AndroidHealthClinic

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mijn workouts exclusief cardio zien er dus zo uit na 2 weken:
WORKOUT A: Deadlift 3x5, Press 3x5, Squat 3x5
WORKOUT B: Benchpress 3x5, Squat 3x5, Powerclean 5x3
Stats momenteel: 40kg bench, 45kg squat, 35 kg deadlift, 25 kg press/powerclean
=> Moet er wel bij vermelden dat ik met squat en deadlift meer zou kunnen tillen, maar best laag ben begonnen om meer op correcte uitvoering te letten.

Ik heb wel enkele vragen:
1. Bij geen enkel van deze oefeninge ligt er echt focus op biceps/triceps volgens mij, en dient biceps/triceps als synergist. Ga ik hierdoor niet achterop geraken met biceps/triceps of groeit deze automatisch "genoeg" mee?
Je arm bestaat grotendeels uit je triceps, en die groeit meer dan genoeg mee met de bench press.
Maar als je graag ook wat armwerk doet kan je bij training A chin/pull ups of curls doen en bij training B dips of triceps extensions doen. Hou het bij 1 bicepsoefening bij training A en bij 1 tricepsoefening bij training B anders wordt het teveel:)

BTW doe jij de oefeningen in de volgorde die je zegt of doe je ze anders?

2. Voor ik aan zo'n workout begin, fiets ik 10 minuten voor opwarming op hoge intensiteit, en na de workout fiets ik nog eens 10 minuten + 20 minuten lopen. Na een workout+cardio ben ik dikwijls al klaar na 70 minuten, dit komt er op neer dat ik maar 30 minuten doe voor mijn 3 krachtoefeningen. Lijkt dit niet belachelijk kort? Doe ik mijn oefeningen misschien dan te kort ofzo?
De gewichten zijn nog laag. Als je boven de 100kg squat en deadlift en boven de 50-60kg bencht zullen je trainingen wel langer duren.

3. Ik las in de sticky van Mark Rippetoe hier, dat je normaal meer zou deadliften dan dat je squat. Nu zit het zo dat ik het aantal kg dat ik toeneem, naar aanleiding van zijn boek/gids, en daarbij train ik squat 2x in de week en deadlift 1x. Dus ik squat meer dan dat ik deadlift, ik ga volgens mij diep genoeg (hoek van 90 graden met mijn knieën/kont) dus ik doe toch iets verkeerd? Mijn onderlijf is wel groter/sterker/breder dan mijn bovenlijf, ligt het daar misschien aan?
Je traint dus maar 2x/week?
Ideaal is 3x/week en dan ABA de ene week en BAB de andere. Als dit niet kan, het gaat ook perfect met 2x/week.
Je deadlift mag je trouwens met 5kg verhogen terwijl je je squat met 2,5 kg verhoogt.
En dit is normaal zo, maar ikzelf squat en deadlift voorlopig evenveel, dus dit is geen ramp. Je hebt altijd een oefening waarin je beter of minder goed bent dan een andere.

4. Ik ben er redelijk van overtuigd dat mijn uitvoering van bench en squat voldoende is, deze heb ik laten checken. Nu zit het wel zo dat ik na deadlifts, een redelijk harde spanning(dunno pump?) in mijn onderrug voel, waar ik toch effe een minuut van moet bekomen vooraleer ik aan cardio begin. Dit gevoel voel ik eigenlijk al na de 2e set en de 3e set loopt dus dan ook vrij moeizaam. Ik heb er later en ook de dag hierna geen last meer van. Is dit teken van slechte uitvoering (maw rug te veel gebogen) of is deadlift nu eenmaal 1 vd zwaardere oefeningen die je harder voelt?

Alvast bedankt
Je hoeft de deadlift maar 1x5 te doen.
Bij de deadlift gebruik je je onderrug, en die gebruik je ook al bij het squaten. Je voelt inderdaad pump, omdat je je onderrug veel traint. Dit is totaal onschadelijk.
Schakel met de deadlift over naar 1 werkset van 5 reps (bij hogere gewichten warm je wel op naar die 1 werkset, dus uiteindelijk doe je meer sets.)

Als je van de uitvoering niet zeker bent, laat dan iemand met verstand eens naar je kijken, of film het en post het hier op het forum.
 
Je arm bestaat grotendeels uit je triceps, en die groeit meer dan genoeg mee met de bench press.
Maar als je graag ook wat armwerk doet kan je bij training A chin/pull ups of curls doen en bij training B dips of triceps extensions doen. Hou het bij 1 bicepsoefening bij training A en bij 1 tricepsoefening bij training B anders wordt het teveel:)

BTW doe jij de oefeningen in de volgorde die je zegt of doe je ze anders?


De gewichten zijn nog laag. Als je boven de 100kg squat en deadlift en boven de 50-60kg bencht zullen je trainingen wel langer duren.


