XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Een mooie toevoeging aan deze thread zou het topic 'slaap' zijn, de onderschatte prestatiepijler. Wat is het effect van slaap deprivatie op je performance, herstel, metabolisme en hormonen. Daar had je volgens mij laatst al een mooie lecture over gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Wat gaat 't volgende subject zijn
Ben wel geïnteresseerd of je een stukje kan schrijven betreft het eten voor het slapen gaan (2-3uur van te voren)? Ik hoor te veel mensen zeggen je moet helemaal NIKS meer eten voor het slapen gaan bla bla. Krijg ook aardig veel commentaar als ik aan een bak kwark zit. Jaa daar kom je van aan omdat je lichaam savonds niks verbrand.. :roflol:
Ook heb ik wellis gehoord dat het niet aangeraden word omdat je lichaam dan snachts bezig is met het verwerken van het eten en je dus minder rust in je slaap pakt waardoor je sochtends moeier wakker word.. (geen idee trouwens of dit waar is..?Geen bronnen over kunnen vinden)

Als ik dan het kcal in vs kcal out verhaal vertel kijken ze me met open ogen aan. Ook geloven ze me niet als ik zeg dat je ook snachts kcal verbrand.
 
Ben ik ook benieuwd naar:
Eten voor het slapen en slapen zelf.

Verder. Keep it up!!!
 
SLAAP:
Volgende blok: Slaap!
259px-Temple_%28anatomy%29_with_no_text.svg.png


De slaap is de zijkant van het hoofd, achter de ogen. In decladistiek worden de gewervelde landdieren geclassificeerd op basis van de anatomie van de slaap. De meeste gewervelden hebben ter plekke van de slaap een opening in de schedel, wat de slaap tot een kwetsbare plek maakt
huehue.

Nee, ik heb het dus over die andere slaap, die ene waar vooral vrouwen gek op lijken te zijn.
Dit is een erg omvattend onderwerp; ik ga niet in op de functie van slaap (deze is niet volledig bekend trouwens, maar tijdens slaap is de afvoer van bijv afvalstoffen in neuronen een stuk groter) en ook niet op PM's van mensen die met mij willen slapen; dit deel van de reeks zal gaan over slaap icm voeding; of slaap voeding kan beinvloeden, en andersom.
Dat slaap belangrijk is voor de reden waarom wij hier op aarde zijn (gains) zal niemand ontkennen (inb4inafrikaslapenzeweinig). Heb ergens een toffe quote vandaan getrokken van een professor met zijn phd in gains. ~‘’ even if your training and nutrition program can straight for the mouth of God almighty, without adequate rest your body will fail to adapt.’’

Maar waarom is slaap belangrijk voor bodybuilders?
/De groeihormoonafgifte is tijdens slaap het hoogst (FAAWWWKINNNGG NOICCEEE BRUUUHHH); minder slaap zou dus minder GH zijn (leuk weetje: volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3720426 optimaliseert een vaste wakker/slaapritme de afgifte van groeihormoon. Kan ik zelf ook nog heeeelll veel winst in boeken :( )
/Tijdens slaap geen inspanning, en als je voldoende eet wel protein synthese = WIN
/het optimaal houden van hersencapaciteit, hoewel afgaande op dit voordeel van slapen ik denk dat veel peoples in de gym continu slaapgebrek hebben. Aan de andere kant, waarom moet je kunnen nadenken om te liften.
retarded-superman.jpg

/energieverbruik daalt. Nu zullen veel mensen hier dus gaan zeggen OH NICE DUS ALS IK WIL CUTTEN MINDER SLAPEN EN IK VAL AF. Voor jullie heb ik hier nog een ander leuk artikeltje wat jullie wellicht interessant vinden:

