XXL Nutrition

Het is onverstandig om na de zomer (herfst/winter) nog te cutten

Het is onverstandig om na de zomer (herfst/winter) nog te cutten


  • Totaal stemmers
    380

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oneens...
Ik persoonlijk word altijd dikker in de zomertijd, dus dan is t wel verstandig om je BF kwijt te raken daarna :)
 
ik zou gewoon lekker bulken, je hebt er niks aan om een mooi gecut lichaam onder een dikke trui te verbergen :P
 
cutten heeft niets te maken met een periode, maar wat te maken met een bf%. Krijg je te veel vet, dan ga je cutten. Niet omdat het bijna zomer is ofzo !
 
Idd, f*ck de seizoenen :)
 
Als je een papzak bent is het altijd verstandig om te gaan cutten.
 
Als je te vet wordt ga je cutten, klinkt op zich natuurlijk logisch, maar is daarom niet het beste. Je kan heus wel wat maanden wachten, het is niet dat je gaat ontploffen omdat je 'te lang wacht' met cutten. Periodiseren werkt omdat het de focus legt op wat goed is voor je spiermassa en vetverlies. Cutten hoor je te doen op het meest ideale moment.

Na het schrijven van mijn post hier kreeg ik een verkoudheid. Goed dat ik nu flink kan dooreten en mezelf niet verzwakt heb!

Ik begrijp de uitslag van de poll, en ik had ze ergens zelfs verwacht. Dit omdat veel mensen niet stemmen en spreken vanuit ervaring, degenen die dat wel doen kennen de risico's beter.
 
sommige mensen doen wel tof over dat ze het niet willen showen in de zomer..
in de winter heb ik het liefst zoveel mogelijk bedekt, maar in de zomer ben ik toch wel blij als ik een paar procentjes lager sta op het strand.. boeit me niks dat dan zogenaamd superdude is.. daar sta ik als mens wel boven.
maar OT: boeit niet wanneer je cut.. alleen in de zomer hebben de meesten mensen minder honger en loop je vaker zonder shirt, en in de winter ziet niemand je pens en heb je honger + extra warmte :p
 
Mja, als je erg gevoelig bent voor ziektes ed, kun je jezelf beter niet extra verzwakken in de winter, true.

Anderzijds, wanneer je een verkoudheid/griepje aan voelt komen, kun je ook direct je cut staken, even boven onderhoud gaan eten.., om vervolgens vrolijk verder te cutten!

Meest ideale moment voor een cut blijft imo ook de zomer, lekker dat warme jasje uit :P
Maar vind de andere seizoenen niet moeilijker ofzo.
 
Ik heb oneens gestemt omdat de uitspraak nogal stellig is, erg zwart/wit.
Zeer obese mensen die vanwege gezondheidsaspecten moeten afvallen moeten niet wachten tot de herfst/winter voorbij is.

In je betoog geef je dit ook duidelijk aan maar in de gedeponeerde stelling mis je deze nuance. Verder ben ik het volledig eens, zeker met punt 4.

Probleem 4: Timing

Cutten doe je omdat je de verkregen spiermassa er beter wil doen uitzien, kortom het is vooral een esthetische zaak. Als je 15% bent hoef je in principe niet af te vallen, cutten is gewoon een BB term voor een papierdunne huid krijgen. Je doet dit omdat je zo gezien wil worden, niet omdat je jezelf zo 5 minuten 's ochtends en 's avonds in de spiegel wil bekijken, laten we eerlijk zijn. Als we dan rekening houden met de zomer en vakantieperiode is het vanzelfsprekend om de cut te beginnen ergens in het voorjaar. De cut duurt 3 maanden, en de meeste mensen hebben dus meer baat bij een lichaam in goede conditie tijdens de zomer.

Het is onzin om te stellen dat je moet cutten wanneer je het nodig vindt. Je probeert als je efficiënt wil trainen zoveel mogelijk spiermassa te winnen en cutten zou je dus zoveel mogelijk moeten beperken aangezien dat het tegenovergestelde effect heeft op spiermassa. Cutten moet je dus doen volgens een berekend schema:

1. je moet op voorhand plannen wanneer (waardoor je dus automatisch plant voor de meest logische en voordelige periode van het jaar)
2. je moet pas cutten als je eerst voldoende massa hebt opgebouwd. 15-16% lichaamsvet hoeft geen reden te zijn om te gaan cutten, en het is evenmin een probleem om een cut dus uit te stellen. Tenzij je een abnormaal hoog vetpercentage zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
ligt eraan. Als men erg vet is kun je beter spreiden naar 2x 3 maand bijvoorbeeld.
 
Na de zomer heb je ook veel feestdagen doorgetrokken tot diep in de winter. Bulken dus ;)
 
Zonder aarzeling zeg ik eens, belangrijkste redenen hiervoor zijn dat je gewoon in de winter meer eten nodig hebt omdat je lichaam meer eten vraagt door de koude, je zal ook sneller ziek worden als je in de winter te scherp staat. Om kort te zijn een mens heeft wat vetreserve nodig in de winter daar bestaat geen twijfel over imo.
 
Ik denk dat dit alles pas gaat spelen als je echt ver gaat en onder de 10% wilt komen of zo, voor de rest kan je met een goede multivitamine en groene thee caps een hoop ellende voorkomen dus om het nu als onverstandig neer te zetten vind ik wat overdreven.
 
heb nog nooit gecut
maar merk altijd wel goed dat het weer achteruit gaan.

al last van keel gehad, en deze week licht verkouden. gelukkig lekker door kunnen eten en alles is goed
 
Als je te vet wordt ga je cutten, klinkt op zich natuurlijk logisch, maar is daarom niet het beste. Je kan heus wel wat maanden wachten, het is niet dat je gaat ontploffen omdat je 'te lang wacht' met cutten. Periodiseren werkt omdat het de focus legt op wat goed is voor je spiermassa en vetverlies. Cutten hoor je te doen op het meest ideale moment.

