AndroidHealthClinic

Sticky Berekening hartslagzones voor cardio (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Je kunt dan imo goed op je gevoel afgaan. Ik gebruik dan inderdaad geen hartmeter. Wel hou ik de tijd dan beter in de gaten om mijn herstel te bepalen. Sneller herstel = betere conditie.

---------- Toegevoegd om 16:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:26 ----------

Als je er wel een gebruikt kun je hem gebruiken om erachter te komen wanneer je weer mag. Als je hartslag ongeveer 130 HF heeft bereikt mag je weer knallen.
Inderdaad daar kan het handig voor zijn.
 
Is een vrouw dan standaard 4 jaar oud?
Vergeet niet dat hier de formule van Karvonen wordt gehanteerd.

Ja klopt, de standaard zoals beschreven in jj. de morree: inspanningsfysiologie, oefentherapie en training: pagina 61
 
Volgens mij heb ik een verkeerd beeld van HITT dan. Ik zal even kort uitleggen hoe ik het voor me zie:
Een HITT training is eigenlijk kort maar krachtig (15/20 minuten bijvoorbeeld)
Als je dit bijvoorbeeld op een fiets doet stel je de weerstand op een bepaald niveau in (doet er niet echt toe welk niveau).
Vervolgens fiets je 45 seconden 18 km/u gevolgd door 45 seconden 10 km/u. En dit dan de gehele duur van de HITT training.


Want Stel dat het 2 minuten duurt voordat je hartslag weer wat gedaald is, dan is het al geen HITT meer toch?
 
ik heb het ook even precies uitgerekend ik kom best wel uit op een hoge HR
rond de 160bpm als ik op 70% wil zitten en dat vind ik toch wel vrij hoog. Meestal zit ik tussen de 140/150 als ik cardio doe, als ik die 160 wil halen moet ik toch echt hard mn best doen...

---------- Toegevoegd om 16:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:34 ----------

Volgens mij heb ik een verkeerd beeld van HITT dan. Ik zal even kort uitleggen hoe ik het voor me zie:
Een HITT training is eigenlijk kort maar krachtig (15/20 minuten bijvoorbeeld)
Als je dit bijvoorbeeld op een fiets doet stel je de weerstand op een bepaald niveau in (doet er niet echt toe welk niveau).
Vervolgens fiets je 45 seconden 18 km/u gevolgd door 45 seconden 10 km/u. En dit dan de gehele duur van de HITT training.


Want Stel dat het 2 minuten duurt voordat je hartslag weer wat gedaald is, dan is het al geen HITT meer toch?


Naar mijn mening is hIIt indd ook bedoeld om je juist de verschillen in je HR te creeeren. Ik heb ook een langere rust interval nodig om mn hr weer te laten dalen. ik doe ook meestal 30 sec sprint 1 min rustig. als ik 30/30 doe blijft mn hr hoog en is het eigenlijk meer hit.
 
Volgens mij heb ik een verkeerd beeld van HITT dan. Ik zal even kort uitleggen hoe ik het voor me zie:
Een HITT training is eigenlijk kort maar krachtig (15/20 minuten bijvoorbeeld)
Als je dit bijvoorbeeld op een fiets doet stel je de weerstand op een bepaald niveau in (doet er niet echt toe welk niveau).
Vervolgens fiets je 45 seconden 18 km/u gevolgd door 45 seconden 10 km/u. En dit dan de gehele duur van de HITT training.


Want Stel dat het 2 minuten duurt voordat je hartslag weer wat gedaald is, dan is het al geen HITT meer toch?
Het is HIIT ;)

Het is een hoge intensiteit interval training. Hoe jij het omschrijft kan het goed.

ik heb het ook even precies uitgerekend ik kom best wel uit op een hoge HR
rond de 160bpm als ik op 70% wil zitten en dat vind ik toch wel vrij hoog. Meestal zit ik tussen de 140/150 als ik cardio doe, als ik die 160 wil halen moet ik toch echt hard mn best doen...
Vrouwen zitten inderdaad wat hoger. Komt omdat de hartslag van vrouwen in rust over het algemeen ook wat hoger is.
 
De een zegt dat het niks uitmaakt en puur om het totale kcal in/out gaat en de andere weer niet. Geen idee meer wat de waarheid is.
 
