XXL Nutrition

Sticky Het Serotonine-Dopamine-GABA evenwicht

  • Topic starter Cools
  • Startdatum
  • Reacties 388
  • Weergaven 76K
  • Volgers 55

Bezoekers in dit topic

Verhoogt dopamine en verlaagt dan idd prolactine.

Er zijn neveneffecten, maar dat is vooral mogelijk bij te hoge doseringen of gelijktijdig gebruik van een antidepressiva of antipsychotica.

Wat voor invloed heeft prolactine op je gesteldheid en heeft het ook invloed op je fysieke shape?
 
Wat voor invloed heeft prolactine op je gesteldheid en heeft het ook invloed op je fysieke shape?

Prolactine kan een effect hebben op de gevoeligheid van je oestrogeenreceptoren (verhogen). Met als gevolg testosteron verlagen.

Dopamine verhogen verlaagt cortisol, prolactine en oestrogeen(gevoeligheid).
 
Zijn er hier leuke supps voor concentratie/focus/studeren? Ik dacht aan bv tyrosine omdat het de dopamine verhoogt (feel-good gevoel enz?)
 
Zijn er hier leuke supps voor concentratie/focus/studeren? Ik dacht aan bv tyrosine omdat het de dopamine verhoogt (feel-good gevoel enz?)

Dopamine verhogen kan ook (hyper)actief maken en dat is weer nadelig voor studeren. Maar denk dat de juiste dosis tyrosine meer focus kan geven zonder dit. Fosfatidylserine is ook een goede keuze.
 
Dopamine verhogen kan ook (hyper)actief maken en dat is weer nadelig voor studeren. Maar denk dat de juiste dosis tyrosine meer focus kan geven zonder dit. Fosfatidylserine is ook een goede keuze.
Persoonlijk heb ik het (hyper)actieve gevoel wel graag maar ben meer op zoek naar degene die echte focus/concentratie geven :D
 
Persoonlijk heb ik het (hyper)actieve gevoel wel graag maar ben meer op zoek naar degene die echte focus/concentratie geven :D

Dan zou ik fosfatidylserine eens uitproberen ;)
 
Misschien een domme vraag maar ik lees vaak dat Phosphatidylserine uit koeienbrein wordt gehaald, ik lees ook wel dat je er Madcow Disease van kunt krijgen als je koeienbrein op wat voor manier ook zou consumeren. Of wordt het tegenwoordig uit een andere bron gehaald?
 
Misschien een domme vraag maar ik lees vaak dat Phosphatidylserine uit koeienbrein wordt gehaald, ik lees ook wel dat je er Madcow Disease van kunt krijgen als je koeienbrein op wat voor manier ook zou consumeren. Of wordt het tegenwoordig uit een andere bron gehaald?

Halen ze tegenwoordig uit soja(lecithine) om die reden.
 
Cools

Ik nam sinds oktober 10mg escitalopram smorgens. Had een traumatische ervaring opgelopen waardoor ik verplicht naar de spychiator moest. Deze had me sterk ( lees verplicht) te nemen als ik daar in behandeling wouw blijven. Dit was echter al 4 maanden na de gebeurtenis gebeurt die tot deze gesprekken leidde.
Rond maart ben ik op mezelf de dosis gaan halveren, en paar weken terug besloten om het eens zonder te proberen.

Ja Gwn vet kut en 3 dagen alsof ik 10 xtc pillen de dag van te voren op had gevoel.
Vervolgens terug met 5mg begonnen en echt extreme stemmingswisselen. Altijd t ene of t andere uiterste.

Die dokter zie ik pas terug in oktober dus hoe pak ik t t beste nu aan als ik er vanaf zou willen?
+ phosphatidylserine had je aangeraden tijdens Anna kuurtje, effect hier op?
+ik neem voor elke training preworkout ( oude jacked, of noxlode) ivm preworkout effects op de dopamine las ik paar pagina's terug, negatief effect?
 
