AndroidHealthClinic

Sticky De Fotohoek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Nog niet gab. Hij komt pas in april dus heb nog even :)
Ok dan is het dus nog niet te laat om je met advies te helpen.
Je geeft aan dat kwaliteit de belangrijkste eis is en budget niet veel uit maakt. Kwaliteit kost geld maar je hoeft geen vermogen uit te geven om mooie foto's te kunnen maken zeker nu techniek (met name iso / imo belangrijker dan resolutie) de laatste jaren zoveel vooruit is gegaan en tevens betaalbaar is geworden.

Probleem met camera's die alles voor je regelen is dat je een zeer beperkte controle hebt op de uitkomst van de foto. Maar fotografie volledig onder controle hebben vergt kennis en veel oefening. Wanneer je aangeeft dat je geen zin hebt in het lopen 'kutten' met lenzen dan moet je geen spiegelreflex kopen. De kit lenzen zijn ook van matige kwaliteit dus ik geef je in dit stadium gelijk om er niet aan te beginnen. Wel zou ik me verdiepen in verschillende composities waarin je een foto kunt maken. Kennis van de compositie regels zal je helpen betere foto's te maken maar laat je vrijheid niet beperken door deze regels.

Maar wat dan? Ik zou voor de beste compact camera gaan die er momenteel te krijgen is. Het nadeel van een compact camera is dat de sensor (die voor een heel groot deel de kwaliteit bepaald) een stuk kleiner is dan die van een spiegel reflex camera. Tevens zijn de lenzen over het algemeen ook niet erg goed op compact camera's. Ik heb me hier toevallig afgelopen week in verdiept omdat mijn vrouw naast onze spiegel reflex camera ook een compact wilt hebben en ik zo min mogelijk op kwaliteit wil inleveren.

Ik zou je de sony rx100 adviseren. Daar zit een 1 inch sensor in die 4x zo groot is dan die in reguliere compacs zit. Lees de reviews van dit model, allemaal erg goed. Tevens zit er een lichtsterke zeiss lens in (f1.8) wat erg fijn is wanneer je weinig licht hebt om foto's te nemen en je creatief te werk kunt gaan met bokeh (onscherpe zachte voor- en achtergronden bokeh). Dit model is ondertussen flink in prijs gedaald nu er 3 nieuwere versies op de markt zijn. Het nieuwste model kost ruim 1000 euro maar deze zit op ongeveer 350 euro. Heb je iets meer te besteden dan kun je voor de rx100 ii gaan die zit dacht ik op 480 euro).

Voordeel van dit model is dat het alles automatisch kan doen maar wanneer je steeds meer leert je langzaam de overstap kunt maken naar het schieten met manuele programma's zodat je steeds meer controle krijgt over je foto's. Dat vind ik persoonlijk echt een must omdat ik in aperture modus wil fotograferen. Ook is het leuker fotograferen wanneer je een camera hebt die mooie foto's kan maken. Met de ring rondom de lens kun je met dit model zelfs de focus manueel aanpassen voor scherp resultaat wanneer de camera er zelf net naast zou zitten. Je kunt ook HD films maken op 50p met de mogelijkheid manueel je scherpte diepte en overige instellingen aan te passen. Vergeet ook niet de optie om foto's RAW te schieten wanneer je later eventueel meer eisen aan je foto's zou stellen.

Frames van een 4k videocamera zou ik niet aan beginnen. Filmpjes kunnen fantastisch zijn maar de losse frames zijn totaal niet te vergelijken met die van een foto genomen van een goede foto camera. Omvang van een bestand (resolutie) is niet belangrijk, de kwaliteit wel imo.


Topic is trouwens wel echt dood nu Eric nauwelijks meer post, jammer zeg.
 
Laatst bewerkt:
Flink uitgebreid antwoord. Bedankt voor de moeite man.
Zal eens gaan kijken naar deze camera(s). 1000 euro past zeker wel binnen het budget maar het moet de verdubbeling kwa geld wel waard zijn (met het type ii dan) ?!
De termen die jij gebruikt weet ik niks van maar zal mij eens een beetje gaan verdiepen hierin.

