MuscleMeat

Eigen testosteronproductie na verminderen Androgel

Bezoekers in dit topic

Nijsen

Novice
Lid geworden
18 okt 2014
Berichten
9
Waardering
0
Lengte
2m
Massa
98kg
Vetpercentage
20%
Hallo, ik zit nu bijna 2.5 jaar aan te TRT. Ik gebruik momenteel 75 mg Androgel per dag. Mijn testosteron is nu ongeveer 14 a 15 nmol/l (referentie 6.5 - 35.0). Dit is denk ik een keurige waarde. Ik ben van 100mg Androgel teruggegaan naar 75mg omdat mijn PSA waarde te hoog was, PSA totaal: 6.0 ug/l (0 - 2.0). Nu met 75mg is deze weer gezakt naar normale waarde 1.5 ug/l.

Ik voel me goed, sporten gaat goed, het afvallen gaat goed. Bij mijn laatste slaaptest is gebleken dat ik geen slaapapneu meer heb en nu slaap ik dus zonder C-PAP, wat echt heel fijn is.

Nu stelde mijn arts voor om misschien toch maar te gaan minderen met Androgel zodat mijn eigen productie van testosteron weer toe gaat nemen en om mijn rode bloedcellen te verminderen, deze zijn veel te hoog (helaas geen waarde teruggekoppeld gekregen). Hij denkt aan 25mg vermindering, dus 50mg Androgel per dag smeren.

Maar mijn LH en FSH zijn 0.0 dus mijn lichaam maakt dan zelf toch geen testosteron aan zolang ik die exogeen krijg toegediend? Of zie ik het verkeerd?
 
Als hij jouw eigen testosteronproductie weer wil laten herstellen (wat overigens niet gaat gebeuren bij dat soort doseringen androgel), waarvoor heb je dan TRT in eerste instantie voorgeschreven gekregen?
 
Ik heb destijds TRT voorgeschreven gekregen ivm een algehele malaise, een zware depressie, geen libido, geen energie en alles wat daarbij hoort. Na een bloedonderzoek kwamen we erachter dat mijn testosteron laag, maar normaal was, 8.5 nmol/l (referentie 6.5 - 35.0). Omdat ik suïcidaal was is er toch besloten om met TRT te starten om mij weer uit de put te halen, wat ook gelukt is. Ik denk dat ik veel baat heb gehad van de toegediende testosteron.
Omdat ik mij weer goed voel en mijn aantal rode bloedcellen hoog zijn, wil hij naast de toegediende Androgel dat mijn productie weer aan gaat slaan. Maar dat gaat dus niet gebeuren?
Moet ik dan nog minder Androgel gaan smeren dan 50mg om mijn eigen productie weer aan te laten slaan?
Het is niet de bedoeling dat ik ga stoppen met TRT, want dan is denk ik de kans groot dat ik weer in een depressie terecht kom denk ik en dat is uiteraard niet de bedoeling.
50mg Androgel is volgens mij de "normale"dosering voor TRT, daarom wil hij mij daar op termijn op hebben.
 
Omdat ik mij weer goed voel en mijn aantal rode bloedcellen hoog zijn, wil hij naast de toegediende Androgel dat mijn productie weer aan gaat slaan. Maar dat gaat dus niet gebeuren?
Nee, dat gaat niet gebeuren. Hoogstens zal je LH & FSH een lichte stijging vertonen, maar dit zal ver van voldoende zijn voor voldoende testosteronproductie door de verminderde responsitiviteit van de Leydigcellen op LH. Zolang je testosteron gebruikt kun je niet je eigen hormonale aanmaak herstellen. Wat was je hematocrietwaarde?

Moet ik dan nog minder Androgel gaan smeren dan 50mg om mijn eigen productie weer aan te laten slaan?
Ja, niks. Je zou dan in overleg een SERM zoals clomifeen kunnen gebruiken om herstel te kunnen bespoedigen. Meestal is er na zo'n lange periode (2,5 jaar) ook primair hypogonadisme ingetreden. Dit betekent dat de Leydigcellen, de cellen van je testes die verantwoordelijk zijn voor de testosteronproductie, grotendeels hun gevoeligheid voor LH hebben verloren. Een korte stootkuur van hCG kan eveneens dit herstel bevorderen. (zie ook mijn topic met richtlijnen voor behandeling van hypogonadisme: https://forum.bodybuilding.nl/topics/richtlijnen-behandeling-aas-geinduceerd-hypogonadisme.390922/).