Even zonder dollen, er zijn een boel studies dat mensen met een slaaptekort veel meer moeite hebben om zich aan plannen of dieten of schemas of whatever te houden; cutten door slaapgebrek is dus Dommer dan de hoogste kerktoren in Nederland (als je deze niet snapt zou ik maar vlot een powernapje pakken) omdat je A meer schijt zult hebben aan je dieet, en B mensen die een slaaptekort hebben registeren daadwerkelijk ook minder goed dat ze teveel eten; dus ookal denk je dat het goed gaat, zeer waarschijnlijk gaat het dat niet.
Daarnaast is slaap ook belangrijk voor motivatie; Weet zeker dat als je een steekproef zou doen in guantanamo bay onder de gevangenen die aan sleep deprivatie lijden de motivatie om te liften erg laag is.
Als slapen zo belangrijk is, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we beter slapen? Nou, kinders, dat zal ik jullie eens vertellen!
fabeltjeskrant.jpg

1: niet te dicht op je slaap sporten; door sporten wordt het sympathische zenuwstelsel gestimuleerd, en los daarvan ben je niet cool als je niet minimaal 3 scoops pwo pakt voor je training, die ook niet gaan helpen om in slaap te komen. Die goede ouwe tijd dat ik meermaal weeks plafonddienst had vanwege noxipro (restinpeace :( )

2: Geen alcohol voor bedtijd, dit verkloot je slaap ook. Sowieso geen alcohol drinken want alcohol is een harddrugs, en niet eens een leuke.

3: Blauw licht; klinkt misschien wat zweverig, maar er zijn bossen studies die aantonen dat blauw fel licht je slaapritme vernaaien doordat ze oa melatonine aanmaak onderdrukken; Diezelfde studies raden dan aan om een boek te lezen voordat je gaat slapen, maar dat is uiteraard ook geen optie, want de meeste musea (meervoud van het enkelvoud van museums) vinden het niet leuk als je hun pronkstukken mee naar huis neemt. Wat wel kan helpen is een blue light filter installeren op je pc of telefoon, of gewoon een paar uur naar de gordijnen staren voordat je gaat slapen.
anh-sang-than-dieu-giup-ban-tinh-tao-hon-ca-uong-ca-phe.jpg

goedzo pietertje dat wordt niet slapen vanavond

4: wees geen trut en laat je vriendin niet bepalen wat voor gordijnen er in je slaapkamer komen te hangen. Slaapkamer moet donker; je kan zeggen wat je wil over de Sovjet Unie, maar zij hadden dit in ieder geval door.
508399018.jpg

Die dunne kanten sierdoekjes tellen dus niet en stelen je gains. Je vriendin steelt je gains met die gordijnen. Maak het uit, ze houdt niet van je.


En nu net interessante stuk, waar ik vanavond nog wel wat verder aan zal typen als ik eraan toe kom;
Slaapgebrek HEEFT daadwerkelijk een effect op hormonen, en daarmee dus ook op je metabolisme;
Volgens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21550729 heeft slaap effect op oa glucose regulatie, cortisol, igf1 en testosteron. Verder kan slaaptekort leiden tot minder activiteit in pathways die voor eiwitsynthese zorgen, en juist de pathways voor afbraak promoot. Echt superkut dus.
 
Een mooie toevoeging aan deze thread zou het topic 'slaap' zijn, de onderschatte prestatiepijler. Wat is het effect van slaap deprivatie op je performance, herstel, metabolisme en hormonen. Daar had je volgens mij laatst al een mooie lecture over gehouden.

Ben wel geïnteresseerd of je een stukje kan schrijven betreft het eten voor het slapen gaan (2-3uur van te voren)? Ik hoor te veel mensen zeggen je moet helemaal NIKS meer eten voor het slapen gaan bla bla. Krijg ook aardig veel commentaar als ik aan een bak kwark zit. Jaa daar kom je van aan omdat je lichaam savonds niks verbrand.. :roflol:
Ook heb ik wellis gehoord dat het niet aangeraden word omdat je lichaam dan snachts bezig is met het verwerken van het eten en je dus minder rust in je slaap pakt waardoor je sochtends moeier wakker word.. (geen idee trouwens of dit waar is..?Geen bronnen over kunnen vinden)

Als ik dan het kcal in vs kcal out verhaal vertel kijken ze me met open ogen aan. Ook geloven ze me niet als ik zeg dat je ook snachts kcal verbrand.