Dopamine verhogen kan ook (hyper)actief maken en dat is weer nadelig voor studeren. Maar denk dat de juiste dosis tyrosine meer focus kan geven zonder dit. Fosfatidylserine is ook een goede keuze.
heb je wetenschappelijke informatie over n-acetyl- tyrosine?
 
Cools

Ik nam sinds oktober 10mg escitalopram smorgens. Had een traumatische ervaring opgelopen waardoor ik verplicht naar de spychiator moest. Deze had me sterk ( lees verplicht) te nemen als ik daar in behandeling wouw blijven. Dit was echter al 4 maanden na de gebeurtenis gebeurt die tot deze gesprekken leidde.
Rond maart ben ik op mezelf de dosis gaan halveren, en paar weken terug besloten om het eens zonder te proberen.

Ja Gwn vet kut en 3 dagen alsof ik 10 xtc pillen de dag van te voren op had gevoel.
Vervolgens terug met 5mg begonnen en echt extreme stemmingswisselen. Altijd t ene of t andere uiterste.

Die dokter zie ik pas terug in oktober dus hoe pak ik t t beste nu aan als ik er vanaf zou willen?
+ phosphatidylserine had je aangeraden tijdens Anna kuurtje, effect hier op?
+ik neem voor elke training preworkout ( oude jacked, of noxlode) ivm preworkout effects op de dopamine las ik paar pagina's terug, negatief effect?

Preworkouts zou ik niet nemen dan. Deze overactiveren en je gaat altijd sterk naar beneden eenmaal uitgewerkt, alle pepmiddelen proberen te vermijden.

Phosphatidylserine gaat wat stabieler maken, maar dat effect is miniem tov meeste medicatie. Voor traumatische ervaringen zou ik eerder een antipsychotica nemen in lage dosis. Seroquel is normaal een goede keuze omdat het de enige is met ook een antidepressieve werking, maar als je aas gebruikt is het niet aan te raden ivm je hart (is het slecht voor).

Als je het slecht doet op een antidepressivum zou ik een andere aanvragen. De ene doet het beter op het ene middel dan de ander.
 
wat is het verschil in werking tussen "gewone" l-tyrosine en n-acetyl tyrosine? geen?

N-Actetyl L-Tyrosine zou beter opgenomen worden en beter beschikbaar. Dus minder is nodig voor een zelfde effect.
 
Hoi Mensen mijn ervaring met L-Tyrosine was dat ik me 2 weken weer eens niet chronisch vermoeid heb gevoeld,niet depressief,niet sociaal gehandicapt,geen last had van fobieën,zelfvertrouwen had,
vertrouwen erin dat al mijn dromen nog werkelijkheid konden worden,ik goede beslissingen kon nemen en zelfs weer aantrekkelijk voor het andere geslacht werd,helder kon denken,meer intelligentie had en super creatief en gemotiveerd was.

En dat is maar 4 keer geweest in mijn 36 jarige bestaan.
Zo gouw als ik tolerantie opgebouwd heb voor dopamine blijft bij mij alleen nog en beetje adrenaline/noradrenaline werking over denk ik.
Ik kan dan misschien iets langer wakker blijven en zweet wat meer tijdens het werken.En als ik dosis verhoog langdurig ontwikkel ik met en beetje pech ook weer en
skinpicking disorder.

Zal eens wat gaan googlen op dat Phosphatidylserine

Ben zelf opzoek naar alles wat tolerantie hersteld,voorkomt of de zelfde positieve effecten heeft maar dan via ander mechanisme of route werkt.
Zo zou je dan altijd kunnen blijven rouleren als je weer eens tolerantie voor iets opgebouwd hebt.

Heb hier trouwens nog 5-HTP Complex 100mg met magnesium B3,B5&B6 liggen,en vraag me af of
dit ondanks dat ik geen positieve effecten meer heb van de L-Tyrosine 500mg toch in combinatie nog
nuttig kan zijn voor me?

Ik denk trouwens dat ik geruime tijd al en burnout heb en ook lichamelijke verschijnselen ervan,en vraag me af of het kwaad kan of zelfs positief
is als ik en paar uur voor het slapen gaan misschien en capsule GABA neem?
Heb hier laatst en pot van besteld voor wat experimentele doeleinden misschien dat ik op dit forum en topic erover begin.


