MuscleMeat

DNS Server vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marc181982

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 jun 2004
Berichten
1.020
Waardering
3
Ben al een poosje aan het verdiepen in windows 2003 server. Ik weet ondertussen hoe een DNS Server werkt en waarvoor het dient , alleen 1 ding van het hele dns verhaal snap ik even niet , en dat is die van de forward lookup zone. Ondertussen weet ik ook wat deze doet , alleen raden ze aan om 1 forward zone aan te maken in een dns configuratie. Alleen wat moet je daar invullen en waarom datgene? En waarom zou je deze aanmaken?
 
Hehe ... gefeliciteerd... hier een MCSE-er win2k / win2k3 :)

DNS is het primaire wat je gebruikt op internet ... elke website die je intikt is een DNS request :)
http: // forum dutchbodybuilding . com is daar dus een voorbeeld van (express met spaties geschreven omdat anders deze forumsoftware een URL oplost en een naam laat zien ..

De DNS zone is in dit geval dutchbodybuilding.com .. het www record verwijst in deze zone naar de webserver die de website behandelt, in dit geval het forum ... je kunt dus ook een host record nemen wat bijvoorbeeld irc heet. Hiermee zou je dus kunnen verwijzen naar een IRC server die draait in het park van dutchbodybuilding...

Kortweg komt het er dus op neer dat je dus zo namen van computers kunt oplossen en dus niet hun ipadres hoeft te weten.

Thuis heb je dan idd wat minder aan een eigen DNS server .. wel word het weer van toepassing als je lekker wilt experimenteren met je thuisnetwerk en dus wat wilt "spelen" met DNS...

Pak je DNS console , en maak hierin maar eens een forward lookup zone aan.. die van mijn pad thuisnetwerk.lan heet :)

Bevestig de naam van het bestand enzovoort totdat uiteindelijk de zone verschijnt in je console... vervolgens maak je een host record aan, rechtsklikken op je zone en kiezen nieuwe record (host record) .. geef deze de naam pc1 en vul in het hokje van het ipadres het nummer in wat je eigen pc heeft gekregen...

Nu dien je windows te vertellen dat je je prive DNS wilt gebruiken als primaire DNS server .. het ipadres van je primairy DNS server word dus het nummer van je servertje ...

Als je perse gedurende dit experiment wilt kunnen internettten dien je een DNS forwarder (in het nederlands, DNS doorstuurserver) in te stellen, dit doe je door rechts te klikken op de naam van je server in de DNS console ... ga naar het tabblad doorstuurservers (DNS forwarders) en vul daar in de onderste helft van het scherm het IP adres van je internetrouter in ...

Voila, alles wat jouw eigen DNS server nu niet weet gaat ie vragen aan de DNS server die op de router draait, resultaat, internetten ...

Als je dit allemaal nog kan volgen gaan we kijken wat we zostraks hebben gedaan of dat werkt ... open een commando prompt en tik daar in : Ping pc1.thuisnetwerk.lan ... nu zul je als het goed is antwoord moeten krijgen :)

Daagt het nu een beetje? met DNS kun je dus verschillende computers aanroepen binnen 1 domein door simpelweg namen toe te voegen in de zone :)
 
Meer informatie over het verschil tussen de lokale DNS zone en een forwarder:

Oke dus simpelweg gezegt :
Een server weet bijv even niet het antwoord van een request , maar in de forward lookup zone staat dus een machine ingevuld die het dus wel kan weten. Oftewel de request word doorgezonden naar die machine die het kan weten. In principe het zelfde dus wat je als voorbeeld gaf met de router?[/QUOTE]

Bijna goed, maar toch niet helemaal :)

De hosts die IN de zone aanbrengt zijn machines die verschillende taken onder handen nemen (een klein voorbeeld noem ik een willekeurige DNS structuur die op de meeste computerevenementen draait ..

Er draait op zo'n party altijd een interne webserver, waar je de laatste info over het evenement kan vinden waar jij als deelnemer aanwezig bent (noem iets eenvoudigs als openeningstijden van een catering, aanbiedingen bij de stand met hardware enzovoort)

Je tikt in in je browser www. lanpartynaam .lan en voila, je internet explorer word door de lokale DNS server door verwezen naar de machine die de website bevat.. Binnen zo'n computer evenement draait ook bijna ltijd een irc server ... IN je IRC programma tik je in dat je wilt verbinden met IRC. lanpartynaam . lan.. Voila je IRC client connect naar de servermachine die de IRC server draait ...

een DNS forwarder is iets heel anders ...

Stel je voor dat je nu op vraagt .. de URL van dit forum .. de lokale DNS server snapt dit natuurlijk niet, er is namelijk geen zone aanwezig die alles van dutchbodybuilding.com behandelt... Nu komen je forwarder instellingen om de hoek kijken ..

Je lokale DNS server zal als volgt reageren .. mnmm ik ken alleen lanpartynaam.lan in mijn bestand .. echter staat in mijn forwarderinstellingen dat ik het ook eens mag vragen aan die DNS server waarvan het IP in mijn forwarderlist staat ...

Je lokale DNS server vraagt aan die andere DNS server of deze iets weet van dutchbodybuilding.com (meestal is dat de router of de zogeheten gateway van dit evenement) Die router weet dit zelf ook niet, maar die heeft IP adressen van de internet provider host als forwarders gekregen ..

Uiteindelijk zal 1 van de server op internet dit oplossen en dit adres vertellen aan uiteindelijk je lokale DNS server ... Jouw pc krijgt als antwoord rechtstreeks het adres van de server op internet waar staat wat jij nodig hebt...

Een lokale DNS - zone: behandelt interne vragen op je lokale netwerk

Een DNS forwarder: is in de gelegenheid met andere DNS servers te overleggen of zei iets weten van de zone die jij graag wilt gebruiken..
 
Back
Naar boven