MuscleMeat

Overstappen op Stronglifts 5x5. Goed idee?

Bezoekers in dit topic

4 weken stelt helemaal niets voor op jaren trainen. Als hij zich in die tijd op techniek focust levert hem dat alleen maar voordelen op. Op techniek trainen is NOOIT verspilde moeite.
Op techniek trainen kan altijd. Met de voorgestelde methode gaat techniek waarschijnlijk weer snel achteruit na die 4 weken.

Een alternatief is vanaf een kleinere reset wekelijks verhogen en een lichtere dag voor techniek gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
4 weken stelt helemaal niets voor op jaren trainen. Als hij zich in die tijd op techniek focust levert hem dat alleen maar voordelen op. Op techniek trainen is NOOIT verspilde moeite.
Dan doe je dat tijdens je warming up kan je het daarna gelijk onder acceptabele gewichten testen in plaats van 4 weken later.
 
Op techniek trainen kan altijd. Met de voorgestelde methode gaat techniek waarschijnlijk weer snel achteruit na die 4 weken.

Een alternatief is vanaf een kleinere reset wekelijks verhogen en een lichtere dag voor techniek gebruiken.
Waarom zou je techniek achteruitgaan? Het voortdurend oefenen van een bewegingspatroon zorgt er juist voor dat deze inslijt. Het enige wat kan gebeuren is dat je techniek toch al belabberd was en dan kom je jezelf snel genoeg tegen bij hogere gewichten.

Dan doe je dat tijdens je warming up kan je het daarna gelijk onder acceptabele gewichten testen in plaats van 4 weken later.
Je warm up is je warm up en geen techniek training.

Ik snap de haast allemaal niet, Stronglifts gaat al snel genoeg met per training gewicht verhogen. Maar whatever floats your boat, dit is zoals ik er zelf naar kijk.
 
Laatst bewerkt:
Op techniek trainen kan altijd. Met de voorgestelde methode gaat techniek waarschijnlijk weer snel achteruit na die 4 weken.

Oke, ik respecteer ieders mening maar bij deze moet ik wel veel moeite doen.
 
Waarom zou je techniek achteruitgaan? Het voortdurend oefenen van een bewegingspatroon zorgt er juist voor dat deze inslijt. Het enige wat kan gebeuren is dat je techniek toch al belabberd was en dan kom je jezelf snel genoeg tegen bij hogere gewichten.
Gebeurd veel door het elke training op het randje van je kunnen trainen en de nadruk op verhogen zolang het koste wat kost lukt om reps af te maken voor PRs. Het voortdurend oefenen van een bewegingspatroon kan ook anders. Oudere 5x5 schema's hadden lichtere dagen erin verwerkt, of door terug te gaan in reps of door een percentage te pakken. En testen of er nog reps in de tank zitten is ook erg handig.

Ik snap de haast allemaal niet, Stronglifts gaat al snel genoeg met per training gewicht verhogen. Maar whatever floats your boat, dit is zoals ik er zelf naar kijk.
Inderdaad geen haast daarom is wekelijks verhogen met meer trainingen om op te bouwen ipv dagelijks PRs te pushen een goede optie. :P

Zo snel verhogen zit sowieso weinig toekomst in en is niet echt een nuttige gewoonte om aan te leren. Maar goed het hoeft ook geen ramp te zijn. Als je zo ver reset wil je wel snel weer terug naar je normale gewichten en als die nog laag zijn maakt het ook weinig verschil. Wanneer PRs niet meer te doen zijn kun je die snelheid altijd nog terugschroeven.

Ik zeg alleen dat er andere mogelijkheden zijn met goede redenen om af te wegen. Net als dat er ook wel ondersteunende oefeningen (ook goed voor techniek) en isolatie/conditionering bij gedaan kan worden. Geeft wat om over na te denken naast alleen maar stronglifts napraten.

De keuze is aan imnewhere of een ieder voor zich wat daar dan mee te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je voldoening haalt uit deze geweldige reactie van je :P

OT:
Als je begint op 50% van je 1RM dan loop je veel minder snel vast. Het punt van SL is om IEDERE training te verhogen en niet om OM de training of NA 2 trainingen je gewicht te verhogen.
Zou ik een nieuw schema beginnen, laten we zeggen 5x5 en ik begin met 80%, dan loop ik veel sneller vast, plus kan ik me niet goed richten op m'n uitvoering ivm hoge startgewicht.

