Fitness Seller

Een kleine dilemma (5x5 ice cream fitness) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mudita

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
8 okt 2016
Berichten
2.904
Waardering
1.375
Lengte
1m83
Massa
81kg
Hallo, ik zit met een klein dilemma maar eerst even wat info:

Leeftijd: 15 (over 4 dagen 16)
Gewicht: 79,1 kilo
Lengte: 181 CM
Vetpercentage: onbekend

Lifts:
Squat: 120kg 5x5
Deadlift: 130kg 1x5
Bench press: 50kg 5x5
Barbell row: 80kg 5x5
Barbell shrug: 90kg 3x8
(Overheadpress eruit gelaten i.v.m. schouder blessure) (Is dit trouwens een goeie progressie? Weet zo 1,2,3 even niet waar ik begonnen was maar dat heb ik ergens nog wel in m'n logboekje te staan dus dat zal ik binnenkort even updaten in dit topic)

Ik volg dit programma nu circa. 4maanden.
En krijg een beetje het gevoel dat het bijna tijd word om over te stappen naar Madcow 5x5 of the Texas method 5x5.

Alleen is mijn bench press nog erg laag omdat ik dus een schouder blessure had opgelopen. Dit kwam denk ik door dat ik aan het overtrainen was. Heb er nu sinds de laatste 2 weken niet echt meer last van en ben dus weer gewoon aan het benchen. Maar als ik nu overstap naar Madcow 5x5 dan zal mijn progressie met de bench press denk ik te langzaam gaan maar als ik dit programma nu nog veel langer blijf volgen zal dat denk ik weer te veel/zwaar worden vanwege het 3x per week 120kg squats.

Wat kan ik nu in mijn situatie het beste doen?

Bij voorbaat dank!
 
nette stats voor je leeftijd man!
 
Prima stats idd!
Je zou kunnen overwegen om starting strength of greyskull te gaan doen. Dan ligt het volume op de squat een stuk lager en dan kun je miss zowel je bench als je andere lifts lineair blijven verhogen. Gwn uitmelken die novice gains ;)
 
Ik zou idd starting strength of greyskull doen, als je goed bulkt kun je op je squat en deadlift ook nog wel wat lineare progressie maken :) Ik zou eerst starting strength pakken gezien de bench daar wat sneller omhoog gaat in gewicht, als je daar vastloopt is greyskull een perfect vervolg programma.
 
Ik zou idd starting strength of greyskull doen, als je goed bulkt kun je op je squat en deadlift ook nog wel wat lineare progressie maken :) Ik zou eerst starting strength pakken gezien de bench daar wat sneller omhoog gaat in gewicht, als je daar vastloopt is greyskull een perfect vervolg programma.

Oké thanks voor de reacties. Zal me eens in het programma verdiepen. Is madcow dan pas een programma om na greyskull te pakken bijvoorbeeld?

Edit: Heb starting strength even doorgelezen en zal hier vanaf volgende week maar aan beginnen dan!

Edit 2: Mag ik ook de overhead press vervangen met incline bench press? Want OHP durf ik eerst eerlijk gezegd nog niet echt aan.
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog steeds last van die schouder blessure dan?
 
Heb je nog steeds last van die schouder blessure dan?

Niet zo erg meer, maar ben pas net weer begonnen met benchen en nog steeds geen OHP. Dus kan zo zijn dat het er straks weer insluipt. En dan moet ik gaan kraken dus.
Ben nu wel erg bezig met mobiliteit oefeningen en strekken etc. sinds kort hebben we 2 super goeie foam rollers in de gym waar ik train dus dat is ook wel fijn.

Maar vandaar dat ik het eerst nog niet aan durf om OHP te gaan doen.
 
En als je nou heel licht gaat beginnen en goed opwarmt?
 
Wat voor blessure heb je precies gehad?
 
En als je nou heel licht gaat beginnen en goed opwarmt?

Dat doe ik ook al voor bench press. Maar wil het best proberen. Weet niet wat het verstandigste is?
 
Wat voor blessure heb je precies gehad?

Niet echt precies bekend. Is erin geslopen na 2x OHP doen. En toen had ik met bench press een tijd later ineens dat ik met mijn linkerkant de bar niks meer omhoog kreeg. Steken in m'n linkerschouder en later kreeg ik dat ook in m'n rechterschouder. Toen een hele tijd geen push oefeningen meer gedaan en sinds kort pas weer mee begonnen en probeer dat rustig weer op te bouwen. Heb er in de sportschool ook naar gevraagd maar daar zeiden ze dus dat ik inderdaad eerst geen push oefeningen moest doen en dan weer rustig aan beginnen. Als het dan weer mis ging moest ik gaan kraken.