Je traint dus maar 2x/week?
Ideaal is 3x/week en dan ABA de ene week en BAB de andere. Als dit niet kan, het gaat ook perfect met 2x/week.
Je deadlift mag je trouwens met 5kg verhogen terwijl je je squat met 2,5 kg verhoogt.
En dit is normaal zo, maar ikzelf squat en deadlift voorlopig evenveel, dus dit is geen ramp. Je hebt altijd een oefening waarin je beter of minder goed bent dan een andere.


Je hoeft de deadlift maar 1x5 te doen.
Bij de deadlift gebruik je je onderrug, en die gebruik je ook al bij het squaten. Je voelt inderdaad pump, omdat je je onderrug veel traint. Dit is totaal onschadelijk.
Schakel met de deadlift over naar 1 werkset van 5 reps (bij hogere gewichten warm je wel op naar die 1 werkset, dus uiteindelijk doe je meer sets.)

Als je van de uitvoering niet zeker bent, laat dan iemand met verstand eens naar je kijken, of film het en post het hier op het forum.
Ik train 3x per week maar doe de workouts achter elkaar, dus maw soms ga je dan weken hebben waar je 2x de workout doet in een week zonder deadlift. (had dit verkeerd omschreven in me vorige post).

Ik doe de oefeningen inderdaad in die volgorde.

Bedankt voor de antwoorden! :)
 
Is de BOR te vervangen door de seated row?
 
Ik train 3x per week maar doe de workouts achter elkaar, dus maw soms ga je dan weken hebben waar je 2x de workout doet in een week zonder deadlift. (had dit verkeerd omschreven in me vorige post).

Ik doe de oefeningen inderdaad in die volgorde.

Bedankt voor de antwoorden! :)
Doe je ze dan van links naar rechts of van rechts naar links? Zou ze van rechts naar links doen persoonlijk.

Is de BOR te vervangen door de seated row?
Ja maar ik raad dit niet aan.
Bij de BOR ga je je onderrug statisch belasten en dit heb je niet bij de seated row.
 
mag je de powerclean vervangen door bent over row ???
en ik lees op de site van starting strenght dat hij bij workout A er dips bijzet ? mag dit ook andere oefneing zijn voor triceps?
en bij workout B chin ups maar kan me zelf nog niet omhoog trekken wat kan ik dan in de plaats nemen ???
 
Lees zijn boek eens man, daar wordt er alles in uitgelegd.
 
Vraag 12. Ik ben nogal mager en ik wil groot worden. Wat moet ik eten?
Je moet als een idioot gaan eten. Of je moet elke dag junkfood en cola nuttigen;..voor iedereen daarbuiten: EET MEER.
mark rippetoe adviseert zijn pupillen om 2 liter melk per dag te drinken en minstens twee keer per week uit een "all you can eat"-restaurant gekicked worden. Eet elke dag minimaal 4000 kcal. Desnoods junkfood. Niks mis met junkfood zolang je wel hard en zwaar kan blijven tillen. Blijf echter wel af van de snoep, frisdranken, koekjes etc. Voedsel dat hoog is in kcal maar
echt geen voedzame spullen (proteinen etc) in zitten. Eet veel vlees,..hou je niet van vlees:..eet macaroni kaas...hou je daar niet van? Eet dan eieren,..veel eieren. Alle eieren!
Geen eiren meer? Eet de kip!
Omdat je een ecto bent is het nog niet zo belangrijk om schoon en gezond voedsel te eten. Als je maar genoeg eet.

moet ik nou cola drinken of niet? :(
 
Handige FAQ, ga hem is goed doorlezen. Bedankt Apennootje!
 
Rippetoe half jaar geleden gebruikt om weer op te starten. Super goed schema/programma. Voor de uitvoering ook op internet de filmpjes erbij gezocht. Verder info van dit forum gehaald. Niet eigenwijs geweest maar gewoon gedaan zoals beschreven stond. Super handig al deze info, daar heb je zeker veel aan. Bedankt voor de moeite die members nemen om andere te helpen! Na de zomer wil ik het programma nog eens doorlopen.
 
Wat is deadliften en squatten? :-$
 
google, youtube
go nuts
 
Heb em ook eens doorgelopen zeer interessant topic !
 
Ga ik straks ook eens doorlezen, heb al veel over het rip in het Engels gelezen
 
Ik ga voor een deel akkoord met het artikel, maar niet met alles.
Deadlift en squat zijn belangrijk, maar niet iedereen moet 4000 kcal per dag eten. Dat is niet groeien maar extra vet kweken.
 
Ik ga voor een deel akkoord met het artikel, maar niet met alles.
Deadlift en squat zijn belangrijk, maar niet iedereen moet 4000 kcal per dag eten. Dat is niet groeien maar extra vet kweken.

Goeie bump man, maar hoeveel kcal je moet eten ligt natuurlijk aan je BMR.
 
Back
Naar boven