MuscleMeat

Sticky Cholesterol & Hart- en vaatziekten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

thx, daar was ik niet van op de hoogte

hmm, ik hoor juist op het nieuws dat becel pro actif producten worden terugbetaald, het onderzoek dat aantoond dat plantensterolen hartziekten verminderen ontgaat mij...
 
Er is volgens mij geen onderzoek dat direct laat zien dat plantensterolen en/of –stanolen hartziekten verminderd.
Het product is beoordeeld op de totaal- en LDL-cholesterolverlagende werking ervan. Vanuit deze werking is waarschijnlijk geacht dat het hartziekten kan verminderen.
Wel is rekening gehouden met eventueel mogelijke negatieve gezondheidseffecten. Het serum carotenoïden zou namelijk dalen. De cholesterolverlagende werking van de plantensterolen weegt echter op tegen deze mogelijk daling, volgens de ondergetekenden.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Bij dat nieuwsbericht had ik echt zoiets van ga eens je algemene voeding en levenswijze aanpassen ipv die plantensterolenonzin te steunen. Alsof één product in die hoeveelheid kan goedmaken wat je verder allemaal verkeerd doet. Op de verpakking is vermeld 'bevat omega 3' ik vraag me echt af hoeveel dat beetje gaat uitmaken. Je kan wel zien dat de samenwerking van het ziekenfonds en Becel vooral commercieel gezien een leuke deal was. Mensen vertrouwen hun ziekenfonds en het feit dat dit op tv komt is voor velen reden genoeg om te denken dat het een snelle oplossing is, welke medicijnen of verdere aanpassing van voedingspatroon en levenswijze overbodig zou maken.
 
Juist een interessante post gelezen van dr eades
Hi Cathy--

Here is what the 'real' data say about cholesterol. There seems to be no relation to total cholesterol and mortality in women of all ages except for women over 50. In women over 50 there appears to be some protective effect with higher cholesterol levels. And if total cholesterol is high because it is made up of a lot of HDL, who cares?

As you know from reading this blog, I'm not a real believer in the lipid hypothesis of heart disease. Having said that, if there is any part of the whole hypothesis that I think is even part way valid it would be that HDL cholesterol is protective. And probably that small, dense LDL is more easily oxidized and may contribute to cardiovascular disease. It's obvious that your HDL cholesterol is high, very high, in fact, so this should be protective.

You can go to the trouble and expense (it cost about $200 the last time I checked) to get your LDL analyzed as to particle size. There have been enough studies done now showing that triglycerides are a surrogate marker for LDL particle size--high triglycerides indicate small dense LDL; low triglycerides mean large fluffy, type A, LDL--that I don't bother with the expensive test any longer. I simply look at triglycerides, and yours are certainly low. (You could request an ApoB test, which will show how many LDL particles you have; if there aren't very many and you have a lot of LDL, then you'll know that the particle size is large. ApoB is a less costly lab test than the direct measurement of particle size.) Even the folks who are firm believers in the LDL-cholesterol-is-bad theory, don't particularly fear the large type A LDL particles.

I'm sure Eric Westman or Bill Yancey (they work together) would be interested in your case. I know them both. Tell them I suggested you contact them. They are both extremely nice and both are experienced with low-carb diets.

Good luck. Keep me posted.
Ik heb nu op het protein forum een post gemaakt waar ik naar die studies vraag over triglyceriden, ik hou jullie op de hoogte;)
 
Dit heb ik zover
Change in LDL particle size is associated with change in plasma triglyceride concentration.

McNamara JR, Jenner JL, Li Z, Wilson PW, Schaefer EJ.

Lipid Metabolism Laboratory, USDA Human Nutrition Research Center on Aging, Tufts University, Boston, Mass. 02111.

Low density lipoprotein (LDL) particle size is inversely associated with plasma triglyceride concentration in cross-sectional analyses. In the present study, changes in the LDL particle size of 227 participants of the Framingham Offspring Study were analyzed longitudinally by nondenaturing gradient gel electrophoresis at two examinations that were separated by 3-4 years. All subjects had triglyceride concentrations < 400 mg/dl at both exams. Using laser scanning densitometry to assess mean LDL particle size, 56% of samples displayed a change in size: 41% had a one-band size change, 13% had a two-band change, and 2% had a three-band change. These changes in size corresponded to a 15% change in pattern type, based on pattern A and B terminology. There was a significant inverse association between change in LDL size and change in triglyceride (p < 0.0001) and glucose (p < 0.004) concentrations, body weight (p < 0.02), and age (p < 0.03). There was also a significant positive association with change in high density lipoprotein (HDL) cholesterol concentration (p < 0.0001). Change in LDL cholesterol concentration, as calculated by use of the Friedewald formula, however, showed no significant association with change in LDL size (p < 0.9). There was also no significant association with change in smoking or blood pressure, but there was a nonsignificant inverse trend associated with alcohol intake (p < 0.08).(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)
A prospective study of triglyceride level, low-density lipoprotein particle diameter, and risk of myocardial infarction.

