Fitness Seller

Sticky Hoe begin ik aan een homegym? - de ultieme beginners sticky! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Beetje domme vraag: maar ik ben te lang om in mijn huis shoulder press te doen. Dan beuk ik platen door het plafond zegmaar... Seated press vind ik echter vet zwaar op mijn rug en gewoon arelaxed om te doen, vooral met een bar (heb nog geen dumbbels gekocht). Ik ben vast niet de enige met dat probleem. Wat is jullie oplossing?
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ik train in de garage en daar is het plafond veel te laag. Squat, bench, deadlift, rows etc lukt allemaal prima in mijn powercage maar overhead press doe ik binnen in huis. Ik doe stronglifts nu dus die oefening hoort er in en liefst staand. Heb daar extra 2 free stands voor gekocht. Met 10kg schijven lukt dat nog. Hopelijk haal ik 60kg binnenkort maar ik weet nog niet zeker of ik met 20kg schijven het plafond ga raken;) Desnoods wat extra 10kg schijven bij halen. Buiten is uiteraard ook een optie maar de laatste tijd is het erg regenachtig dus is een overkapping/carport mss een betere optie als je die hebt.

Binnenkort kan ik nog wat meer ruimte binnen in huis gebruiken en kan daar dan een lat pulley, ghr en evt leg press kwijt als ik die voor een redelijke prijs kan vinden. Eerst maar eens dumbells kopen....
 
Wat is er mis met zittende overhead presses?
 
Mooi stukkie man thx!
 
Wat is er mis met zittende overhead presses?

Op zich niks mis mee natuurlijk maar basisschema's als starting strength, stronglifts, ICF, Wendler 5/3/1 die veel members hier volgen hebben allemaal de staande variant erin en het schijnt toch een heel andere oefening te worden als je hem zittend doet. Ook al zou je dat niet zeggen.
 
tja, het zijn allemaal keuze's wel of geen home gym, de kosten ervan en de benodigde ruimte.

toch kun je met creativiteit veel bereiken met verschil in oefeningen etc wanneer het gebruikelijke niet gaat omwille van ruimte / materiaal gebrek
 
is een power rack van het merk barbarian ook professioneel te noemen?
 
is een power rack van het merk barbarian ook professioneel te noemen?
Tegenwoordig worden bankjes van onder de 100 euro al professioneel genoemd, dus ik begrijp je verwarring. Sterker nog, de websites van de goedkoopste prijsvechters staan zelfs vol met "professionele" equipment maar die producten zullen niet door personal trainers of sportscholen gebruikt worden :)

De Barbarian toestellen zijn echter gecertificeerd voor professionele toepassingen en worden ook daadwerkelijk in sportscholen gebruikt, in dat opzicht kun je deze dus echt professioneel noemen. Buiten de dure commerciële gym merken behoren de Barbarian Line toestellen in ieder geval tot de hoogste kwaliteit producten voor in je homegym. Qua afwerking en stabiliteit zit het dus in ieder geval goed.

Wij van Barbarian Line adviseren Barbarian Line... :o Misschien kunnen andere forumleden je ook nog wat input geven ;)

Op onze Facebook pagina komen overigens regelmatig foto's voorbij van homegyms en van sportscholen die onze equipment gebruiken, misschien interessant voor je!

Hier bijvoorbeeld een recente foto van een personal trainer met 10 (!) Barbarian Power Cages:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
vroeg het me gewoon af omdat in de openingspost barbarian niet vermeld stond (Panatta, Technogym, force fitness, paramount,... zijn allemaal topkwaliteit)
en ik tegewoordig overal barbarian zie passeren in posts en op internet.
 
vroeg het me gewoon af omdat in de openingspost barbarian niet vermeld stond (Panatta, Technogym, force fitness, paramount,... zijn allemaal topkwaliteit)
en ik tegewoordig overal barbarian zie passeren in posts en op internet.
Aha op die manier! De openingspost is van februari 2007 zie ik, toen kwamen de eerste Barbarian Line producten pas net op de markt :)
Mooi om te zien hoe we in een paar jaar tijd de thuismarkt hebben veroverd! :flex:

Panatta en Technogym zijn echte commerciële gym merken, die kun je wellicht tweedehands op de kop tikken voor een goede prijs.
 
Wij (man 49 en vrouw 44) zijn fanatieke vechtsporters die om de trainingslast te kunnen verteren en voor kwaliteit van leven al een aantal jaar flink krachttraining doen bij een van de betere sportscholen in Nederland. Toch willen we vanwege tijd (en openingstijden) meer zelf doen.

