XXL Nutrition

Sticky Cutten: Hoe begin ik?

Bezoekers in dit topic

Na 3 maanden trainen:

1. Eet 3 x per dag; ontbijt, lunch, diner. Insuline,- en bloedsuikersspiegels worden laag gehouden, spiergroei wordt geremd en lichaamsvet wordt sneller aangesproken.

2. Splits cardio in 2 delen. Train in de ochtend en einde van de middag c.q. begin van de avond.

3. Beste tijd voor je 2de training is einde van de middag, begin van de avond rond 1900uur.

4. Maximaal 50 minuten cardio achter elkaar om spierafbraak te voorkomen en cortisolproductie laag te houden.

5. splits die 50 minuten in 2 helften met 20 minuten rustpauze ertussen.

6. 30 minuten gematigd hardlopen in de ochtend op de nuchtere maag.

7. Pas een uur of ietsje langer nog, na je training eten. (indien je overdag traint)

8. HIIT-training.

9. Eet de basishoeveelheid caloriën voor je lichaam. Via c.q. aan de hand van een BIA-meting kom je hier achter.

10. Als je niet aan HIIT-training doet, kun je spinning of RPM doen; 1 les (en niet meer) los van of aansluitend op je krachttraining.

11. Krachttraining: kortere series meer gewicht zorgt voor een hogere testosteronproductie, prikkelen je spieren meer om te groeien, ruststofwisseling is hoger waardoor je meer calorieën c.q. vet tijdens rust verbrand.

11. Na je avondtraining en voor het slapen, niks meer eten. Je hebt overdag alle benodigde langzame koolhydraten en langzame c.q. caseïne eiwitten binnen.
 
thx

dit is wel een handig stuk thx
 
Even kort een vraagje: bij het berekenen van je onderhoud, wat is het nut van de activiteitsfactor? Zorgt zwaar sporten voor een extra toelage in je energieverbruik (vermenigvuldiging BMR) of kan je ook bijv. gewoon het aantal kalorieen dat je ongeveer verbrandt bovenop je BMR optellen? Als je bv. 6 keer per week krachttraining doet, moet je dan 1.6*BMR+(ong) 250 kalorieen doen, of alleen 1.6*BMR of is alleen +250kcal ook goed?
 
naam mijn mening moet je niet teveel berekenen.
find a formula that works and stikck to that!

als je nog nooit een dieet hebt gevolgt moet je eerst uitvinden hoe het lichaam op bepaalde dingen reageert. zo kan het zijn dat de één veel baad heeft bij steak terwijl de ander hierjuist voller van wordt.

wat voor mij werkt is dat ik ook tijdens mijn off season al mijn eten afweeg. hierdoor weet ik precies hoeveel ik er vanaf moet halen als ik een een dieet periode stap.
 
dus eigenlijk blijven eten wa je normaal eet en gewoon veel & vooral juiste cardio doen
 
Prachtig artikel, bedankt!

Klein vraagje: narmate de cut vordert, verlies je vet/gewicht waardoor je TDEE ook vermindert neem ik aan. Moet je dan ook steeds een lagere TDEE aanhouden en dat eten? (Dus bijv om de week of 2 met 200 kcal zakken? Wat is de richtlijn die veelal word aangehouden?)
 
Als je 4 keer per week zolang cardio moet doen, doe je dan helemaal geen krachtraining meer tijdens te cut ?
 
Als je 4 keer per week zolang cardio moet doen, doe je dan helemaal geen krachtraining meer tijdens te cut ?

?? Zoveel cardio is dat toch niet lol.
En ja natuurlijk blijf je krachttraining doen.

Zijn genoeg lui die 1-2 uur cardio per dag doen in prep buiten de krachttraining om.
 
?? Zoveel cardio is dat toch niet lol.
En ja natuurlijk blijf je krachttraining doen.

Zijn genoeg lui die 1-2 uur cardio per dag doen in prep buiten de krachttraining om.

Ik snap het, ik vraag het alleen omdat ik beperkte tijd heb om te trainen in de week.
Vaak max een uur en 5 keer per week, dus is het voor mij even kijken hoe ik dit beste kan verdelen in cardio/kracht
 
Ik snap het, ik vraag het alleen omdat ik beperkte tijd heb om te trainen in de week.
Vaak max een uur en 5 keer per week, dus is het voor mij even kijken hoe ik dit beste kan verdelen in cardio/kracht

Dan heb je neem ik aan wel een actieve baan of niet?
Dan heb je best al een NEAT-factor denk ik.
In dat geval is cardio minder nodig natuurlijk en zul je gewoon je eten moeten aanpassen.
 
Klopt, werk circa 9 - 10 uur per dag, en nog 2 uur reistijd, plus nog een gezin met een baby van 6 maanden. Dus is even puzzelen en geen smoesje ofzo. Bedankt voor je antwoord!
 
Klopt, werk circa 9 - 10 uur per dag, en nog 2 uur reistijd, plus nog een gezin met een baby van 6 maanden. Dus is even puzzelen en geen smoesje ofzo. Bedankt voor je antwoord!

Wandelen met kinderwagen is ook cardio.
 
Mij werd door personal trainers verteld dat wanneer je vet wil verliezen voor bijvoorbeeld een sixpack, je je dieet moet aanpassen (een tijdje calorie deflict).
Dat is niet helemaal hetzelfde dan wat er in het artikel staat.
 
Mij werd door personal trainers verteld dat wanneer je vet wil verliezen voor bijvoorbeeld een sixpack, je je dieet moet aanpassen (een tijdje calorie deflict).
Dat is niet helemaal hetzelfde dan wat er in het artikel staat.
Klopt. Ik kan me ook niet vinden in het uitgangspunt van deze sticky dat de enige juiste manier om een deficit te creëren het toevoegen van cardio is. Deze tekst van Centaur uit 2007 is hoognodig aan een update toe!
 
Ik ben aan het testen of ik mijn buikspieren wat meer zichtbaar kan maken met calorie-deflict en wat extra cardio. Soms heb ik wel wat meer honger en dan eet ik een banaan of wat yoghurt of zo.
 
Kan je niet cutten en afvallen tegelijkertijd maar dat je zo weinig mogelijk spier verliest?

Er staat dat je niet te lang moet cutten maar wat is lang? Ook vraag ik me af of het mogelijk is om binnen 4 maanden 6/7% vet te verliezen? Of is dat niet haalbaar?
 
Cutten is afvallen :)
 
Cutten is afvallen :)
Oh klopt idd. Ik heb er wel wat over gelezen maar blijkbaar begrijp ik het niet zo goed.

Wat ik eigenlijk ook niet begrijp is er wordt gezegd dat je net zoveel calorieen moet verbranden als dat je inneemt. Maar hoe kan ik de dagen dat ik bijv niet sport 1200 calorieen verbranden? Zelfs als ik sport zal ik vast niet hoger komen dan 300 calorieen...
 
Oh klopt idd. Ik heb er wel wat over gelezen maar blijkbaar begrijp ik het niet zo goed.

Wat ik eigenlijk ook niet begrijp is er wordt gezegd dat je net zoveel calorieen moet verbranden als dat je inneemt. Maar hoe kan ik de dagen dat ik bijv niet sport 1200 calorieen verbranden? Zelfs als ik sport zal ik vast niet hoger komen dan 300 calorieen...
Euhmmm...wat denk je van al je lichaamsfuncties? Energieverbruik....
 
Back
Naar boven