XXL Nutrition

Afvallen door MEER te gaan eten. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

fitandfree21

Novice
Lid geworden
29 sep 2016
Berichten
12
Waardering
0
Lengte
1m60
Massa
57kg
Vetpercentage
25%
Hoi allemaal,

ik zie door de bomen het bos niet meer, en omdat ik regelmatig wanneer ik iets google op dit forum terecht kom leek het mij tijd om zelf maar eens een account aan te maken!
Ik ben een vrouw van 21 jaar oud, weeg 57 kilo, heb een vetpercentage van (ongeveer) 25 procent opzich dus geen shockerende dingen, maar er is wel iets waar ik ontzettend mee zit.

Ruim een jaar geleden woog ik 68 kilo, te zwaar dus en ik besloot af te vallen. Ik verloor 4 kilo in ongeveer 2 maanden en ging daarna op reis voor een half jaar. Tijdens het reizen verloor ik 10 kilo, waardoor ik toen ik terug kwam minder woog dan ooit: 54 kilo. Ik was nog niet tevreden, en schreef me in voor personal body plan waar ik direct mee begon na mijn reis.

De eerste maand ging het goed, daarna kwam ik in een ontzettende dip. Waar ik op vakantie geen moeite had met weinig eten (warm weer, weinig beweging) vond ik het nu ontzettend zwaar om met een calorie-inname van 1200 (op een rustdag) en 1300 (op een trainingsdag) te functioneren. Ik liet me even los en kwam weer aan, 3 kilo. Op den duur, kreeg ik weer de volle motivatie en ben ik verder gegaan met PBP.

Ik sportte 5 keer per week (krachttraining), en daarnaast zo'n 2 keer per week hardlopen 5-10 km. Ik had mn calorie inname verhoogt naar ongeveer 1400 calorieën op een dag maar ik viel niet af. ONTZETTEND frustrerend.
Ik heb personal body plan ongeveer anderhalve maand geleden een beetje links laten liggen, ik ben eind oktober klaar maar het geeft me niet genoeg voldoening meer. De trainingen vond ik te soft, en verder werd ik gek van het continu foto's maken van alles wat je eet.

Iets minder dan een maand geleden ben ik veganistisch gaan eten, allereerst omdat het me een leuke uitdaging deed maar verder omdat ik al sinds 4 jaar ontzettende darmproblemen heb (PDS), waarbij ik de precieze kern van voeding maar niet lijk te vinden. Waar ik normaal elke dag buikpijn heb, heb ik nu al bijna een maand geen buikpijn. Ik denk dat niemand, met uitzondering van degene die ook bijna dagelijks pijn hebben, zich kunnen voorstellen hoe dankbaar ik daarvoor ben. Ondanks mijn liefde voor kipfilet, ei, kwark en natuurlijk al het andere waar dierlijke producten in zitten neem ik dat gemis zonder enige problemen voor lief. Ik voel me beter dan ooit, ben fit, mn huid is beter, voel me weer dun (of naja, er mag nog wel wat af als ik in de spiegel kijk maar ik heb niet meer continu het gevoel dat ik zwanger ben), ben niet meer moe en ben oprecht echt elke dag weer vrolijk en opgewekt. Heel gek hoe je lichamelijke toestand zoveel invloed heeft op je psychische gemoedsstand !

Iets nadat ik veganistisch ben gaan eten, ben ik een kijkje gaan nemen bij HealthadviesBreda. Daar werd mij verteld dat ik veel te WEINIG at. Iets wat ik moeilijk kon begrijpen (een calorietekort = afvallen, toch?) maar iets over een trage stofwisseling werd genoemd. Anyways, ik heb een nieuw eetschema gekregen waarbij ik ongeveer op 1800 calorieën per dag zit, ik doe nog steeds 5 keer per week aan krachttraining(ook met een nieuw krachtschema van HealthadviesBreda, behoorlijk pittig maar erg fijn) en 1 a 2 keer per week aan hardlopen.

Maar nu het echte probleem

Op de ene site lees ik dat de 'spaarstand' bullshit is, en dat je afvalt als je weinig eet. Maar ik ben een levend voorbeeld, tuurlijk cheat ik wel eens maar niet dagelijks en zelfs niet altijd wekelijks. Het probleem is dat ik bang ben, ik durf niet meer te eten dan wat ik nu doe. Afvallen door meer te eten gaat er gewoon niet in. Tuurlijk wil ik het gaan proberen, want nu sta ik toch maar stil maar ik zou graag advies krijgen van meerdere 'kenners' is het verhogen van 1400 calorieën naar 1800 calorieën niet een te grote stap? Moet ik nog meer aan cardio training doen?? Ga ik niet aankomen (in vet dan, spier vind ik geen probleem!)

