XXL Nutrition

hoe onderhoud berekenen?

Bezoekers in dit topic

Mjers

Cool Novice
Lid geworden
17 nov 2016
Berichten
95
Waardering
16
Lengte
1m83
Massa
94kg
Vetpercentage
13%
Ik heb best al wel wat kennis opgedaan over het "bodybuilding-wereldje". Maar er is toch nog iets wat ik niet snap. Vrij basic, maar toch...

Ik dacht altijd dat men het onderhoud berekende op basis van de vetvrije massa? Maar als ik de rekentooltjes erbij neem dan vraagt het tooltje enkel je gewicht? Dat slaat toch nergens op?

Een persoon van 100 kg met een vetvrije massa van 60 kilo zou dus evenveel mogen eten dan een getrainder bodybuilder van 100 kg? Spieren verbruiken toch meer dan vet?
Vet is toch geen actief weefsel? Het is niet omdat iemand jaren voor de TV zit met fasfood en daardoor 50 kilo aankomt, dat zijn caloriebehoefte stijgt... Toch?

Wat klopt hier niet/ wat snap ik niet?
 
Is allemaal een educated guess. Ik heb nu voor zoveel mensen een inschatting gemaakt en het is zo random... Gewoon zorgen dat je in de buurt komt en dan gaan finetunen. Ieder antwoord op deze vraag is namelijk eigenlijk onzin, het is iig altijd een vrij ruw schatting.

That being said, vvm is wat nauwkeuriger bij afwijkende lichaamstypen. Stel ik ben een roidhoofd van 120 kg bij 1.70m bij 10% dan snap je wss wel dat mijn onderhoud wss ander ligt dan bij iemand van 120 kg bij 1.70m en 48%.

Maar voor 90% van de mensen is lichaamsgewicht afdoende. Nogmaal je hoeft en kan eigenlijk niet nauwkeurig mikken. Je houd gewoon rekening met een aantal variabelen zo goed je kan.
 
Is allemaal een educated guess. Ik heb nu voor zoveel mensen een inschatting gemaakt en het is zo random... Gewoon zorgen dat je in de buurt komt en dan gaan finetunen. Ieder antwoord op deze vraag is namelijk eigenlijk onzin, het is iig altijd een vrij ruw schatting.

That being said, vvm is wat nauwkeuriger bij afwijkende lichaamstypen. Stel ik ben een roidhoofd van 120 kg bij 1.70m bij 10% dan snap je wss wel dat mijn onderhoud wss ander ligt dan bij iemand van 120 kg bij 1.70m en 48%.

Maar voor 90% van de mensen is lichaamsgewicht afdoende. Nogmaal je hoeft en kan eigenlijk niet nauwkeurig mikken. Je houd gewoon rekening met een aantal variabelen zo goed je kan.

ok, thanks voor je antwoord. Dit is duidelijk.

Ik ben nu bezig aan het cutten. (en aan het fine tunen).
Hoelang moet je eigenlijk wachten om bij te sturen?

Maandag woog ik 96.2
dinsdag 95.5
woensdag 95.6
Donderdag 95.8
Vanmorgen 95.9

Dit terwijl ik altijd exact dezelfde aantal kcal inneem. Ik hou dit bij met een app en zit momenteel aan 2000 kcal/dag. (enkel de kruiding reken ik niet mee) en eet op 50 kcal nauwkeurig. Dus tussen 1950 en 2050 kcal/dag.

Moet ik nu al gaan bijsturen of wacht ik best nog wat af? En hoelang wacht je dan eigenlijk af?
Vanwaar komt dat extra gewicht? Ik kan me niet inbeelden dat mijn onderhoud lager is dan 2000 kcal. Ik gok voorlopig op 2500kcal/dag


P.S. Sorry voor de detailvragen, maar ik weet graag waar ik mee bezig ben :)
 
Schommelingen per dag zijn normaal. vocht,darminhoud.

Ikzelf weeg me maar 1 x de week. En dan zie ik of het de goede kant uitgaat. Werkt voor mij. En na 2 weken stuur ik bij indien nodig.
 
Schommelingen per dag zijn normaal. vocht,darminhoud.

Ikzelf weeg me maar 1 x de week. En dan zie ik of het de goede kant uitgaat. Werkt voor mij. En na 2 weken stuur ik bij indien nodig.

Ok, dus gewicht vergelijken per week en om de 2 weken bijsturen... Hoe simpel kan het zijn :)
 
Ok, dus gewicht vergelijken per week en om de 2 weken bijsturen... Hoe simpel kan het zijn :)

Zo doe ik het. Er zijn er die elke dag wegen en gemiddelde berekenen. Maar voor mij werkt om de week wegen.

Steeds zelfde tijdstip wegen. Ik weeg me smorgens nadat ik naar de wc geweest ben.
 
Back
Naar boven