MuscleMeat

Daar ben ik weer, was even weg. 12 jaar of zo. Even snel hervoorstellen (1 bezoeker)

Zinloze excercitie?

  • Hou maar op, dit gaat mis

  • Per definitie: altijd gaan met die banaan! Waar was je al die jaren!


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Bezoekers in dit topic

Condor

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
6 feb 2003
Berichten
9
Waardering
0
Hallo allemaal. Ik heb na de eeuwwisseling een aantal jaren serieus getrained. (niet dat ik er supergroot van werd hoor). Toen kreeg ik het náár in de rug. Lang verhaal kort:

Het ging mis tijdens een squat sessie. Veel pijn. 2 maanden niet getrained. En dit een keer of 4 over (dus maanden rust, rustig starten en binnen 6 weken hetzelfde probleem. Paar maanden rust etc.). Soms kon ik een half uur lang niet uit bed komen van de pijn. Soms koude benen en tintelen. Zenuwtje klem of zo.

Na die tijd alleen nog cardio gedaan.

Ik ga het toch weer proberen. Ben inmiddels een eind voorbij de 50. Man wat klinkt dat oud.
Ik heb het nu elk jaar wel eens in de rug. Dus... hard trainen is een risico, maar als ik niet train ben ik ook niet klachtenvrij.
In de 3 maanden dat ik bezig ben voelde tijdens twee trainingen, beide keren bij de 2e set deadliften, een rotgevoel, iets tegen pijn aan. Gelijk de hele training geskipt en een pijnstiller. Beide keren was het de volgende dag bijna over en: de training precies een week later ging daarop weer prima (en beide keren "voor straf" met verhoogde inspanning. Met beleid, dus voor de psychologie 1 kg per kant er op en een setje extra).

Ik train nu voorlopig thuis. Heb wel een barbell maar geen squatrek. Heb al in de sportschool gekeken maar man man wat een shitmuziek. Keihard. En haast geen licht. Daar trainen heeft voors en tegens.

Wat ik niet meer ga doen is legpress. Wel deadlift, en als ik naar de gym ga weer squatten. Ik moet voorkomen dat mijn rug achterblijft bij mijn benen. Ik ga héél rustig opbouwen. Niet zo'n punt want ik merk dat progressie veel langzamer gaat nu dan vroeger. Moet toch eerst behoorlijk wat (hardnekkig) vet kwijt, dus bulken zit er toch niet bij nu.

Nu een draadje over whey starten. Ik spreek jullie.
 
Welcome back :)

Nooit mee naar een dokter geweest?

Veel success met je doelen.
 
Als je alleen een barbell hebt, en je traint alleen thuis, kun je je onderrug alvast sterk maken en voorbereiden op de squat door goodmornings in je programma op te nemen.
Uiteindelijk gaat er niets boven een gezellige gym.


 
Als je alleen een barbell hebt, en je traint alleen thuis, kun je je onderrug alvast sterk maken en voorbereiden op de squat door goodmornings in je programma op te nemen.
Uiteindelijk gaat er niets boven een gezellige gym.

Zoals martinuz zegt onderrug al beginnen verstevigen.

Hij kan ook andere rugverstevigende oefeningen doen.Maar mss dat deze ook problemen kunnen geven.
Maar als hij daar al zo lang last van heeft zou ik daar toch eens mee langs de fysio,alvorens op eigen houtje of op aanraden van hier vanalle oefeningen beginnen te doen.
 
Welkom terug Condor,
ja die rug, altijd bagger en blijft zeuren.
Rustig aan weer opbouwen.

Maar waarom persee deadlift en squat en geen legpress?
Ik doe zelf sowieso altijd legpress en squat en deadlift alleen als ik absoluut geen last heb of verwacht.

Progressie zal inderdaad veel minder en langzamer zijn dan vroeger, ons lichaam wil eigenlijk verouderen. Maar is een leuk gevecht tegen de natuur. ;) En als we het goed doen blijven we lang jong en sterk.
 
Welkom terug Condor,
ja die rug, altijd bagger en blijft zeuren.
Rustig aan weer opbouwen.

Maar waarom persee deadlift en squat en geen legpress?
Ik doe zelf sowieso altijd legpress en squat en deadlift alleen als ik absoluut geen last heb of verwacht.

Progressie zal inderdaad veel minder en langzamer zijn dan vroeger, ons lichaam wil eigenlijk verouderen. Maar is een leuk gevecht tegen de natuur. ;) En als we het goed doen blijven we lang jong en sterk.