Het is niet de bedoeling dat ik ga stoppen met TRT, want dan is denk ik de kans groot dat ik weer in een depressie terecht kom denk ik en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Als je niet stopt met TRT kun je onmogelijk je eigen testosteronaanmaak laten herstellen. (M.u.v. een hCG-stootkuur, maar dan laat je hem niet volledig herstellen omdat de interactie met de hypothalamus-hypofyse-as ontbreekt)

50mg Androgel is volgens mij de "normale"dosering voor TRT, daarom wil hij mij daar op termijn op hebben.
75 mg is ook nog volstrekt normaal. Doseringen zijn individueel: als jij 75 mg per dag nodig hebt om een waarde van 15 nmol/l te verkrijgen, dan moet je natuurlijk niet minder gaan gebruiken.

Je behandelend arts is een huisarts neem ik aan? Afgaande van je posts krijg ik namelijk de indruk dat hij/zij weinig verstand heeft van testosteronvervangingstherapie. Je zou kunnen vragen om een doorverwijzing naar een uroloog of endocrinoloog.
 
Mijn bloed wordt iedere drie maanden onderzocht. Van de laatste labtest heb ik geen uitslag ontvangen, bij de vorige labtest was hematocriet 0.55 (0.40 - 0.50 l/l). Waarschijnlijk nu dus weer hoger dan de vorige keer.
Misschien is er een manier om dit naar beneden te krijgen, zodat de noodzaak van verlagen Androgel er niet is.

Ik zal het topic over hypogonadisme doorlezen, ik dacht dat TRT voor het leven was. Ik heb het idee dat ik zonder Testosteron nu ook op een normale waarde uit kan komen omdat ik veel ben afgevallen, seksueel weer actief ben, aan krachttraining doe en weer positief in het leven sta. Maar de komende drie maanden zit ik nog gewoon op 75mg, daarna gaan we kijken of het minder kan. Ik hoop tegen die tijd vetpercentage naar 15% te hebben teruggebracht, wat volgens mij ook positief is bij het smeren van Androgel.

Een beetje tegenstrijdig mijn antwoord, ik zou graag willen dat mijn lichaam zelf het testosteron weer aanmaak, maar aan de andere kant ook fijn dat het met Androgel nu op een normaal nivo ligt. Ik hoef (op korte termijn) geen beslissing te maken, kan me volop inlezen in de materie.

Behandelaar is huisarts, ik dacht zelf al dat het onmogelijk was om de eigen testosteron weer te laten plaatsvinden omdat ik exogeen testosteron smeer.

Bedankt voor je reacties van Galen
 
Navraag gedaan bij de arts en mijn hematocriet is nog steeds 0.55 (0.40 - 0.50 l/l). Dit vind hij te hoog en wil daarom als dit over drie maanden nog steeds dezelfde waarde is de Androgel verlagen naar 50mg. Ik heb me aangemeld als bloeddonor, want dat schijnt de beste manier te zijn om het hematocriet te verlagen als ik het goed lees op dit forum. Dat ik Androgel smeer was geen probleem. Tot die tijd neem ik dagelijks 100mg aspirine om het bloed wat te verdunnen.
 
Navraag gedaan bij de arts en mijn hematocriet is nog steeds 0.55 (0.40 - 0.50 l/l). Dit vind hij te hoog en wil daarom als dit over drie maanden nog steeds dezelfde waarde is de Androgel verlagen naar 50mg. Ik heb me aangemeld als bloeddonor, want dat schijnt de beste manier te zijn om het hematocriet te verlagen als ik het goed lees op dit forum. Dat ik Androgel smeer was geen probleem. Tot die tijd neem ik dagelijks 100mg aspirine om het bloed wat te verdunnen.
Aspirine verdunt het bloed niet, maar remt de stollingsneiging. Houd er rekening mee dat zodra je 'cold turkey' stopt met aspirine dat je tijdelijk een verhoogde stollingsneiging hebt, hoger dan voorheen, mogelijk helpt afbouwen hierbij.

Bloeddonatie verlaagt inderdaad het hematocriet, en het zou zelfs kunnen dienen als een langetermijnoplossing als je daar vrede mee hebt. Met een lagere dosering androgel gaat je testosteronwaarde ook weer omlaag, wordt dan even aankijken hoe je je daarbij voelt (en of het voldoende je hematocriet weet te verlagen).
 
Back
Naar boven