XXL Nutrition

Hoe is krachtsport te combineren met een andere sport?

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Ik lees vaak dat menigeen de krachtsport gebruikt als ondersteuning van een andere (hoofd)sport. De vraag hierbij is hoe en of het te combineren is. Conflicteren de doelstellingen wel eens en hoe maak je dan keuzes hierin?

Hierover gaat dit topic van de week.

Is krachtsport te combineren met een andere sport?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
- Is krachtsport voor je primair of ondersteunend?
- Met welke andere sport combineer je het dan?
- Geeft het wel eens conflicten en wat zijn daar voorbeelden van?
- Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
- Blijf je het op de huidige manier combineren of wat overweeg je in de (nabije) toekomst?

Uit alle posts wordt er na een aantal weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
het tweede beste artikel (indien van toepassing) 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
 
Weer een leuk onderwerp;)...alleen ik doe alleen aan gewichten trekken:D, dus moet dit onderwerp ff laten schieten...
 
Voor mij is krachtsport ondersteunend voor mijn ander hobby nl duiken.
Het is namelijk niet altijd zo simpel voor een vrouwtje van toen 55kg om met de zware duikflessen te zeulen. Dikwijls een serieuze afstand te wandelen met dat zware duikmateriaal hangend op je schouders en doe er dan onder water de sterke stroming nog eens bij waardoor je alle power uit je benen moet halen en hopen dat je geen kuitkrampen krijgt, dan begin je je wel eens serieus af te vragen of het niet anders kan!:snorkel:

Dus ik ben gaan fitnessen en hoe meer ik het deed, hoe liever ik het deed en nu zijn we dus bijna een jaar verder, ik ben inmiddels een aantal kilootjes bijgekomen en dat merk ik wel als ik mijn duikmateriaal in mijn nek gooi, dat gaat een stuk beter!:D

Een nadeel is wel dat mijn vetpercentage sterk gezakt is en dat ik het onder water sneller koud krijg, ik heb dan maar een ander duikpak gekocht, een droogpak, hierin word je niet nat dus is de afkoeling ook miniem!:shake:

Door de week doe ik elke dag kracht training en in 't weekend komt dan het duiken weer op de eerste plaats. Wat eigenlijk maakt dat ik toch elke dag aan kracht en cardio doe.

Enkel met het eten had ik het in het begin een beetje lastig, als we in het weekend gaan duiken, zitten we dus ook op camping en normaal ik dan alle lekkernijen van Nederland, die ze bij ons in België niet kennen zoals "vla", "friese reepkoek", "speklappen op de BBQ", deze heb ik dan maar geruild voor magere kwark en kipfilet of tonijnsteak of de BBQ en voor en na de duik trakteer ik mezelf toch wel een shakeske of een proteinereep, toch spijtig van de bosche bollen en de zeeuwse bolussen! 't Word tijd dat ik nog eens wat te vieren heb!:burger:

Ook de reizen boek ik nu een beetje anders, vroeger was een duikcentrum belangrijk en nu moet er natuurlijk ook een degelijk fitnesscentrum zijn.:lifter:

Ik word van alle kanten gepushed om volgend jaar eens een keertje aan een wedstrijd fitness mee te doen dus dan zal het duiken toch even moeten ruilen voor de krachtsport! 't Ja we zullen wel zien wat de toekomst brengt.

greetz

suusje
 
interessant onderwerp, ik ga zelf ook een poging doen.





algemene vraag: Is krachtsport te combineren met een andere sport?

Ja, dat is het zeker. Hoewel we, in mijn ogen, duidelijk moeten stellen wat we verstaan onder 'krachtsport'...wanneer je bij je thuis een half uurtje met wat dumbbells zwaait, kun je ook zeggen dat je aan krachtsport doet. Natuurlijk is dit niet zo. Ik denk ook dat er een groot verschil is tussen mensen (zoals ik) die krachtsport regelmatig beoefenen, om er wat beter uit te zien, wat sterker te worden en ja, ook ter ondersteuning van een andere sport; en mensen die er elke dag fanatiek mee bezig zijn, aan wedstrijden meedoen, eventueel anabolen spuiten, en dat soort dingen.

