AndroidHealthClinic

Hoe begin je nu eigenlijk? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sirmike

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
3 jan 2008
Berichten
8
Waardering
0
Ik zit al een tijdje te denken om eens echt rigoureus te starten met het afvallen, echter is beginnen moeilijk voor mij.
Eigenlijk word ik tegengehouden door het feit dat ik niet weet hoe ik begin.
Ga ik meteen knal en knalhard van start of begin ik met een opbouw waarna ik steeds verder ga.
Je word door zoveel informatie overspoeld dat ik geen idee heb wat nou werkelijk een goed begin is.
Je hebt zoveel tegenstrijdigheden van mensen die dingen beweren dat ik continue weer mezelf belet om ergens de knoop door te hakken.
Ik ben al eens begonnen onder twee verschillende PTérs zonder succes.
Hun schema's knalde mij het ziekenhuis in met last van uiteindelijk nierstenen en in mn bloed werden teveel eiwitten gevonden. Toevalligerwijs wel na het volgen van hun voedingsschema's.
In PT is mijn vertrouwen dus ook echt nihil.
Hebben de ervaren leden hier tips voor mij. Waar je nu daadwerkelijk een start maakt. Hoe je het best beginnen kunt of hoe jezelf begonnen bent. Het zou mij enorm helpen om een beeld te krijgen van de basis en het uiteindelijk volhouden van een traject, wat me uiteindelijk op weg helpt naar mn doel welke afvallen is.
Momenteel heb ik zeker 25kg overgewicht en dat wil ik er uiteindelijk wel af.

Ik hoor graag wat tips mijn kant op komen.

groetjes
 
Als je echt 25kg overgewicht hebt dan is het niet moeilijk om die eerste kilo's te verliezen hoor: gewoon minder eten.

Die eerste kilo's, als je zo zwaar bent, vliegen er echt snel af.

Het wordt wat 'moeilijker' als je al wat droger staat.

Ps: starten met krachttraining is ALTIJD aangeraden als je gaat afvallen!
 
Afvallen begint met voeding, veel mensen die gaan knalhard sporten en daardoor ook meer eten waardoor ze soms zelfs aankomen. Het begint dus met voeding, trek even een dag uit om de sticky's hier te lezen en je Kcal-behoefte uit te rekenen. Stel vervolgens zelf je voedingsschema samen en post dat hier, vast wel genoeg mensen die je dan advies zullen geven. Je moet niet te snel willen afvallen en jezelf uithongeren dus niet teveel onder onderhoud willen zitten. 25 kg is trouwens een ruim begrip, als je nu gaat krachttrainen train je er zo maar een paar kg aan spier bij dus vetpercentage is waar je mee moet meten.

Begin daarna met stronglifts 5x5 en ik zou als ik jou was toch starten met een PT om de oefeningen goed onder controle te krijgen en die samen wekelijks je resultten met je meet en doorneemt.
 
In mijn handtekening staat een link waar je voor alles een basis kunt aanleren. Kost je een uurtje maar dan snap je de belangrijkste dingen zelf. Dat is de beste manier om jezelf tegen onzin te beschermen, je eigen kennis vergroten.

Iedereen die je dingen laat doen om af te vallen die "moeten" en niet lijken op een normaal, simpel eetpatroon hoef je niet serieus te nemen.

Geen vertrouwen hebben in pt'ers is zeggen dat je geen vertrouwen hebt in koks omdat je twee keer de verkeerde snackbar bent binnengelopen. Dat gezegd hebbende, pt'ers als beroep is wel een kwaliteitsarm geheel over het algemeen. Maar ik ken ook een aantal uitstekende uitzonderingen.

-----------------------------------------------------

Als je dit op wilt lossen dan moet je aan blijvende patronen werken. Voor sommigen is dat makkelijk, anderen hebben daar meer moeite mee en dan is ondersteuning wel iets dat handig kan zijn. Simpel gezegd moeten de meeste mensen niet leren hoe ze af moeten vallen, maar eerder hoe ze op de lange termijn hun vetpercentage onder controle krijgen.

Het omlaag brengen van je vetpercentage is namelijk niet zo lastig, meer bewegen, minder eten. Dat kun je in allerlei mallen gieten en je kunt er zeker fouten mee maken, maar dat is wel waar het op neer komt. Dat is niet de truc van een structureel probleem van overgewicht op te lossen. Als je niet aan je leefpatronen werkt dan kun je afvallen wat je wilt, dan blijft dit keer op keer op keer een issue als je het maar genoeg tijd geeft.

-----------------------------------------------------

Ik kan je ook al vertellen dat het voor jou vooral een mentaal proces is. Je plaats allerlei redenen en klachten die er aan bijdragen dat je niet begint of waarom dingen mislukt zijn. Ik lees niks over het feit dat jij het leidend voorwerp bent in die hele kwestie. Dat is wss het grootste probleem.

