XXL Nutrition

Hypertrofie vs Hyperplasie

Bezoekers in dit topic

4me

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
28 okt 2016
Berichten
392
Waardering
88
Lengte
1m84
Massa
98kg
Hypertrofie betekent op cellulair niveau dat de cel meer water en bouwstoffen opneemt met als gevolg een toename van het volume. Het aantal cellen neemt bij hypertrofie niet toe, in tegenstelling tot bij hyperplasie waarbij de grootte van weefsels of organen toeneemt door toename van het celaantal.
Hypertrofie - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypertrofie

Het is mij even niet duidelijk of je meer energie verbruikt door hypertrofie of hyperplasie. En wat het verschil is in de trainingsvorm.

Als ik probeer te redeneren betekend het dat je met trofie de cellen laat opzwellen, maar met plasie meer cellen aanmaakt. Meer cellen aanmaken en vervolgens trofie toepassen is meer massa?

http://www.bodybuilding.com/fun/vm15.htm

Mijn doel is vet verbranding, en train nu veel op 15/10/8/8 dus heb alles wat gemixt. Als ik op korte termijn denk dan zou 5x5 snel resultaat op leveren, maar voor lange termijn met meer toekomst expansie zou een 3x15 als voorbeeld meer opleveren.

Ik moet opletten want begin nu tegen het fiepen (autisme) aan te komen. En alles slaat zo om in muziek, dus ik ga maar even niet verder denken of vragen. Hoop dat het duidelijk is wat ik vraag, bedoel en iemand een kort antwoord kan geven.

 
Je bent aan het cutten dus?

Compounds 5x5 en iso 3x15 prima ;)
 
  • Like
Waarderingen: 4me
Hyperplasie is doorgaans het gevolg van hele nare lichamelijke aandoeningen. Ik zou iets minder gekke artikelen lezen, want dat leidt alleen maar tot fuckarounditis.
 
Twerking/Tweaking

 
Het is mij even niet duidelijk of je meer energie verbruikt door hypertrofie of hyperplasie. En wat het verschil is in de trainingsvorm.

Hyperplasie, een vermeerdering van het aantal spiervezels d.m.v. spierceldeling, komt bij de mens niet voor.
Wij moeten het met hypertrofie doen als het gaat om toename van spiermassa.

Als ik probeer te redeneren betekend het dat je met trofie de cellen laat opzwellen, maar met plasie meer cellen aanmaakt. Meer cellen aanmaken en vervolgens trofie toepassen is meer massa?

Ja en nee.

Nee, want zoals ik al zei hyperplasie komt bij de mens niet voor. (voor zover onderzocht)
Ja, hypertrofie vermeerdert het celvolume.

Hypertrofie bestaat in de menselijke spiercel grofweg uit 2 dingen:
- Toename van het aantal contractiele eenheden van de spiervezel. (sarcomeren cq. myofibrillen)
Dit maakt de spiervezel dikker en sterker.

- Toename van elementen die de metabole en anabole machinerie van de spiercel bepalen. (energielevering en opbouw van nieuwe eiwitstructuren)
Denk aan ribosomen, mitochondrieen, endoplasmatisch reticulum en celplasma e.d.

Toename hiervan + toename myofibrillen maken datgene wat wij onder spiergroei verstaan.



Mijn doel is vet verbranding, en train nu veel op 15/10/8/8 dus heb alles wat gemixt. Als ik op korte termijn denk dan zou 5x5 snel resultaat op leveren, maar voor lange termijn met meer toekomst expansie zou een 3x15 als voorbeeld meer opleveren.

Als je doel vetverbranding is dien je dat vooral in je dieet te zoeken.

Trainen voor maximale spiergroei impliceert het doen van verschillende variaties qua zwaarte trainingsgewichten en de daarbij behorende set/rep protocollen.
In een optimaal schema dient dan de nadruk te liggen op sets van 6-12 reps, maar ook aan sets met lagere reps (1-5) en hoger (12+) dient dan aandacht te worden besteed.
 
harpep Mijn uiterste dank, kan nu weer heel wat nieuwe dingen opzoeken en leren.
 
Back
Naar boven