als je tot de tweede doelgroep behoort, is het in mijn ogen bijna onmogelijk om je sport te combineren met een andere, tenzij deze tweede op laag niveau, en lauter recreatief is. wanneer je echt fanatiek meedoet aan wedstrijden en dat soort dingen, is powerlifting/bodybuilding/strongman werkelijk een levensstijl geworden, en niet langer zomaar een hobby. je bent er elk uur van de dag wel mee bezig (slapen/eten/trainen).

maar als het gaat om krachttraining op een middelmatig tot vrij hoog niveau, denk ik dat het absoluut geen probleem is om het te combineren met andere sporten.

ook is er een groot verschil tussen bodybuilding, krachttraining, powerlifting, en ga zo maar verder...ik ga er dus hier vanuit dat het gaat om normale bodybuilding of krachttraining, op een niveau zoals 90% van de mensen het hier doen, zonder wedstrijden en dat soort dingen.hard, veel inzet, maar toch nog net een hobby, en geen levenswijze.

aangezien dit artikel dus over mezelf moet gaan, vertel ik jullie even meer over mezelf. Ik ben 18 jaar, en ik doe al ruim een jaar aan krachttraining, op een vrij regelmatige basis (4 keer per week, zeker). ik ben hiermee begonnen ter ondersteuning van de gevechtsporten die ik beoefen. momenteel zijn dit Kickboks (al bezig sinds mijn 11de), Penchak Silat(ruim 2 jaar bezig) en Judo (een klein halfjaar bezig). Vooral Kickboks beoefen ik redelijk serieus, ik train normaal gezien 2-3 keer per week, en ik doe toch maandelijks mee aan wedstrijden. Silat doe ik 1x per week op een vrij hoog niveau, met vrij veel contact. Judo is nog maar basis, ik ben nog niet zo lang bezig ermee. Verder speel ik ook competitie badminton, maar dit raakt een beetje op de achtergrond.vroeger trainde ik 4 tot 5 keer per week, met 1 keer per week wedstrijd, maar dit is nu geminderd naar 1-2 keer per week training, eerder als cardio, en een wedstrijd wanneer ik tijd heb.

na dit als 'voorwoord' beantwoord ik graag onderstaande vragen.


Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:

- Is krachtsport voor je primair of ondersteunend?
Geen van beide. Het is eigenlijk in balans. in vergelijking met Silat, badminton en Judo is het zeker primair, ten opzichte van kickboks is het eigenlijk allemaal begonnen ter ondersteuning ervan, maar begint het meer en meer de overhand te krijgen. wat betreft aantal uren dat ik er mee bezig ben (de trainingen dan, als ik het bereiden van maaltijden moet meetellen ben ik véél langer met krachttraining bezig:D) is het ongeveer gelijk. 3x per week een kickboks training, dat is 3x per week 2 uur; dus 6 uur in totaal. krachttraining is 4x per week een uur tot anderhalf uur, dus ongeveer even lang.


- Met welke andere sport combineer je het dan?zoals bij mijn introductie al gezegd: Penchak Silat, Judo en Kickboks.
behalve deze 3 gevechtsporten speel ik ook competitie badminton.


- Geeft het wel eens conflicten en wat zijn daar voorbeelden van?veel conflicten heb ik nog niet gehad, behalve het feit dat ik een beetje te veel aan sport doe. in het weekend moet ik tijd maken voor vrienden, familie, studies en mijn vriendin, dus moet alle sport (behalve wedstrijden kickboks en wedstrijden badminton) gebeuren tijdens de week. vaak moet ik dan dus kiezen wat ik het eerst ga doen: gevechtsport of krachttraining. de gevechtsporttrainingen zijn meestal relatief laat, dus ga ik liever eerst naar de gym, en later pas naar gevechtsport. veel conflicten geeft dit niet, maar toch genoeg. de meeste conflicten waar ik last van heb, zijn de volgende:

- Last van vermoeidheid: na een workout is het moeilijk om nog intensief een andere sport te beoefenen, zeker als het een training van 2 uur is.

- Last van tijdgebrek: ik studeer voor ingenieur, dus het is al moeilijk genoeg met mijn studies, dus soms is het studeren-->eten-->gym-->eten-->kickboks-->eten met overal amper 5 minuten tussen. veel vrije tijd heb ik dus niet meer, maar dat is een keuze!