Na het schrijven van mijn post hier kreeg ik een verkoudheid. Goed dat ik nu flink kan dooreten en mezelf niet verzwakt heb!

Ik begrijp de uitslag van de poll, en ik had ze ergens zelfs verwacht. Dit omdat veel mensen niet stemmen en spreken vanuit ervaring, degenen die dat wel doen kennen de risico's beter.

Dan had je de stelling anders moeten formuleren. De stelling is of het cutten onverstandig is na de zomer en dat is het niet. Weerstand en kou staan niet recht tegenover elkaar als het gaat om je vetpercentage. Slechte voeding plus te weinig vitamines en kou wel. Dat je aan de lijve hebt ondervonden dat cutten in de winter tot meer verkoudheid/ziekte lijdt, betekent dat je ergens in je voeding tekort bent geschoten. Vet isoleert, maar goede kleding isoleert beter. Even snel in je t-shirt een zakje koffiedik in de otto gooien met -10 graden is nooit een goed idee, cut of bulk. Of even snel naar de winkel zonder muts en handschoenen.

De zomer is, gezien het klimaat, een veel risicovollere tijd om te cutten. Bacteriën en bacillen hebben dan vrij spel.

Verklaar anders eens de weerstand van een ecto die nooit ziek is en ook nog slecht eet.
 
Dan had je de stelling anders moeten formuleren.
Zie niet in waarom, het is vrij duidelijk dacht ik :)

De stelling is of het cutten onverstandig is na de zomer en dat is het niet.
Gaan we nu onze eigen mening als feit presenteren? ;)

Weerstand en kou staan niet recht tegenover elkaar als het gaat om je vetpercentage.
Heb ik ergens gezegd dat vetpercentage de oorzaak is van verminderde weerstand?

Slechte voeding plus te weinig vitamines en kou wel.
Het gaat hier niet specifiek over 'slechte' voeding. Je weerstand vermindert doordat je lichaam minder gevoed wordt en in uithongering bevindt. Dit verzwakt het immuunsysteem.

Dat je aan de lijve hebt ondervonden dat cutten in de winter tot meer verkoudheid/ziekte lijdt, betekent dat je ergens in je voeding tekort bent geschoten.
Em, ik ben vrij goed op de hoogte over voeding denk ik :D

Ik eet zeer gevarieerd en ook vrij veel gedurende de cut. Daar ging het ook niet over in mijn betoog, zodra je cut ga je onder je energiebehoefte, dus je lichaam moet zichzelf opeten om die energie te voorzien om te overleven. Dit houd ook een grotere belasting op je immuunsysteem in.

Vet isoleert, maar goede kleding isoleert beter. Even snel in je t-shirt een zakje koffiedik in de otto gooien met -10 graden is nooit een goed idee, cut of bulk. Of even snel naar de winkel zonder muts en handschoenen.
Kleding beter isoleren? Niet noodzakelijk. Ik draag altijd dezelfde dikke winterjas en had het veel kouder in diezelfde jas bij 5% BF dan bij 15%. Een vetlaag is de eerste verdedigingslinie zeg maar. Ben je die kwijt, dan heb je alleen nog maar wat textiel om je warmte vast te houden.

De zomer is, gezien het klimaat, een veel risicovollere tijd om te cutten. Bacteriën en bacillen hebben dan vrij spel.
Flauwekul wat mij betreft. Statistisch gezien worden zeer weinig mensen ziek in volle zomer. Dat komt net omdat de meeste mensen dan niet met gesloten ramen en deuren binnen zitten, en bacteriën dus niet kunnen opstapelen binnenshuis. Ook worden je slijmvliezen niet verzwakt door de koude, zodat de meeste bacteriën en virussen tegengehouden worden in de luchtwegen. De kans dat je dus ziek wordt is veel geringer.

Verklaar anders eens de weerstand van een ecto die nooit ziek is en ook nog slecht eet.
Nooit ziek bestaat om te beginnen al niet. Iedereen wordt wel eens ziek. De mensen met de beste natuurlijke weerstand, en mensen die vroeger al vaak zijn blootgesteld aan ziekte bouwen een sterker immuunsysteem op en zullen later minder vaak ziek worden. De waarheid is dat de mensen die het meest steriel leven, het zwakst zijn.

Maar probeer het allemaal vooral zelf uit. Kan alleen mijn eigen bescheiden ervaringen en kennis delen voor wie die wil.
 
Ik heb oneens gestemt omdat de uitspraak nogal stellig is, erg zwart/wit.
Zeer obese mensen die vanwege gezondheidsaspecten moeten afvallen moeten niet wachten tot de herfst/winter voorbij is.

In je betoog geef je dit ook duidelijk aan maar in de gedeponeerde stelling mis je deze nuance. Verder ben ik het volledig eens, zeker met punt 4.

Sowieso.., maar ook als je zelf vind dat je wel weer wat procentjes mag zakken imo!
Ik bedoel, als je een teer poppetje bent die idd snel ziek raakt, misschien kun je dan beter wachten op het voorjaar/zomer..
Heb je (bijna) nooit last van ziekte, maakt het niets uit.
 
Oneens. Hoe zwaar je het hebt tijdens het cutten ligt ook veel aan jezelf en welke doelen je stelt. Ik voel me persoonlijk slechter met een hoger bf% dan tijdens cutten. Verzwakt immuumsysteem kan een reden zijn om het niet te doen, maar ik denk je er wel voor een groot deel rekening mee kan houden door bijv. niet telkens tot uitputting te gaan.
 
Oneens, ligt aan je doelstelling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven