XXL Nutrition

Wanneer wordt je stofwisseling langzamer?

Bezoekers in dit topic

Ersan

Cool Novice
Lid geworden
8 mrt 2015
Berichten
47
Waardering
2
Lengte
1m75
Stel je voor: mijn BMR 1825,52 en ik creëer een tekort tot aan mijn BMR. Zorgt dit ervoor dat mijn stofwisseling langzamer wordt en mijn lichaam automatisch in overlevingsstand gaat?
 
Je stofwisseling is zoals hij is als je een bepaald gewicht weegt. Dagelijks 3 a 400 onder je onderhoud zitten en je zal afvallen. Ga dit niet per dag meteen en na een dag niet afvallen zeggen dat het niet werkt, weeg per week voor een betrouwbare meting.
 
Als het al zo zou zijn dan zal het zeer minimaal zijn.

Maar ik geloof er niet in.
 
Weet niet wat je onderhoud is, maar waarom zou je tot aan een te kort tot aan je bmr willen creëeren? 300/400 onder onderhoud is meer dan genoeg en beter vol te houden
 
Wanneer wordt je stofwisseling langzamer?

Als je ouder wordt
 
Toch raar, altijd is beweerd door al die zogenaamde dieetgoeroes dat als je heel erg weinig eet dat wanneer je normaal eet dat alles er weer aan komt.

Toen het mij verteld werd op dit forum dat dit bs was geloofde ik het nog niet maar nu heb ik het zelf ondervonden.

Eerste half jaar toen ik begon met afvallen zat ik op 1000 tot maximaal 1500 calorieën, dus veel te laag toen ging ik een tijdje op maintenaince eten en kwam ik niet bii, nu eet ik 2200 calorieen en val ik af. 2200 is 300-400calorieën onder onderhoud btw voor mij.

Dus nee ik geloof niet dat je stofwisseling langzamer gaat werken.
 
Je BMR ofwel basal metabolic rate is het aantal Kcal dat jouw lichaam nodig heeft om in leven te blijven in rust (gevaste toestand maar wel wakker). Je RMR (rest metabolic rate) is wat jouw lichaam nodig heeft om te blijven leven terwijl je eet (ongeveer 10 procent hoger dan BMR door thermic effects of food). Wanneer jij lager dan je BMR gaat eten zal je lichaam i.d.d. in stresstoestand gaan aangezien dit niet lange tijd volgehouden kan worden. Om te cutten dus nooit lager gaan dan je BMR. Wanneer je dan niet meer afvalt je BMR verhogen door ofwel meer cardio of het opnieuw verhogen van je stofwisseling door langzaam aan meer te eten.
 
Je BMR ofwel basal metabolic rate is het aantal Kcal dat jouw lichaam nodig heeft om in leven te blijven in rust (gevaste toestand maar wel wakker). Je RMR (rest metabolic rate) is wat jouw lichaam nodig heeft om te blijven leven terwijl je eet (ongeveer 10 procent hoger dan BMR door thermic effects of food). Wanneer jij lager dan je BMR gaat eten zal je lichaam i.d.d. in stresstoestand gaan aangezien dit niet lange tijd volgehouden kan worden. Om te cutten dus nooit lager gaan dan je BMR. Wanneer je dan niet meer afvalt je BMR verhogen door ofwel meer cardio of het opnieuw verhogen van je stofwisseling door langzaam aan meer te eten.
Nooit lager gaan dan BMR. Bedoel je dit incl. cardio? Dus stel; BMR = 2000. Jan eet 2100 cal /dag en doet 200 cal /dag cardio. Is dit in jouw ogen not done? Of zolang je > BMR EET is het fine, ongeacht extra toeslag van cardio.
 
Nooit lager gaan dan BMR. Bedoel je dit incl. cardio? Dus stel; BMR = 2000. Jan eet 2100 cal /dag en doet 200 cal /dag cardio. Is dit in jouw ogen not done? Of zolang je > BMR EET is het fine, ongeacht extra toeslag van cardio.