Ik weet dat dit niet is wat je wilt horen, maar je bent zelf verantwoordelijk voor al die zaken. Je kan altijd beginnen en zelf kennis opdoen (daar lijk je nu mee bezig te zijn overigens). Een verkeerde pt'er uitzoeken is ook iets dat je (deels) had kunnen voorkomen.

Aangezien je al lid bent sinds 2008, kunnen we concluderen dat dit overgewichtprobleem zich al heel lang voordoet?
 
Laatst bewerkt:
Begin met alle zooi die je in je kast hebt liggen weg te gooien of geef het aan een vriend(OOK zoet beleg). Dan maak je een afspraak met jezelf dat je echt gezond wil gaan eten en dat je bv alleen op feestjes een ongezond hapje pakt.
Dan beginnen maar...
Kijk op elk product wat je eet wat erin zit kan je nog goed verbazen, oh en probeer jezelf niet uit te hongeren want dan geef je t snel op en val je weer in je oude eetpatroon.
Als je honger krijgt gewoon een rauwe paprika en een paar wortels eten en je kan er weer tegenaan .

Veel succes!
 
Je hebt PT-ers en PT-ers... er is een categorie die denken dat ze weten wat ze doen maar er totaal geen verstand van hebben. Kennelijk ben je die tegengekomen... Je hebt er ook genoeg die er wel verstand van hebben. Maar het is vooral jezelf waar je het moet zoeken. Een PT-er nemen is geen garantie dat iets lukt. Doorzettingsvermogen en leren van wat ze je vertellen en laten doen is wat je moet doen om het een succes te laten worden. Dus voeding om af te vallen is simpelweg onder onderhoud eten. Trainen is daarbij altijd aangeraden. Hou het simpel. Maak zelf een voedingsschema (zie onderstaande post) en laat hem hier controleren als je niet zeker bent. Trainen is het simpel houden. Velen raden 5x5 aan of stronglifts voor een starter. Een eenvoudige fullbody workout kan ook prima 3 x per week. Er staan er genoeg op de site.

Met bovenstaande combinatie kan je enorm veel succes boeken. Maar.... je zal het altijd zelf moeten doen. Je leert altijd weer wat als je het zelf aanpakt. Vragen kan je hier ook altijd stellen. Maar stop er eerst even wat tijd in om zelf een voedingsschema te maken. Dan zal je hier ook genoeg hulp kunnen krijgen. Om af te vallen heb je geen PT nodig. Een flinke portie ruggegraat en doorzettingsvermogen is genoeg! Dus ik zou zeggen... ga ervoor en doe wat met de reeds gegeven tips. Je zal zien dat als dit werkt dat het steeds leuker wordt en je er aardig verslaafd aan kan raken.

*****

even een oude post van mezelf. Hier kan je vast wel wat verder mee.

je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 101
Lol zit ik net een heel bericht te typen zie ik dat marina1975 mij voor is! Gelukkig heeft ze het beter samen gevat dan ik :)

Hun schema's knalde mij het ziekenhuis in met last van uiteindelijk nierstenen en in mn bloed werden teveel eiwitten gevonden. Toevalligerwijs wel na het volgen van hun voedingsschema's.

Bovenstaande quote kon denk ik voorkomen worden door veel meer water te drinken? Ik heb nooit gehoord dat iemand/een sporter een teveel aan eiwitten heeft???
 
bedankt voor alle reacties. Ik ga er zeker mee aan de slag. Zoals ik het lezen kan begint alles met voeding en lifestyle. Dat is idd een mentaal iets wat veranderen moet.
In PT ga ik niet meer investeren. Als ik er tegen twee aanloop die geheel verschillende wijze er toch voor zorgen dat ik niet gezonder uit de strijd komt dan ga ik niet nogmaals dat risico lopen.
nierstenen is absoluut geen pret, dat wil ik niet nog een keer. Een ezel stoot zich niet twee keer tegen dezelfde steen.
Ik ga zeker eens de informatie punten en info doornemen en een voedingsschema ontwikkelen.
 
bedankt voor alle reacties. Ik ga er zeker mee aan de slag. Zoals ik het lezen kan begint alles met voeding en lifestyle. Dat is idd een mentaal iets wat veranderen moet.
In PT ga ik niet meer investeren. Als ik er tegen twee aanloop die geheel verschillende wijze er toch voor zorgen dat ik niet gezonder uit de strijd komt dan ga ik niet nogmaals dat risico lopen.
nierstenen is absoluut geen pret, dat wil ik niet nog een keer. Een ezel stoot zich niet twee keer tegen dezelfde steen.
Ik ga zeker eens de informatie punten en info doornemen en een voedingsschema ontwikkelen.


Mogelijke lijfspreuk... een ezel in het algemeen stoot zich niet twee keer aan dezelfde NIERsteen.
 
Nierstenen krijgen van een pt'er, hoe slecht ook, lijkt me sowieso vrij onwaarschijnlijk. Om me heel voorzichtig uit te drukken :D
 
Back
Naar boven