Fitness Seller

Beleggingen & De Beurs

Bezoekers in dit topic

Wall Street zet zijn remonte voort. Een stevig aantrekkende industrie suggereert dat de economie zijn eindejaarsdip te boven is.

De Dow Jones DJI +1.59% koerste 1,6 procent hoger op 16.453 punten. Beleggers putten moed uit een aantrekkende olieprijs én gunstige signalen van eigen bodem. De industriële productie verstevigde dankzij een boomende autosector in januari met 0,9 procent, de sterkste prestatie sinds juli. De volatiele maandelijkse cijfers zijn altijd met een korrel zout te nemen, maar niettemin vormen ze een pril signaal dat de Amerikaanse economie na een zwak eindejaar in 2016 weer vaart wint
 
Kbc

De bank- en verzekeringsgroep boekt meer dan 300 miljoen af op de dochters in Slovakije en Bulgarije.

KBC KBC -1.80% boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 862 miljoen. Dat is een stuk minder dan de 1,26 miljard waar analisten gemiddeld op rekenden.

Zoals aangegeven boekte de bank- en verzekeringsgroep een forse boekhoudmeevaller van 765 miljoen euro op de juridische liquidatie van probleemdochter KBC Financial. Maar daar staat tegenover dat KBC 344 miljoen euro afschreef op de boekwaarde van dochters in Slovakije (CSOB) en Bulgarije (Cibank en DZI Insurance). De groep verwijst naar de strengere lokale kapitaalvereisten voor de dochters, die de winstgevendheid aantasten.

Exclusief de uitzonderlijke meer- en minwaarden kwam de nettowinst van KBC uit op 441 miljoen. Dat is minder dan de 473 miljoen in het vierde kwartaal en ook een stuk onder de 493 miljoen waar de analistenconsensus op rekende. Op de beurs van Brussel noteert het aandeel in de ochtendhandel zo'n 2 procent lager op 48,65 euro.

Voor 2016 laat CEO Johan Thijs zich erg voorzichtig uit. 'De ultralage rentes blijven een uitdaging voor de hele financiële sector', klinkt het. 'En de volatiliteit op de financiële markten vormt een uitdaging voor onze commissie-inkomsten'.

Lagerentebeleid
Thijs was in november één van de eerste bankiers die waarschuwde voor de impact van het lagerentebeleid van de Europese Centrale Bank op de winstmarges, iets wat beleggers dit jaar gelet op de koersval van banken ook lijken door te hebben.

Doordat de ECB met zijn negatieve rente en de massale inkoop van staatspapier de rentes over steeds langere looptijden richting of zelfs onder nul laat zakken, verdienen banken steeds minder geld op hun kernmetier: geld op korte termijn aantrekken en op lange termijn uitlenen aan bedrijven, gezinnen en overheden.

Dat valt bij KBC af te lezen aan de vlakke evolutie van de netto rente-inkomsten, zeg maar de 'omzet' van een bank. Die lag met 1.066 miljoen euro in lijn met het derde kwartaal, maar een stuk onder de 1.123 miljoen uit het vierde kwartaal van 2014. De rentemarge kromp van 1,99 naar 1,95 procent.

KBC kon de krimpende rentemarge lange tijd compenseren door de verkoop van beleggingsproducten, met een 'fondsenfabriekje' dat flink wat commissie-inkomsten genereert. Maar sinds het derde kwartaal zit ook hier de klad er in: door het moeilijke beursklimaat herbeleggen klanten fondsen die op de vervaldag komen lang niet altijd meer in een ander fonds, ze parkeren het geld liever op het spaarboekje.

In het derde kwartaal zakten de commissie-inkomsten naar 383 miljoen euro, een stuk minder dan de ongeveer 460 miljoen die zowel het eerste als het tweede kwartaal opleverden. In het vierde kwartaal was er zoals Thijs in november al aangaf geen beterschap, integendeel. De commissie-inkomsten zakten verder, naar 371 miljoen.

Dividend
Over heel 2015 boekte KBC een nettowinst van 2,6 miljard euro. Toch zal ergeen dividend zijn, zoals Thijs al een tijd geleden aankondigde: door over boekjaar 2015 geen dividend uit te keren, kan de groep de dure coupon op de intussen volledig terugbetaalde Vlaamse staatssteun uitsparen.

Vanaf boekjaar 2016 komt er weer een 'gewone' dividendpolitiek, waarbij het de bedoeling is meer dan de helft van de nettowinst naar de aandeelhouders te laten vloeien.
 
http://imgur.com/qC7jLiM


3 versch actievebeheerder fondsen. De indexknuffelaars moet je vermijden.

Koop daarom ook gn passieve etf trackers, want de actieve beheerders doen het beter.
 
Recticel
Barco
Fagron risk
Greenyard foods
Ontex

Allemaal aandelen waarvan een aantal hoge piefen een groot belang op genomen hebben. Maw, er zit hier stijgingspotentieel in.

En interessante leesvoer:

Economics rules van dani rodrik, een harvard econoom die het econmische wetenschap een hart onder de riem draagt. En hij is anti "muh shiller"
 
Wat zien jullie als toekomstige aandelen?
 
Morgan Stanley zet Delhaize en Ahold op kooplijst
De analisten van Morgan Stanley geven een koopadvies voor de fuserende supermarktgroepen Delhaize en Ahold. Morgan Stanley verhoogt het koersdoel voor Delhaize van 92 euro naar 105 euro, voor Ahold is de richtprijs nu 23 euro tegenover 20,5 euro.