Ik heb ook ruglast en bij sommige legpress toestellen heb ik er last van.Hangt ervan af onder welke hoek deze staan.Heb vooral last bij legpress toestellen waarbij je recht zit en het gewicht in rechte lijn van je wegduwd.Schuin omhoog duwen heb ik geen last.

Mss is dat bij TS ook het geval.
 
Per definitie: altijd gaan met die banaan! Waar was je al die jaren!
 
Ok, toch weer eens ingelogd. Ik had na mijn eerste post in deze draad na 24 uur geen enkel antwoord (ongeduldig? Misschien, een klein beetje dan) dus ik dacht: dan niet!
Maar na lange tijd blijkt dat er mensen de moeite hadden genomen wat te schrijven, dus oude draad maar toch: bedankt, en een paar antwoorden.

Hoe is het mij vergaan? Mijn dicipline is dik in orde, mijn doelen heb ik verschoven van de wereld veroveren naar eruithalen wat er nog in zit.
Wedstrijden draaien zit er gewoon niet in. Het gaat nu gewoon om fit oud worden (klinkt lekker dramatisch).
In heel April heb ik niet kunnen trainen vanwege de rugpijn. In de wetenschap dat ik gewoon weer de draad op zou pakken als het weer ging. En dat heb ik ook gedaan. Daarna
weer rustig opbouwen. Het goede nieuws is dat ik tussendoor minder klachten heb. Ik ben gewoon veel voorzichtiger, meer tijd voor opwarmsetjes, niet te rigoreus verzwaren,
en vooral heel goed luisteren naar mijn lichaam (rug). Dat betekent dat ik elke maand wel een paar keer een set afbreek omdat het niet lekker zit.

Ik lees de tips om medische hulp in te roepen, heb inderdaad de fysio bezocht, de huisarts en foto's laten maken. Er is sprake van "versmalde tussenwervelruimte aan posterieuze zijde bij L4 en L5".
Bij oefeningen met zware belasting is mijn rug te hol hebben een risico op te hoge belasting bij deze rugslijtage. Ik moet dus heel nauwkeurig mijn torso fixeren, en
heb oefeningen om dat te optimaliseren.
Wel nog een peesaanhechtingsblessure gehad eind juni, waar ik soms nog last van heb. (elleboogzijde biceps). Weer een uitdaging.

Verder heb ik mijn buikomvang terug van 108cm naar 98cm, terwijl het lichaamsgewicht slechts 4 kilo is afgenomen. De laatste paar cm is helaas wat lastig, ik moet nu echt kiezen, bulk of cut.

martinnoppert
waarom geen legpress: Het is niet zo dat ik van de legpress zelf klachten krijg. Als ik de energie die ik in de legpress zou stoppen gebruik voor squat en deadlift komt mijn rug in verhouding meer mee. Ik ben vroeger ooit gestart met legpress, en ben pas na een jaar gaan deadliften, en toen was mijn rug dus niet in verhouding met mijn benen. Het is nu ook steeds zo dat mijn rug de beperkende faktor is bij deadlifts, niet mijn benen. Als ik instabiliteit voel moet ik helaas gas terugnemen.

Maar toch, in de geest van dit subforum: met het gemoed zit het best goed. Naar omstandigheden.
 
Altijd doen!! Een sterk lichaam is voor iedereen fijn, of je nou jong of oud bent.
 
Stop gewoon met squat en deadlift als het niet gaat. Beide worden zo'n beetje heilig verklaard, maar beide (kunnen zijn) zeer belastend voor je rug en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Doe alleen oefeningen waar je je lekker bij voelt, zeker als je doel "enkel" een sterker en gezond lichaam is.

Er zijn periodes dat ik beide oefeningen wel doe, maar ook (langere) periodes dat ik ze voor gezien houd.

Veel succes.
 
Martinnoppert heeft al een half jaar niet meer ingelogd.

Gewoon legpressen als je dat kunt. Alles wat meewerkt aan een krachtiger lichaam (en geen klachten brengt)
zou ik in jou schoenen staande aangrijpen.

Goed bezig !
 
Ik zou ook aan je core strength gaan werken! Misschien dat het helpt!
 
Core sterk maken kan je enorm veel helpen.
Zelf heb ik een nekhernia + vernauwing en uitval links. Trainen helpt om alles sterker te maken en minder pijn te hebben in mijn geval dan. Maar een keer een oefening niet kunnen so be it. Soms kan ik echt niet squatten omdat ik geen barbell in mijn nek kan hebben. Maar ook zonder squat kan je prima benen opbouwen. flexx123 doet ook geen squats en deadlift en wil laten zien dat je ook prima massa op kan bouwen zonder. Dus misschien dat hij wat tips heeft.
 
Back
Naar boven