Fitness Seller

Goed schema?

Bezoekers in dit topic

Mvss

Novice
Lid geworden
2 jan 2017
Berichten
8
Waardering
0
Ik heb afgelopen maand 3 x 12 herhalingen gedaan met een gewicht waarmee ik de laatste herhalingen net wel net net niet kon halen, kon ik dit met goede vorm tot in de laatste herhaling steeds halen (dus geen grinder) verhoogde ik het gewicht. Nu wil ik het volgende schema gaan volgen met 5x5 met 80% van mij 1RM. Ik verdeel mijn trainingen in borst-triceps, rug-biceps & benen-schouders en wil de drie combinaties 2 keer per week doen. Mijn vraag; wat vinden jullie van mijn schema en is 5x5 een goede keus met 80%?



borst
Incline/flat barbell press
Incline/flat dumbell press
Cable cross (uitvoering naar voor)
Cable cross (uitvoering naar beneden)


Triceps
Small bench press
Cable cross single arm pushdown
Cable cross rope pushdown
Cable cross bent over rope



Rug
Deadlift
Dumbell row
Barbell row
Cable row




Biceps
Dumbell curl
Ez-curl small grip
Ez-curl normal grip
Bumbell preacher curl



Benen
Squat (smalle stand voeten)
Sumo Squat



schouders
Militairy press
Dumbell side lateral raise
Dumbell overhead press
 
Ik vind het nogal veel oefeningen. Maar je kiest iig wel de compounds.
 
Dit schema is waardeloos, zoveelste prul dat de laatste tijd voorbij komt drijven hier.

Ten eerste zie ik steeds opnieuw het volkomen ontbreken van balans en proporties in die schema's, nu dus weer zo een:


- 19 oefeningen voor het bovenlichaam.

- Waarvan 4 maar liefst voor de biceps

- Slechts 2 oefeningen voor het onderlichaam


Ten tweede 5x5 op 80% 1RM.

- Op de compound oefeningen zoals deadlift, squats, rows en presses, prima verder.

Maar ook bij oefeningen zoals cable crossovers, curls en lateral raises e.d.?

Slecht idee. Los van het feit dat 1RM bepaling bij deze oefeningen al erg lastig is, lenen dit soort single joint bewegingen -"isolatie"- zich meer voor een hoger rep protocol in de regel. laten we zeggen 8-15 reps per set.
 
Dit schema is waardeloos, zoveelste prul dat de laatste tijd voorbij komt drijven hier.

Ten eerste zie ik steeds opnieuw het volkomen ontbreken van balans en proporties in die schema's, nu dus weer zo een:


- 19 oefeningen voor het bovenlichaam.

- Waarvan 4 maar liefst voor de biceps

- Slechts 2 oefeningen voor het onderlichaam


Ten tweede 5x5 op 80% 1RM.

- Op de compound oefeningen zoals deadlift, squats, rows en presses, prima verder.

Maar ook bij oefeningen zoals cable crossovers, curls en lateral raises e.d.?

Slecht idee. Los van het feit dat 1RM bepaling bij deze oefeningen al erg lastig is, lenen dit soort single joint bewegingen -"isolatie"- zich meer voor een hoger rep protocol in de regel. laten we zeggen 8-15 reps per set.

Is het niet logisch dat je meerdere oefeningen hebt voor het bovenlichaam? Benen zouden inderdaad uitgebreider mogen worden gepakt en dit zal ook veranderd worden.
hoeveel oefeningen per spiergroep raad jij aan?
Wat je zegt over 5x5 op 80% snap ik volledig als ik er zo over nadenk, vindt je hierbij dat het slim is om steeds zwaarder te gaan op het zelfde aantal reps om de spieren te blijven prikkelen en om de hoeveel tijd zou je hierbij gewicht moetten toevoegen? of wat raad je bij de 8 tot 15 reps gezien het gewicht aan?
 
Is het niet logisch dat je meerdere oefeningen hebt voor het bovenlichaam? Benen zouden inderdaad uitgebreider mogen worden gepakt en dit zal ook veranderd worden.
hoeveel oefeningen per spiergroep raad jij aan?
Wat je zegt over 5x5 op 80% snap ik volledig als ik er zo over nadenk, vindt je hierbij dat het slim is om steeds zwaarder te gaan op het zelfde aantal reps om de spieren te blijven prikkelen en om de hoeveel tijd zou je hierbij gewicht moetten toevoegen? of wat raad je bij de 8 tot 15 reps gezien het gewicht aan?

Waarom vind je dat logisch?
 
Als je wel een goeie schema hebt, dan hoeft je niet je bovenlichaam met zoveel volume aan te pakken. Een Full body schema die wel gebaseerde is om voornamelijk compound oefening doen, betekent dat je niet zoveel oefeningen hoeft te doen.
 
