XXL Nutrition

Cut vraagje

Bezoekers in dit topic

Vyper

Novice
Lid geworden
10 jan 2016
Berichten
9
Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
100kg
Vetpercentage
16%
Hallo,

Ik heb een aantal vragen. Maar ik zal eerst wat achtergrond informatie geven over mijzelf.
Ik heb van mijn 18e-24e gefitnesst, 3 dagen per week. Daarna zo'n 4 jaar gestopt. Wel doe ik in alle warme maanden kitesurfen en sinds mijn 24e doe ik Aikibudo en Jiu Jitsu (tot heden).
Ben nu 29 en ik fitness nu 1.5 jaar 3x per week met een splitschema.
Ik ben 1.97 meter lang en weeg nu 89 kg met een vet percenage van 13.5%.
1.5 jaar geleden, voor ik dus begon met fitness woog ik 63kg. Ik ben toen namelijk erg ziek geweest en veel afgevallen. In 1.5 jaar ben ik met trainen en bulken 30kg aangekomen tot 93kg en had toen een vet percentage van 16.5%. Afgelopen 2 maanden heb ik een eerste cut gedaan omdat ik erg veel buikvet had (overigens de enige plek waar echt vet zit) en omdat ik niet meer groeide in massa (wel in vet). En sinds de cut van afgelopen maanden zit ik nu dus op 13.5%.
Ik wil nu toch weer gaan bulken omdat ik enig krachtverlies tijdens de training merk.

Wat raden jullie aan qua clean-bulk de komende maanden? Mijn onderhoud is ongeveer 3100.

Is er een kans dat ik weer alleen aankom in vet en bijna niet meer in massa? Kan het zijn dat ik mijn maximale potentie qua spiergroei heb bereikt?

Of maak ik mogelijk te weinig testosteron aan nu ik bijna 30 ben?
 
Het ligt aan je doelen hoeveel je ''moet'' gaan eten. Wanneer je onderhoud ongeveer 3100 zou ik er persoonlijk een 2a300 boven zitten. Omdat je best al een tijdje traint gaat het allemaal wat minder snel en wil je niet in een te snel tempo aankomen omdat het dan veelal vet zal zijn. Ik zou streven naar ongeveer een halve kilo per maand, gaat het te snel verlaag je iets, gaat het te langzaam verhoog je iets. Op je 30ste is je testosteron normaal gesproken nog zo hoog dat je daar geen significant verschil gaat merken met het aanzetten van spiermassa t.o.v. 10 jaar geleden.
 
Duidelijk. Bedankt voor je advies! Ik hoef dus nog even niet aan de test boosters :).
Mijn doel is 100kg met een vetpercentage van maximaal 11/12. Dus ik heb nog even te gaan.

In hoeverre geld spiergeheugen? Gezien ik tussen me 18-24 actief trainde. Vond zelf namelijk dat die 30kg in 1.5 jaar best snel is gegaan. Vandaar dat ik nu ook baal dat ik nu niet veel meer groei.
 
Duidelijk. Bedankt voor je advies! Ik hoef dus nog even niet aan de test boosters :).
Mijn doel is 100kg met een vetpercentage van maximaal 11/12. Dus ik heb nog even te gaan.

In hoeverre geld spiergeheugen? Gezien ik tussen me 18-24 actief trainde. Vond zelf namelijk dat die 30kg in 1.5 jaar best snel is gegaan. Vandaar dat ik nu ook baal dat ik nu niet veel meer groei.

Nee testboosters zijn in veel gevallen zelfs geldklopperij, legaal zijn er geen middelen die je testosteron boosten, of in iedergeval nog niet bekend. Wel kan het zijn dat wanneer je een tekort hebt aan bepaalde vitaminen/mineralen dat je testosteron verlaagt. In de wintermaanden zoals nu zou je vitamine D bij kunnen nemen.

100kg op een vetpercentage van 11/12 bij jouw lengte moet haalbaar zijn. Wanneer je nu nog onder je niveau zit van 5 jaar geleden zul je daar inderdaad door je spiergeheugen weer sneller op terug komen. Hoe snel het allemaal gaat is per persoon verschillend, gewoon zorgen dat je er plezier in hebt op de weg daar naar toe.
 
Afgelopen 2 maanden heb ik een eerste cut gedaan omdat ik erg veel buikvet had (overigens de enige plek waar echt vet zit) en omdat ik niet meer groeide in massa (wel in vet). En sinds de cut van afgelopen maanden zit ik nu dus op 13.5%.
Ik wil nu toch weer gaan bulken omdat ik enig krachtverlies tijdens de training merk.

Wat raden jullie aan qua clean-bulk de komende maanden? Mijn onderhoud is ongeveer 3100.

Is er een kans dat ik weer alleen aankom in vet en bijna niet meer in massa? Kan het zijn dat ik mijn maximale potentie qua spiergroei heb bereikt?

Als je nog steeds vet kwijt raakt maar teveel kracht naar je zin, ga dan ietsjes meer eten en vooral meer eiwitten.
Train verder liever niet op kracht in een cut maar focus op je spiermassa en vet kwijt raken maar wel met zo zwaar mogelijke gewichten.
Op kracht blijven focussen heb je geen reet aan als je weet dat je kracht toch minder zal worden.
Aan je massa werken gaat veel meer energie verbranden en zorgen voor verbeterde partitioning en verhoogde eiwitsynthese.