-lastig te combineren met school: ik heb zeer schommellende schooluren, dus is het lastig om dingen op voorhand te plannen.

- Last van hinderlijke spierpijn: na zware squats is het soms erg moeilijk om nog rond te dansen en slagen te ontwijken, en zeker om high kicks te geven. ook het slaan gaat veel moeilijker als ik de dag ervoor zwaar mijn armen heb getraind.

dat zijn zowat de vier hoofdpunten, ik heb nog nooit last gehad van zware blessures, gelukkig.


- Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
neen, dat doe ik niet, alles staat uitgelegd in bovenstaande tekst.

- Blijf je het op de huidige manier combineren of wat overweeg je in de (nabije) toekomst?
Daar ben ik zelf nog niet uit. Ik denk dat ik volgend jaar ga stoppen bij Badminton en Silat. Ik wil graag nog verder doen met Silat omdat ik het een geweldig effeciënte sport vind. toch is het zo dat veel technieken vaak terugkomen, dus ik denk dat ik de meeste dingen volgend jaar wel onder de knie heb. hier zal ik ongetwijfeld nog wat op oefeningen wanneer ik thuis ben. bij badminton wil ik eigenlijk niet stoppen, maar het is badminton of kickboks. in deze 2 kruipt het meeste tijd. ik wil meer de bodybuilding kant opgaan, waardoor het toch moeilijk gaat worden om nog badminton te spelen, daar is een heel goede conditie voor nodig, en te zwaar wegen is daar zeker niet goed. ik denk dus dat ik badminton en silat ga opgeven, maar hierbij wacht ik liever nog even, tot ik echt met te veel tijdsgebrek zit.
 
Laatst bewerkt:
interessant onderwerp, ik ga zelf ook een poging doen.





algemene vraag: Is krachtsport te combineren met een andere sport?

Ja, dat is het zeker. Hoewel we, in mijn ogen, duidelijk moeten stellen wat we verstaan onder 'krachtsport'...wanneer je bij je thuis een half uurtje met wat dumbbells zwaait, kun je ook zeggen dat je aan krachtsport doet. Natuurlijk is dit niet zo. Ik denk ook dat er een groot verschil is tussen mensen (zoals ik) die krachtsport regelmatig beoefenen, om er wat beter uit te zien, wat sterker te worden en ja, ook ter ondersteuning van een andere sport; en mensen die er elke dag fanatiek mee bezig zijn, aan wedstrijden meedoen, eventueel anabolen spuiten, en dat soort dingen.

als je tot de tweede doelgroep behoort, is het in mijn ogen bijna onmogelijk om je sport te combineren met een andere, tenzij deze tweede op laag niveau, en lauter recreatief is. wanneer je echt fanatiek meedoet aan wedstrijden en dat soort dingen, is powerlifting/bodybuilding/strongman werkelijk een levensstijl geworden, en niet langer zomaar een hobby. je bent er elk uur van de dag wel mee bezig (slapen/eten/trainen).

maar als het gaat om krachttraining op een middelmatig tot vrij hoog niveau, denk ik dat het absoluut geen probleem is om het te combineren met andere sporten.

ook is er een groot verschil tussen bodybuilding, krachttraining, powerlifting, en ga zo maar verder...ik ga er dus hier vanuit dat het gaat om normale bodybuilding of krachttraining, op een niveau zoals 90% van de mensen het hier doen, zonder wedstrijden en dat soort dingen.hard, veel inzet, maar toch nog net een hobby, en geen levenswijze.

aangezien dit artikel dus over mezelf moet gaan, vertel ik jullie even meer over mezelf. Ik ben 18 jaar, en ik doe al ruim een jaar aan krachttraining, op een vrij regelmatige basis (4 keer per week, zeker). ik ben hiermee begonnen ter ondersteuning van de gevechtsporten die ik beoefen. momenteel zijn dit Kickboks (al bezig sinds mijn 11de), Penchak Silat(ruim 2 jaar bezig) en Judo (een klein halfjaar bezig). Vooral Kickboks beoefen ik redelijk serieus, ik train normaal gezien 2-3 keer per week, en ik doe toch maandelijks mee aan wedstrijden. Silat doe ik 1x per week op een vrij hoog niveau, met vrij veel contact. Judo is nog maar basis, ik ben nog niet zo lang bezig ermee. Verder speel ik ook competitie badminton, maar dit raakt een beetje op de achtergrond.vroeger trainde ik 4 tot 5 keer per week, met 1 keer per week wedstrijd, maar dit is nu geminderd naar 1-2 keer per week training, eerder als cardio, en een wedstrijd wanneer ik tijd heb.

na dit als 'voorwoord' beantwoord ik graag onderstaande vragen.


Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:

- Is krachtsport voor je primair of ondersteunend?
Geen van beide. Het is eigenlijk in balans. in vergelijking met Silat, badminton en Judo is het zeker primair, ten opzichte van kickboks is het eigenlijk allemaal begonnen ter ondersteuning ervan, maar begint het meer en meer de overhand te krijgen. wat betreft aantal uren dat ik er mee bezig ben (de trainingen dan, als ik het bereiden van maaltijden moet meetellen ben ik véél langer met krachttraining bezig:D) is het ongeveer gelijk. 3x per week een kickboks training, dat is 3x per week 2 uur; dus 6 uur in totaal. krachttraining is 4x per week een uur tot anderhalf uur, dus ongeveer even lang.


- Met welke andere sport combineer je het dan?zoals bij mijn introductie al gezegd: Penchak Silat, Judo en Kickboks.
behalve deze 3 gevechtsporten speel ik ook competitie badminton.


- Geeft het wel eens conflicten en wat zijn daar voorbeelden van?veel conflicten heb ik nog niet gehad, behalve het feit dat ik een beetje te veel aan sport doe. in het weekend moet ik tijd maken voor vrienden, familie, studies en mijn vriendin, dus moet alle sport (behalve wedstrijden kickboks en wedstrijden badminton) gebeuren tijdens de week. vaak moet ik dan dus kiezen wat ik het eerst ga doen: gevechtsport of krachttraining. de gevechtsporttrainingen zijn meestal relatief laat, dus ga ik liever eerst naar de gym, en later pas naar gevechtsport. veel conflicten geeft dit niet, maar toch genoeg. de meeste conflicten waar ik last van heb, zijn de volgende:

- Last van vermoeidheid: na een workout is het moeilijk om nog intensief een andere sport te beoefenen, zeker als het een training van 2 uur is.

- Last van tijdgebrek: ik studeer voor ingenieur, dus het is al moeilijk genoeg met mijn studies, dus soms is het studeren-->eten-->gym-->eten-->kickboks-->eten met overal amper 5 minuten tussen. veel vrije tijd heb ik dus niet meer, maar dat is een keuze!

-lastig te combineren met school: ik heb zeer schommellende schooluren, dus is het lastig om dingen op voorhand te plannen.

- Last van hinderlijke spierpijn: na zware squats is het soms erg moeilijk om nog rond te dansen en slagen te ontwijken, en zeker om high kicks te geven. ook het slaan gaat veel moeilijker als ik de dag ervoor zwaar mijn armen heb getraind.

dat zijn zowat de vier hoofdpunten, ik heb nog nooit last gehad van zware blessures, gelukkig.


- Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?
neen, dat doe ik niet, alles staat uitgelegd in bovenstaande tekst.

- Blijf je het op de huidige manier combineren of wat overweeg je in de (nabije) toekomst?
Daar ben ik zelf nog niet uit. Ik denk dat ik volgend jaar ga stoppen bij Badminton en Silat. Ik wil graag nog verder doen met Silat omdat ik het een geweldig effeciënte sport vind. toch is het zo dat veel technieken vaak terugkomen, dus ik denk dat ik de meeste dingen volgend jaar wel onder de knie heb. hier zal ik ongetwijfeld nog wat op oefeningen wanneer ik thuis ben. bij badminton wil ik eigenlijk niet stoppen, maar het is badminton of kickboks. in deze 2 kruipt het meeste tijd. ik wil meer de bodybuilding kant opgaan, waardoor het toch moeilijk gaat worden om nog badminton te spelen, daar is een heel goede conditie voor nodig, en te zwaar wegen is daar zeker niet goed. ik denk dus dat ik badminton en silat ga opgeven, maar hierbij wacht ik liever nog even, tot ik echt met te veel tijdsgebrek zit.