Als je het anders wilt doen is dat altijd goed! Maar advies is advies, wij hebben er echt niks aan als je jouw eigen mening door ieder anders schedel wilt beuken.
 
Hoe ga je dan sneller vastlopen door langzamer te verhogen?

Als je begint met 90% omdat je al wat getraint hebt en per week 2.5% verhoogt dan train je die 4 weken met gewicht dat relevanter is voor je 5x5 en daarna ga je met PRs rustiger vooruit dan met iedere training verhogen. Zo heeft je lichaam een relevante stimulans en de tijd om zich aan te passen. En kun je in de week lichtere trainingen doen die de hele week door je techniek en hypertrofie stimuleren en zo je lange termijn progressie ondersteunen.

Waar Stronglifts en Starting Strength per training verhogen doen zij dat met als doel zo snel mogelijk vooruit te gaan in gewicht. Niet om techniek te oefenen en niet om minder snel vast te lopen. Maar dat is onderhevig aan guidelines anders dan simpelweg dat alle reps weer omhoog komen, waardoor je in de praktijk wel krijgt dat je om de training of na meerdere trainingen pas verhoogd.
 
Wat een kutdiscussie.
Waar Stronglifts en Starting Strength per training verhogen doen zij dat met als doel zo snel mogelijk vooruit te gaan in gewicht. Niet om techniek te oefenen en niet om minder snel vast te lopen.

Dit klopt gewoon niet man, je bent onzin aan het verkondigen, sorry.
 
Hoe ga je dan sneller vastlopen door langzamer te verhogen?

Als je begint met 90% omdat je al wat getraint hebt en per week 2.5% verhoogt dan train je die 4 weken met gewicht dat relevanter is voor je 5x5 en daarna ga je met PRs rustiger vooruit dan met iedere training verhogen. Zo heeft je lichaam een relevante stimulans en de tijd om zich aan te passen. En kun je in de week lichtere trainingen doen die de hele week door je techniek en hypertrofie stimuleren en zo je lange termijn progressie ondersteunen.

Waar Stronglifts en Starting Strength per training verhogen doen zij dat met als doel zo snel mogelijk vooruit te gaan in gewicht. Niet om techniek te oefenen en niet om minder snel vast te lopen. Maar dat is onderhevig aan guidelines anders dan simpelweg dat alle reps weer omhoog komen, waardoor je in de praktijk wel krijgt dat je om de training of na meerdere trainingen pas verhoogd.

Dit loopt ook echt op niks uit, jij hebt een andere mening en wil dit koste wat kost verdedigen. Dat mag, maar je mag het nu wel opgeven, want zoals je merkt, hebben wij een andere mening.
 
Waarom altijd gelijk dat gejank over onzin dit discussie dat en hou je mond dit je hebt geen gelijk dat. Fucking pubers op dit forum. Kijk eens naar inhoud niet je ego en kom met logische redenaties die aantonen dat je begrijpt of probeerd te begrijpen waar iemand met z'n informatie vandaan komt. Niet alles is een discussie die je moet winnen, het is wat text op internet je wint niks met je mening.

Wat een kutdiscussie.


Dit klopt gewoon niet man, je bent onzin aan het verkondigen, sorry.
Techniek moet je altijd oefenen maar dat is niet het doel van per training PRs zetten. Kan het samen gaan? Sure, net als dat hypertrofie samen gaat met 5x5. Kun je elk moment de focus op alle elementen tegelijk hebben..?

Daar zijn dan de resets weer voor he. Daarom werd er ook gezegd dat je tijdens de reset mooi op techniek kunt focusen. Want daarna focus je daar niet meer op. Anders zeg je dat je op techniek focust door elke training 102.5% van je 5x5 PR te pakken.

Dit loopt ook echt op niks uit, jij hebt een andere mening en wil dit koste wat kost verdedigen. Dat mag, maar je mag het nu wel opgeven, want zoals je merkt, hebben wij een andere mening.
Ik dacht dat ik het verschil tussen die 5x5 mogelijkheden nog niet goed genoeg verwoord had omdat je zei dat je met langzamer verhogen minder aan techniek kunt werken en sneller vastloopt. Terwijl het juist op die punten voordelen geeft.

Niet alles is een mening he :o Je mag ook van mening zijn dat de aarde plat is maar dat maakt mijn uitleg dat dat niet zo is nog geen mening.
 
Je mag niet op het heilig 5x5 huisje trappen chrisk
 
Back
Naar boven