XXL Nutrition

Favoriete CrossFit workout

Bezoekers in dit topic

Crossfit minus de bullshit is strongman/gewichtheffen/powerlifting. En dat bestond al. Er is gewoon een hele hoop bullshit toegevoegd aan goede disciplines, maar dat maakt crossfit nog niet goed.

Ik vind het overige niet echt bullshit hoor: metcons (oftewel gewoon conditionering) en bodyweightoefeningen hebben zeker een plaats. Het is naar mijn mening vooral de manier van programmeren die voor ellende zorgt. High rep deadlifts in een WOD met hardlopen en burpee's vind ik bijvoorbeeld een slecht idee en ronduit gevaarlijk, maar met kettlebell swings werkt het dan weer prima. Ook de randomness van de WOD's draagt er niet echt aan bij om gericht progressie te kunnen maken. Ik denk dat de begeleiding ook een wereld van verschil maakt.


Dat gezegd hebbende denk ik dat iemand meer gebaat is bij crossfit dan al die stumpers die ik maar eindeloos zie joggen in het Vondelpark met hun hippe fluoriserende outfits aan. En bijna elke hardloper die ik ken heeft wel één of andere blessure, terwijl de crossfitters die ik ken zelden tot nooit wat hebben.
 
Ik vind het overige niet echt bullshit hoor: metcons (oftewel gewoon conditionering) en bodyweightoefeningen hebben zeker een plaats. Het is naar mijn mening vooral de manier van programmeren die voor ellende zorgt. High rep deadlifts in een WOD met hardlopen en burpee's vind ik bijvoorbeeld een slecht idee en ronduit gevaarlijk, maar met kettlebell swings werkt het dan weer prima. Ook de randomness van de WOD's draagt er niet echt aan bij om gericht progressie te kunnen maken. Ik denk dat de begeleiding ook een wereld van verschil maakt.
Je beschrijft nu ook precies de kern van wat er mis is met crossfit: het mist VOLLEDIG training specificiteit.

Ik denk overigens dat iemand meer gebaat is bij een proper trainingsschema dan bij crossfit.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het overige niet echt bullshit hoor: metcons (oftewel gewoon conditionering) en bodyweightoefeningen hebben zeker een plaats. Het is naar mijn mening vooral de manier van programmeren die voor ellende zorgt. High rep deadlifts in een WOD met hardlopen en burpee's vind ik bijvoorbeeld een slecht idee en ronduit gevaarlijk, maar met kettlebell swings werkt het dan weer prima. Ook de randomness van de WOD's draagt er niet echt aan bij om gericht progressie te kunnen maken. Ik denk dat de begeleiding ook een wereld van verschil maakt.


Dat gezegd hebbende denk ik dat iemand meer gebaat is bij crossfit dan al die stumpers die ik maar eindeloos zie joggen in het Vondelpark met hun hippe fluoriserende outfits aan. En bijna elke hardloper die ik ken heeft wel één of andere blessure, terwijl de crossfitters die ik ken zelden tot nooit wat hebben.




/thread.
 
Je beschrijft nu ook precies de kern van wat er mis is met crossfit: het mist VOLLEDIG training specificiteit.

Tja, daar ben ik het ook wel mee eens. Toch ben ik van mening dat het basis idee an sich achter crossfit goed is. Gewichtheffen, bodyweightoefening en conditionering zijn een mooi totaalpakket samen. Dat je het in groepsverband doet geeft het ook wel een extra dimensie volgens mij. Dat je waarschijnlijk nooit de beste squater of sprinter zal kunnen worden dat is niet belangrijk, maar dat is ook niet het doel.

En ja: kipping pullups is en blijft wel een no-no...:p
 
Tja, daar ben ik het ook wel mee eens. Toch ben ik van mening dat het basis idee an sich achter crossfit goed is. Gewichtheffen, bodyweightoefening en conditionering zijn een mooi totaalpakket samen. Dat je het in groepsverband doet geeft het ook wel een extra dimensie volgens mij. Dat je waarschijnlijk nooit de beste squater of sprinter zal kunnen worden dat is niet belangrijk, maar dat is ook niet het doel.

En ja: kipping anything is en blijft wel een no-no...:p


fixed.
 
Het idee kan wel goed zijn, maar de uitwerking is ronduit dramatisch.
 
Ik vind het overige niet echt bullshit hoor: metcons (oftewel gewoon conditionering) en bodyweightoefeningen hebben zeker een plaats. Het is naar mijn mening vooral de manier van programmeren die voor ellende zorgt. High rep deadlifts in een WOD met hardlopen en burpee's vind ik bijvoorbeeld een slecht idee en ronduit gevaarlijk, maar met kettlebell swings werkt het dan weer prima. Ook de randomness van de WOD's draagt er niet echt aan bij om gericht progressie te kunnen maken. Ik denk dat de begeleiding ook een wereld van verschil maakt.


Dat gezegd hebbende denk ik dat iemand meer gebaat is bij crossfit dan al die stumpers die ik maar eindeloos zie joggen in het Vondelpark met hun hippe fluoriserende outfits aan. En bijna elke hardloper die ik ken heeft wel één of andere blessure, terwijl de crossfitters die ik ken zelden tot nooit wat hebben.