Heel erg bedankt alvast, en sorry voor het lange verhaal.
 
Je stofwisseling kan je gewoon laten testen bij de huisarts op je schildklier hormonen, dus als je daar zekerheid over wil kan je dat doen.
Van 1400kcal naar 1800kcal is wel een grote stap dus je zal verschil merken, maar hoe of wat zal je pas weten na een maand of twee.
 
Kcal in vs kcal out.

Wat is je onderhoud?

En wat is pbp? Shit trainingen met veel te weinig voedsel?
 
Pillz PBP, een traject van 6maanden waarbij je (alles online) een coach krijgt, macro's, trainschema's en "levenslessen" Maar inderdaad, een programma waarbij de calorie inname ontzettend laag is.

Verder snap ik het calories in vs calories out, maar vraag ik me af of het verhogen van mijn calorie inname er weer voor kan zorgen dat mijn stofwisseling weer sneller gaat werken en het vetpercentage verlagen weer een beetje op gang gaat komen.

Mn onderhoud heb ik wel berekend en dmv vetmassa etc en daar kwam 2200 (ongeveer) uit. Dus ja, een simpel rekensommetje zou zeggen dat ik moet blijven afvallen maar aangezien ik al een hele tijd stil staat gaat dat niet op en daar zit dus juist mn probleem..

Rockle dat wist ik niet, interessant! Ga ik zeker even naar informeren want ben erg benieuwd, tnx! :)
 
Als 2200 echt je onderhoud is dan zou ik op 1800/1900 gaan zitten en 2/3 weken kijken wat er gebeurd.
 
Pillz, dat heb ik "gewoon" berekend met een formule en niet echt bij een lab enzo he, dus hoe nauwkeurig dit is weet ik niet.. Maar goed, kan het 2 weken proberen, al vind ik het wel dood eng.. Misschien in fases opbouwen en eerst even op 1600 gaan zitten?
 
Je stofwisseling kan best traag zijn nu, maar dat is geen spaarstand of beschadiging. Dat is eerder een gevolg van wat o.a. hormonale zaken omdat je al heel lang weinig eet. Je gaat dan onbewust wat minder bewegen (met je hoofd op en neer gaan bij een leuk deuntje, met je vingers of been op en neer gaan dat soort dingen). Alles bijelkaar kan dat best wel een hoop kcal schelen, vergis je niet.

Gewoon een kwestie van even een weekje of twee op of net iets bovn je onderhoud gaan zitten dan kun je er weer een tijdje tegenaan. Maar zoiets komt vanzelf weer terug, het is echter niks om je zorgen over te maken.

Dus spaarstand nee dat is idd onzin. Je verbrandt gewoon wat minder dan je denkt en dat moet je periodiek even rechttrekken. Zorg er overigens ook voor dat je geen gekke verhouding met voeding krijgt (zoals een hoop mensen hier). Zodra voeding stress veroorzaakt gaat er iets niet goed.

Ff alles rechttrekken dus en paar weekjes even je kcal opbouwen. Dan gewoon verdergaan. Ook mentaal wel lekker.
 
Ja, het is ook wel een oerwoud als het gaat om voeding en diëten. Gewoon minder eten of meer bewegen, of een combinatie van die 2.
 
The green happiness bekijken
 
Ineens +400 kcal is erg veel. Zelf zit ik +200 op onderhoud tijdens een clean bulk. 1200/1300 is laag, je moet ook gemiddeld gezien onder onderhoud zitten om af te vallen, echter zou ik zorgen dat je niet altijd laag zit en een refeed inplant op dagen dat je zwaar traint.
 
Pillz PBP, een traject van 6maanden waarbij je (alles online) een coach krijgt, macro's, trainschema's en "levenslessen" Maar inderdaad, een programma waarbij de calorie inname ontzettend laag is.

Verder snap ik het calories in vs calories out, maar vraag ik me af of het verhogen van mijn calorie inname er weer voor kan zorgen dat mijn stofwisseling weer sneller gaat werken en het vetpercentage verlagen weer een beetje op gang gaat komen.

Mn onderhoud heb ik wel berekend en dmv vetmassa etc en daar kwam 2200 (ongeveer) uit. Dus ja, een simpel rekensommetje zou zeggen dat ik moet blijven afvallen maar aangezien ik al een hele tijd stil staat gaat dat niet op en daar zit dus juist mn probleem..