Ik zou wel door cutten tot ongeveer 10% en daarna gaan lean bulken en tussen de 10% en 12% blijven. Zo voorkom je dat je weer sneller vet aanzet dan spiermassa en je behoudt altijd je kracht.

Je hebt je maximale groeipotentieel nog lang niet bereikt. Ja de kans dat je meer vet gaan aanzetten dan spiermassa is er altijd als je al een hoger bf% hebt en dan gaat bulken. Ook bij clean bulk en ook bij lean bulk.
 
Ok top. Beide bedankt voor jullie advies :bow:
 
We zijn inmiddels een paar maanden verder.
Ik heb volgende week 10 weken gecut. 4 weken -300 en 6 weken -500. In die 10 weken ben ik nog een week op vakantie geweest waar ik op onderhoud heb gegeten.
Nu merk ik dat ik afgelopen weken niet meer afval. Ik blijf stabiel hangen op 87kg met een vetpercentage van 12%.
Heeft het nu nog nut om door te gaan met cut? Of kan ik beter een cleanbulk doen en daarna proberen te cutten tot 10%?
(mijn start vet% lag op 14% bij 89kg)
 
Je bent in 10 weken cutten 2kg verloren? Dan heb je waarschijnlijk je onderhoudsniveau qua kcals overschat en zul je dus minder moeten eten om af te vallen. Of je nu nog verder moet cutten hangt van jezelf af, 12% vindt ik zelf best een net vetpercentage om rond te blijven hangen. Rekening houdend met je gewicht en bijbehorende lengte zou ik ervoor kiezen massa te gaan bouwen als je zoveel moeite hebt met cutten en het dan volgend najaar weer te proberen bijvoorbeeld.
 
Is het uitgesloten dan dat ik nog wat spier heb aangezet in die 10 weken? Ik bedacht me ook dat ik op vakantie geen app/internet had om alles uit te rekenen. En ik misschien wel een week (flink) boven onderhoud heb binnen gekregen (met name bier).
Was mijn eerste echte cut. Dus volgende keer beter.
Dus je adviseert eigenlijk een cleanbulk van een jaar?
 
Is het uitgesloten dan dat ik nog wat spier heb aangezet in die 10 weken? Ik bedacht me ook dat ik op vakantie geen app/internet had om alles uit te rekenen. En ik misschien wel een week (flink) boven onderhoud heb binnen gekregen (met name bier).
Was mijn eerste echte cut. Dus volgende keer beter.
Dus je adviseert eigenlijk een cleanbulk van een jaar?

Het zou kunnen dat je in die 10 weken nog wat spiermassa hebt aangezet waardoor het gewichtsverlies kleiner is maar dit zal in een calorie deficit minimaal zijn. Als je vetpercentage nu daadwerkelijk 12% is en je weegt 87kg bij 1.97 zou ik nu gewoon lekker rustig gaan bouwen en dus in een calorie surplus gaan eten. Als je goed eet en traint kun je met dit vetpercentage wel een jaar gaan bulken denk ik, als je ongeveer mikt op een halve tot een kilo per maand dan ben je over een jaar een kilo of 10 zwaarder. Dan zou je nog wel een acceptabel vetpercentage moeten hebben om daarna te beginnen aan een cut.
 
Hoi ik heb nog wat tussentijds advies nodig.
Optimaal aankomen blijf ik toch een lastig iets vinden.
Ik ben inmiddels 97kg met 15% vet. Dus 10 kg met een stijging van 3% vet.
Het rustig bouwen in een kleine surplus is wat te snel gegaan...
Juni-juli zat ik op +200 maar kwam nauwelijks aan. Daarom verhoogt.
Juli-augustus zat ik +400 boven onderhoud. Ik kwam nu te snel aan dus ben gezakt naar +300 waar ik nu nogsteeds opzit.
Mijn max wat ik acceptabel vind met mijn lengte zit op 18% vet.

Wat kan ik nu beter doen? Een cut of eerst nog over de 100kg gaan tot 18%?
 
Hoi ik heb nog wat tussentijds advies nodig.
Optimaal aankomen blijf ik toch een lastig iets vinden.
Ik ben inmiddels 97kg met 15% vet. Dus 10 kg met een stijging van 3% vet.
Het rustig bouwen in een kleine surplus is wat te snel gegaan...
Juni-juli zat ik op +200 maar kwam nauwelijks aan. Daarom verhoogt.
Juli-augustus zat ik +400 boven onderhoud. Ik kwam nu te snel aan dus ben gezakt naar +300 waar ik nu nogsteeds opzit.
Mijn max wat ik acceptabel vind met mijn lengte zit op 18% vet.

Wat kan ik nu beter doen? Een cut of eerst nog over de 100kg gaan tot 18%?
wat wil je zelf doen?
 
Met de feestdagen voor de boeg denk ik verder bulken.
Echter ik twijfel of ik niet te veel massa ga verliezen aangezien vanaf 18% een langere cut is. Ondanks het hooghouden van eiwit raak je toch altijd al wat massa kwijt waar je hard voor gewerkt hebt... Wordt dat niet nog erger bij een langere cut?
 
Back
Naar boven