Ben ik ook benieuwd naar:
Eten voor het slapen en slapen zelf.

Verder. Keep it up!!!

staat erop., zal hem later nog wat uitbreiden
 
[emoji43][emoji1360][emoji1374]
 
Ga je niet op de PM's in :(
 
Ik ben echt de "lul" om het zo maar uit te drukken... :( met mijn 2-4 uur slaap max... en dat is voor mij al veel.. vandaar de minimale gainz
en ik voldoe al aan punten 1 t/m 4.. lang leven verduisteringsgordijnen :o
 
Ik ben echt de "lul" om het zo maar uit te drukken... :( met mijn 2-4 uur slaap max... en dat is voor mij al veel.. vandaar de minimale gainz
en ik voldoe al aan punten 1 t/m 4.. lang leven verduisteringsgordijnen :o
Wtf 2-4u slaap max per nacht? Al eens gedacht om er verandering in te brengen? Dokter misschien
Anders melatonine en zma supplementeren voor slaap.
 
Ik ben echt de "lul" om het zo maar uit te drukken... :( met mijn 2-4 uur slaap max... en dat is voor mij al veel.. vandaar de minimale gainz
en ik voldoe al aan punten 1 t/m 4.. lang leven verduisteringsgordijnen :o
Dat kan nooit gezond zijn.. Hoe lang al en dat is echt max wat je op een gehele dag slaapt?
 
Wtf 2-4u slaap max per nacht? Al eens gedacht om er verandering in te brengen? Dokter misschien
Anders melatonine en zma supplementeren voor slaap.
Done that been there... inclusief slaaponderzoek (met alle toeters en bellen aan je kop enzo.. je bent net een kerstboom als je naar bed gaat :p ) binnen het slaapcentrum en de hele rambam aan medicijnen en supplementen etc... Is al 15 jaar zo.. ik kan je zo 2 a 3 a4tjes sturen met wat er allemaal al geprobeerd en gedaan is... :sad:

Dat kan nooit gezond zijn.. Hoe lang al en dat is echt max wat je op een gehele dag slaapt?
Al 15 jaar.. uit het slaaponderzoek kwam ook dat ik maar 30 min echt slaap.. en verder alleen doezel...
heb nu wat supps erbij en het lijkt wat beter te gaan.. nu soms dus al 4 uur.. voor mij al heel veel..
 
Heb je wel rust tussen je oren? Soms is dat ongemerkt de boosdoener
 
Heb je wel rust tussen je oren? Soms is dat ongemerkt de boosdoener
Yep... ook onderzoek gehad op hersenactiviteit... en ook daar geen overmatige activiteit. Ik kreeg te horen dat ik er maar mee moest leren leven.
Misschien toch maar stoppen met die TrenA marina1975
Dat zou ik er dan ook weer niet voor over hebben...
:roflol: Dan had ik wel wat meer massa gehad waarschijnlijk ;)

Maar nu back On Topic :)
 
Interessant stuk over slaap, met name het laatste gedeelte is het meest interessant.

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld ECA-stack. Dit heeft effect op de vetverbranding, maar ook een effect op slecht slapen (vaak genoemde bijwerking). In hoeverre heeft het slecht slapen een negatief effect op het metabolisme? Weegt dit bijvoorbeeld op tegen het supplementeren van bijv. ECA?
 
Interessant stuk over slaap, met name het laatste gedeelte is het meest interessant.

Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld ECA-stack. Dit heeft effect op de vetverbranding, maar ook een effect op slecht slapen (vaak genoemde bijwerking). In hoeverre heeft het slecht slapen een negatief effect op het metabolisme? Weegt dit bijvoorbeeld op tegen het supplementeren van bijv. ECA?
Vraag ik me nu je het zegt ook af aangezien ik in me aankomende cut ook een eca stack wil gebruiken. Goede vraag!
 
Back
Naar boven