Rockle dat wist ik niet, interessant! Ga ik zeker even naar informeren want ben erg benieuwd, tnx! :)

Ik dacht dat PBP (Van guy droog toch o.a?) normaal deed en men niet op uithonger dieten zou zetten :o Als je onderhoud 2200 is zou ik minimaal op 1800 gaan zitten.
 
Ik dacht dat PBP (Van guy droog toch o.a?) normaal deed en men niet op uithonger dieten zou zetten :o Als je onderhoud 2200 is zou ik minimaal op 1800 gaan zitten.
Nou puur vanuit fysiologie gezien (mits voldoende proteïne en geen extreem wekelijks gewichtsverlies), zie ik geen argument tegen een fiks tekort als je te maken hebt met iemand die een relatief hoog vetpercentage heeft. Spierverlies is iig onzin, permanente of semi-permanente metabole schade ook.

Het enige probleem is dat mensen met dat soort diëten nooit de problematische patronen in hun leven vervangen met betere. Ze leren dus helemaal niks en gaan uiteindelijk stukje bij beetje weer terugvallen in wat ze gewend waren. En dan gaat het met een veel lager metabolisme, vooral door lager lichaamsgewicht, vrij snel weer mis.

Maar als jij iemand bent die begrijpt waar ie mee bezig is en all je ducks in a row hebt, dan is een klein tekort imo gewoon tijdverspilling ui angst voor spierverlies oid dat niet bestaat.
 
Thanks allemaal voor het advies! Ik heb over een week of 3 weer een afspraak bij HealthadviesBreda, dus ik ga nu gewoon even kijken wat werkt en gewoon het eetschema wat ik gekregen heb volgen, maar misschien sommige dingen weg laten (zo moet ik in de avond nog eens 50 gram noten eten, maar hier heb ik vaak helemaal geen trek in en dat scheelt dan toch weer de nodige calorieën)

Even uitproberen en ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn :)
 
Nou puur vanuit fysiologie gezien (mits voldoende proteïne en geen extreem wekelijks gewichtsverlies), zie ik geen argument tegen een fiks tekort als je te maken hebt met iemand die een relatief hoog vetpercentage heeft. Spierverlies is iig onzin, permanente of semi-permanente metabole schade ook.

1200kcal, daarbij 5x per week krachttraining en 2x in de week hardlopen... Dat te kort is mijn inziens veelste groot en vraagt om te falen. Doet mij denken aan een crashdieet.

Het enige probleem is dat mensen met dat soort diëten nooit de problematische patronen in hun leven vervangen met betere. Ze leren dus helemaal niks en gaan uiteindelijk stukje bij beetje weer terugvallen in wat ze gewend waren. En dan gaat het met een veel lager metabolisme, vooral door lager lichaamsgewicht, vrij snel weer mis.

Maar als jij iemand bent die begrijpt waar ie mee bezig is en all je ducks in a row hebt, dan is een klein tekort imo gewoon tijdverspilling ui angst voor spierverlies oid dat niet bestaat.
Vergeet niet dat je dus dan ruim 1000 onder je onderhoud eet elke dag en je dat dan een langere tijd moet volhouden. Ik denk persoonlijk dat 97% van de mensen die niet gaat trekken. Ik trek het iig niet. Ik heb het gedaan.

Maar wellicht heb ik een vooroordeel gezien ik zelf kom vanaf een eetstoornis.
 
1200kcal, daarbij 5x per week krachttraining en 2x in de week hardlopen... Dat te kort is mijn inziens veelste groot en vraagt om te falen. Doet mij denken aan een crashdieet.
Ik ben het niet perse met je oneens hoor maar wat is de definitie van "een crashdieet" zonder het woord voedingsstoffen of micro's te gebruiken?

Wanneer is iets crash?
 
Ik ben het niet perse met je oneens hoor maar wat is de definitie van "een crashdieet" zonder het woord voedingsstoffen of micro's te gebruiken?

Wanneer is iets crash?
Ik vind dat zeker als je 1000kcal minder eet dan je onderhoud je een crashdieet doet. Mijn inziens ben je sowieso met een crashdieet bezig als je onder je BMR eet.
 
Ik vind dat zeker als je 1000kcal minder eet dan je onderhoud je een crashdieet doet. Mijn inziens ben je sowieso met een crashdieet bezig als je onder je BMR eet.

Wie zegt dat haar onderhoud 2200 is. Ze zou net de eerste vrouw zijn die een laag onderhoud heeft..
 
