MuscleMeat

Ervaringen Carpale Tunnelsyndroom

  • Topic starter BB_
  • Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 3K
  • Volgers 5

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.384
Waardering
45.321
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
BB'ers,

sinds een aantal maanden voel ik enkele tientallen keren per dag een soort tintelingen in mijn handen/vingers. Overdag heb ik er niet superveel last van en ik kan mijn handen prima blijven gebruiken (geen krachtverlies). 's Nachts wordt ik hier wel één of twee keer wakker door en blijft het iets sterker aanhouden. Ik ben reeds naar de huisarts geweest en zij heeft mij doorverwezen naar de neuroloog (nadat het langere tijd aanhield). De neuroloog vermoed dat het het Carpale Tunnelsyndroom (CTS) betreft en binnenkort wordt een elektromyografie (EMG) uitgevoerd. Indien het CTS blijkt te zijn, is mogelijk een operatie benodigd. Ik zie dit niet zo zitten, en heb hier in een ouder forum reeds wat gelezen over Actieve Release Techniek, waar eerder mijn voorkeur naar uitgaat. Aangezien dat een ouder topic is en gerelateerd is aan AAS/kuren, mijn vraag of er mensen (natural) ervaringen hebben met CTS en hier wel of niet aan geopereerd zijn of ervaring hebben met Actieve Release Techniek. Ik gebruik geen AAS (nooit gedaan), en ben ook tijdelijk gestopt met creatine/ZMA/multivit. en andere supps (overschot aan B6 kan bijvoorbeeld ook tintelingen veroorzaken).

Mijn functioneren wordt er (nog) niet door belemmerd, maar heb nu wel ca. 4 maanden de tintelingen gedurende de dag in meer of mindere mate.
 
Mijn pa is hier aan geopereerd.

Hij heeft zich gehouden aan de weken dat hij niets mocht doen met de geopereerde hand, hierdoor is hij er nu helemaal vanaf en kan hij alles weer (ook met dezelfde kracht). Hij is hovenier en heeft kracht in handen en onderarmen dus altijd nodig.

Een kennis van hem had zich niet gehouden aan de rusttijd en heeft er nu blijvende pijn aan overgehouden. NIETS doen met je hand is dus aan te raden.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Familielid is hier ook aan geopereerd, net dezelfde symptomen, tintelingen in de vingers, slapende vingers. En s'nachts van wakker worden. Is aan beide handen geopereerd maar wel niet tegelijk. Heeft het genezingsproces gerespecteerd maar operatie heef uiteindelijk niets uitgehaald. Is gewoon terug gekomen.
 
Mijn pa is hier aan geopereerd.

Hij heeft zich gehouden aan de weken dat hij niets mocht doen met de geopereerde hand, hierdoor is hij er nu helemaal vanaf en kan hij alles weer (ook met dezelfde kracht). Hij is hovenier en heeft kracht in handen en onderarmen dus altijd nodig.

Een kennis van hem had zich niet gehouden aan de rusttijd en heeft er nu blijvende pijn aan overgehouden. NIETS doen met je hand is dus aan te raden.
Oke, dank, was er al bang voor dat trainen er een tijdje niet in zit indien een operatie benodigd is :(. Weet je hoelang het herstelproces ongeveer duurde?

Familielid is hier ook aan geopereerd, net dezelfde symptomen, tintelingen in de vingers, slapende vingers. En s'nachts van wakker worden. Is aan beide handen geopereerd maar wel niet tegelijk. Heeft het genezingsproces gerespecteerd maar operatie heef uiteindelijk niets uitgehaald. Is gewoon terug gekomen.
Dank voor de reactie; dat is vervelend :(. De kans van slagen is dus niet 100%; ik zal eens aan de neuroloog vragen wat het gemiddelde "slagingspercentage" is.
 