Cardio is ook stress voor het lichaam, imo not done en moet je ook niet willen.
 
Cardio is ook stress voor het lichaam, imo not done en moet je ook niet willen.

Cardio is toch wel de manier om te cutten. Het is kiezen uit 2 kwaden, of je lichaam (en je spieren) dagelijks te weinig voeding geven en zo cutten.
Of je lichaam wel voldoende voeding geven en op onderhoud zitten en 300 kcal er na de training nog aflopen om voornamelijk het vet aan te spreken.
 
Cardio is toch wel de manier om te cutten. Het is kiezen uit 2 kwaden, of je lichaam (en je spieren) dagelijks te weinig voeding geven en zo cutten.
Of je lichaam wel voldoende voeding geven en op onderhoud zitten en 300 kcal er na de training nog aflopen om voornamelijk het vet aan te spreken.
maakt geen drol uit hoe je het verschil maakt.
 
Cardio is toch wel de manier om te cutten. Het is kiezen uit 2 kwaden, of je lichaam (en je spieren) dagelijks te weinig voeding geven en zo cutten.
Of je lichaam wel voldoende voeding geven en op onderhoud zitten en 300 kcal er na de training nog aflopen om voornamelijk het vet aan te spreken.

Heb je wel een idee waar het over gaat? We hebben het hier over net boven je bmr eten en daarbij cardio waardoor de totaalheid tot onder je bmr komt.
 
Ik was hier ook benieuwd naar..
Ben een keer in 4 a 4.5 week van 13 naar 6 gegaan. Zat toen ook onder bmr, 1800-2200 kcal.
Echter deed ik toen eens in de 3 dagen een refeed. Nu ik eens per week een kleinere refeed doe val ik niet zo snel af..
Ik zit te denken aan metabolic damage maar not sure.
ben benieuwd of het echt zo is of dat ik me dingen verbeeld ;)
 
maakt geen drol uit hoe je het verschil maakt.

Geen drol zou ik vervangen voor niet veel, voor behouden van je spiermassa is het net iets beter. Of het al die moeite aan cardio training waard is weet ik niet.
 
Geen drol zou ik vervangen voor niet veel, voor behouden van je spiermassa is het net iets beter. Of het al die moeite aan cardio training waard is weet ik niet.
cardio is iig wel goed voor je dat dan weer wel :)
 
Nooit lager gaan dan BMR. Bedoel je dit incl. cardio? Dus stel; BMR = 2000. Jan eet 2100 cal /dag en doet 200 cal /dag cardio. Is dit in jouw ogen not done? Of zolang je > BMR EET is het fine, ongeacht extra toeslag van cardio.

Je BMR blijft altijd het zelfde ongeacht of je meer sport ja of nee, je BMR veranderd pas wanneer er veranderingen in je lichaamssamenstelling optreden.. Dus met nooit lager gaan dan BMR bedoel ik dat je dat minimaal moet eten, het liefst meer. Echter wanneer jij meer cardio doet krijg je een groter te kort , want jouw onderhoudt is veel hoger dan jouw BMR aangezien je niet heledag in rust op een bank ligt. Wanneer jij meer cardio doet dien je ook wat meer te eten zodat de tekorten niet te groot worden.
 
Je BMR blijft altijd het zelfde ongeacht of je meer sport ja of nee, je BMR veranderd pas wanneer er veranderingen in je lichaamssamenstelling optreden.. Dus met nooit lager gaan dan BMR bedoel ik dat je dat minimaal moet eten, het liefst meer. Echter wanneer jij meer cardio doet krijg je een groter te kort , want jouw onderhoudt is veel hoger dan jouw BMR aangezien je niet heledag in rust op een bank ligt. Wanneer jij meer cardio doet dien je ook wat meer te eten zodat de tekorten niet te groot worden.
Conclusie; nooit onder BMR eten en ook niet alsnog eronder gaan dmv cardiotekort. Gewoon inname + evt. cardio > BMR houden. Zjuust?
 
Back
Naar boven