Fitness Seller

Vragen over bulk voedingsschema

Bezoekers in dit topic

Uhmazing

Novice
Lid geworden
19 aug 2016
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
60kg
Hallo iedereen,

ik wil graag gaan bulken en dus in massa aankomen. Ik ben deze maand 21 jaar geworden, lengte 179 cm en gewicht 60 kg. De reden om te bulken is dat ik toch wel vrij dun ben en zoals jullie waarschijnlijk al denken, dat 60 kg aan de lage kant is voor deze leeftijd en lengte.
Om een begin te maken heb ik een halterset gekocht, waarvan er gewichten kunnen worden afgehaald of opgezet. Momenteel is dit maximaal 30 kg in totaal (dus 15 per halter). Ik kan er nog altijd gewichten bij kopen. Echter ben ik met 6 kg per halter begonnen en is dit voor mij al moeilijk genoeg. Vandaar dat het me ook voldoende lijkt om gewoon thuis te beginnen en later naar de sportschool te gaan, ook aangezien ik dun ben en niet veel weeg.
Op internet heb ik een thuisschema gevonden voor dumbbells only (halters). Het is een full-body schema dus elke spiergroep wordt ermee getraind.

Dan nu met betrekking tot het voedingsschema:

Allereerst heb ik mijn BMR berekend, dit komt uit op 1645 kcal.
Met het trainingsschema zal ik 4x per week gaan trainen, en verder wil ik ook nog 2x per week joggen, dus blijft er 1 rustdag over. Voor het activiteitsniveau heb ik dan het volgende gekozen:
- Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week - x 1.55

Het onderhoud komt zodanig uit op 2550 kcal.
Ik wil er 500 kcal boven zitten, dus op 3050 kcal per dag.

Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Met deze gegevens, welke hoeveelheid eiwitten, vet en koolhydraten kan ik het beste aanhouden?

2. Is het verstandig om naast de krachttraining 2 dagen te joggen? Ik wil dit doen voor mijn conditie en ook om de benen een klein beetje te trainen.

3. Is het onderhoud reëel, of moet ik toch het activeitsniveau "Zware training/sport 6-7 dagen per week - x 1.725" aanhouden? (Indien ik uiteraard blijf joggen).


Alvast bedankt.
Gr. Uhmazing
 
Joggen moet je niet zien als teveel trainen. Joggen is gewoon je cardio wat ik in wedstrijd voorbereiding zelfs 5 x per week heb in de ochtend. Off-season 3 x in de week.
 
Het onderhoud komt zodanig uit op 2550 kcal.
Ik wil er 500 kcal boven zitten, dus op 3050 kcal per dag.

Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Met deze gegevens, welke hoeveelheid eiwitten, vet en koolhydraten kan ik het beste aanhouden?
2. Is het verstandig om naast de krachttraining 2 dagen te joggen? Ik wil dit doen voor mijn conditie en ook om de benen een klein beetje te trainen.
3. Is het onderhoud reëel, of moet ik toch het activeitsniveau "Zware training/sport 6-7 dagen per week - x 1.725" aanhouden? (Indien ik uiteraard blijf joggen).

Antwoord op vraag 1 : Er zijn verschillende theorieën over, zelf eet ik met het 50 / 30 / 20 principe ( 50 procent van totale voeding aan Koolhydraten , 30 procent eiwitten en 20 procent vetten ) maar er zijn ook personen die 60 / 20 / 20 eten

2 a 2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
1 gr vet per kg lichaamsgewicht
De rest aanvullen met Kh

Antwoord op vraag 2 : Voor je algehele conditie is het niet erg om ook te gaan joggen , bedenk echter wel dat buiten cardio goed is voor je conditie je er ook van afvalt, aangezien je wil bulken is dat enigszins tegenstrijdig, dus kun je ervoor kiezen om te stoppen met joggen of om nog meer te gaan eten
Over wat voor afstanden praten we trouwens met joggen ( 10 min warming up of hebben we het over een duurloop 5km , 10 km enz )

Antwoord op vraag 3: Ik zou je activiteiten niveau voorlopig zou houden , de trainingen zullen op dit moment ( zeker gezien je gewicht , en de hoeveelheid kg die je met dumbells pakt ) niet extreem zwaar zijn.
Je merkt echt wel aan je lichaam als deze meer vraagt oa voeding , dan is het altijd een optie om te gaan verhogen van je activiteiten niveau
 
Ik heb het volgende voedingsschema gemaakt.
Ik wilde uitkomen op 120 gram eiwitten, 508 gram koolhydraten en 60 gram vetten.
Het is uiteindelijk het volgende geworden:

schema.png



Is dit goed zo? Moet of kan ik dingen veranderen?


Gr. Uhmazing
 

Bijlagen

  • Voedingsschema bulken.xlsx
    12 KB · Weergaven: 54
ik zou wat boterhammen eruit halen en rijst erin zetten.
 
Back
Naar boven