Fitness Seller

Hoe en waarom nakuren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hoe en waarom nakuren?

Inleiding

Het gebruik van AAS over een periode langer dan 3 weken zal er toe leiden dat de lichaamseigen productie van testosteron voor een groot gedeelte of zelfs helemaal stil komt te liggen. Het lichaam constateert namelijk een overvloed aan testosteron en zal via de "HPTA-axis" ( hypothalamus-pituitary-testes-axis) de eigen aanmaak van testosteron stilleggen (zie ook HCG-sticky). Nu is dit tijdens een AAS kuur 'niet zo erg' omdat de toegediende anabolen meer dan voldoende zijn om spiermassa te behouden cq te winnen. Echter, aan elke kuur komt een eind.

brain.gif


Na het stoppen met toedienen van anabolen zal het lichaam echter nog niet klaar zijn om direct de testosteronproductie weer op zich te nemen. In een normaal lichaam heerst er een evenwicht tussen spieropbouw (testosteron) en spierafbraak (cortisol). Na een AAS kuur is er echter nog geen eigen testosteronproductie. Dit betekent dat in de eerste weken na een kuur cortisol de vrije hand heeft om spier af te breken. Het is dus zaak om zo snel mogelijk de lichaamseigen testosteronproductie te herstellen.

Hoe zwaarder de kuur, hoe moeilijker het herstel. Dit geldt ook voor de lengte van de kuur: hoe langer de kuur, hoe langer meestal ook het herstel zal duren. Dit heeft ook te maken met het krimpen van de testikels na een lange periode van in-activiteit (zie HCG-sectie voor tegenmaatregelen).

Is er ook goed nieuws?

Natuurlijk! Gelukkig zijn er manieren om er voor te zorgen dat je eigen testosteronproductie weer snel op gang komt. Zonder in details te willen treden over de precieze werking van de eerdergenoemde HPTA-axis, bestaan er middelen die je eigen lichaam stimuleren om weer testosteron aan te gaan maken: Clomid en Nolvadex.

Clomid en Nolvadex zijn zogemaamde SERM's (Selective Estrogen Receptor Modulator) dat wil zeggen dat ze in sommige weefsels als een zeer zwak oestrogeen reageren en in andere weefsels juist als anti-oestrogeen. Dat wil zeggen dat ze de oestrogeenreceptor blokkeren zodat zeer sterke oestogenen zoals estradiol hun werk niet kunnen doen. Nolvadex en Clomid worden daarom ook wel oestrogeenblokkers genoemd.

Maar een ander aspect is veel belangrijker in de nakuur! Zowel Clomid als Nolvadex geven in de hersenen een signaal af aan de Hypothalamus om GnRH (Gonadotropin Releasing Hormone) af te geven. Dit geeft op zijn beurt een signaal aan de "pituitary", een klier in de hersenen die daardoor FSH (follicle stimulating hormone) en LH (luteinizing hormone) in de bloedbaan brengt. Dit LH hormoon zet je testikels aan tot......de productie van testosteron. En dat is het doel van het nemen van Clomid en Nolvadex in de nakuur!

Nolvadex.jpg


Voorbeeld-schema nakuur:

Week 1 tot en met 4

Elke dag zowel 50mg Clomid als 20 mg Nolvadex.

NB: sommige mensen "frontloaden" Clomid in de eerste week na een zware kuur. Voorbeeld: 300 mg dag 1, 150 mg dag 2, 100 mg op dag 3 en vervolgens hoeveelheden van 50mg per dag. Clomid kan bij een deel van de gebruikers echter flinke bijwerkingen veroorzaken.

Wanneer de nakuur beginnen?

De start van de nakuur wordt bepaald door de AAS met de langste ester. Het AAS-nivo in het bloed moet namelijk ver genoeg gedaald zijn wil een nakuur zin hebben. Bij teveel externe AAS blijft je eigen testosteronproductie namelijk onderdrukt ook al gebruik je de combi Clomid/Nolvadex.


Tijd na de laatste injectie/toediening alvorens de nakuur te beginnen:

  • Anadrol: 1 dag
  • Dianabol: 1 dag
  • Deca: 3 weken
  • NPP 4 dagen
  • Tren Prop 4 dagen
  • Test prop 4 dagen
  • Winstrol 1 tot 2 dagen
  • Sustanon 2,5 tot 3 weken
  • Test Enant 2 weken
  • Tren Enant 2 weken
  • Primobolan 10 tot 14 dagen
  • Boldenone 17 tot 21 dagen
  • Test Cyp. 14 dagen

Let wel, je kunt er ook voor kiezen om de nakuur voor de zekerheid één week vroeger te beginnen. Zorg er dan echter wel voor dat je nakuur in zijn geheel dan ook één week langer duurt!

Elmo
 
Hallo, ik ben bijna aan het einde van mijn Test e kuur 250 ml per week. (ben er overigens geen kilo mee opgeschoten). Ik moet dus gaan nakuren, maar heb geen idee wat, wanneer en hoe lang. Ik zag aan het begin van deze topic 2 weken na de eerste injectie, iets met nolvadex en clomid. maar hoeveel per dag van dit? En moet ik geen pregnyl hebben?
 