Stampfer MJ, Krauss RM, Ma J, Blanche PJ, Holl LG, Sacks FM, Hennekens CH.

Channing Laboratory, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, Boston, Mass 02115, USA.

OBJECTIVE: To test whether a predominance of small, dense low-density lipoprotein (LDL) particles and elevated triglyceride levels are independent risk factors for myocardial infarction (MI). DESIGN: Nested case-control study with prospectively collected samples. SETTING: Prospective cohort study. PARTICIPANTS: Blood samples were collected at baseline (85% nonfasting samples) from 14916 men aged 40 to 84 years in the Physicians' Health Study. MAIN OUTCOME MEASUREMENTS: Myocardial infarction diagnosed during 7 years of follow-up. RESULTS: Cases (n=266) had a significantly smaller LDL diameter (mean [SD], 25.6 [0.9] nm) than did controls (n=308) matched on age and smoking (mean [SD], 25.9 [8] nm; P<.001). Cases also had higher median triglyceride levels (1.90 vs 1.49 mmol/L [168 vs 132 mg/dL]; P<.001). The LDL diameter had a high inverse correlation with triglyceride level (r=-0.71), and a high direct correlation with high-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) level (r=0.60). We observed a significant multiplicative interaction between triglyceride and total cholesterol (TC) levels (P=.01). After simultaneous adjustment for lipids and a variety of coronary risk factors, LDL particle diameter was no longer a statistically significant risk indicator, with a relative risk (RR) of 1.09 (95% confidence interval [CI], 0.85-1.40) per 0.8-nm decrease. However, triglyceride level remained significant with an RR of 1.40 (95% CI, 1.10-1.77) per 1.13 mmol/L (100-mg/dL) increase. The association between triglyceride level and MI risk appeared linear across the distribution; men in the highest quintile had a risk about 2.5 times that of those in the lowest quintile. The TC level, but not HDL-C level, also remained significant, with an RR of 1.80 (95% CI, 1.44-2.26) per 1.03-mmol/L (40-mg/dL) increase. CONCLUSIONS: These findings indicate that nonfasting triglyceride levels appear to be a strong and independent predictor of future risk of MI, particularly when the total cholesterol level is also elevated. In contrast, LDL particle diameter is associated with risk of MI, but not after adjustment for triglyceride level. Increased triglyceride level, small LDL particle diameter, and decreased HDL-C levels appear to reflect underlying metabolic perturbations with adverse consequences for risk of MI; elevated triglyceride levels may help identify high-risk individuals.
 
Over de beginpost, ik zou Mary Enig nooit als expert opvoeren op het gebied van dit soort zaken. Ze heeft dan wel veel geschreven over vetten, voeding etc maar ze is geen echte wetenschapper. Haar bijdragen aan de wetenschap zijn beperkt tot wat nietszeggende onderzoeken en voor de rest gaat ze vrij selectief te werk in het publiceren van resultaten van onderzoeken.

En dan Ravnskov die zou (met de nadruk op zou) ooit onderzoeksresultaten vervalst hebben en daarom ontslagen zijn bij de universiteit waar hij werkte. Lijkt me ook niet echt een goede referentie.
 
Hallo,

Mijn cholesterol was 6.8. Eigenlijk is het mijn hele leven nooit echt laag geweest en het zit een beetje in de familie. Mijn ldl was 5.5 en hdl 0.8.
Wat ik begreep is dat deze verhouding niet echt goed was en de dokter heeft op mijn aandringen Lipitor gegeven.
Me ldl is gezakt naar 3,4 me hdl is hetzelfde gebleven, me ratio is dus wel een stuk beter geworden.
Maar nu ben ik in de war kan ik me Lipitor beter weg gooien?
Ik dacht dat ik nu minder kans had op een hartaanval maar dat is dus niet zo ???
 
Kwam ik tegen op een ander forum:

great potential lifesaver tip: while your HDL is impaired, use megadoses of garlic. I use Kyolic Cardiovascular one-a-day formula. Theres a few studies that demonstrate it acts as a super-HDL or replacement HDL, clearing out bad cholesterol and preventing plaque buildup same as the HDL would.