Ik vind dat zeker als je 1000kcal minder eet dan je onderhoud je een crashdieet doet. Mijn inziens ben je sowieso met een crashdieet bezig als je onder je BMR eet.
Maar wat zijn daar de nadelen van? Wat gebeurt er dan in die gevallen dat zo nadelig is?

Kijk als jij op 10% staat (laten we zeggen als vrouw op 18%-20%) dan is 1000 onder je onderhoud wellicht teveel als je spiermassa wil behouden. Maar voor de rest is het maar een cijfer. Als je vetperentage stuk hoger is dan is het waarschijnlijk dat je het makkelijk kunt opvangen door vrije vetzuren. Die aantallen zijn natuurlijk relatief. Het enige waar ik zelf bij kijk met mensen is het deel voedingsstoffen, dat wordt lastig om op een laag kcal nog op orde te krijgen.

Maar al die cijfertjes en er dan op papier een soort stoplicht aan verbinden... Nu stoppen jongens, net op oranje gesprongen! Over 100kcal springt het op rood, dan crashen we. En dan weet vervolgens niemand wat het probleem van crashen is. Gewoon aan de slag, je ziet vanzelf wanneer iets echt te hard gaat in een bepaalde situatie maar dat loopt echt niet zo'n vaart. Het is een beetje een bodybuilding mythe dat 500 kcal onder onderhoud en is een prima regel als je al een mooie sixpack hebt, niet als je nog redelijk wat vet kwijt moet.

Hoe dan ook voor mensen die interesse hebben in dat soort dingen is dit wellicht interessant: http://sigmanutrition.com/episode88/
 
Ik ben geen fan van het woord maar ik zou crashdieet definieren als een dieet extreem laag in kcal en te weinig focus op de lange termijn (terwijl lange termijn veel belangrijker is dan korte termijn wat gewicht/vetpercentage/lichaamssamenstelling betreft) of wat je daarna gaat doen. Sowieso moet je bij zo'n snelle/grote verandering beseffen dat je achteraf niet gewoon terug kan gaan naar wat je voorheen deed mits je de verandering wilt behouden.

Er zijn degelijke dieetstrategieen met daarin extreem lage kcal dagen verwerkt en dat zijn imo geen crash dieten.

Iemand die voor een vakantie/het strand/speciale gelegenheid (in je trouwjurk passen bijv) nog even snel een hoop lichaamsvet wil verliezen doet een crashdieet. Maar zelfs dan hoeft dit niet per se iets slechts te zijn, mits de persoon het een beetje slim aanpakt en niet denkt het lagere vetpercentage te kunnen behouden achteraf door gewoon terug te gaan naar oude gewoontes. Daarom vind ik het gewoon een kut woord, want het heeft nogal een negatieve connotatie die vaak terecht is, maar niet altijd.

Ik ken vrij serieuze physique/strength atleten die crash dieten (PSMF bijvoorbeeld) gebruiken om in korte tijd redelijk veel bodyfat te droppen en de draad vervolgens weer goed en slim op te pakken. Daar is maar weinig mis mee. Maar deze mensen zijn over het algemeen gezien waarschijnlijk uitzonderingen. De meeste mensen die crashdieten volgen zijn waarschijnlijk een stuk minder verstandig/doordacht bezig en in die (meerderheid van de) gevallen is het inderdaad geen verstandige aanpak.

Maar wat zijn daar de nadelen van? Wat gebeurt er dan in die gevallen dat zo nadelig is?

Kijk als jij op 10% staat (laten we zeggen als vrouw op 18%-20%) dan is 1000 onder je onderhoud wellicht teveel als je spiermassa wil behouden. Maar voor de rest is het maar een cijfer.

Mee eens. Men slaat meteen alarm als ze een laag (tov tdee) aantal kcal per dag zien zonder even te kijken wat de verdere context is. Je kan in een vrij korte periode echt een berg bodyfat kwijtraken op zo'n manier. Is het kut? Sure. Kan je in die periode nog een beetje fatsoenlijk trainen? Fuck no. Is het de verstandigste aanpak wat VVM behoud betreft? Waarschijnlijk niet. Maar ga je je hele gezondheid gegarandeerd om zeep helpen in twee weken? Nee.
 
Laatst bewerkt:
Wie zegt dat haar onderhoud 2200 is. Ze zou net de eerste vrouw zijn die een laag onderhoud heeft..
Dat zegt ze zelf. Daar is mijn mening ook op gebasseerd.
 
Back
Naar boven