We hadden nooit gedacht aan een homegym tot deze crisis, maar met ons bij elkaar gesprokkelde spul hebben we ontzettend veel lol en merken we dat we nu op een niveau zijn dat we met beperkte middelen nog steeds een spierpijn creërende training in elkaar kunnen draaien. Wat ook opvalt is dat we veel makkelijker even wat doen.

We zijn geen zwaargewichten en zijn ook niet heel sterk. Vanwege schouders doen we liever wat meer herhalingen dan 3 herhaling tot exhaustion waarna ik een week last heb van mijn schouder (mijn vrouw heeft een keer twee wedstrijdseizoenen lopen revalideren aan haar schouder). We zijn zeker geen kenners, maar we weten wel wat we doen. We ontlopen elkaar qua kracht niet heel veel en kunnen elkaar helpen/spotten

Ik druk 75kg en squat 75kg (smith machine), dumbbell werk zit tussen de 6 en de 18kg (afhangende van de oefening). Het schuift uiteraard langzaam zwaarder, maar wij gaan nooit aan de 250 kg mens+gewicht komen.

Huis situatie: Fors appartement, maar de home gym zal noodgedwongen in de huiskamer komen. Dat is voor ons optisch geen probleem, we zijn superpragmatisch en houden geen staatsbanketten, maar het moet wel passen. De eettafel kan prima aan de kant, maar ook als de Gym niet gebruikt wordt moet je nog gewoon kunnen eten :D

Grof geschat: we kunnen voor de gym langs de muur een stuk van +-2m bij 1m (2.40 hoog) voor de opstelling (opslag), waarna de tafel aan de kant gaat en er 3 bij 3 werkruimte bij komt. Paar decimeter meer kan, maar liever niet => Werkruimte zat, het probleem is wat we kwijt kunnen aan vast materiaal (rack/cable etc)



Wat we nu bij elkaar hebben geschraapt uit eigen voorraad en een stapel schijven bij Decathlon

Barbell 140cm massief staal 30mm
Dumbbells 30mm
+/- 90kg assortie schijven (4x10 4x5 16x2 en nog een paar hele en halve kilos).
Gammel bankje van schoonouders.

Wat nu op het lijstje staat.

ATX Multibench MX660 met buikspier add-on. => We zijn gewend om op top bankjes te werken, dus we gaan ondanks ons eigen gewicht gewoon voor superstabiel.
180 cm Barbell Massief staal. => Olympisch is zeker in de huidige situatie natuurlijk geen optie, maar ook op termijn zie ik niet dat we significant zware gewichten gaan drukken.
Optrek en dip stangen.

Vraagtekens:

We willen een kabel systeem (niet zomaar een rgil, we weten wat we willen doen) , en nu begint de ellende:

- Goede Compacte functional machine?
- Twee losse ATX wandpulleys? (Een cable cross midden in de kamer gaat hem gewoon niet worden^^) twee losse barbell stands.
- Een rack met pulleys? Dat wordt qua grootte echt wel tricky. Optisch is dat ook wel een heel erge ruimtevuller.:D


De eerste is smal en kan je bank tussen doen, de tweede is breder, wat fijner is voor flies, maar werkt minder handig met de bank. Derde is natuurlijk ideaal, maar het lijkt me echt niet te passen.

Budget: het hoeft allemaal niet NUNUNU en ik geef liever iets meer uit voor iets waar ik geen spijt van krijg. Aan de andere kant is een complete ATX monster Gym teveel van het goede. Bovendien, het is crisis, dus iets krijgen en laten afleveren is toch een droom :p

Dat gezegd hebbende, functional machine of toch twee losse wandpulleys?
 
Ronkol ik zou geen van de 2 doen, een gym in je living ga je spijt van krijgen, ziet er niet uit en gaat toch in de weg staan.
 
Ronkol ik zou geen van de 2 doen, een gym in je living ga je spijt van krijgen, ziet er niet uit en gaat toch in de weg staan.
Dank voor je reactie! 👍

Dat het er niet uitziet boeit niet... we hebben jaren lang een renderfarm en tekenstudio in de woonkamer gehad, dat is ook geen porum. Links of rechtsom, wij gebruiken onze leefruimte voor van alles.

Het ruimte probleem is wel een punt, maar we hebben voor hoofdstedelijke begrippen best veel ruimte 55m+alleen al voor de living. Wat ook enorm scheelt is dat de studio en renderfarm zijn verhuisd naar mijn schoonmoeder. We gaan sowieso 5 meter werkplek en drie bureaustoelen eruit doen, dus we hebben wel een heel klein beetje ruimte te alloceren.

Dat gezegd hebbende, om te beginnen één wandpulley is wel een idee, dat gaat qua ruimte geen probleem geven en maakt het makkelijker om alsnog uit te breiden.
 