Bedankt voor alle info trouwens op dit forum Gr
 
Hoi Mensen mijn ervaring met L-Tyrosine was dat ik me 2 weken weer eens niet chronisch vermoeid heb gevoeld,niet depressief,niet sociaal gehandicapt,geen last had van fobieën,zelfvertrouwen had,
vertrouwen erin dat al mijn dromen nog werkelijkheid konden worden,ik goede beslissingen kon nemen en zelfs weer aantrekkelijk voor het andere geslacht werd,helder kon denken,meer intelligentie had en super creatief en gemotiveerd was.

En dat is maar 4 keer geweest in mijn 36 jarige bestaan.
Zo gouw als ik tolerantie opgebouwd heb voor dopamine blijft bij mij alleen nog en beetje adrenaline/noradrenaline werking over denk ik.
Ik kan dan misschien iets langer wakker blijven en zweet wat meer tijdens het werken.En als ik dosis verhoog langdurig ontwikkel ik met en beetje pech ook weer en
skinpicking disorder.

Zal eens wat gaan googlen op dat Phosphatidylserine

Ben zelf opzoek naar alles wat tolerantie hersteld,voorkomt of de zelfde positieve effecten heeft maar dan via ander mechanisme of route werkt.
Zo zou je dan altijd kunnen blijven rouleren als je weer eens tolerantie voor iets opgebouwd hebt.

Heb hier trouwens nog 5-HTP Complex 100mg met magnesium B3,B5&B6 liggen,en vraag me af of
dit ondanks dat ik geen positieve effecten meer heb van de L-Tyrosine 500mg toch in combinatie nog
nuttig kan zijn voor me?

Ik denk trouwens dat ik geruime tijd al en burnout heb en ook lichamelijke verschijnselen ervan,en vraag me af of het kwaad kan of zelfs positief
is als ik en paar uur voor het slapen gaan misschien en capsule GABA neem?

Heb hier laatst en pot van besteld voor wat experimentele doeleinden misschien dat ik op dit forum en topic erover begin.


Bedankt voor alle info trouwens op dit forum Gr
 
Hoi Mensen mijn ervaring met L-Tyrosine was dat ik me 2 weken weer eens niet chronisch vermoeid heb gevoeld,niet depressief,niet sociaal gehandicapt,geen last had van fobieën,zelfvertrouwen had,
vertrouwen erin dat al mijn dromen nog werkelijkheid konden worden,ik goede beslissingen kon nemen en zelfs weer aantrekkelijk voor het andere geslacht werd,helder kon denken,meer intelligentie had en super creatief en gemotiveerd was.

En dat is maar 4 keer geweest in mijn 36 jarige bestaan.
Zo gouw als ik tolerantie opgebouwd heb voor dopamine blijft bij mij alleen nog en beetje adrenaline/noradrenaline werking over denk ik.
Ik kan dan misschien iets langer wakker blijven en zweet wat meer tijdens het werken.En als ik dosis verhoog langdurig ontwikkel ik met en beetje pech ook weer en
skinpicking disorder.

Zal eens wat gaan googlen op dat Phosphatidylserine

Ben zelf opzoek naar alles wat tolerantie hersteld,voorkomt of de zelfde positieve effecten heeft maar dan via ander mechanisme of route werkt.
Zo zou je dan altijd kunnen blijven rouleren als je weer eens tolerantie voor iets opgebouwd hebt.

Heb hier trouwens nog 5-HTP Complex 100mg met magnesium B3,B5&B6 liggen,en vraag me af of
dit ondanks dat ik geen positieve effecten meer heb van de L-Tyrosine 500mg toch in combinatie nog
nuttig kan zijn voor me?

Ik denk trouwens dat ik geruime tijd al en burnout heb en ook lichamelijke verschijnselen ervan,en vraag me af of het kwaad kan of zelfs positief
is als ik en paar uur voor het slapen gaan misschien en capsule GABA neem?

