AndroidHealthClinic

Afvallen (vet verlies)

Bezoekers in dit topic

Man maak er niet zo'n probleem van, leer eens in de praktijk werken ipv de boekjes voor je te blijven zien.
Ik zeg werkelijkwaar nergens dat dit DE manier is om te volgen. Dit is mijn manier. Andere trainers hebben weer andere manieren.
Feit blijft dat ik er mijn brood mee verdien, klanten tevreden zijn en dat jouw reacties mijn dag weer helemaal goed maken :)
Ik denk dat de praktijk in Auswitch wel wat aan jouw kennis zou hebben, ze zaten daar dik onder hun BMR en toch verloren ze al hun vet, wat deden ze fout? Hun lichaam zou toch vet moeten vasthouden?

Vetweefsel is o.a. bedoeld als reserve voor een hongersnood, dus in een hongersnood wordt vet JUIST aangesproken. Indien spieren onvoldoende prikkels krijgen worden die ook aangesprokene (vandaar dat we krachttraining doen in een cut, je zorgt voor voldoende prikkels om je spieren te behouden). Onder je BMR is inderdaad altijd een kut idee maar dat is omdat je lichaam dat geen energie krijgt voor vitale processen (dit is wat je BMR in feite is, de minimale behoefte aan energie om te functioneren).
 
Indien spieren onvoldoende prikkels krijgen worden die ook aangesprokene (vandaar dat we krachttraining doen in een cut, je zorgt voor voldoende prikkels om je spieren te behouden).

Dit begrijp ik niet helemaal
 
Dit begrijp ik niet helemaal
In een energie tekort zal je lichaam spieren gaan afbreken als deze niet genoeg geprikkeld worden (voornamelijk door ze te gebruiken) tot een punt waar de aanwezige prikkels voldoende zijn voor de aanwezige spiermassa. Je lichaam beschouwd spiermassa als onnodig en kostbaar om te onderhouden tenzij jij zorgt dat je lichaam denkt dat de spieren nodig zijn (door trainingsprikkels etc.). Dit gebeurt natuurlijk niet direct, vetmassa wordt sowieso eerst aangesproken maar in een langdurig deficit is het wel noodzaak om je spieren te blijven prikkelen zodat je lichaam ze als nodig blijft beschouwen. Dit is denk ik wel een van de hoofdredenen waarom je in de cut alsnog blijft liften: spier en kracht behoud.
 
In een energie tekort zal je lichaam spieren gaan afbreken als deze niet genoeg geprikkeld worden (voornamelijk door ze te gebruiken) tot een punt waar de aanwezige prikkels voldoende zijn voor de aanwezige spiermassa. Je lichaam beschouwd spiermassa als onnodig en kostbaar om te onderhouden tenzij jij zorgt dat je lichaam denkt dat de spieren nodig zijn (door trainingsprikkels etc.). Dit gebeurt natuurlijk niet direct, vetmassa wordt sowieso eerst aangesproken maar in een langdurig deficit is het wel noodzaak om je spieren te blijven prikkelen zodat je lichaam ze als nodig blijft beschouwen. Dit is denk ik wel een van de hoofdredenen waarom je in de cut alsnog blijft liften: spier en kracht behoud.

Als je in een extreme deficit zit maakt het geen fuck uit of jij je spieren prikkelt of niet.
Hoe dan ook zal er sprake zijn van spierafbraak. Echter kun dat proces wel verminderen.

Daarnaast ben ik het gedeeltelijk met je eens. Survival mode bestaat niet en inderdaad, de kinderen in Afrika zijn daar het levende bewijs ervan.

Het is altijd jammer om te zien dat er mensen zijn die nog steeds in die flauwekul geloven.
 
  • Like
Waarderingen: cnh
Als je in een extreme deficit zit maakt het geen fuck uit of jij je spieren prikkelt of niet.
Hoe dan ook zal er sprake zijn van spierafbraak. Echter kun dat proces wel verminderen.

Daarnaast ben ik het gedeeltelijk met je eens. Survival mode bestaat niet en inderdaad, de kinderen in Afrika zijn daar het levende bewijs ervan.

Het is altijd jammer om te zien dat er mensen zijn die nog steeds in die flauwekul geloven.
Of anorexia patienten.
 
Als je in een extreme deficit zit maakt het geen fuck uit of jij je spieren prikkelt of niet.
Hoe dan ook zal er sprake zijn van spierafbraak. Echter kun dat proces wel verminderen.

Daarnaast ben ik het gedeeltelijk met je eens. Survival mode bestaat niet en inderdaad, de kinderen in Afrika zijn daar het levende bewijs ervan.

Het is altijd jammer om te zien dat er mensen zijn die nog steeds in die flauwekul geloven.
Wij bedoelen denk ik hetzelfde :) sowieso is er spierafbraak maar door goed te trainen kun je zorgen dat dit minimaal blijft (tot het punt dat het geen significant verschil maakt met een klein deficit).

En idd jammer dat die onzin altijd nagepapagaaid wordt :/
 
Hi guys,

Ik kwam per toeval op dit forum en er staan veel motiverende dingen op.
Nu ben ik echt een "noob" en zou dus heel graag wat hulp kunnen gebruiken.

Ik ben rond de 1,73m en ik weeg 75kg, (BMI = 25) dat is dus niet heel dik maar wel een beetje gezet.

Ik zou graag 8-10kg af willen vallen (of in ieder geval tussen de 60 - 65kg) zodat ik een redelijk normaal/strak lichaam heb, alleen weet ik niet hoe ik dit goed aan moet pakken en moet meten.

Als ik het goed heb verbrand je zo'n 2000/2500 calorieën per dag zonder sport, dus als je onder dat aantal calorieën in neemt zal je af moeten vallen.