Edit: Denk dat het door overtraining komt omdat ik dus eerst nooit een deload week had gedaan en mijn deadlift qua gewicht ook omlaag ging en de vorm slecht werd. Kreeg ook ineens steken in mijn knieën en heupen later en dat hield dus op zodra ik een deload had gedaan.
 
Niet echt precies bekend. Is erin geslopen na 2x OHP doen. En toen had ik met bench press een tijd later ineens dat ik met mijn linkerkant de bar niks meer omhoog kreeg. Steken in m'n linkerschouder en later kreeg ik dat ook in m'n rechterschouder. Toen een hele tijd geen push oefeningen meer gedaan en sinds kort pas weer mee begonnen en probeer dat rustig weer op te bouwen. Heb er in de sportschool ook naar gevraagd maar daar zeiden ze dus dat ik inderdaad eerst geen push oefeningen moest doen en dan weer rustig aan beginnen. Als het dan weer mis ging moest ik gaan kraken.

Edit: Denk dat het door overtraining komt omdat ik dus eerst nooit een deload week had gedaan en mijn deadlift qua gewicht ook omlaag ging en de vorm slecht werd. Kreeg ook ineens steken in mijn knieën en heupen later en dat hield dus op zodra ik een deload had gedaan.
Ik zou hiervoor een sportfysio raadplegen. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je gewoon OHP moet doen omdat dit meer je schouders pakt dan de incline, maar in jouw geval denk ik dat een professional het beter kan beoordelen. Het staan tijdens de OHP maakt het wel een erom goede oefening naar mijn mening, dus als het kan zeker doen.
 
Ik zou hiervoor een sportfysio raadplegen. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je gewoon OHP moet doen omdat dit meer je schouders pakt dan de incline, maar in jouw geval denk ik dat een professional het beter kan beoordelen. Het staan tijdens de OHP maakt het wel een erom goede oefening naar mijn mening, dus als het kan zeker doen.

De sportfysio zit bij ons samen met de sportschool. Dus zou ik nou beter eerst af moeten wachten of het weer mis gaat zoals er mij werd aangeraden en dan naar de fysio gaan en laten kraken? Of gewoon zeggen dat ik raad kreeg om nu naar de fysio te moeten gaan? Zal het in ieder geval wel even over hebben bij ons op de sportschool (fysio).
 
Ik zou nu naar de fysio gaan en vragen of hij/zij denkt dat je de OHP zou kunnen doen zonder enorm risico op een nieuwe blessure. Als de fysio zet dat het zou moetne kunnen gewoon rustig opbouwen. Hoe sterk ben je op bench/OHP?
 
Ik zou nu naar de fysio gaan en vragen of hij/zij denkt dat je de OHP zou kunnen doen zonder enorm risico op een nieuwe blessure. Als de fysio zet dat het zou moetne kunnen gewoon rustig opbouwen. Hoe sterk ben je op bench/OHP?

1RM weet ik niet, zit nu op 50kg voor bench. OHP heb ik nog steeds niet gedaan dus denk iets van 20kg :P?
 
Dan zou ik ohp gewoon met een lege bar beginnen. Voor een goede uitvoering zou ik de filmpjes van alan thrall op youtube ook even kijken (is voor alle barbell compounds aan te raden).
 
Dan zou ik ohp gewoon met een lege bar beginnen. Voor een goede uitvoering zou ik de filmpjes van alan thrall op youtube ook even kijken (is voor alle barbell compounds aan te raden).

Alan thrall heb ik het meeste al van bekeken :D. Geweldig YouTube kanaal is dat! Net zoals die van mark bell (supertraining06).
 
Het originele Starting Strength Beginners Programma
Training A
3×5 Squat
3×5 Bankdrukken
1×5 Deadlift

Training B
3×5 Squat
3×5 Press
5×3 Power Cleans

nou is dit dus het schema. Is het verstandig om hier nog assistance oefeningen aan toe te voegen of eerst gewoon hiermee beginnen?
 
Begin hier lekker mee, mocht je echt nog wat extra's willen kun je chin ups, pull ups en dips toevoegen, maar wat je net postte blijft de basis.
 
Back
Naar boven