K zou gewoon 30 gram nolva e.d. nemen 3-4 weken lang
 
Hallo, ik ben bijna aan het einde van mijn Test e kuur 250 ml per week. (ben er overigens geen kilo mee opgeschoten). Ik moet dus gaan nakuren, maar heb geen idee wat, wanneer en hoe lang. Ik zag aan het begin van deze topic 2 weken na de eerste injectie, iets met nolvadex en clomid. maar hoeveel per dag van dit? En moet ik geen pregnyl hebben?
Als je dr geen kilo mee bent opgeschoten, heb je dan wel Test-E geinjecteerd?
 
Hallo, ik ben bijna aan het einde van mijn Test e kuur 250 ml per week. (ben er overigens geen kilo mee opgeschoten). Ik moet dus gaan nakuren, maar heb geen idee wat, wanneer en hoe lang. Ik zag aan het begin van deze topic 2 weken na de eerste injectie, iets met nolvadex en clomid. maar hoeveel per dag van dit? En moet ik geen pregnyl hebben?

te laag gedoseerd, te weinig gegeten, slechte gear ...genoeg redenen te bedenken waarom het niets gedaan heeft.
pregnyl is het al veeeeeel te laat voor, had je meteen mee moeten beginnen toen je de kuur ging doen
nakuur had je ook al in huis moeten hebben, al met al klinkt het niet erg goed voorbereid allemaal

nakuur:
4 weken clomid 25mg/dag
 
te laag gedoseerd, te weinig gegeten, slechte gear ...genoeg redenen te bedenken waarom het niets gedaan heeft.
pregnyl is het al veeeeeel te laat voor, had je meteen mee moeten beginnen toen je de kuur ging doen
nakuur had je ook al in huis moeten hebben, al met al klinkt het niet erg goed voorbereid allemaal

nakuur:
4 weken clomid 25mg/dag

Klopt, veel te weinig gegeten idd.. Alleen m'n inhammen zijn behoorlijk opgeschoten. Ik moet nog 2 weken kuren dus heb nog tijd. Ik heb het advies van een uitsmijter van mijn werk, hij adviseerde pregnyl om mee na te kuren.. Klopt zo te horen dus niks van.
Dus om alles op een rijtje te zetten:
2 weken na de laatste injectie 4 weken lang clomid 25 mg/dag
Geen nolvadex dus?
Bedankt alvast!
 
Klopt, veel te weinig gegeten idd.. Alleen m'n inhammen zijn behoorlijk opgeschoten. Ik moet nog 2 weken kuren dus heb nog tijd. Ik heb het advies van een uitsmijter van mijn werk, hij adviseerde pregnyl om mee na te kuren.. Klopt zo te horen dus niks van.
Dus om alles op een rijtje te zetten:
2 weken na de laatste injectie 4 weken lang clomid 25 mg/dag
Geen nolvadex dus?
Bedankt alvast!

Je kuur had er zo uit moeten zien (naast 100% voeding en training):
1-12 Test E 500mg /week
1-14 hCG 2x 500iu /week
14-17 Clomid 25mg /dag

Dus ja, veel te laat voor hCG. En 14 dagen na je laatste inject straks gewoon met je nakuur beginnen.

Invervolg kom je hier eerst je schema en plannen bespreken, dan kunnen we je helpen om het maximale eruit te halen :thumb:
 
Je kuur had er zo uit moeten zien (naast 100% voeding en training):
1-12 Test E 500mg /week
1-14 hCG 2x 500iu /week
14-17 Clomid 25mg /dag

Dus ja, veel te laat voor hCG. En 14 dagen na je laatste inject straks gewoon met je nakuur beginnen.

Invervolg kom je hier eerst je schema en plannen bespreken, dan kunnen we je helpen om het maximale eruit te halen :thumb:

Zal ik zeker doen. Ik lees nu op de site waar ik clomid ga bestellen [Link niet meer beschikbaar] dat ik 50 tot 150 mg per dag moet nemen? Of moet ik mij gewoon houden aan de 25 mg per dag?
 
Hallo, ik ben bijna aan het einde van mijn Test e kuur 250 ml per week. (ben er overigens geen kilo mee opgeschoten). Ik moet dus gaan nakuren, maar heb geen idee wat, wanneer en hoe lang. Ik zag aan het begin van deze topic 2 weken na de eerste injectie, iets met nolvadex en clomid. maar hoeveel per dag van dit? En moet ik geen pregnyl hebben?
Ik heb het altijd gezegd en toch wordt ik altijd tegengesproken (gisteren nog in die topic "eventueel een winstrolkuur"): 250mg test per week is te weinig. Ik beschouw dat niet als een kuur. Is juist genoeg om tussen kuren te zetten en zo weinig mogelijk te verliezen voor diegenen die niet echt off willen.
25mg clomid per dag is genoeg en volgens mij kun je gerust twee-drie weken HCG (pregnyl) zetten voor je met clomid begint (meesten zullen ook niet akkoord gaan met dit) maar ik zou het niet doen na zo'n lichte kuur..
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven