Fitness Seller

Sticky Berekening hartslagzones voor cardio (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Als je geen gespierde buffel bent op topniveau maakt het echt geen reet uit wat je hartslag is... misschien een klein beetje.
 
Cardio is geen vetverbranding, maar hart/long training en komt van cardio respiratory training.
Klopt helemaal, zal het aanpassen.
Daarover lopen de meningen uiteen. Waar je naar moet kijken wat aan het eind van je training in absolute zin het meeste vet verbruikt en dat hoeft niet altijd lage intensiteits training te zijn maar kan net zo goed aerobe training met een hogere intensiteit zijn. Het gaat namenlijk niet alleen om hartslag, maar ook om duur en na effect.
Dat geef ik ook aan, is afhankelijk van de conditie van de persoon. De intensiteit mag hoger zijn zodra de conditie van de persoon progressie ondervindt.

Doel van dit stuk tekst is niet om dieper in te gaan op trainingsmethoden, daar zijn al goede sticky's over, maar het bepalen van de juiste hartslag voor een bepaald doel. Zie het meer als een aanvulling.
 
Waar je naar moet kijken wat aan het eind van je training in absolute zin het meeste vet verbruikt en dat hoeft niet altijd lage intensiteits training te zijn maar kan net zo goed aerobe training met een hogere intensiteit zijn. Het gaat namenlijk niet alleen om hartslag, maar ook om duur en na effect.

Doel van dit stuk tekst is niet om dieper in te gaan op trainingsmethoden, daar zijn al goede sticky's over, maar het bepalen van de juiste hartslag voor een bepaald doel. Zie het meer als een aanvulling.

Het idee van HIIT is toch ook dat je het maximaal 20 minuten doet? Lijkt me dan het beste na je KT, en low intensity op niet-KT dagen. Althans, zo doe ik het. Alles beter dan op de bank zitten in ieder geval ;)
 
Goed stuk, bedankt. Ga er eens op letten.
 
o6xt2o.jpg

Er worden in je artikel wel twee dingen door elkaar gehaald. Deze tabel gaat uit van een percentage van de maximale hartslag (% HRmax), en vervolgens bespreek je de methode van Karvonen, die uitgaat van trainingsintensiteit (geen % HRmax!).

Stel mijn rusthartslag is 60 en maximaal 200, en ik wil op 80% trainen. %Hrmax geeft dan 0.8*200=160, Karvonen geeft dan 0.8*(200-60)+60=172, een aanzienlijk verschil. Karvonen komt altijd hoger uit. Mensen die hier hun percentage met Karvonen berekenen en dat vergelijken met de tabel hierboven komen dus in een te hoge zone uit.

Trainingszones die ik altijd aanhou zijn (voor hardlopen)

Trainingsvorm
Intensiteit
hersteltraining​
58 - 62%​
langzame duurloop​
60 - 67%​
extensieve duurloop​
65 - 78%​
snelle duurloop​
77 - 85%​
intervaltraining​
82 - 95%​

Deze intensiteit geldt voor de methode van Karvonen. Merk ook op dat er niet zoiets is als een vetverbrandingszone, want in alle zones verbruik je vet en op langere termijn zelfs meer in hogere zones (want hoger energieverbruik).
 
Laatst bewerkt:
Nope geen dingen door elkaar ze staan gewoon los van elkaar.

Het tabel is een hulpmiddel om je te helpen doelen te stellen. Zonder doel weet je niet wat je doet.

De methode van Karvonen is niets meer dan een formule die je helpt de juiste intensiteit te bepalen om een doel te bereiken. Karvonen is afgesteld op je eigen lichaam en daardoor nauwkeurig. Simpelweg een percentage van je maximale hartslag nemen slaat nergens op, ieder lichaam is anders.

Dus je moet niet de fout maken door te denken dat het tabel alleen van toepassing is op een onnauwkeurig reken methode.
 
Bij mij op de club hebben ze bepaald dat ik het beste met een hartslag kan trainen van 135 als ik vet wil verbranden.
Vandaag ben ik weer naar de voedingsdeskundige geweest en toen bleek dat ik wel weer iets was afgevallen, maar dat mijn spiermassa wederom was afgenomen en mijn vetpercentage gelijk is gebleven..
Ik ben erg bang dat ik toch in de verkeerde hartslagzone train.
Ik heb vroeger heel veel duursport gedaan dus een hogere hartslag dan een gemiddelde persoon zou wel kunnen.
Persoonlijk vind ik 135 aan de hoge kant.
Heb ik gelijk of zie ik spoken?
 
Ik weet niet wat je hartslag in rust is en de vraag is dan ook of ze daar bij de club rekening mee hebben gehouden toen ze de 135bpm hebben bepaald.

Ik denk dat dit alles niet aan je hartslag ligt maar er zijn meerdere factoren die hier invloed op hebben. Het bepalen van de juiste hartslag is een hulpmiddel om een doel te bereiken maar geen doel op zich.

De duur van je cardio kan daar invloed op hebben, je voeding heeft een enorme invloed op het verliezen van spiermassa. Eet je te weinig dan verlies je veel spiermassa en je lichaam zal de vetreserves vast proberen te houden.

Kon die voedingsdeskundige je niet verder helpen? Hebben jullie je voeding grondig doorlopen?

135bpm zit vermoed ik rond de 60-70% van je maximale hartslag. Precies weet ik dat natuurlijk niet. Dat kan een juiste indicatie zijn voor je doel.
 
Het is op de club bepaald dmv een test. Deze test heeft tot 2x toe deze trainingshartslag opgeleverd. Mijn hartslag in rust is best hoog, momenteel 60 en dat was altijd 50.

V.w.b. de voeding: Ik ben net terug van de voedings deskundige en mijn voeding doordeweeks is prima. Het weekend is alleen waardeloos. Doordeweeks ben ik vnl. bezig de weekendcalorieën te verliezen. Maar daar ga ik wat aan doen.
 
Dus als ik het goed begrijp verlies ik spier-massa bij 80%?
 
Een trainer bij mijn sportschool was tegen duurtrainingen omdat je hiermee minder vet verbrande en spieren mee verbrand! Intensive interval was zijn oplossing, hiermee verbrande je meer in rust erna(zijn onderzoeken die dat bevestigen btw.) en je houdt er juist spiermassa mee vast.

Dit is zijn mening, wat vinden jullie hiervan?
 
Is zeker een goede methode. Je gaat steeds tussen de anarobe en arobe fase zitten tijdens een training. Ook wel HIIT training genoemd. Er zijn hier al wat topics van op het forum die daar diep op ingaan.
 
Ik heb een vraag over deze zones.
Ben sinds kort begonnen met cutten, en daarbij hoort uiteraard mijn cardio.
Ik doe dit altijd met een hartslagmeter en hou daarbij altijd 70% aan.
Dat komt bij mij neer op (200-19)*0.7 = 140
Nou heb ik me horloge ingesteld om me te waarschuwen als ik buiten 130-150 slagen kom.
Tot nu toe gaat alles nog goed. Cardio is goed vol te houden. Naar mijn mening wellicht té gemakkelijk (ben na een sessie van 30/45 minuten niet moe en ben ook geen minuut buiten adem geweest). Ik ben pas enkele dagen bezig met cutten dus kan helaas nog niet naar resultaat kijken.
Ben ik goed bezig zo? of hebben jullie nog tips voor me?

ps: is dit met die hartslagzones wetenschappelijk bewezen of zijn er nogal wat verschillende meningen over?
 
Je moet je hartslag anders bepalen. Kijk nog eens goed naar de eerste pagina.
Bepaal je hartslag in rust ('s ochtends). Stel deze is 50bpm

HRmax = 220 – 19 = 201 bpm
HRrust = 50 bpm

HRstreef = [(HRmax - HRrust) x % van inspanningsintensiteit] + HRrust
HRstreef (70%) = [(201 - 50) x 0,7] + 50 = 155 bpm

Je zit dan dus een stuk te laag met je hartslag. Voor vetverbranding hoef je niet buiten adem te raken. Wil je je conditie verbeteren dan kun je de intensiteit verhogen.

Je hartslag is een hulpmiddel om de intensiteit van je training te bepalen. Heb je het stukje wel goed doorgelezen?
 
Dat rekengedeelte was ik even overgeslagen omdat ik ervan uit ging dat ik het goed deed, niet dus :D
Ik moet dus tussen 140 (60%) en 155 (70%) zitten met mijn cardio volgens deze berekening? (er vanuit gaande dat mijn HRrust 50 bpm is)
HRrust zal ik morgenvroeg even meten.
Bedankt voor je hulp chickie!
 
HR max is standaard 226 voor een vrouw.
 
Is een vrouw dan standaard 4 jaar oud?
Vergeet niet dat hier de formule van Karvonen wordt gehanteerd.

HRmax
MAN = 220 - leeftijd in jaren
VROUW = 230 - leeftijd in jaren
 
Trouwens, als je een HITT training doet is het onzin om op je hartslag te letten toch?
Die gaat de hele tijd omhoog en omlaag.
 
Trouwens, als je een HITT training doet is het onzin om op je hartslag te letten toch?
Die gaat de hele tijd omhoog en omlaag.
Als je er wel een gebruikt kun je hem gebruiken om erachter te komen wanneer je weer mag. Als je hartslag ongeveer 130 HF heeft bereikt mag je weer knallen.
 
Back
Naar boven