Heb hier laatst en pot van besteld voor wat experimentele doeleinden misschien dat ik op dit forum en topic erover begin.


Bedankt voor alle info trouwens op dit forum Gr

Moet eerlijk zeggen dat ik sceptisch ben over jouw beschreven resultaat van L-tyrosine. Het kan je mood wel liften, maar een aminozuur kan nooit je anxiety, sociale dobie en depressie verbeteren. Hardcore drugs/medicijnen kunnen dat geeneens.

En ja je kan GABA nemen. Het is echter de vraag of je er iets van zult merken aangezien het niet/nauwelijks door de BBB komt.
 
Even een vraagje aan Cools:

Ik heb een paar maanden geleden enorm last van slapeloosheid gehad. Ik heb toen 'off label' Seroquel gekregen (anti psychotica). Wellicht zou voor veel mensen benzodiazepines voor de hand liggender zijn, maar dit was in mijn geval om meerdere redenen geen optie (waaronder verslavingspotentie).

Ik slik nu nog steeds elke avond 150mg XR (verlengde afgifte) en vind het eigenlijk wel prima. In het weekend neem ik ook weleens Phenibut. Daar probeer ik het bij te houden, maar in principe ben ik gek op alle GABA-agonisten.

Nu onderdrukken beide middelen dopamine en daarmee test aanmaak als ik het goed begrijp. Moet zeggen dat ik, zeker over mijn krachtgains, weinig te klagen heb. Maar is het aannemelijk dat ik in potentie veel spiermassa gains misloop?
 
Moet eerlijk zeggen dat ik sceptisch ben over jouw beschreven resultaat van L-tyrosine. Het kan je mood wel liften, maar een aminozuur kan nooit je anxiety, sociale dobie en depressie verbeteren. Hardcore drugs/medicijnen kunnen dat geeneens.

En ja je kan GABA nemen. Het is echter de vraag of je er iets van zult merken aangezien het niet/nauwelijks door de BBB komt.

Het is nu eenmaal zo dat alle middelen bij een ieder anders kunnen aanslaan.
Maar L-Tyrosine dient als bouwstof voor de zelfde stofjes als wat door Hardcore drugs(Amphetamine bijvoorbeeld)worden verhoogd.
En bij mij werkt deze drugs dus wel positief op alles alleen tolerantie die ik snel opbouw/en het fijt dat ik nergens zuiver spul kan krijgen.
zijn de reden dat ik naar alternatieven zoek.
Mijn doctor had zeker weten ook veel minder moeilijk gedaan over dit soort ADHD achtige medicijnen dan de Modafinyl wat ik nu krijg.
De Modafinyl is voor mijn chronische vermoeidheid zodat ik niet in slaap val tijdens het naar en van mijn werk rijden.
Meer doet het helaas ook niet voor mij maar voel me wel weer veilig als ik de auto in stap en dat is natuurlijk ook al heel wat.

En als ik GABA neem voor het slapen gaan word ik met speldenknopjes van pupillen wakker alsof ik opium achtige middelen heb gebruikt.
Ik heb hier natuurlijk wel geen tolerantie voor.
Ik drink namelijk niet rook geen wiet en vind eigenlijk alles wat versuft niet leuk.
 
Voor mij werkt dus Gaba net zo goed als dat ik en Oxazepametje zou nemen.En dan lijkt me Gaba dus de gezondere keuze als ik aleens in en uitzonderlijke situatie snel in en diepe slaap wil komen.
Nou gister dus nog maar eens de combo L-tyrozine met 5-HTP geprobeerd en pas na 15.00 wakker geworden.Op mij werkt Serotonine verhoging dus altijd als slaapmiddel.Weet iemand of dit inhoud dat ik van me zelf al genoeg Serotonine heb?Of heeft dit toch meer te maken met en hoge gevoeligheid voor Melatonine wat geloof ik in samenwerking met Serotonine(slaap regulerend)word aangemaakt?
 
Back
Naar boven