Ik zal het hem zo eens vragen.Vrouwelijke collega heeft het ook gehad, zal haar ook eens vragen als ze er vandaag is.
 
bij mij was ook de vrees voor een Carpale Tunnelsyndroom,

(komt in mijn beroepsgroep veel voor)

maandenlang tintelende en slapende vingers ,

is gelukkig na verloop van tijd spontaan weggegaan dus ik denk aan een vernauwing door overbelasting
 
Restricties in het myofasciale systeem zijn hier over het algemeen de oorzaak van maar daar wordt door artsen nauwelijks aandacht aan besteed. Deze restricties wekken irritaties en ontstekingen op in deze zachte weefsels. Wanneer dit plaats vindt in een beperkte ruimte als je pols/onderarm kan dit druk op een zenuw uitoefenen.
Krachtsporters die zware gewichten gebruiken of mensen met fysiek zware arbeid zijn hier gevoelig voor. Je zult deze restricties moeten zien op te lossen en anders gaan bewegen anders blijft dit een zwak punt. Vandaar dat je ook vaak ziet dat operaties geen oplossing bieden.
 
Restricties in het myofasciale systeem zijn hier over het algemeen de oorzaak van maar daar wordt door artsen nauwelijks aandacht aan besteed. Deze restricties wekken irritaties en ontstekingen op in deze zachte weefsels. Wanneer dit plaats vindt in een beperkte ruimte als je pols/onderarm kan dit druk op een zenuw uitoefenen.
Krachtsporters die zware gewichten gebruiken of mensen met fysiek zware arbeid zijn hier gevoelig voor. Je zult deze restricties moeten zien op te lossen en anders gaan bewegen anders blijft dit een zwak punt. Vandaar dat je ook vaak ziet dat operaties geen oplossing bieden.
Dank voor deze heldere uitleg. Ik heb echter niet zo'n beeld van 'de restricties oplossen en anders bewegen'. Ik weet ook niet welk 'type' bewegingen aan de tintelingen/zenuwblokkering ten grondslag liggen. Zware pull-oefeningen zoals deadliften en pull-ups of juist push-oefeningen? Front squats doe ik al niet, mede vanwege de 'knik' bij m'n polsen waar ik last van krijg. Ik heb afgelopen jaar wel redelijk progressie geboekt qua kracht/massa, dus wellicht ben ik mezelf een beetje voorbijgelopen in de zin dat niet alles in m'n lichaam helemaal mee kon komen of gewend is aan de progressie en zwaardere gewichten. Aangezien ik nu in de bulk zit, wil ik geen algehele rust houden, maar uiteraard wel voorkomen dat een operatie benodigd is als dat kan. Ik zal kijken of ik de middenweg kan vinden waarbij de klachten verminderen en m'n kracht niet verloren gaat.
 
Ik zal het hem zo eens vragen.Vrouwelijke collega heeft het ook gehad, zal haar ook eens vragen als ze er vandaag is.
Alvast dank, ben benieuwd.

Vraag me toch nog af of hier mensen zijn met ervaring met Actieve Release techniek(en).
 
Was het even vergeten te vragen. Zal het vandaag nog eens proberen haha
 
Ik zou gewoon een paar polsbraces bestellen!
kreeg een maand geleden zelf ook klachten, soms wel 6x wakker snachts
Afspraak gemaakt bij de dokter, toen online gegaan en een paar polsbraces besteld en 3 dagen daarna heb ik de afspraak bij dokter af kunnen zeggen
nu maand later vrijwel geen klachten meer

ik heb polsbraces van het merk Actesso. werken prima
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Ik zou gewoon een paar polsbraces bestellen!
kreeg een maand geleden zelf ook klachten, soms wel 6x wakker snachts
Afspraak gemaakt bij de dokter, toen online gegaan en een paar polsbraces besteld en 3 dagen daarna heb ik de afspraak bij dokter af kunnen zeggen
nu maand later vrijwel geen klachten meer

ik heb polsbraces van het merk Actesso. werken prima
Hartelijk dank voor de tip! Ik ben vorige week bij de neuroloog geweest voor een Electromyografie. Bleek dat de zenuwen in m'n polsen bijna geen respons geven of signalen doorgeven o.i.d. Een operatie werd als oplossing gezien, heb hier binnenkort nog telefonisch spreekuur over. Ik heb er echter weinig zin in en de klachten zijn ook al wat minder. De neuroloog had nog nooit van Actieve Release techniek gehoord en had niet het idee dat zoiets het op kon lossen.
 