Waarom vind je dat logisch?
Minder spieren die je apart kunt aanspreken, maar blijkbaar is dat niet zo. Ga op zoek naar meer lower-body oefeningen en ga dit ook veranderen in mijn schema!
 
Minder spieren die je apart kunt aanspreken, maar blijkbaar is dat niet zo. Ga op zoek naar meer lower-body oefeningen en ga dit ook veranderen in mijn schema!

Nou ja daar heb je op zich wel een punt, want je bovenlichaam is met name op de rug natuurlijk wel complexer dan je onderlichaam.
Maar dit is wel het andere uiterste, hier zit totaal geen balans in. Dus daar kan veel verbeterd worden.
 
Is het niet logisch dat je meerdere oefeningen hebt voor het bovenlichaam? Benen zouden inderdaad uitgebreider mogen worden gepakt en dit zal ook veranderd worden.
hoeveel oefeningen per spiergroep raad jij aan?
Wat je zegt over 5x5 op 80% snap ik volledig als ik er zo over nadenk, vindt je hierbij dat het slim is om steeds zwaarder te gaan op het zelfde aantal reps om de spieren te blijven prikkelen en om de hoeveel tijd zou je hierbij gewicht moetten toevoegen? of wat raad je bij de 8 tot 15 reps gezien het gewicht aan?

Nee, in principe is dat niet logisch.
In ieder geval niet als je trainingsdoel -naar ik mag aannemen- in het algemeen het ontwikkelen van het gehele lichaam is qua spiermassa=bodybuilding.

Ok, misschien is het vergeeflijk als je wat minder oefeningen doet voor het onderlichaam, maar niet in de ratio 19 om 2 oefeningen. Dat gaat echt nergens over, in geen enkel zinvol schema of ongeacht het doel.
Dat dit toch zo gangbaar is, (want jij hebt dit natuurlijk ook ergens vandaan gehaald, deels of in z'n geheel) komt met name door de Borst-Biceps Beachboys op National Chest/Biceps day.
Die hebben o.a. vol enthousiasme en niet gehinderd door enige kennis van zaken dit soort onzin populair gemaakt.

Wat ik aanraad bij een uitgebreid schema: (en let op er zal altijd wat overlap zijn, dat is onvermijdelijk en geeft verder niet)

Onderlichaam
Benen (Quadriceps, adductoren, hamstrings, glutes, erectoren): circa 8 oefening kiezend uit squats, front squats, split squats, leg press, lunges, RDL, GHR, leg curls, hip thrusts etc.,
kuiten: 3 kiezend uit standing calf raises, seated calf raises, donkey calf raises, toe raises
Core (abs, obliquus) 3 kiezend uit ab wheel, planks, hanging leg raises, turkish getups
Hele lichaam: deadlifts, soms lastig te plaatsen, waarbij ik het aan diegene die het schema samenstelt overlaat waar hij deze complexe oefening precies tussen stopt.

15 totaal



Bovenlichaam:
rug: (traps, rhomboids, lats) 5 kiezend uit pullups, chins, pulldowns, barbell row, pendlay row, tbar row, face pulls
borst: 3 kiezend uit bench press, incline press, db press, pec dips, flyes
schouders: 3 kiezend uit oh military/press, wide upright rows, lateral raises, bent lateral raises etc.
biceps: 2 kiezend uit de talloze curl variaties (ik zou gaan voor de staande barbell curl en db incline curls
triceps: 2 kiezend uit close grip bench press, lying triceps extensions behind the head, triceps dips, pusdowns etc..

15 totaal


Hoe je dit dan verdeelt hangt van je type schema af.
1. Bij bijvoorbeeld een 4x per week LB/UB/LB/UB zou je grofweg de oefeningen over de 2 sessies LB en UB kunnen verdelen.
2. In een zeer uitgebreide split Borst/biceps/schouders, Rug/triceps, Benen/kuiten/buik doe je ze allemaal in 1 sessie.

Optie 1 heeft absoluut mijn voorkeur in de meeste gevallen.



Progressie 5x5 kijk a.u.b. even naar het progressie model wat bijvoorbeeld bij 'Stronglifts' wordt gebruikt.

bij 8-12 reps of 12-15 e.d. zou ik de rep progressie methoden maken. D.w.z. je pakt een gewicht waarmee je 3 of 4 sets van tussen de 8-12 reps kunt maken. Zodra je 4x10 of bijvoorbeeld 3x12 zonder problemen haalt, voeg je wat gewicht toe (paar kg) en begint opnieuw.
 
Back
Naar boven