De WOD's zouden zo gestructureerd moeten zijn dat je er naartoe werkt om juist die mix van diverse oefeningen aaneensluitend veilig te kunnen doen.
De highrep oefeningen gaan er in basis niet om zoveel mogelijk gewicht te verplaatsen maar om de techniek te verbeteren.
Heel langzaam en gestructureerd moet er aan de kracht gewerkt worden pas nadat de technieken aanwezig zijn.
Veel is gericht op duurkracht en conditie. Iets waar de meeste krachtsporters een bloedhekel aan hebben. Vaak alleen de strongmen willen weleens wat vaker ook werken op duurkracht en conditie.

Als je dan ziet hoe veel PL gerichte lifters werken met vaak bizarre houdingen een veel te zwaar gewicht verplaatsen....... geen enkele nadenkende cross-fitter die dat doet. Je gebruikt namelijk alleen gewichten die je goed kan handelen en ook meer reps mee kan maken.

De ellende valt wel mee bij cross-fit. Als je maar nadenkt en naar je lichaam luistert.
 
Mijn WOD van gisteren:

Neck press tot failure

200.gif

50 reps upside-down overhead squats

200.gif

100 x Assisted folded squats

200.gif

200x skippyball situps

200.gif

En als laatste:

50x kipping pullups

200.gif
 
Waarom gebruiken ze eigenlijk schijven die er zwaar uit zien, maar die bijvoorbeeld 5kg wegen?
 
Waarom gebruiken ze eigenlijk schijven die er zwaar uit zien, maar die bijvoorbeeld 5kg wegen?

vanwege de afmeting/diameter en het materiaal.

Alleen zijn bij de meeste alle schijven zwart dus zie je het verschil erg moeilijk.
Is ook een stukje prijstechnisch. Echte oly schijven zijn nogal duur, koop je niet zomaar ff 20 sets van voor in een box beginnende cross-fitters..
 
Als je dan ziet hoe veel PL gerichte lifters werken met vaak bizarre houdingen een veel te zwaar gewicht verplaatsen....... geen enkele nadenkende cross-fitter die dat doet. Je gebruikt namelijk alleen gewichten die je goed kan handelen en ook meer reps mee kan maken. De ellende valt wel mee bij cross-fit. Als je maar nadenkt en naar je lichaam luistert.

https://www.youtube.com/watch?v=M8up6A4QesU

hmm goede form
 
Crossfit minus de bullshit is strongman/gewichtheffen/powerlifting. En dat bestond al. Er is gewoon een hele hoop bullshit toegevoegd aan goede disciplines, maar dat maakt crossfit nog niet goed.

Maar heeft wel een hoop mensen aan het sporten gekregen. Dat is op zich al lovenswaardig. Of dit nu in de context van een flinke marketing organisatie is die de sport een aantrekkelijk uiterlijk moet geven is irrelevant. Het leeft enorm, ook in Nederland.

En wat betreft blessures, een uurtje in de strongman log sectie rondbladeren en je komt zo'n beetje in ELK log wel blessureklachten tegen. Hand in eigen boezem?
 

denk dat ik meer slechte form PL video's kan vinden dan cross-fit als we een compilatie gaan maken van te zware gewichten gebruiken.

Deze is bijv niks mis mee;
http://www.youtube.com/watch?v=Zi_v8g9_ZCU

vele powerlifters die er een soort limbo dans van maken.......

---------- Toegevoegd om 12:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:36 ----------

Hier een voorbeeld van hoe vele lifters het doen, bij de betere cross-fit box verboden er een soort incline press van te maken. Dude stopt niet omdat de schouders leeg zijn maar omdat ie niet verder achterover kan buigen.

https://www.youtube.com/watch?v=s3GXGfFq8Fw
 
Arch discussie kom er maar in!
 
Maar heeft wel een hoop mensen aan het sporten gekregen. Dat is op zich al lovenswaardig. Of dit nu in de context van een flinke marketing organisatie is die de sport een aantrekkelijk uiterlijk moet geven is irrelevant. Het leeft enorm, ook in Nederland.

En wat betreft blessures, een uurtje in de strongman log sectie rondbladeren en je komt zo'n beetje in ELK log wel blessureklachten tegen. Hand in eigen boezem?
Ik zal dan maar een een Godwin maken. Hitler was niet verkeerd want hij creëerde veel werkgelegenheid.
 
martinnoppert

:roflol:
 
denk dat ik meer slechte form PL video's kan vinden dan cross-fit als we een compilatie gaan maken van te zware gewichten gebruiken.

Deze is bijv niks mis mee;
http://www.youtube.com/watch?v=Zi_v8g9_ZCU

vele powerlifters die er een soort limbo dans van maken.......

---------- Toegevoegd om 12:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:36 ----------

Hier een voorbeeld van hoe vele lifters het doen, bij de betere cross-fit box verboden er een soort incline press van te maken. Dude stopt niet omdat de schouders leeg zijn maar omdat ie niet verder achterover kan buigen.

http://www.youtube.com/watch?v=s3GXGfFq8Fw

altijd mooi als iemand de techniek van een crossfitter wil vergelijken met die van een powerlifter en dan een filmpje post van een crossfitter en een strongman.
 
Crossfit is idd wel leuk. Doe t zelf altijd als ik snel in shape wil komen. Fatburnen als een gek en niet zo saai als eindeloos op de stepmachine.
 
Back
Naar boven