Sta hier niet van te kijken. Triest het gebrek aan kennis bij die neuroloog.
 
Ik zou gewoon een paar polsbraces bestellen!
kreeg een maand geleden zelf ook klachten, soms wel 6x wakker snachts
Afspraak gemaakt bij de dokter, toen online gegaan en een paar polsbraces besteld en 3 dagen daarna heb ik de afspraak bij dokter af kunnen zeggen
nu maand later vrijwel geen klachten meer

ik heb polsbraces van het merk Actesso. werken prima
Heb dezelfde besteld. Hoe vaak draag je deze braces? Voornamelijk 's nachts of alleen tijdens het sporten? Kun je wel fatsoenlijk trainen hiermee.
 
Dit is een methode die bekend is in de gripsport.
Zelf gebruik ik nog een andere methode die imo beter is. Dexterity ball rotations.
 
Dit is een methode die bekend is in de gripsport.
Zelf gebruik ik nog een andere methode die imo beter is. Dexterity ball rotations.
Op dit moment heb ik minder last van de klachten. Tijdens het trainen heb ik sowieso niet veel last; wel merk ik dat ik m'n Deadlifts faal op knijpkracht in m'n handen, maar ik denk niet dat dit met m'n klachten te maken heeft. Wellicht moet ik meer specifiek knijpkracht en onderarmen trainen.
 
Nee juist niet. Je flexors zijn spieren die je het meest gebruikt en ook het krachtigste zijn. Bij mensen die veel hun handen gebruiken is de kans groter dat dit tot een ernstig balans probleem leidt. Wat het filmpje duidelijk moest maken is dat je juist je extensors moet trainen, het openen van je hand en pols extensie. Het roteren van dexterity ballen in je hand trainen die extensors en geven je vingers meer souplesse waardoor de kans kleiner zal worden dat het terug kan komen.

Een tijdje rust nemen en denken dat je ervan af bent is ook een probleem omdat je dan niet gaat werken aan een oplossing. De ernstige pijnklachten zijn misschien wel weg maar de problemen blijven aanwezig en kunnen daardoor ernstiger worden waardoor het later nog lastiger zal worden om er ooit nog vanaf te komen. Dit was een signaal van je lichaam om serieus te nemen imo.
 
Nee juist niet. Je flexors zijn spieren die je het meest gebruikt en ook het krachtigste zijn. Bij mensen die veel hun handen gebruiken is de kans groter dat dit tot een ernstig balans probleem leidt. Wat het filmpje duidelijk moest maken is dat je juist je extensors moet trainen, het openen van je hand en pols extensie. Het roteren van dexterity ballen in je hand trainen die extensors en geven je vingers meer souplesse waardoor de kans kleiner zal worden dat het terug kan komen.

Een tijdje rust nemen en denken dat je ervan af bent is ook een probleem omdat je dan niet gaat werken aan een oplossing. De ernstige pijnklachten zijn misschien wel weg maar de problemen blijven aanwezig en kunnen daardoor ernstiger worden waardoor het later nog lastiger zal worden om er ooit nog vanaf te komen. Dit was een signaal van je lichaam om serieus te nemen imo.
Oke, dank voor je uitgebreide reactie en adviezen. Ik ga op zoek naar dexterity ballen. Daarnaast heb specifieke polsbraces besteld, verwacht ze een dezer dagen binnen.
 
Back
Naar boven