dan een lichte training en zorg er voor dat je eerst uitgerust bent en je lichaam weer op de juiste tem en hartslag. Anders ben je het herstelmoment (afkoelen) aan het tegenwerken door de extreme hitte van buitenaf er juist in te jagen.

verder ontopic, dus nee je zal geen vetverbranden door een hogere hartslag oid in een sauna.
 
...
Als je het na een training wil doen, doe dan een lichte training en zorg er voor dat je eerst uitgerust bent en je lichaam weer op de juiste tem en hartslag. Anders ben je het herstelmoment (afkoelen) aan het tegenwerken door de extreme hitte van buitenaf er juist in te jagen.
...

Ik moet bekennen dat ik ook steeds na mijn training even de sauna in ga en ik moet als ik eruit kom altijd even gaan zitten om mijn hartslag wat te laten zakken en wat af te koelen. Misschien toch wat rustiger aan doen in de toekomst ...
 
Onzin, als jij gesport hebt kan je gewoon kwartiertje wachten voor je de sauna pakt.
Waar je rekening mee moet houden is dat je lichaamstemperatuur omhoog schiet door het sporte en ook sauna.

Goed afkoelen is wel een vereiste, want is niet niks deze vormen van warmte te verwerken voor je lichaam, daarom moet je ook altijd kijken waar je je prettig bij voelt, maar zomaar concluderen dat je na het sporte geen sauna kan pakken slaat echt nergens op.

Gewoon eff korte tijd a kwartiertje er tussen laten en er is niks aan de hand.

Edit: Ik pak zo'n 5 tot 7 keer per week sauna, 4 x gewone ( na sporte ) en thuis op niet trainingsdagen de infrarood en je ziet het ik leef nog steeds en voel me prima hierbij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook 4-5x per week de sauna in, ik gebruik die 10-15 minuten om rustig mijn shake naar binnen te werken. Daarna ga ik dan even op bankje zitten en afkoelen. Voel me erna altijd heerlijk leeg ( op een goede manier :p )
 
Back
Naar boven