Waarom ga je niet gewoon MMA doen in plaats van die vechtsporten apart? lijkt me niet echt praktisch hoe je dat nu doet.

badminton moet je uiteraard sowieso mee stoppen, is toch geen sport man:D
 
omdat ik Judo graag competitief wil gaan doen, en ik silat een heel efficiente sport vind. in mma kruipt ook veel tijd, en dat vind ik niet zo fijn. ik wil wat 'meer' dan zomaar vechten, en dat vind ik perfect met Judo en Silat, allemaal technieken die ik niet kende voordien.

badminton is véééél vermoeiender en harder dan de meeste mensen denken. ik heb al tijden gehad dat ik na een wedstrijd amper nog op mijn benen kon staan. is een erg leuke sport, maar te moeilijk te combineren met bodybuilding
 
- Is krachtsport voor je primair of ondersteunend?

Krachttraining is voor mij ondersteunend, maar maakt een dermate groot onderdeel van mijn sport uit dat het bijna primair beschouwd kan worden.

- Met welke andere sport combineer je het dan?

Ik combineer de krachttraining met atletiek, in eerste instante met alle onderdelen maar voornamelijk sprint en werp onderdelen. Atletiek is een van de oudste vormen van sport, waarbij ook krachttraining als gewoon beschouwd wordt. Hierbij dient uitdrukkelijk krachttraining te staan en niet bodybuilding. Krachttraining leert atleten niet alleen meer power te genereren, maar ook om grotere krachten op het lichaam te absorberen.

Belangrijke parameters voor atletiek zijn lenigheid, ritme, snelheid, reactiviteit and power, dit vergt een aanpassing van het krachtschema in het algemeen en de oefeningen in het bijzonder. Doel van de meeste oefeningen is dus ook deze in een bepaalde vorm in de oefeningen terug te laten komen. (zie ook schema)

Typische oefeningen voor een atleet zijn:

  • bankdrukkken
  • Squaten
  • sprongvormen (kast/horden/loop sprongen)
  • loopvormen (sprint,duur loopscholing)
  • cleans
  • werpoefeningen (lichte gewichten werpen)
  • stabiliteitsoefeningen (core-stability)

uiteraard is deze lijst haast onuitputbaar maar over het algemeen zul je typische deze oefeningen zien.

De maximaal kracht periode van een atleet ligt typisch in de periode waarin ook wedstrijden plaats vinden (voorjaar, zomer) soms in de winter (februari/maart) en in hele speciale gevallen ook augustus (WK's Olympische spelen) (zie schema)

- Geeft het wel eens conflicten en wat zijn daar voorbeelden van?

Om in de zomer periode maximaal te presteren wordt in het najaar als een basis gelegd. Dit omvat veel herhalingen en series. Typisch met lage percentages (40% - 70%), dit maakt het lichaam moe en traag. Het herstel duurt lang en kan conflicteren met trainingen op volgende dagen. Het lichaam is dan nog niet herstel om op de gewenste kwaliteit te trainen. Wat je typisch dan ook ziet binnen de atletiek is dat ook de specifieke onderdelen in het najaar op omvang (veel series/herhalingen) (bijv bij sprinten veel 3 x 8 100m sprinten) getraind worden en in het voorjaar op kwaliteit
(bijv bij sprinten veel 3 x 120m sprinten)

Overige conflicten zijn vaak te veel krachttraining op jonge leeftijd. In de atletiek is dit vaak niet altijd even goed, atleten leren dan op power te trainen in plaats van op souplesse. Krachttraining in de atletiek vraagt om hele goede begeleiding juist omdat het zo'n een gewoon goed is. Ik kan me dood ergeren aan jonge atleetjes (rond de 16 jaar) die van hun trainer moge proberen 150kg te squaten, terwijl knieen en rug het bijna begeven.

- Doe je concessies ten aanzien van de ene of andere sport?

Zoals al eerder gesteld is het beide zeer goed te combineren. Zolang de juiste schema's beschikbaar zijn met juiste doelen plannen en formuleringen moet het mijn inziens altijd wel goed te combineren zijn.

- Blijf je het op de huidige manier combineren of wat overweeg je in de (nabije) toekomst?

