MuscleMeat

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

zolang je boven letssay 65% van je 1 RM traint boeit aantal sets reps etc geen tyfus onderling, als je kijkt naar totaal volume

Om Ronnie coleman te quoten:

Heavy weights (as heavy as possible) with as many reps as possible :D
 
Interessant topic!

Ik volg.

Ik merk nadat ik gecut heb me lichaam de neiging heeft om terug te gaan naar z'n oude vetpercentage. Zelfs na een half jaar.

Dit waarschijnlijk door je vetcellen die je aangemaakt hebt in het verleden?

Ik had gelezen dat het meer dan een jaar duurt voordat je lichaam gewent is aan z'n nieuwe lichaams samenstelling.

Kan er helaas niet veel over vinden.

Ik vraag me dus af hoe dit precies werkt en of iemand dit weet?
 
Afgelopen week erg druk geweest, en er komen sowieso weer echt drukke weken aan komende tijd.
Ik vind het leuk om dit soort dingen te schrijven zoals jullie waarschijnlijk doorhebben, maar aangezien het hobbywerk blijft staat het vrij onderaan mn prioriteitenlijst. Dus als dat voorstel serieus was, en er zijn veel geinteresseerden, dan is het misschien leuk om eens een keer te gaan kijken of ik hier ook werk van zou kunnen maken; mocht ik hiermee een vergoeding binnen harken dan schuift het schrijven van artikelen zoals deze natuurlijk een heel stuk naar boven op de prioriteitenladder.

Vooralsnog zijn de komende drie onderwerpen mijn prioriteit:
leeftijd en metabolisme
hydratatie
eiwit / calorie cyclen

kan alleen totaal niet zeggen wanneer ik de eerste hiervan zal behandelen, laat staan de laatste of andere onderwerpen.
Keep em coming though!
Wat voor bedragen zijn interessant voor jou als bijdrage/donatie? Je kunt vgm sowieso heel makkelijk mensen laten doneren (bijv ook een X aantal geld neerzetten en als dat behaalt is dan een artikel schrijven).
Dus wat wil je eigenlijk per artikel hebben?
 
Interessant topic!

Ik volg.

Ik merk nadat ik gecut heb me lichaam de neiging heeft om terug te gaan naar z'n oude vetpercentage. Zelfs na een half jaar.

Dit waarschijnlijk door je vetcellen die je aangemaakt hebt in het verleden?

Ik had gelezen dat het meer dan een jaar duurt voordat je lichaam gewent is aan z'n nieuwe lichaams samenstelling.

Kan er helaas niet veel over vinden.

Ik vraag me dus af hoe dit precies werkt en of iemand dit weet?

"Body fat setpoint"
Daar kun je als het goed is heeeel veel over vinden en is precies wat jij beschrijft.
Alvast wat leesvoer
http://www.bodyrecomposition.com/fa...-points-and-bodyweight-regulation-part-1.html
 
Zit met 2 opties voor zover ik kan bedenken;

A ik maak een gesloten facebook groep aan, kleine donatie = toegang, en toegang betekent dat je de artikelen die ik maak kan lezen (komen dus alleen of VERRRRR vantevoren op de facebookgroep en niet of later een selectie op dbb)
B een account op 'go fund', en bij elk x aantal tientjes dat gedoneerd is schrijf ik een nieuw artikel.

Geen idee of hier genoeg interesse in is, en ik bedoel hier ook niet mee dat ik het mijn eigen vrije tijd niet meer waard is; maar ben eventjes aan het inventariseren of het mogelijk zou zijn om hier een prioriteit van te maken en bijvoorbeeld wekelijks nieuwe content te plaatsen in plaats van zo nu en dan in een week vakantie flink te posten en daarna weken niet, zoals nu t geval is.

Uiteraard gaan artikels uit een gesloten groep gedeeld worden, maar dat geeft helemaal niks; het gaat mij er niet om dat alleen mensen die betalen of doneren artikelen te lezen krijgen en dat de rest ze niet mag lezen, totaal niet. Tis meer dat ik er op die manier voor mezelf een prioriteit van kan maken omdat er dan iets tegenover staat

Comments hierop? reacties? suggesties? mag ofc ook prive
 
Laatst bewerkt:
Wat is je achtergrond eigenlijk? Qua studie.
 
No offence mate, top dat je dit doet hoor!

Maar als je kijkt hoe lang Cools dit al doet, en meerdere topics heeft etc, en ook geen vergoeding vraagt vind ik het beetje apart. Begrijp dat het jou tijd en geld heeft gekost maar je bent dit topic zelf begonnen.
 
No offence mate, top dat je dit doet hoor!

Maar als je kijkt hoe lang Cools dit al doet, en meerdere topics heeft etc, en ook geen vergoeding vraagt vind ik het beetje apart. Begrijp dat het jou tijd en geld heeft gekost maar je bent dit topic zelf begonnen.
Lol, je leest niet goed. Ik zeg letterlijk dat ik sowieso onderwerpen blijf behandelen en dat ik dit leuk vind om te doen. Alleen ik heb het druk met dingen zoals werk studie etc die bovenaan de prioriteitenladder staan. En dat als ik hier "werk" van kan maken ik dit hoger in m'n priorities kan zetten. En dat het me niet gaat om dat ik wil dat mensen betalen voor m'n werk.
 