Nu ben ik hier een week mee bezig en zie geen verschil qua gewicht. Nu verwacht ik ook niet dat ik binnen een week aanzienlijke verandering heb maar minstens wel een halve tot een hele kilo als alle berekeningen kloppen. Wat doe ik verkeerd? Ik hou mij streng aan mijn 1450 calorieën inname per dag. Ik ben in staat om mijn eetgewoontes totaal te veranderen dus bijvoorbeeld een eetschema zal mij erg goed doen.


Hopelijk kan iemand me hier mee helpen!
Als ik uit eigen ervaring spreek, kan ik zeggen dat ik met cardio veel af ben gevallen, met name met hardlopen (lange duurlopen) en spinning/RPM (intensieve interval). Gedurende deze periode at ik wel goed (maar gezond), maar met veel cardio neemt je energiebehoefte behoorlijk toe en kun je gemakkelijker een groter deficit bereiken (correct me if I'm wrong).

Ik kan echter enkel uit eigen ervaring spreken en wat voor mij werkt, werkt misschien voor anderen minder. Het hangt ook heel erg van je lichaamsbouw en metabolisme af (ben je ecto/endo/meso). 1450 kcal lijkt mij voor jouw lichaamslengte en gewicht vrij weinig, dus ik zou verwachten dat je daarmee zeker wel af moet vallen. Weet je je huidige vetpercentage? BMI is een veelgebruikte maatstaaf onder de 'leken' en is voor de gemiddelde Nederlander misschien een aardige richtlijn; ik hecht hier echter niet zoveel waarde aan. Je wilt vet verliezen; heb je ook doelstellingen omtrent spiermassa? Als je reeds spiermassa hebt opgebouwd en dit wilt behouden, zou ik het anders aanpakken dan wanneer je puur wilt afvallen.
 
maar met veel cardio neemt je energiebehoefte behoorlijk toe en kun je gemakkelijker een groter deficit bereiken

Hier zit tevens het gevaar. Je moet echt "nauwkeurig" tracken
 
Als ik uit eigen ervaring spreek, kan ik zeggen dat ik met cardio veel af ben gevallen, met name met hardlopen (lange duurlopen) en spinning/RPM (intensieve interval). Gedurende deze periode at ik wel goed (maar gezond), maar met veel cardio neemt je energiebehoefte behoorlijk toe en kun je gemakkelijker een groter deficit bereiken (correct me if I'm wrong).

Ik kan echter enkel uit eigen ervaring spreken en wat voor mij werkt, werkt misschien voor anderen minder. Het hangt ook heel erg van je lichaamsbouw en metabolisme af (ben je ecto/endo/meso). 1450 kcal lijkt mij voor jouw lichaamslengte en gewicht vrij weinig, dus ik zou verwachten dat je daarmee zeker wel af moet vallen. Weet je je huidige vetpercentage? BMI is een veelgebruikte maatstaaf onder de 'leken' en is voor de gemiddelde Nederlander misschien een aardige richtlijn; ik hecht hier echter niet zoveel waarde aan. Je wilt vet verliezen; heb je ook doelstellingen omtrent spiermassa? Als je reeds spiermassa hebt opgebouwd en dit wilt behouden, zou ik het anders aanpakken dan wanneer je puur wilt afvallen.

BMI houd ik geen rekening mee. Had vroeger een bmi van 28.5 (dus overgewicht ) stond op 10% vet.
 
BMI houd ik geen rekening mee. Had vroeger een bmi van 28.5 (dus overgewicht ) stond op 10% vet.
Juist. Dat probeer ik ook te zeggen met 'BMI hecht ik geen waarde aan'. Ik vind het knap waardeloos dat in de zorg en in de medische wereld vaak naar BMI wordt gekeken. Aan de hand hiervan wordt ook bepaald hoeveel mensen overgewicht hebben. Voor sporters zegt BMI niets, zeker niet voor BB'ers. Arnold Scharzenegger had een BMI van boven de 30 in wedstrijdvorm, maar was natuurlijk knetterdroog.

Vetpercentage is een betere richtlijn.
 
Hier zit tevens het gevaar. Je moet echt "nauwkeurig" tracken
Mee eens. Met de hardloophorloges en hartslagmeters van tegenwoordig krijg je een redelijke indicatie van je verbranding, echter is de nauwkeurigheid hiervan beperkt.

Ikzelf heb ooit via de atletiekvereniging waar ik hard liep een uitgebreid sportmedisch onderzoek ondergaan, inclusief VO2max-test. Hierbij worden diverse zaken zoals maximum hartslag, hartslagzones, verbranding bij iedere hartslag e.d. bepaald. Hiermee krijg je een goede indicatie wat je verbranding is tijdens het hardlopen bij welke snelheid/hartslag. Tevens kun je (laten) bepalen welke hartslag/tempo voor vetverbranding het meest geschikt is.

Mijn doel was op dat moment echter geen vetverbranding, maar een goed beeld van m'n lichamelijke gesteldheid heb ik zeker mee gekregen. Een krachttest maakte ook onderdeel uit van dit onderzoek net als een medisch onderzoek.

Er blijft echter altijd een verschil tussen theorie en praktijk bestaan en eenieder zal zelf moeten ervaring wat voor hem/haar het beste resultaat oplevert. Zowel wat betreft voeding als trainingsschema's. Ik ken ultralopers die toch een 'buikje' hebben, ondanks dat ze enorm veel lopen en verbranden; je zou toch zeggen dat je dat er bijna niet aangegeten krijgt (mits je een beetje gezond eet en niet elke dag naar de Mac gaat).
 
Back
Naar boven