Morgan Stanley wijst op de 'zeer solide' positie in Nederland en een verwacht margeherstel bij Delhaize. In de VS moet de fusiegroep dan weer profiteren van de plannen van concurrent Wal-Mart om winkels te sluiten en minder nieuwe winkels te openen.
 
Shell verkocht, nu op zoek naar iets leuks nieuws. iemand nog goede suggesties ?
 
hier.



1&width=480&imageType=JPEG&ts=1456939905000.jpg

© rv
noteert het kredietratingbureau Standard & Poor's. Voor 2016 verwacht het kredietratingbureau een stijging met 1 procent, minder dan in Duitsland of Ierland.


DJI -0.23% als de Nasdaq COMPX -0.42% gaan in het rood na de sterke prestatie gisteren. Nochtans wijzen beter dan verwachte cijfers over de tewerkstelling en industriële activiteit erop dat de Amerikaanse economie goed standhoudt.


XOM +0.47% zal dit jaar een kwart minder investeren. De Amerikaanse olieproducent plant dit jaar 23,2 miljard dollar investeringen en wil nog zeker tot eind 2017 de cashuitstroom onder controle houden, zo blijkt uit een presentatie voor analisten. Onder druk van de lage olieprijs zetten energieproducenten het mes in allerhande ontginningsprojecten.


Ook Amerikaanse jobgroei doet het beter dan verwacht
Na de industriële activiteit gisteren, doet nu ook de Amerikaanse tewerkstelling het beter dan verwacht. Volgens het maandrapport van het ADP Research Institute creëerden Amerikaanse bedrijven vorige maand 214.000 nieuwe banen, tegenover een herziene 193.000 in de maand januari. De jobgroei overtreft daarmee de verwachtingen van analisten, die op 190.000 hadden gerekend. Het gemiddelde van de voorbije drie maanden - 231.000 - is het hoogste van het voorbije jaar.



Gaat lekker
 
Heren en dames,
Zijn er mensen tussen jullie die echt verstand hebben van synthetic cdo's en dan met name de Timberwolf I? (over Abacus was al meer bekend, maar hier zit Paulson short... Bij de Timberwolf zat goldman zelf 36% short). Long story short: ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik moet dit product volledig in kaart brengen inclusief verhaal hoe het werkt. In principe is het niet bizar moeilijk om issuer, counterparty etc op te noemen, maar ik zit voornamelijk met tussenpartijen en de werking van het product daartussen...
Dus nogmaals, iemand die echt verstand hebben van dit product en mij weer iets verder op weg kunnen helpen? Ik heb de voorwaarden van het product in pdf bestand als jullie hier behoefte aan hebben. Ik waarschuw jullie: het telt 209 paginas en is niet echt lekker leesbaar ofzo (good job Goldman...)

Heb m maar even hier geplaatst, kon zo snel niet echt een beter topic vinden zonder zelf eentje te openen.
 
sinds vorige week plus500 op me tel gezet. ben benieuwd.
 
Plus500 is gokken. En niet tegen andere mensen, maar tegen plus500 zelf.
 
Plus500 is gokken. En niet tegen andere mensen, maar tegen plus500 zelf.
Ja dus word dat gratis tegoed verdubbellen of verliezen en stoppen:o?
 
Zolang je gratis tegoed heb kan je wel een beetje kloten, maar zou er geen eigen geld in steken.
 
Wat is dan beter voor een beginner?

En welke boeken zijn wel handig ?
 
Wat is dan beter voor een beginner?

En welke boeken zijn wel handig ?
Je kunt beter een zooitje ETF's kopen. Zoiets als MSCI World ofzo, zit je gelijk gespreid.
Je portefeuille ook gespreid houden over verschillende producten.

Mijn portefeuille is behoorlijk simpel:
-65% MSCI World ETF
-25% Euro Corporate Bond ETF
-10% Dev Markets Property Yield ETF

Simpel, gespreid en geen transactiekosten als je niet meer dan 1 trade doet per maand van hetzelfde product.
Aankopen, jaar niet naar kijken, terugkomen. Kijken hoe je weging van je portefeuille is, eventueel wat verkopen/kopen zodat weging weer klopt. Repeat.
 
En waar kan je dit het beste doen dan ??

Weet jij ook boeken of dergelijke wat ik kan lezen om mijzelf wat meer erin te verdiepen ?
 
En waar kan je dit het beste doen dan ??

Weet jij ook boeken of dergelijke wat ik kan lezen om mijzelf wat meer erin te verdiepen ?
Ligt er een beetje aan. Ikzelf zit bij DeGiro, omdat ze de laagste kosten bieden. DeGiro is wel een gevalletje apart ivm de structuur die zij aanhouden. Beetje moeilijk uit te leggen, maar er zit een hedgefund achter die bij elke order die de klant plaatst (koop of verkoop) de beste prijs krijgt. Het kan dus zijn dat als jij stukken verkoopt, dat je niet aan de markt verkoopt. Dit scheelt DeGiro natuurlijk in kosten aangezien zij dan niet op de markt verhandelen. Zij kunnen ook orders wegstrepen tegen elkaar (klant en klant). Zou me er verder niet zo'n zorgen om maken, maar goed om in je achterhoofd te houden.

Binck handelt wel tegen de markt (en is daardoor ook iets duurder).

Ik heb zelf geen beleggingsboeken thuis. De beleggingsstof die ik lees krijg ik college over ivm studie. Kan zo snel ook niet iets noemen. Zal nog eens vragen aan een docent van me, maar ik heb nu wel vakantie dus kan even duren :p.

Ik heb thuis wel wat modules liggen, maar dat zijn paperbacks van 200 pagina's per stuk die ik niet digitaal heb... Had het anders wel even door kunnen sturen.
 
Back
Naar boven