AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

huggybear1968

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
9.373
Waardering
2.204
Lengte
1m85
Massa
150kg
Naar aanloop van het NK bankdrukken van de Nederlandse Powerlifting Bond :thumbs:op 5 april 2009 bij KSV Atlas in Nijmegen leek het me leuk om een trainingslog bij te houden.

Na een kwakkelperiode van zo’n 10 jaar kreeg het “ijzervirus” me in 2003 weer te pakken en begon ik te trainen bij Paul Smeets in Hoensbroek. In 2007 kwam ik in contact met Leon Smeets :thumbs: uit Spaubeek (geen familie van Paul Smeets en voormalig bestuurslid van de NPB) en zich voor iedereen belangeloos en met veel toewijding inzet en aan wie ik veel te danken heb. Mijn PR is 200kg shirted (wedstrijdbeurt) en 170kg raw (wedstrijdbeurt). Mijn doel is om in april 210kg shirted te bankdrukken. Zondag 8 februari is er een bankdrukwedstrijd bij KSV Atlas en dat is dan meteen een serieuze “test” richting het NK.

Ik heb overigens heel bewust gekozen om lid van de NPB te worden omdat zij onder auspiciën van de Internationale Powerlifting Federation vallen, die een zeer streng anti-doping-beleid hanteren en ook de enige powerliftbond in Nederland is die erkend is door de KNKF (Koninklijke Nederlandse Krachtsport & Fitnessfederatie. Sinds deze maand train ik overigens bij Jules Bremers van Haefland sport in Brunssum:thumbs: – een van de weinige sportschoolhouders – die zelf actief is in de strongmanworld en bij wie behalve fitnessrecreanten ook „hardcore“ krachtsporters welkom zijn.

Ik doe overigens alleen nog maar aan bankdrukwedstrijden, in krachtsportjargon noemen ze zo iemand een “luie powerlifter” :o…vandaar dat “lazy”…en tja huggybear is de bijnaam die ik heb gekregen omdat ik met 1.85m en ruim 140kg wellicht in de buurt van een grizzlybeer kom, maar verder net zo "gevaarlijk" ben als een koalabeertje ;)

In mijn training staat uiteraard bankdrukken “the king of all upper body exercises” centraal. Ik hanteer daarbij een zg. widegrip (wijsvinger op de merklijn). Daarnaast doe ik nog een "koninklijke" oefening ;) “the king of tricep strengthening exercises” ofwel smal bankdrukken. Ik hou het verder vrij simpel: ik train vrijwel altijd volgens de SE (Submaximum Effort) methode, d.w.z. sets met maximaal 5 reps in de 75-90% 1 RM zone. Als assistance doe ik in het kader van het behoud van gezonde spieren en gewrichten aan Front-to-Back-Training. Ik train dus “tegengestelde” spieren met “tegengestelde” oefeningen (ook wel bekend onder agonisten-antagonistenverhaal). Iedere keer als ik doe “pressen” doe ik ook “rowen”. En met rowen bedoel ik dus “the toughest, meanest and most demanding upper body movement”: the Bent over Barbell row (aldus Dave Draper, trainingsmaatje van Schwarzenegger).

Gisteren bij Haefland sport getraind…5 setjes van 5 reps met 130kg smal bankdrukken gedaan (om blessure’s aan mijn polsen te voorkomen doe ik smal bankdrukken overigens op schouderbreedte). Vervolgens "just for fun“ nog wat triceps pushdown gedaan (ik ben namelijk niet zo'n voorstander van trainen met machines). Tenslotte nog barbell rowen gedaan (6x8x70kg). Overigens doe ik altijd de zg. Pendlay row…ik zet mijn voeten relatief kort bij elkaar, pak de halter vrij breed vast, mijn bovenlichaam buig ik helemaal voorover (de ribbenkast rust op de bovenbenen), hou mijn onderrug uiteraard hol en richt mijn ogen op een punt ongeveer drie meter voor me. Vervolgens laat ik de halter rustig zakken en trek hem explosief omhoog naar mijn borst (dezelfde plek waar de halter bij het bankdrukken terecht komt). En verder op deze eerste training bij Jules veel oude bekenden gezien en nieuwe vrienden gemaakt:)

De rest van deze week ga ik niet meer trainen…zondag hoop ik me dan bij Atlas van mijn beste kant te laten zien.

Stay strong, keep lifting!
 
Laatst bewerkt:
succes met je wedstrijd!en trainingen uiteraard!
 
deze hou ik bij :D
 
Hey Huggy,
Leuk dat je een log bij gaat houden. Veel suc6 met het bereiken van je doel.
Gr Wim
 
Thnx voor jullie aanmoedigingen!

Het zal wel niet zo'n spectaculair log worden, maar wellicht dat sommigen er zo nu en dan hun voordeel mee kunnen en zelf sta ik open voor alle kritiek (zowel positieve als negatieve;)) en verbreed ik graag mijn horizon.