Ook gevonden:

Extra inname van knoflook kan waarschijnlijk de gevoeligheid voor schadelijke oxidatie in het bloed sterk doen afnemen.
Het dichtslibben van bloedvaten wordt door steeds meer onderzoekers gezien als een gevolg van de oxidatie van bepaalde bloedvetten (het zogenaamde LDL-cholesterol). Met anti-oxidanten (zoals vitamins E) zou dit proces uitgesteld, afgesteld of zelfs omgekeerd worden. Omdat de onderzoekers in vitro (in een reageerbuis) de anti-oxiderende eigenschappen van knoflook hadden gezien, besloten ze te onderzoeken of knoflookpillen in het menselijk lichaam de gevoeligheid van bloedvetten voor oxidatie zou beïnvloeden. Tien gezonde vrijwilligers kregen 600 -milligram knoflook poeder -per dag gedurende twee weken in een placebo gecontroleerd, gerandomiseerd double blind cross-over onderzoek.

Dat betekent, dat er twee groepen deelnemers waren, dat die deelnemers, noch de artsen die het onderzoek begeleidden wisten wat ze slikten (double blind) dat een van die groepen een nepmiddel (placebo gecontroleerd) kreeg, dat door het lot werd bepaald welke deelnemer in welke groep kwam (gerandomiseerd), en dat halverwege het onderzoek de ene groep de pillen van de ander ging slikken (cross-over). De waarden voor cholesterol daalden niet in dit (zeer kortdurende) onderzoek, maar men zag wel dat in bloedmonsters de gevoeligheid voor oxidatie was afgenomen met 34%. Helaas is tien mensen erg weinig. Verder onderzoek zal het gevonden resultaat moeten bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
te hoog slecht Cholestorol en te hoge bloeddruk

beetje dood topic, maar ben vorige week toch erg geschrokken door het slechte nieuws van een nog steeds veel te hoog slechte cholestorol en te hoge bloeddruk.
Tevens aangetaste lever ('ligt ook in het vet') alleen wat je dan als advies krijgt m.b.t. een dieet.... niet te geloven de hoeveelheden suiker dat je mag eten ipv vetten?!?!
Ik snap het echt niet meer, maar denk dat ik maar eens ,zoals velen van jullie hebben gedaan, een voedingsschema gaat maken zoals wordt aanbevolen voor bodybuilders....

Dus deze week werken aan een voedingsschema en ook nog eens een trainingsschema....
Ik heb meer info gekregen door het lezen hier op het forum dan de paar a4-tjes met tips van de internist.:o
Ik hoop dat ik een beetje op steun van het forum een tikkie de juiste richting in wordt gestuurd...
 
Ik heb niet alle posts gelezen, maar ik twijfel ook aan de link hoge colesterol-waardes en hart- en vaatziekten: van honden is bijvoorbeeld bekend dat ze hoge cholesterolwaarden makkelijk kunnen hebben zonder hart- en vaatziekten te krijgen. En iets anders: van statines, de meest gebruikte cholesterolremmers, is bekend dat ze als "bijwerking" ontstekingen in de bloedvaten tegengaan, en het zou weleens heel goed kunnen dat deze medicijnen om die reden tegen hart- en vaatziekten werken in plaats van door de cholesterolwaarde omlaag te brengen.
 
bedankt voor deze topic , veel van geleerd
 
Bedankt. Hier ook veel geleerd.
Maar is het gebruik van becel pro actief nu wel of niet nuttig?
Ik kreeg dit aangeraden door mijn arts.
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16304416

Er is zeker wel een sterke relatie tussen hypercholesterolemie en hart en vaatziekten. HvZ ontstaan voornamelijk door artherosclerotische plaques, aderverkalking dus. Vetten zijn niet de oorzaak van het ontstaan van plaques, deze ontstaan door schade aan de wand van vaten, die bij iedereen gedurende het leven ontstaan. Factoren als hypertensie versnellen die schade wel.

De vetten zijn wel noodzakelijk voor de ontwikkeling van een plaque. 'Accumulation of lipid is, however, required for the development of the definitive plaque.'

Verder is het bekend dat erfelijke hoge cholesterol tot een veel groter risico lijdt op het onstaan van HvZ, zelfs op jonge leeftijd. ' Familial hypercholesterolemia, a disorder caused by an absent or defective LDL receptor, causes premature coronary heart disease.26,27 In the heterozygous form of this disorder, which occurs in 1 in 500 people, the total cholesterol concentration is usually in excess of 300 mg/dL. Approximately 5% of all patients who present with acute myocardial infarction (MI) before the age of 60 have heterozygous familial hypercholesterolemia. The homozygous form of familial hypercholesterolemia occurs in about 1 in one million individuals and presents with cholesterol levels ranging from 600–1000 mg/dL. Patients usually develop severe coronary heart disease before the age of 20.'

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentr...Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M84_svk.htm
Op deze pagina is tevens een kaart te zien die het risicoprofiel op overlijden aan HVZ binnen 10 jaar laat zien. Cholesterol maakt wel degelijk uit en een verlaging van het cholesterol zorgt ook voor een verlaging van het risico.