Hieronder staat een jaarschema ten aanzien van de diverse krachttrainingsmethodes die gehanteerd zouden kunnen worden bij gevorderde atleten.

Kern van dit schema is een tweeweekse microcyslus waarin in de 1e week 100% omvang wordt getraind (5 series) en in de 2e week de omvang teruggebracht wordt tot 60% (3 series).

Na 2 weken wordt overgeschakeld op een andere krachttrainingsmethode om gewenning te voorkomen.

Het proces van gewenning (te voorkomen door voldoende afwisseling) wordt mijns inziens in Nederland zwaar onderschat. Uit ervaring is gebleken dat eenzelfde krachttrainingsmethode gedurende hooguit 3 weken gehanteerd mag worden, daarna MOET overgeschakeld worden op een andere methode.

De hoofdoefeningen in mijn geval zijn:
Bankdrukken,
Full-squats,
Voorslaan

Deze hoofdoefeningen wil ik de toekomst wat meer varieren om ik dit een heel jaar lang te eenzijdig vind. Het lichaam gedijt nog altijd het best bij verschillende trainingsprikkels

Week 1 Oktober Bodybuilding methode 5 series 12 herhalingen 60%
Week 2 Oktober Bodybuilding methode 3 series 12 herhalingen 60%
Week 3 Oktober Herhalingsmethode I 5 series 8 herhalingen 75%
Week 4 Oktober Herhalingsmethode I 3 series 8 herhalingen 75%
Week 5 November Herhalingsmethode III 5 series 4 herhalingen 90%
Week 6 November Herhalingsmethode III 3 series 4 herhalingen 90%
Week 7 November Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 8 November Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 9 December Bodybuilding methode 5 series 12 herhalingen 60%
Week 10 December Bodybuilding methode 3 series 12 herhalingen 60%
Week 11 December Herhalingsmethode III 5 series 4 herhalingen 90%
Week 12 December Herhalingsmethode III 3 series 4 herhalingen 90%
Week 13 December Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 14 Januari Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 15 Januari Pyramide training Brede Pyramide (op/neer)
Week 16 Januari Pyramide training Brede Pyramide (op)
Week 17 Januari Herhalingsmethode III 5 series 4 herhalingen 90%
Week 18 Februari Herhalingsmethode III 3 series 4 herhalingen 90%
Week 19 Februari Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 20 Februari Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 21 Februari Pyramide training Brede Pyramide (op/neer)
Week 22 Maart Pyramide training Brede Pyramide (op)
Week 23 Maart Herhalingsmethode III 5 series 4 herhalingen 90%
Week 24 Maart Herhalingsmethode III 3 series 4 herhalingen 90%
Week 25 Maart Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 26 Maart Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 27 April Herhalingsmethode I 5 series 8 herhalingen 75%
Week 28 April Herhalingsmethode I 3 series 8 herhalingen 75%
Week 29 April Herhalingsmethode III 5 series 4 herhalingen 90%
Week 30 April Herhalingsmethode III 3 series 4 herhalingen 90%
Week 31 Mei Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 32 Mei Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 33 Mei Herhalingsmethode I 5 series 8 herhalingen 75%
Week 34 Mei Herhalingsmethode I 3 series 8 herhalingen 75%
Week 35 Juni Pyramide training Smalle Pyramide (op/neer)
Week 36 Juni Pyramide training Smalle Pyramide (op)
Week 37 Juni Herhalingsmethode I 5 series 8 herhalingen 75%
Week 38 Juni Herhalingsmethode I 3 series 8 herhalingen 75%
Week 39 Juni Pyramide training Smalle Pyramide (op/neer)
Week 40 Juli **1 Pyramide training Smalle Pyramide (op)
Week 41 Juli Herhalingsmethode I 5 series 8 herhalingen 75%
Week 42 Juli Herhalingsmethode I 3 series 8 herhalingen 75%
Week 43 Juli Snelkrachtmethode 5 series 6 seconden 40%
Week 44 Augustus Snelkrachtmethode 3 series 6 seconden 40%
Week 45 Augustus Pyramide training Smalle Pyramide (op/neer)
Week 46 Augustus Pyramide training Smalle Pyramide (op)
Week 47 Augustus **2 Pyramide training Smalle Pyramide (op)
Week 48 September Hersteltraining 3 series 6 herhalingen 80%
Week 49 September Hersteltraining 3 series 6 herhalingen 80%
Week 50 September Hersteltraining 3 series 6 herhalingen 80%
Week 51 September Hersteltraining 3 series 6 herhalingen 80%
 
Goed om te zien dat er mensen zijn die meerdere maanden vooruitplannen. Doe ik zelf ook en volgens mij is het de enige manier. Goed stuk!
 
Goed om te zien dat er mensen zijn die meerdere maanden vooruitplannen. Doe ik zelf ook en volgens mij is het de enige manier. Goed stuk!

Thnx man.. Ik heb dit jaar de optimale voorbereiding voor dit schema. Het is nogal een pittig schema en vereist eigenlijk dat er geen training gemist wordt.. In het verleden miste ik er nog wel eens een paar waardoor de progressie rond januari uitbleven en het in april nog lastig vol te houden bleef.
 
Goed om te zien dat er mensen zijn die meerdere maanden vooruitplannen. Doe ik zelf ook en volgens mij is het de enige manier. Goed stuk!

is daarom niet meteen zo dat vooruit plannen de enige manier is...:)
ikzelf plan amper dingen vooruit, je kan ook gewoon leven van dag tot dag, morgen kan er zoveel gebeuren, een klein spierscheurtje en al je plannen zijn weg.

eten trainen en slapen, in welke volgorde dan ook, is alles wat je moet doen op een dag, daarvoor heb ik geen planning nodig;)
 
Toch denk ik dat het voor velen beter haalbaar is alles eruit te halen als je een plan maakt en daar naartoe werkt. Niemand plant te falen maar faalt door niet te plannen heb ik wel eens gehoord....

d
 
Toch denk ik dat het voor velen beter haalbaar is alles eruit te halen als je een plan maakt en daar naartoe werkt. Niemand plant te falen maar faalt door niet te plannen heb ik wel eens gehoord....

d

hangt imo eerder af van je persoonlijkheid.
sommige mensen hebben een planning nodig, andere net niet.

vele mensen, waaronder ik, houden net van wat spanning, en zouden alles veel te veel routine vinden met zo'n planning. zelf vind ik dat alles al veel te veel routine is tegenwoordig :)
 
hangt imo eerder af van je persoonlijkheid.
sommige mensen hebben een planning nodig, andere net niet.

vele mensen, waaronder ik, houden net van wat spanning, en zouden alles veel te veel routine vinden met zo'n planning. zelf vind ik dat alles al veel te veel routine is tegenwoordig :)

Hahaha het gaat hier niet om je persoonlijkheid he, het gaat hier om je lijf. Tuurlijk zijn alle planningen niet plug and play. Ze vereisen altijd een aanpassen naar je lijf toe, maar dit kan je juist met een planning doen. Met een planning kan je inzichtelijk maken zien hoe lichaam zich ontwikkelt ten op zichte van eerdere momenten en ten op zichte van je verwachtingen.

Je kan je planning ook voor jou spannend maken door bij te houden welke doelen je op bepaalde oefeningen op een bepaald moment zou moeten kunnen. Welke je dan echt gaat doen je kun je dan in de sportschool bedenken. Zo hou je het ook voor jou spannend

Binnen de planning kun je je doelen altijd aanpassen, een random training is natuurlijk nooit verkeerd, maar uit een hoop trainingen is meer winst te halen juist door planning. Dingen als super compensatie / herstel / taper etc zijn op deze wijze beter te benutten.
 
flink anabolen gebruiken en hopen dat je pezen sterk genoeg zijn
 
Ik werk 60 tot 80 uur per week zowel overdag als 's nachts.Ik wissel 2 tot drie maal per week van dag tot nachtwerk.
Totaal geen regelmaat.
Een vaste planning opstellen gaat dus niet.
Als je je daar bij neerlegt en flexibel bent kun je nog veel verwezenlijken.
Met een vast en regelmatig trainingsschema zou ik inderdaad meer kunnen bereiken,maar dan zou ik er een deel van mijn werk moeten aan opofferen.
Ik sluit me aan bij Critmonster ; leven bij het moment en er elk nieuw moment volledig voor gaan.
Het vergt meer energie en karakter om je polyvalent te ontwikkelen dan om je te fixeren in een specialisatie.Ik heb collega's die intens bezig zijn met bodybuilding.Die mensen werken veel minder en dat is een opoffering,ik heb daar respect voor.
Langs de andere kant vind ik ze soms veel te star , te gefixeerd op hun trainings-rust-eetritme...
Als je weet dat je nooit de top kunt bereiken in iets is het beter dat te relativeren en open te staan voor andere zaken.
 