Wim, jou zie ik wellicht zondag nog?
Omdat Leon verhindert is, heb ik Rinaldo gevraagd of hij me wilde coachen... en hij toonde zich daartoe bereid :thumbs: ik krijg echt met geen mogelijkheid het benchshirt zelf aan:o en hij zou dan ook eventueel de beurten doorgeven.
De shirtraining bij Leon ging afgelopen vrijdag prima...200kg was geen probleem...als het mis gaat komt dat meestal door technische fouten.

Stay strong, keep lifting!
 
Succes!

Leuk dat je ook gaat loggen :)
 
Ben benieuwd naar je fysiek dan!

mega chest en triceps en de rest....

:P

enne suc6 man!!
 
Ben benieuwd naar je fysiek dan!

mega chest en triceps en de rest....

:P

enne suc6 man!!

Enne een mega buik niet te vergeten:o...ik ben geen bodybuilder...en mijn lichaamsgewicht van ruim 140kg is uiteraard niet vetvrij.
Mijn doel is om sterker in het benchen te worden...en daar slaag ik redelijk in...alhoewel ik ruiterlijk toegeef dat mijn prestaties maar matig zijn voor iemand van mijn gewichtsklasse. Ik wens jou ook suc6 met jouw doel!
 
Hey kerel! Leuk dat je nu ook een log hebt! Wens je alle succes toe zondag, zie je volgende week wel weer op de sportschool!
Laterzzzzzz
 
Hey kerel! Leuk dat je nu ook een log hebt! Wens je alle succes toe zondag, zie je volgende week wel weer op de sportschool!
Laterzzzzzz


Thnx Jules...uiteraard zie je me volgende week weer op de sportschool!
Ik kan Haeflandsport aan iedereen van harte aanbevelen:thumbs:
Jong en oud, wedstrijdsporter of gewoon iemand die wil fitnessen, iedereen is welkom en er is een zeer goede sfeer op jouw sportschool.
Ik heb eerlijk gezegd spijt dat ik niet al veel eerder bij jou ben komen trainen.

See you next week.

Stay strong, keep lifting!
 
Hoi Rene,

leuk dat je een log gaat bijhouden,ben benieuwd hoe je het gaat doen op en richting het NK.

Succes

ps.
Ben er zondag dus rond half 12(goed je best doen anders word ik boos ;))
 
Hoi Rene,

leuk dat je een log gaat bijhouden,ben benieuwd hoe je het gaat doen op en richting het NK.

Succes

ps.
Ben er zondag dus rond half 12(goed je best doen anders word ik boos ;))


Hoi Rinaldo,

Ik heb al eens gezien dat je flink boos kunt worden (gelukkig was dat alleen maar op een halter met gewichten)...en zou het niet aandurven om met jou ruzie te kijgen;)
Heel fijn van je overigens dat je me wilt helpen!:thumbs:

Stay strong, keep lifting.
 
Ik kom waarschijnlijk nog wel ff kijken rene! Alvast veel suc6 en veel plezier ( ook belangrijk )...
Wim
 
Ik kom waarschijnlijk nog wel ff kijken rene! Alvast veel suc6 en veel plezier ( ook belangrijk )...
Wim

O.K. dan zie ik je wellicht wel daar...me wel aanmoedigen als je komt hé;)

Wellicht interessant voor hen die het (nog) niet weten…dingen waar je op moet letten tijdens het bankdrukken op een wedstrijd:

- Hoofd, schouders en billen moeten gedurende de lift in contact blijven met de drukbank.
- Om de halter veilig vast te houden, moet deze worden vastgehouden met de duimen om de halter.
- De voeten moeten plat op de grond blijven èn mogen tijdens de lift niet meer verplaatst worden.
- Beide handen moeten de merklijnen van de halter gelijk vasthouden (maximale breedte is dus de wijsvingers op de merklijnen, en minimale breedte de pinken op de merklijnen).
- Nadat je de halter uit de haltersteunen hebt getild, of deze aangereikt hebt gekregen van de vangers/laders, wacht je met volledig uitgestrekte armen op het commando START van de hoofdscheidsrechter. Vervolgens breng je de halter gecontroleerd omlaag naar je borst.
- Na een duidelijk zichtbare stilstand (de 1-seconde-regel wordt geadviseerd) geeft de hoofdscheidsrechter het commando PRESS.
- De halter moet zonder ongelijke strekking in een vloeiende beweging omhoog worden gedrukt totdat beide armen weer volledig gestrekt zijn.
- Na een stilstand in deze positie geeft de hoofdscheidsrechter het commando RACK en leg je de halter terug in de haltersteunen.

Het niet luisteren naar de commando’s van de hoofdscheidsrechter houdt in dat een beurt wordt afgekeurd! Dit kun je dus beter oefenen voordat je naar een wedstrijd gaat…train er ook op dat je de halter stillegt op je borst (en reken er maar op dat je dat kracht en dus kilo’s kost in vergelijking met een touch & go beurt). De halter op je borst laten vallen (bouncen) en vervolgens uitdrukken wordt op een wedstrijd niet getolereerd :finger:

Stay strong, keep lifting!
 
Laatst bewerkt:
Sorry

Sorry, ik zie dat het woord RACK bij mijn vorige post is weggevallen:o

Ik zag pas later dat ik de mogelijkheid had om het artikel alsnog te bewerken, wat ik inmiddels gedaan heb. Aldoende leert men.

Stay strong, keep lifting!
 
Laatst bewerkt:
Good luck!

Matige rows trouwens voor iemand die zo sterk is.
 
Good luck!

Matige rows trouwens voor iemand die zo sterk is.

Hoi EPK...je hebt volkomen gelijk!
Ik heb eerlijk de gewichten die ik deed rowen in de gym vermeld en je hebt me betrapt op het feit dat ik "lazy" was:o
Ik wilde hier nu eigenlijk allerlei smoesjes gaan vezinnen om niet zwaarder te hoeven rowen (blessure's en het is slechts assistance en de pendlayrow valt echt niet mee enz.) maar ik beloof je dat ik zwaarder zal gaan roeien, O.K;)

Stay strong, keep lifting!
 
Locatie NK bankdrukken

Zondag 5 April 2009

* Open NK Bankdrukken

Organisatie NKV-Atlas & NPB

Aanvang: 11.00 uur Wegen: 09.00 uur

Locatie: Sporthal Meijhorst

Meijhorst 11-07 6537 ER Nijmegen tel:024-3441041

Info: www.nkv-atlas.nl

De inschrijving sluit uiterlijk op 20 maart 2009...een deelnemerslijst kun je downloaden via www.powerliftingbond.nl deelnemerslijsten die later worden ontvangen worden niet meer in behandeling genomen.

* Open NK bankdrukken dames/heren/junioren/masters en sporters met een beperking die lid zijn van de NPB.

We hopen op een grote opkomst!

Stay strong, keep lifting!
 
Veel succes met je training Rene, houd zeker je log in de gaten, ik steek hier vast nog wel wat van op :)

TG
 
Veel succes met je training Rene, houd zeker je log in de gaten, ik steek hier vast nog wel wat van op :)

TG

Thnx kerel, al steek je er alleen maar van op hoe het niet moet;)

Dan nog iets voor hen die (nog) geen ervaring hebben met een benchshirt.

Een bankdrukshirt is een shirt dat door z’n stijfheid kan zorgen voor een betere bankdrukprestatie. De prestatieverbetering ligt meestal tussen 10-20%. Op basis van het lichaamsgewicht / borstomvang wordt de maat bepaalt.

Zonder hulp kom je echter niet in zo’n pak. Om het aantrekken te vergemakkelijken wordt om de arm een plastic zak gedaan, zodat de strakke mouwen beter over de armen glijden. Echt lekker zit zo’n shirt niet. Je bent verder niet of nauwelijks in staat om je armen te laten hangen, want de ‘natuurlijke’ stand van het shirt is dat je armen horizontaal blijven staan. Door je armen te buigen neemt de spanning van het shirt op de huid behoorlijk toe. Daardoor kun je meer kracht zetten, maar de huid moet hier behoorlijk aan wennen. Meestal veroorzaak zo’n shirt de nodige striemen (onder de oksel) en blauwe plekken. Maja..no pain, no gain.

Het vereist verder ook een andere techniek. Bij lichte gewichten moet je als het ware het gewicht naar beneden trekken om het op de borst te krijgen.
Het omhoog uitstoten gaat echter meestal een stuk beter dan gewend.

Maar ieder voordeel heeft ook zijn nadeel...statistieken tonen aan dat sinds de introductie van het bankdrukshirt veel meer wedstrijdbeurten afgekeurd worden:(.
Meestal komt dit doordat men een te klein shirt heeft met als gevolg dat:
- De wedstrijd vaak met een te hoog aanvangsgewicht word begonnen.
- Je de halter niet of moeilijk op je borst krijgt, waardoor het moeilijk is om een goede visiuele stilstand te maken.
- De kans groter word op ongelijke strekking waardoor je geen controle over de halter hebt.

Welke shirts zijn toegestaan op een wedstrijd kun je lezen op de site van de NPB (www.powerliftingbond.nl) .
De grote drie producenten van powerliftequipment zijn: Inzer (www.inzernet.com) Titan (www.titansupport.com) en Metal (www.gometal.com).
Zelf heb ik een Inzer Rage-X (Maat 54, ietsiepietsie ;) aan de strakke kant) en druk ik shirted zon 30kg meer dan raw (+15%).

Stay strong, keep lifting!
 
Back
Naar boven