Denk toch dat ik dan voor twee toestellen kies. één voor foto's en één voor filmen.
 
Panasonic lx100 zou het ook best goed doen met video. Panasonc heeft de implicatie van video in cameras wel in orde, zeker in de GH4.
Ik zou het zelf zonde vinden om er een 2e toestel voor te kopen. Een goeie compact is juist zo handig omdat je die overal mee naartoe kan nemen, al ga je even naar de speeltuin.
+ de lx100 heeft een electronische viewfinder, bij veel licht veel handiger dan een schermpje (imo). Zelf wel geen ervaring met het toestel

[Link niet meer beschikbaar]
 
Panasonic lx100 zou het ook best goed doen met video. Panasonc heeft de implicatie van video in cameras wel in orde, zeker in de GH4.
Ik zou het zelf zonde vinden om er een 2e toestel voor te kopen. Een goeie compact is juist zo handig omdat je die overal mee naartoe kan nemen, al ga je even naar de speeltuin.
+ de lx100 heeft een electronische viewfinder, bij veel licht veel handiger dan een schermpje (imo). Zelf wel geen ervaring met het toestel

[Link niet meer beschikbaar]
Inderdaad deze en ook de sony rx100 iv filmen allebei in 4k. Kan met beide niet mis gaan. 1000 euro spliten over twee toestellen is zonde imo, krijg je mindere kwaliteit.
De rx100 iv heeft trouwens ook een electronische viewfinder.
 
Bedankt heren.

Blijft lastig.. :)
1000 euro is zeker niet mijn max hoor. Maar aangezien ik geen professional ben moet het voor mij wel meerwaarde hebben om meer uit te geven.
 
Iemand een aanrader qua fotocamera's om vogels goed op de plaat te zetten? 750 euro is wel max.
 
Dan ga je iets met goede focus-tracking (bewegende vogels dan toch) moeten hebben waardoor je bijna automatisch bij DSLR uitkomt.
+ een goede telelens.
Enige 'compact' die in de buurt komt ('10x zoom'): [Link niet meer beschikbaar]
 
De vogels gaan niet te hoog mogen vliegen! Een heel korte zoom!
 
Komt nog wel een andere lens als ik de smaak te pakken heb.
 
Het mooie aan lenzen van hoge kwaliteit en populariteit is dat ze als goud zijn, ze blijven hun waarde min of meer houden. Kan je nooit je broek aan scheuren.
 
Ik heb een redelijk goedkope telezoom van sigma. Ben erg te spreken over de kwaliteit en je hebt het toch echt nodig voor vogels dan gaat 18-55 niet werken ook niet op een crop body.
 
Wie heeft ervaring met de Canon PowerShot G7 X of de G9 X? Wil mijn dslr eens wat vaker thuis laten omwille van grote en gewicht en zoek iets wat makkelijk in mijn zak past. Mijn oog is op deze twee van Canon gevallen. Alternatief in dezelfde prijsklasse mag ook voor gesteld worden. Opname in RAW is wel een voorwaarde!
 
Vorige week een Sigma 17-70 f2.8-4 aangeschaft voor de D7100. Veel beter en fijner dan de 16-85 van Nikon

[afbeelding niet meer beschikbaar]

voorbeeld
(bewerkt in LR)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben trouwens voor de Lx100 gegaan.
 
Ben aan het spelen met powershot G16 van Canon. Deze is weer iets compacter en lichter dan mijn andere powershot en er zitten meer functies op dan de G7. Als ik echt compact wil heb de IXUS 1100 HS. Heb weleens de EOS 5D genomen van mijn moeder maar dat vind ik te (versie IV wordt binnenkort aangekondigd geloof ik). Zo professioneel ben ik niet. Mooiste voor mijn gebruik is als het in een broek- of jaszak past (ex lens).
 
Ik zou een compactcamera of misschien een systeemcamera willen kopen <400euro wat zouden jullie aanraden? Ik dacht aan de Nikon Coolpix 900A, Canon Powershot SX720 HS, LUMIX DMC-TZ40, Panasonic LUMIX TZ De kans dat ik een grote lens nodig heb is eerder klein.
 
Back
Naar boven