Dank voor je reactie! 👍

Dat het er niet uitziet boeit niet... we hebben jaren lang een renderfarm en tekenstudio in de woonkamer gehad, dat is ook geen porum. Links of rechtsom, wij gebruiken onze leefruimte voor van alles.

Het ruimte probleem is wel een punt, maar we hebben voor hoofdstedelijke begrippen best veel ruimte 55m+alleen al voor de living. Wat ook enorm scheelt is dat de studio en renderfarm zijn verhuisd naar mijn schoonmoeder. We gaan sowieso 5 meter werkplek en drie bureaustoelen eruit doen, dus we hebben wel een heel klein beetje ruimte te alloceren.

Dat gezegd hebbende, om te beginnen één wandpulley is wel een idee, dat gaat qua ruimte geen probleem geven en maakt het makkelijker om alsnog uit te breiden.

Ik zou echt kiezen voor een dumbbell rack met gebruikte dumbbells en een goed bankje. Alles wat je met lange halters en kabels kan doen, kan je ook met dumbbells doen.

Het neemt bijna geen ruime in beslag, omdat je het tegen een muur of andere ruimte kan zetten. je kan het tijdelijk gewoon voor je dressoir of boekenkast zetten. Dumbbells behouden hun waarde, na afloop kan je de hele handel verkopen met misschien een heel klein beetje verlies.

Heb je extreem weinig ruimte, dan zijn dumbbells de oplossing om al je spiergroepen te kunnen blijven trainen.
 
Dank voor je reactie! 👍

Dat het er niet uitziet boeit niet... we hebben jaren lang een renderfarm en tekenstudio in de woonkamer gehad, dat is ook geen porum. Links of rechtsom, wij gebruiken onze leefruimte voor van alles.

Het ruimte probleem is wel een punt, maar we hebben voor hoofdstedelijke begrippen best veel ruimte 55m+alleen al voor de living. Wat ook enorm scheelt is dat de studio en renderfarm zijn verhuisd naar mijn schoonmoeder. We gaan sowieso 5 meter werkplek en drie bureaustoelen eruit doen, dus we hebben wel een heel klein beetje ruimte te alloceren.

Dat gezegd hebbende, om te beginnen één wandpulley is wel een idee, dat gaat qua ruimte geen probleem geven en maakt het makkelijker om alsnog uit te breiden.
Of zoiets? Beetje prijzig maar wel compact met alles erop en eraan.
 
Ik zou echt kiezen voor een dumbbell rack met gebruikte dumbbells en een goed bankje. Alles wat je met lange halters en kabels kan doen, kan je ook met dumbbells doen.

Het neemt bijna geen ruime in beslag, omdat je het tegen een muur of andere ruimte kan zetten. je kan het tijdelijk gewoon voor je dressoir of boekenkast zetten. Dumbbells behouden hun waarde, na afloop kan je de hele handel verkopen met misschien een heel klein beetje verlies.

Heb je extreem weinig ruimte, dan zijn dumbbells de oplossing om al je spiergroepen te kunnen blijven trainen.
Het is lastig. We hebben jarenlang een bokszak in de kamer gehad en er staat een lap aan bureaus die op het punt staat exit te gaan. Ruimte is dus niet extreem schaars, maar je kan het maar 1 keer gebruiken. Het gebruiken voor sport is echter wel een hele goede optie waar zowel vrouwlief als ik blij van worden.

Of zoiets? Beetje prijzig maar wel compact met alles erop en eraan.
Ja, dat is wel een "statement" om in de hoek van je living te hebben 💪💪

Ik ben alleen niet zo'n fanvan een Smith Machine, dus dan zou ik eerder een compacte cage met pulley willen. Probleem is dat dat nog best wel zoeken is, compacte cage lukt wel, maar die pulley pakt heel wat ruimte.

Het is een leuk stukje nadenken en puzzelen, we denken rustig na.
 
Laatst bewerkt:
Het is lastig. We hebben jarenlang een bokszak in de kamer gehad en er staat een lap aan bureaus die op het punt staat exit te gaan. Ruimte is dus niet extreem schaars, maar je kan het maar 1 keer gebruiken. Het gebruiken voor sport is echter wel een hele goede optie waar zowel vrouwlief als ik blij van worden.


Ja, dat is wel een "statement" om in de hoek van je living te hebben 💪💪

Ik ben alleen niet zo'n fan een Smith Machine, dus dan zou ik eerder een compacte cage met pulley willen. Probleem is dat dat nog best wel zoeken is, compacte cage lukt wel, maar die pulley pakt heel wat ruimte.

Het is een leuk stukje nadenken en puzzelen, we denken rustig na.
ik ben ook niet zo een fan van een smith machine
moet het met dubbele pulley zijn?
Dit vind ik ook wel een mooi ding :)
 
Back
Naar boven