Laatst bewerkt:
excuse me ;)
Dadelijk eens even proberen dan, nog nooit zo mijn cardio gedaan eigenlijk.
Ik ga voor 15 minuten. 30 seconden hoog, 30 seconden laag, eens kijken hoe dat me afgaat.
 
Wat is de gem. rust hr bij mannen dan?
die van mij is 55/60 vind ik niet echt hoog?
Heb zelfs wel eens 50 gehad in de ochtend.
 
Hetzelfde volgens mij. Zal niet echt veel verschil in zitten.
Heb net 20 minuten HIIT gedaan, ging redelijk goed.
30 seconden hoog (20 km/u), 1 minuut rust (12 km/u)
hartslag zat rond de 160/170 bmp.
Dus dit zou betekenen dat ik niet meer in de 'vetverbrandingszone' zou zitten...
Als je aan HIIT doet heb je niks aan je hartslag meten :cool:
 
ik check wel altijd mn piek hr en mn rust hr om enig idee te hebben hoe hoog ik hem kan halen. ik geloof dat ik met HIIT nooit hoger ben gekomen dan zo'n 175bpm geloof ik en dat was echt mn max.
 
ja, héél af en toe haalde ik 179 :P
maar eigenlijk geen moment buiten adem geweest, wel gezweet als een gek.
En uiteraard is het intensiever als 45 minuten constant op 70% fietsen.
Denk dat ik HIIT 2x per week ga doen en de rest gewoen op 70%.
 
Oh je doet HIIT op de fiets?
Ik rennen... weet niet of het veel verschil maakt.. rennen moet je je gewicht nog dragen wellicht dan iets intensiever. Buiten adem valt bij mij opzich ook wel mee, maar merk gewoon dat ik niet meer kan.
 
Momenteel op de fiets ja, maar ik wissel het vaker af. Dus ook eens rennen, roeien of op de crosstrainer, gevarieerde cardio :cool: zo blijft het nog een beetje leuk.
Maar rennen zal inderdaad intensiever zijn, je gebruikt je hele lichaam tijdens het rennen (net als op de crosstrainer).
Ga die HIIT training gewoon een tijdje proberen en dan zie ik wel of het werkt.
 
Goede info! Ik gebruik zelf touwtjespringen als cardio :). Werkt aardig volgens mij!
 
ik deed altijd 30-45minuten lopen en nog crossen erna.
Maar sinds ik over interval training heb gehoord doe ik dat 4x per week en2x per week dan toch langer lopen.
ik warm 5minuten op een laag tempo om daarna
2minuten op 90% hartslag te gaan en 1 minuut laag tempo, dat 5 maal.
 
Helling

Hey

Ik zag dat jij ook tegen een helling op liep met ongeveer 7/10% helling.
Hoe zie jij dat als hoge intensiteit of niet want na een tijdje zijn je kuiten ook helemaal naar de klote.
Hoelang loop jij dan ongeveer met een hartslag van 140?

Alsvast bedankt voor je hulp

MVG

Ruben
 
Vraagje:

Ik heb vanochtend ook mijn HRrust opgemeten en die was 70 bmp. Klopt dit ?
Heb het een beetje vergeleken met andere personen en zie dat hun op 30 40 uit komen en dat is ongv de helft van mijn hartslag ?

Voor een intensiteit van 70% kom ik ook uit op: ((200-70)*0,8)+70= 161 BMP

Ik ben trouwens 1.78, weeg 84 kilo 20 jaar oud en vet% zit ongv tussen de 16 en 19 %

Ik had afgelopen vrijdag wel gesquat en best zwaar. Zou het misschien daardoor kunnen komen?
 
Laatst bewerkt:
Je HRrust kan na een zware training hoger uitvallen omdat je herstel nog niet volledig is afgerond. 30/40 bpm vind ik wel weer erg laag.

Je HRrust kan je het beste meten wanneer je net wakker wordt.
 
Vetopbranding

Jongens

Vetopbranding is het gemakkelijkste.
Gewoon fietsen op 60 a 65% van je MAxHR.
3X per week 1:30H
Natuurlijk ook op je eten letten.
Sta op 12 % nu en ben 51 .Eten is wel wat maniakaal.
Smorgens havermoutpap met water dan 4X per dag rijst met vis, savonds groentjes met stukje vlees 120 gr.
Voor het slapen shake met magere melk.
Na training shake met ananassap.
Ik ga dit jaar voor onder de 10 %.

JP
 
Back
Naar boven