XXL Nutrition

Snelle suikers?!

Bezoekers in dit topic

LCHealthy

Novice
Lid geworden
21 mrt 2016
Berichten
22
Waardering
3
Lengte
1m69
Massa
53kg
Vetpercentage
14%
Hallo allemaal!
Waarschijnlijk hebben jullie al gehoord van de app Myfitnesspal? En voor diegenen die het niet kennen, het is een soort digitaal voedingsdagboek. Afhankelijk van de gegevens die je invoert worden de hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten berekend. Er wordt eveneens een bepaalde hoeveelheid (snelle) suikers berekend. En nu komt mijn vraag: Koolhydraten heb ik steeds meer dan genoeg maar de snelle suikers zijn al gauw "opgebruikt" (dan komt dat cijfer in het rood te staan). Nu vroeg ik mij af of deze suikers nog een ander nadeel hebben dan het feit dat ze je bloedsuikerspiegel laten stijgen waardoor je snel terug trek krijgt? Als dit het geval zou zijn is het misschien nuttig dat ik hierop begin te letten. Even voor de duidelijkheid, ik haal deze suikers vooral uit fruit dus de hoeveelheid vetten blijft in dat opzicht wel beperkt.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes!
 
Even voor de duidelijkheid, ik haal deze suikers vooral uit fruit dus de hoeveelheid vetten blijft in dat opzicht wel beperkt.

Sorry hoor, begrijp je niet helemaal.
Welke hoeveelheid vetten doel je nu op ?
__________________________________________________________________________

By the way het antwoord op je vraag weet ik niet :p
 
Sorry hoor, begrijp je niet helemaal.
Welke hoeveelheid vetten doel je nu op ?
__________________________________________________________________________

By the way het antwoord op je vraag weet ik niet :p

Het gaat eigenlijk niet om de vetten maar gewoon om de hoeveelheid snelle suikers :) Ik vraag me af waarom je deze inname moet beperken als je toch niet eens aan het totaal aantal koolhydraten komt?
 
dus de hoeveelheid vetten blijft in dat opzicht wel beperkt.

Ik was benieuwd naar bovenstaande uitspraak, omdat (snelle) suikers niet per definitie omgezet worden in vetten.
De reden waarom ik het in een vraag verpakte was omdat ik twijfelde aan het feit dat je dat ook wel weet.

Verder gaat het niet om je aantal koolhydraten maar om het grotere plaatje, dus het totaal aantal Kcal's wat je binnen krijgt.
Daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat je niet aan je E/V/K verhoudingen zou moeten voldoen.
 
Suiker uit fruit heeft overigens ook niet zo'n grote invloed op je bloedsuikerspiegel. De meeste fruiten hebben een lage GI, met een paar die een beetje tussen laag en hoog zitten. Hoe hoger het GI is hoe meer effect het heeft op de bloedsuikerspiegel.

Voor je gains maakt het allemaal overigens niet uit, kcal in = kcal uit. Soms eet ik als een retard een korte periode ongezond, maar zonder effect op m'n cut of bulk doordat ik evenveel kcal eet en wel voldoende eiwitten nuttig.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Ik was benieuwd naar bovenstaande uitspraak, omdat (snelle) suikers niet per definitie omgezet worden in vetten.
De reden waarom ik het in een vraag verpakte was omdat ik twijfelde aan het feit dat je dat ook wel weet.

Verder gaat het niet om je aantal koolhydraten maar om het grotere plaatje, dus het totaal aantal Kcal's wat je binnen krijgt.
Daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat je niet aan je E/V/K verhoudingen zou moeten voldoen.
Vetter worden doe je op een kcal surplus. Zelfs al wordt het in je cut direct omgezet naar vet, dan zul je dat vet toch wel weer verbranden omdat je niet voldoende energie uit voeding krijgt.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Vetter worden doe je op een kcal surplus. Zelfs al wordt het in je cut direct omgezet naar vet, dan zul je dat vet toch wel weer verbranden omdat je niet voldoende energie uit voeding krijgt.

Dat je vetter wordt op een Surplus weet ik, hoe je carbs in een cut om kunt zetten naar vet snap ik niet.
Maar hopelijk ga jij me dat bijbrengen want dan heb ik weer wat geleerd :D
 
Dat je vetter wordt op een Surplus weet ik, hoe je carbs in een cut om kunt zetten naar vet snap ik niet.
Maar hopelijk ga jij me dat bijbrengen want dan heb ik weer wat geleerd :D
Het wordt als ik me niet vergis soms wel al omgezet naar vet, maar dat wordt vervolgens ook weer verbruikt. Bijvoorbeeld met fructose, je lever zou maar 50g fructose op kunnen slaan en de rest zou worden omgezet in vet indien het niet al verbrand is. Dus als je in 1 x meer dan 50g fructose zou eten en de rest zou omgezet worden in vet, dan zou dat later alsnog verbrand worden doordat je in een tekort zit.

Alhoewel ben ik niet zeker of je lever daadwerkelijk alles boven de 50g fructose omzet in vet. Heb even zitten zoeken maar kan er geen goede bron voor vinden, dus moeten we maar wat broederwetenschappen geloven.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Je lever zet fructose om, vandaar de lage gi. Fructose, glucose, galactose of zetmeel boeit vrij weinig. Kcal overschot is aankomen en diabetes heb je niet gelijk.
 
Dankjewel voor de reacties allemaal! Als ik het goed snap maakt het dus eigenlijk niet uit of je aantal carbs snelle of trage suikers zijn (behalve als we rekening houden met het verzadigingsgevoel natuurlijk)?
 
Dankjewel voor de reacties allemaal! Als ik het goed snap maakt het dus eigenlijk niet uit of je aantal carbs snelle of trage suikers zijn (behalve als we rekening houden met het verzadigingsgevoel natuurlijk)?
Yep, momenteel eet ik ook een shitload aan junk en suiker omdat m'n hongergevoel dood is:o.

*en gezondheid ofc
 
Dankjewel voor de reacties allemaal! Als ik het goed snap maakt het dus eigenlijk niet uit of je aantal carbs snelle of trage suikers zijn (behalve als we rekening houden met het verzadigingsgevoel natuurlijk)?
Voor vitamine, mineralen en spoorelementen wel, complexr carbs dus poly zitten dat wel in en een suikerklontje niet. 4 kcal is 4 kcal dus dat maakt niet uit.
 
Overall zal een persoon op de lange termijn aankomen met snelle suikers ivm insuline gevoeligheid, snel pieken suikerspiegel en weer snel dalen, geeft honger, geeft grotere kans op trek in zoetigheid/meer eten. Langzame suikers en koolhydraten is de lijn minder snel stijgend, lagere piek langer plateau en langzamere daling, langer verzadigd cq. minder snel trek in zoetigheid of weer eetlust an zich
 
MFP schaart ook alles wat op "ose" eindigt onder suiker terwijl fructose, glucose, dextrose, lactose etc allemaal heel verschillende stoffen zijn.
 
MFP schaart ook alles wat op "ose" eindigt onder suiker terwijl fructose, glucose, dextrose, lactose etc allemaal heel verschillende stoffen zijn.
Of amylose. Vrij retarded indeling.
 
MFP schaart ook alles wat op "ose" eindigt onder suiker terwijl fructose, glucose, dextrose, lactose etc allemaal heel verschillende stoffen zijn.
Dextrose, glucose same shit.
Maar toch zijn het allemaal suikers.
Lactose is galactose+glucose
 
Back
Naar boven