Ik werk 60 tot 80 uur per week zowel overdag als 's nachts.Ik wissel 2 tot drie maal per week van dag tot nachtwerk.
Totaal geen regelmaat.
Een vaste planning opstellen gaat dus niet.
Als je je daar bij neerlegt en flexibel bent kun je nog veel verwezenlijken.
Met een vast en regelmatig trainingsschema zou ik inderdaad meer kunnen bereiken,maar dan zou ik er een deel van mijn werk moeten aan opofferen.
Ik sluit me aan bij Critmonster ; leven bij het moment en er elk nieuw moment volledig voor gaan.
Het vergt meer energie en karakter om je polyvalent te ontwikkelen dan om je te fixeren in een specialisatie.Ik heb collega's die intens bezig zijn met bodybuilding.Die mensen werken veel minder en dat is een opoffering,ik heb daar respect voor.
Langs de andere kant vind ik ze soms veel te star , te gefixeerd op hun trainings-rust-eetritme...
Als je weet dat je nooit de top kunt bereiken in iets is het beter dat te relativeren en open te staan voor andere zaken.

nice 80 uur per week werken , jij rijdt zeker met een porsche , bentley ...
 
:)Geen luxewagens,gewoon een huisje gekocht en mezelf opgezadeld met een torenhoge afbetaling annex verbouwingskosten.
Is dus een geval van nood breekt wet.
Binnen een paar jaar doe ik het wat rustiger aan.
 
Combinatie krachtsport en vechtsport

Hierbij ook mijn inbreng over dit interessante onderwerp.
Ikzelf ben op doktersadvies (jawel) begonnen met fitness, nu zo'n 2,5 jaar geleden.

Bij Snowboarden maakte ik zoveel klappers en stuiters met mijn ongeveer 50 a 55 kg dat mijn lichaam woog ik het langzaamaan niet meer aankon. De impact van crashes met snowboarden is extreem.

Daarom raade mijn sportarts aan om te beginnen met fitness, om op die manier wat meer massa op te bouwen ter bescherming en ondersteuning van mijn botstelsel, wat op die manier ook toe zou nemen op de vitale (lees spieraanhechting) punten.

Na het snowboarden ben ik door het zoeken naar een vast ritme (noodzakelijk voor mijn studie/werk) weer bij mijn roots gekomen, waar ik voor het snowboarden al aan begonnen was: vechtsporten.

Ik ben niet meer met taekwondo verder gegaan, maar begonnen met Krav Maga, wat ik combineer met krachttraining, waarbij beiden volledig recreatief zijn, en krachttraining door mijn enorme progressie op dit moment even de prioriteit heeft.

Het belangrijkste conflict is mijn progressie bij Krachtsport, hypertrofie en het winnen van massa in het algemeen is een stuk lastiger sinds ik 3 keer in de week aan KM en Boksen doe.
Hierin geldt wellicht ook de wet van de verminderde meeropbrengst, aangezien theoretisch van 55 naar ruim 80 in 2,5 jaar aan droge spiermassa natuurlijk totaal niet mogelijk is. (toch weeg ik met een vetpercentage van 8% nu ruim 80), ook al zal ik sinds februarie (start Krav Maga) wel wat vocht verloren zijn.

Voor de toekomst wil ik dit oplossen door naast de sporten in het dagelijks leven een standje serieuzer te worden: voedingsplan opstellen (eet nu vooral veel, maar let nog niet genoeg op de verhoudingen in voedingsstoffen) en meer aan mijn rust denken.

Verder probeer ik van mijn hobby's mijn beroep te maken, door sportinstructeur te worden en daarnaast de ALO in Deeltijd te volgen.

Ik hou jullie op de hoogte, mijn doel voor het eind van de winter is 90 kg, eten, eten, eten en nog eens eten.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig en sterke motivatie!
 
Back
Naar boven