Het punt wat hier al aangekaart wordt en wat wel lijkt te kloppen is dat op hogere leeftijd (lees 80-85+) deze factoren een omgekeerd effect hebben. In studies als de Leiden 85+ studie lijkt vooral hypertensie op die leeftijd juist tot langere overleving te leiden.
 
Een te hoog cholesterol is een SYMPTOOM !!! van hart- en vaatziekten. NIET de oorzaak.
De functie van LDL is beschadigingen fixen, kort gezegd. De functie van HDL is om LDL weer terug te sturen.

Als je een hoog LDL cholesterol hebt, betekent dat dat je bloedvaten beschadigt zijn. Het lichaam heeft daardoor meer LDL nodig om deze te repareren.
LDL kan namelijk niet zomaar zich ergens aan binden, en kan dus niet zomaar bloedvaten laten dichtslibben. Een te hoog cholesterol is daarmee een symptoom van hart- en vaatziekten, niet de oorzaak. Een hoog LDL betekent dat er te veel inflammation is.
Het verlagen van cholesterol zou dan ook niet het doel moeten zijn. Het doel moet zijn om beschadigingen aan bloedvaten te verminderen. Als je dat weet te doen, zal je LDL ook omlaag gaan.

Dan is de vraag, wat beschadigt bloedvaten? Dat kan onder andere zijn:
- te veel koolhydraten tov te weinig activiteit, vooral hoge GI kh en veel spikes
- te veel suikers (sucrose, fructose, high fructose corn syrup)
- te weinig vitamines en mineralen (vitamine c houdt de bloedvaten bijvoorbeeld elastisch en sterk)
- te veel zout en te weinig kalium. Zorgt voor een verhoogde bloeddruk. Hoge bloeddruk kan bloedvaten beschadigen, zeker als deze dankzij een vitamine tekort niet elastisch genoeg is
- roken
- te veel omega 6 en arachidonzuur, te weinig omega 3 en EPA. Te veel arachidonzuur tov te weinig EPA verhoogt inflammation

Het lichaam regelt de cholesterolaanmaak grotendeels zelf. Cholesterol uit voeding (zoals eieren) en verzadigde vetten hebben geen invloed op de ontwikkeling van hart- en vaatziektes en het is geen enkel probleem om deze te eten, in wat voor hoeveelheid dan ook (er van uitgaande dat je wel een fatsoenlijk en gezond dieet hanteert).
Overmaat aan suiker, te weinig activiteit, te veel zout en te weinig vitamines en mineralen is het probleem.

Als je het risico op hart- en vaatziektes wil verlagen, doe dan het volgende:
- KT doen (KT verbrandt bloedsuiker en houdt deze beter onder controle)
- koolhydraat inname beperken (niet meer KH eten dan je nodig hebt om je training te ondersteunen)
- suiker inname beperken (te veel suiker verhoogt triglyceriden)
- stoppen met roken
- zorgen dat je meer omega 3 (EPA) binnenkrijgt
- supplementeren met vitamine C en koper. Vitamine C 1g+ en koper de ADH halen
- zout inname verminderen en potassium inname verhogen
- plantaardige olie vermijden
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Hier ook veel geleerd.
Maar is het gebruik van becel pro actief nu wel of niet nuttig?
Ik kreeg dit aangeraden door mijn arts.

Niet nuttig - vind ik.
Het haalt het cholesterol wel een beetje omlaag, maar dat is zo weinig dat het niet te vergelijken is met cholesterolremmers.
Of dat beetje minder cholesterol dan gezondheidseffect kan hebben, is maar zeer de vraag.

Bovendien zijn de werkzame stoffen in Becel pro plantensterolen, waarvan in onderzoek is vast komen te staan dat ze de anti-oxidanten in het bloed kunnen verlagen - wat juist weer niet zo goed is....
 
Becel is rommel en moet je vermijden. Gebruik echte boter, die verzadigde vetten die daar in zitten zijn erg gezond.

Plantaardige olie (is becel rijk aan) moet je vermijden, zeker bij het koken.
 
Becel is rommel en moet je vermijden. Gebruik echte boter, die verzadigde vetten die daar in zitten zijn erg gezond.

Plantaardige olie (is becel rijk aan) moet je vermijden, zeker bij het koken.

Waarom zou je plantaardige olieën moeten vermijden? Geen enkele reden voor.
 
Waarom zou je plantaardige olieën moeten vermijden? Geen enkele reden voor.
Grotere hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten zijn zeer slecht voor je gezondheid.
 
Grotere hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten zijn zeer slecht voor je gezondheid.

Grote hoeveelheden misschien, er is geen enkel nutriënt dat je ongelimiteerd kan consumeren.
Ook verzadigde vetten moet je niet ongelimiteerd innemen.
En met wat becel op de boterham krijg je echt niet teveel meervoudig onverzadigde vetzuren binnen;-)
 
Back
Naar boven