MuscleMeat

maagpijn van de proteïne?

Bezoekers in dit topic

ameth

Cool Novice
Lid geworden
21 okt 2016
Berichten
149
Waardering
33
Het is al een tijd zo dat als ik iets gegeten heb ik na verloop van tijd last krijg van maagpijn.
Ik had geen idee wat daar nou de oorzaak van kon zijn, en ik kocht me helemaal gek aan de maagtabletten.
Nu kwam ik een week geleden ineens een beetje krap te zitten in het huishoudgeld en het enige dat ik op een gegeven moment nog in de keuken had staan was whey (isolaat).
Mijn honger heb ik daar heel goed mee weten te stillen maar ik kreeg een maagpijn zoals ik die nog nooit heb meegemaakt, en natuurlijk had ik ook geen maagtabletten meer in huis.
Inmiddels is de zilvervloot weer binnen dus de catering functioneert weer zoals vanouds.

De vraag is nu : hoe is het mogelijk dat je zo'n verschrikkelijke maagpijn van de whey kan krijgen, dat spul is toch licht verteerbaar?
 
Als je estreem gevoelig bent voor lactose kan je hier last van hebben. Maar als je gewoon ook zuivel kan nemen is dan wss niet het geval.
Je kan ook reageren op een van de anders stoffen in de isolaat. Bij smaken zitten er zoetstoffen in en soms zit er ook verdikker is waar sommige mensen niet goed tegenkunnen.
Wat het ook kan zijn... als je inderdaad enkel op whey leeft... teveel eiwitten...
 
Nee, ik ben voor zover ik weet niet gevoelig voor lactose want ik gebruik over het algemeen veel zuivel zonder daar last van te krijgen, en om nou te zeggen dat ik leef op whey zou wat overdreven zijn, dat is alleen van de week een paar dagen het geval geweest. En omdat ik toen pijn kreeg als nooit tevoren dacht ik de oorzaak ontdekt te hebben. Nou ja oké, dan moet het vooralsnog maar een raadsel blijven. Bedankt Marina. :)
 
Kan best zijn dat je beter reageert op het ene merk in vergelijking met het andere merk. Ik had jaren gelden ook dat ik bijzonder reageer op goedkope whey van de Tuinen, en ook op Gourmet whey die ik bestelde. Blijkbaar heb ik geen problemen met Whey Perfection van Body en Fit shop.
 
Dat is idd een mogelijkheid waar ik rekening ga houden, maar wat ik eerst ga proberen is whey naturel, die is zonder smaak en waarschijnlijk ook zonder andere toevoegingen.
Gek dat je slecht reageerde op de whey van de tuinen, daar kocht ik vroeger voordat ik bekend was met de online verkoop ook altijd. Die verkochten toen eiwitten van Precision Engineerd en Phd, dat ik trouwens helemaal niet zo slecht vond, alleen een beetje duur tov de bekende internetwinkels.
Maar aan de andere kant hadden ze ook vaak 2 voor de prijs van 1 aanbiedingen, dus dat was altijd even afwachten en opletten.
 
Als het helemaal niet goed gaat kun je ook nog de whey vervangen door kwark, beetje water bij en dan heb je ook n shake die je zo achterover slaat :-)
 
marina1975 ik heb nog even gegoogled op de gevolgen van teveel eiwitten maar je krijgt dan antwoorden als last van darmen en nieren, maagpijn ben ik niet tegengekomen. Bovendien zijn 3 shakes met ieder +/- 90 gram eiwit per dag over een periode van 3-4 dagen misschien wel wat veel, maar nu toch ook weer niet zo extreem dat je er gegarandeerd ziek van wordt, lijkt me.
 
marina1975 ik heb nog even gegoogled op de gevolgen van teveel eiwitten maar je krijgt dan antwoorden als last van darmen en nieren, maagpijn ben ik niet tegengekomen. Bovendien zijn 3 shakes met ieder +/- 90 gram eiwit per dag over een periode van 3-4 dagen misschien wel wat veel, maar nu toch ook weer niet zo extreem dat je er gegarandeerd ziek van wordt, lijkt me.
Iedereen reageert anders op bepaalde hoeveelheden eiwit. Zeg dus nooit nooit.
Ik vind overigens 270 gram eiwit per dag uit shakes extreem veel... eet je dan nog wel normaal ook? lijkt me dat je dan ook extreem hoog zit in je eiwitten.
Je kan de gekste klachten krijgen van extremen.
 
Extremen, ja hahaha, breek me de bek niet open, het zijn net mensen met een persoonlijkheidsstoornis.

Want dat is toch wat je bedoelde te zeggen, niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook altijd gevoelige buik gehad na het gebruik van Whey e.d. en dacht altijd dat het maagpijn was, maar na lang onderzoek en mn dokter was het mn dikke darm (soort spastische darm) die ontstaat bij het eten van o.a. langdurige whey. Meeste mensen denken dat het dus de maag is, maar in feite dus wat anders. Uiteindelijk heeft het in veel gevallen te maken met lactose intollerantie. Maargoed neem aan dat je naar de dokter bent geweest alvorens je echt maagtabletten hebt geslikt. Dan heb ik natuurlijk niets gezegd...maar you never know! Ik was verbaasd :) maar kan er beter mee omgaan nu
 
lactose kan ook alleen in cumulatief krampen veroorzaken terwijl je onder normaal gebruik er niks van merkt
 
Als je estreem gevoelig bent voor lactose kan je hier last van hebben. Maar als je gewoon ook zuivel kan nemen is dan wss niet het geval.
Je kan ook reageren op een van de anders stoffen in de isolaat. Bij smaken zitten er zoetstoffen in en soms zit er ook verdikker is waar sommige mensen niet goed tegenkunnen.
Wat het ook kan zijn... als je inderdaad enkel op whey leeft... teveel eiwitten...
Zoals welke zoetstoffen en verdikkingensmiddelen? Het is allemaal veilig, lactose intolerantie merk je ook aan andere dingen, dus valt ook af.
 
Zoals welke zoetstoffen en verdikkingensmiddelen? Het is allemaal veilig, lactose intolerantie merk je ook aan andere dingen, dus valt ook af.
Het is inderdaad allemaal veilig. Maar er zijn ook mensen die hoofdpijn krijgen van zoetstoffen of die last van hun darmen krijgen van bijvoorbeeld Guargom (verdikkingsmiddel wat veel gebruikt wordt)
Oke.. dat zijn wel uitzonderingen maar het kan. Ook als je ergens last van hebt kan het prime veilig zijn en dat je alleen wat ongemakken hebt.
 
Toch vind ik het apart, zo veel wei is het niet. Veel polyolen zitten er ook niet in.
 
Heb maandenlang getobd met soortgelijke klachten en ben er nu achter gekomen dat wanneer ik in een (te) korte tijd veel eiwitten tot me neem, ik gewoon verga van de buikpijn.
Ik zou de shakes dus gelijkmatig over de dag verdelen en iedere maaltijd goed variëren wat macronutriënten betreft.
 
Back
Naar boven