AndroidHealthClinic

Het grote Vintage Barbells, Schijven en Collars Topic

Bezoekers in dit topic

Ah ook nog over getwijfeld maar ik had geen zin in die plates. Ik heb dezelfde set van york maar dan de Kg versie dus exact 20etc.
Wel erg gave bar

Ach, 45lbs meer net wat meer dan 20kg. De uiteindelijke prijs die ik ervoor betaald heb is zo goed als 1 euro per kg, en de baar werd absoluut niet apart verkocht.
180k psi volgens de advertentie. Zou wel mooi zijn. Knurling voelt ook echt goed aan, denk een ideale deadliftbaar.
SCAN0001_zpsnenggjew.jpg


De benchpress heb ik zojuist geruild voor volgende bad boys:
radrw8.jpg

r1bz9l.jpg


Zelfde persoon heeft ook een oude Berg even achtergelaten, al is deze wel in zeer erbarmelijke staat. Goed krom en knurling zo goed als weg.
Ook korter tussen de sleeves precies.
2ds0gwg.jpg

2vbn85d.jpg

b8k1ep.jpg
 
Haha shit zeg nu is het meteen een werelddeal, die 50ers heb ik ook. Beste schijven ooit. Als je ze ooit wegdoet dan ben ik zeer geïnteresseerd
 
Ik had deze schijven al lang in de gaten, wist al jaren dat hun ze hadden. Even van de situatie gebruik gemaakt om ze los te peuteren, hihi :o
Lijkt me straf dat ik ze ooit wegdoe, maar liefhebbers van goed materiaal krijgen van mij voor zulke dingen altijd voorrang: 1) ze komen terecht bij mensen die er iets mee kunnen en 2) die die spullen echt kunnen waarderen.
Vraag me af hoeveel mensen van die pareltjes van barbells hebben liggen en ze enkel gebruiken voor curls ofzo. Die russische baren bijvoorbeeld zijn gemaakt voor gewichtheffen, zware pulls en het betere 'gooi en smijtwerk' :D
 
Zeker daarom heb ik ook 3 russen
 
Gisteren dacht ik een russische baar (eindelijk!) te kunnen gaan ophalen.
Nuja niet dus. Ik zag dat het toch wat anders was, maar voelde toch als een degelijke baar.
Met wat hulp van bb.com forum / equipment sectie kunnen identificeren als een oude Panatta bar.
Olympic standard barbell

De zoektocht naar een russische baar gaat dus nog steeds verder voor mij :D

- voelt als 28mm (nog niet kunnen nameten
- Chroom is kwalitatiever dan helisports/FS dingen, behalve de roest dan.
- Sluiters zijn iets anders dan de russische, maar het 'lock' gedeelte is wel identiek zo lijkt het. Zijn volgens mij perfect interchangable.
- Redelijk passieve knurl. Centerknurl voelt niet echt anders/passiever
- Geen knurling rings
- Geen endcaps. Ook ander systeem van sleeve bevestiging dan Russische baren denk ik.
- Sleeves zelf zijn wel bijna identiek denk ik. Al lijkt deze niet direct bushings ofzo te hebben van buitenaf gezien.

309mpgk.jpg


Meer foto's in spoiler
2qn9yye.jpg

2j14r9j.jpg

30mr19h.jpg

avsc9w.jpg

2q8bj44.jpg

mc4uq1.jpg
 
Zat al te wachten op je post, had de 1ste foto gezien op je 2dehands advertentie. (In die advertentie staat ook 1 hele mooie foto die me zeer bekend voor komt :p)

Met je zoektocht naar de Russisch baar, wat denk je van dit? [Link niet meer beschikbaar]
 
Dat is een 55mm baar. Chinees denk ik (gold cup), maar zou ook pools kunnen zijn.
 
De Panatta barbell eens uit elkaar gedraaid om te kijken hoe dat werkte. Speciaal systeem: outsides van de sleeves een raar soort ballbearing (losse balletjes in een gefreesde groove in de sleeve), en aan de binnenkanten geeneens bushings. Gekke Italianen...

1zyk279.jpg

24cbfnm.jpg

9s77ll.jpg

b7cgtv.jpg

Na de sleeves en shaft te poetsen:
4vgs4g.jpg

2eahqw4.jpg
 
Hoe kuis je dat?
 
Black oxide moet je niet met een messingborstel doen, dat kras je er meteen vanaf. Op chroom of kaal staal probeer ik het ook wel tot een minimum te beperken.

Meestal zoiets:
1. met nylon borsteltje zoveel mogelijk weg proberen te borstelen.
2. Met GT7 of wd40 inspuiten en borstelen met nylon
Als het erg is / veel roest: met Rostflash of wd40 industrial cleaner (of zoiets) alles inspuiten en inborstelen met het nylon. Daarna over naar een messingborstel en de ergste plekken even losborstelen. Dan alles wat is losgekomen (baar is meestal volledig bruin dan) afvegen met een doek en dan met GT7 en nylon borstel herhalen.
3. Alles wat is losgekomen afvegen met een doek.
4. Laagje 3 in 1 olie of gt7 over de volledige barbell en afvegen met een doek.

- Soms heb ik ook heel fijne staalwol sponsjes, voor de kaal stalen verroeste sleeves zoals met de York of de Berg.
- Black oxide moet je niet met een messingborstel doen, dat kras je er meteen vanaf. Op chroom of kaal staal probeer ik het ook wel tot een minimum te beperken. Met zinc coating eigenlijk geen ervaring.
- Ook uitkijken met sommige industrial cleaners in combinatie met schrobben: kan goed zijn dat je de originele 'finish' van het staal of chroom heel dof maakt.
- GEEN wd40 in de sleeves doen. Ik gebruik meestal Lithium (kogellager-) vet voor bushings of metaal op metaal. In de Ivanko en Schnell doe ik paar druppels olie (echte oil impregnated bushings, niet alle bronze bushings zijn oil impregnated).
- Eleiko zelf gebruikt voor zijn naaldlagers Arcanol Multi 2 lagervet. Zo moet ik mij nog een busje zoeken voor als ik mijn oude eleiko eens ga servicen, want die klinkt nogal droog qua spin. Mss heeft vorige eigenaar er ooit wd40 ofzo in gespoten :rolleyes:.
 
Nice. Ik denk dat hier vele mensen gebruik van kunnen maken makker
 
Vanwaar eigenlijk geen WD-40 in de sleeves? Of is dit een hele stomme vraag?:rolleyes:
 
Wd40 is vooral een vochtverdrijver, geen smeermiddel. Het jaagt de olie/vet juist weg uit de sleeves.
Op (heel) korte termijn is het even beter maar daarna droogt het snel op.
 
Helder! Moet dus geen WD-40 meer in mn sleeves spuiten dus:p
 
Mijn 50'ers op het moment. Heb het geluk gehad een 2e paar Berg's te vinden. De russische bumpers heb ik eigenlijk al sinds begin februari
Denk dat ik nog meer geluk moet hebben om ooit een 3e paar te vinden :o

54f3oz.jpg
 
Mooi! Kan me wel voorstellen dat na een serieuze deadliftraining het vloeken is om die schijven op te ruimen :D
 
Getver, daar lijkt het zo bijna wel op.
Had gehoopt dat er meer andere inbreng zou zijn :(
 
Back
Naar boven