MuscleMeat

Sticky Boeken Kritiek & Review Topic

Bezoekers in dit topic

Dat boek over Treblinka lijkt me erg informatief toevallig ook een boek over Auswitz dat jij kan aanraden of is dit Treblinka echt een heel goed boek?

Er zijn natuurlijk duizenden boeken over Auschwitz geschreven, hangt er ook van af of je het over een ooggetuigenverslag hebt, over een overzichtswerk of over een roman. Als algemeen overzichtswerk zou ik zelf Auschwitz. Van 1270 tot heden van Robert Jan van Pelt en Deborah Dwork aanraden, waarin ook de ontstaansgeschiedenis van de regio waarin het kamp lag wordt beschreven. Ongeveer een derde van het boek handelt over deze geschiedenis en de reden waarom het kamp daar werd opgebouwd, en de rest van het boek gaat over de oorlogsperiode.
Als je het hebt over ooggetuigenverslagen dan heb ik er een paar gelezen, waaronder Ik stierf in duizend doden van Millie Werber en Eve Keller (niet alleen over Auschwitz), Overlever van Sam Pivnik en Ik overleefde Auschwitz van Ferenc Gondor. Allemaal aanraders.

Qua romans zo'n beetje alle boeken van Elie Wiesel.

Maar Ik overleefde Treblinka was wel zeer indrukwekkend ja.

wat is dat trouwens fucking irritant dat trema's en accenten constant verdwijnen
 
Laatst bewerkt:
Er zijn natuurlijk duizenden boeken over Auschwitz geschreven, hangt er ook van af of je het over een ooggetuigenverslag hebt, over een overzichtswerk of over een roman. Als algemeen overzichtswerk zou ik zelf Auschwitz. Van 1270 tot heden van Robert Jan van Pelt en Deborah Dwork aanraden, waarin ook de ontstaansgeschiedenis van de regio waarin het kamp lag wordt beschreven. Ongeveer een derde van het boek handelt over deze geschiedenis en de reden waarom het kamp daar werd opgebouwd, en de rest van het boek gaat over de oorlogsperiode.
Als je het hebt over ooggetuigenverslagen dan heb ik er een paar gelezen, waaronder Ik stierf in duizend doden van Millie Werber en Eve Keller (niet alleen over Auschwitz), Overlever van Sam Pivnik en Ik overleefde Auschwitz van Ferenc Gondor. Allemaal aanraders.

Qua romans zo'n beetje alle boeken van Elie Wiesel.

Maar Ik overleefde Treblinka was wel zeer indrukwekkend ja.

wat is dat trouwens fucking irritant dat trema's en accenten constant verdwijnen

Oke top! Denk dat ik dan eerder voor Ik stierf in duizen doden, lijkt me ontzettend heftig en interessant om een verhaal te lezen van iemand die er heeft gezeten. Vond de docu over Auswitz (3 dvd's) ook heel erg heftig en informatief. Dus het verhaal over het kamp tijdens de oorlog is wel wat me aanspreekt ja.

Thanks trouwens! Maar aan dat laatste kan ik weinig doen ;)
 
De autobiografie van Rudolf Höss lijkt me sowieso een must als je je wil inlezen over Auschwitz.
 
Laatst bewerkt:
Aanraders over Noord Korea

- Zij mogen de hemel niet zien (Soon Ok Lee) (vertaling)
- Vlucht uit kamp 14 (Shin Dong-Hyuk & Blaine Harden) (originele uitgave: Escape from Camp 14)
- The Aquariums of Pyongyang (Kang Chol-hwan & Pierre Rigoulot) (originele uitgave: Les Aquariums de Pyongyang)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: mat
Mat zei:
Is er iets over cambodja, pol pot, rode khmer ... dat je zou aanraden?

Daar wil ik zelf graag een aanrader over. :D

Had mijn oog laten vallen op de boeken van Ben Kiernan, maar die bleek dan op het eerste zicht niet helemaal betrouwbaar te zijn. Sindsdien niet meer actief gezocht naar een boek over dat onderwerp.
 
Daar wil ik zelf graag een aanrader over. :D

Had mijn oog laten vallen op de boeken van Ben Kiernan, maar die bleek dan op het eerste zicht niet helemaal betrouwbaar te zijn. Sindsdien niet meer actief gezocht naar een boek over dat onderwerp.
Zegt David Chandler je iets? Zie wel dat ie geregeld net met Kiernan gelinkt wordt. :(

Of als iemand anders een idee heeft natuurlijk...
 
Sowieso niet veel lectuur over te vinden heb ik de indruk. Misschien beginnen met autobiografische boeken van overlevenden?

WattsImg1Web.jpg


Het verhaal van Dith Pran zelf is destijds verfilmd.

(de introductie van Kiernan nemen we er dan maar even bij)
 
Ja, heb de film al gezien. Geen slecht idee om zo'n dingen te lezen.

Voices from S-21 van Chandler leek me ook wel iets; heeft zich door alle overgebleven info geworsteld van een gevangenis bij Phnom Penh.
 
Nog een paar gevonden. (allemaal memoires)

When Broken Glass Floats (Chanrithy Him)
Alive in the Killing Fields (Nawuth Keat)
Facing the Khmer Rouge (Ronnie Yimsut)
Golden Leaf (Kilong Ung)
Escaping the Khmer Rouge (Chileng Pa)
 
Laatst bewerkt:
Zijn die boeken echt een beschrijving van alle ellende en horror of een persoonlijk verhaal?

Heb enige tijd geleden Shaking hands with the devil gelezen (over de genocide in Rwanda) en dat was wel erg boeiend. Maar ook wel gelijk mn limiet qua ellende in een boek. Moest het regelmatig even weg leggen.
 
Zijn die boeken echt een beschrijving van alle ellende en horror of een persoonlijk verhaal?

Hangt normaal samen.

Heb enige tijd geleden Shaking hands with the devil gelezen (over de genocide in Rwanda) en dat was wel erg boeiend. Maar ook wel gelijk mn limiet qua ellende in een boek. Sommige dingen wil ik liever gewoon niet weten.


Roméo Dallaire, arme drommel. :(
 
Nog een paar gevonden. (allemaal memoires)

When Broken Glass Floats (Chanrithy Him)
Alive in the Killing Fields (Nawuth Keat)
Facing the Khmer Rouge (Ronnie Yimsut)
Golden Leaf (Kilong Ung)
Escaping the Khmer Rouge (Chileng Pa)
'k Ga vanavond eens reviews zoeken want heb ondertussen genoeg om 5 jaar over Cambodja lezen... :D

thx!
 
Ben nu bezig in het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog van Loe de Jong, heb laatst de hele serie goedkoop op de kop kunnen tikken. Tegelijkertijd ook de De Jong-biografie van Boudewijn Smits aan het lezen. De subjectieve manier van bronnengebruik, interpretatie en schrijven die De Jong hanteerde kun je tegenwoordig echt absoluut niet meer mee weg komen gelukkig, maar blijft toch wel een interessant en zeer uitgebreid standaardwerk.
 
'Kieft' boek v.h. jaar bij DWDD.


:orly:
 
NS Publieksprijs he ;)
 
NS publieksprijs stelt geen reet voor
 
Back
Naar boven