Ik gun het je hoor maar zou het persoonlijk gratis houden en zien als channel waaruit je vragen/input/feedback krijgt en mogelijk mensen opvalt die je voor maatwerk/begeleiding willen. Dat laatste vind ik alle geld waard, maar algemene informatie is ook met een paar minuten googlen te vinden of komt eigenlijk al vaker voorbij op het forum. Cru gezegd, niet om af te doen aan dit topic verder, want om het allemaal bij elkaar te weten kost ook een paar jaar diehard dbb-en en googlen en uitzoeken :P

Denk dat het allemaal compileren in een e-book met verwijzingen en nog wat meer eigen inbreng (mening, visie, ervaringen met jezelf en clienten?) wel zeker wat € waard is. De jw-methode ebook ofzo, of iets per gebied/onderwerp.
 
Rip, topic is naar 2nd page gevallen.. Bump dan maar :o
 
Ik weet dat dit laag op je lijsten 'te doen' staat. Maar is nu al een tijd geleden :( Zeker nadat ik je forum op de facebook van dbb zag. Goede reclame alles. :dunno: Kon ook wel lachen om je verhalen met die plaatjes er tussen :P
 
Misschien iets over zweten en het effect daarvan op metabolisme? Zie nog steeds zoveel mensen bewust met een trui aan sporten "zodat ze meer zweten" of de oldschool "vuilniszak when jogging" sessie zetten. Misschien kan wat wijsheid over het effect van zweten op vetverbranding vs puur vochtverlies ook wat mensen wakker maken.

Voorbeeld: Volgens mijn biologie leraren (voor zover ik op de middelbare school echt bewust oplette en shit in m'n geheugen opsloeg) heeft bijvoorbeeld ook een koud milieu tot effect dat je lichaam eerder geneigd is vet op te slaan als reactie op een koude omgeving. Lichaam reageert op constante kou door meer vet vast te houden als isolatie tegen de kou, was hun logica. Nou was ik m'n middelbare school periode nogal 'who cares about school' dus heb ik geen idee of het broscience is of daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd, het klinkt in ieder geval wel logisch, dus wellicht dat iets over temperatuur effecten in combinatie met zweten (of juist extreme kou) en de invloed daarvan op je metabolisme (/ vetopslag) interessant kan zijn?
 
Ik weet dat dit laag op je lijsten 'te doen' staat. Maar is nu al een tijd geleden :( Zeker nadat ik je forum op de facebook van dbb zag. Goede reclame alles. :dunno: Kon ook wel lachen om je verhalen met die plaatjes er tussen :P
Ben bezig met leeftijd en metabolisme. Gisteren niet af gekregen maar work in progress!
 
Alllllrighty!
Tijd geleden weer. Allereerst eventjes een onduidelijkheid rechtzetten; sommige mensen hebben mijn post over artikelen plaatsen in een facebookgroep tegen kleine vergoeding, of een donatieaccount verkeerd opgevat volgens mij; ik bedoelde hier niet mee dat ik geld wil zien voor de moeite, en ook zeker niet dat ik vind dat ik dat verdien of dat dat hoort. Zoals terecht opgemerkt doen Cools en Galen beide een stuk meer gratis moeite, en van beide heb ik regelmatig ook zeker goede hulp ontvangen; dus thumbs up broeders.

Wat ik hiermee wél bedoelde is dat ik erg druk ben met vanallesennogwat, en dat ik dus wat moeite heb om tijd vrij te maken voor het schrijven van artikels zoals die in dit topic; soms heb ik een week meer rust, en kan ik een hoop schrijven, maar soms ook weken niks, zoals afgelopen weken; dit omdat werk en studie voorrang krijgen omdat daar brood mee op de plank komt. Het opperen van een donatie voor dit soort informatie zou het schrijven van artikels dus hoger op deze prioriteitenladder kunnen plaatsen, thats all. Ik bedoelde geenszins dat ik geld wil zien of anders fuckyouguys.

That being said, ik heb vandaag mijn artikel over veroudering af als het goed is! Dus keep an eye out
 
METABOLISME EN VEROUDERING

Opmerking: Onderstaand artikel gaat een hele andere draai krijgen dan de rest van de dingen die ik heb geschreven. Een stuk leerzamer en wetenschappelijker. Wat vinden jullie van deze aanpak? Juist leuk of helemaal niet en terug naar de andere manier van doen? Let me know, dan pas ik mij hierop aan.


Yoshhhh daar gaan we. Biggest artikel yet wordt dit denk ik, en dan zal ik alleen het topje van de ijsberg behandelen. Ik zou hier een heel topic ansich over kunnen maken.


Veroudering en metabolisme.

Echt een belachelijk breed onderwerp; ik zou het bijvoorbeeld kunnen gaan hebben over hoe het komt dat de gemiddelde levensverwachting steeds verder omhoog schuift (worden we gezonder? worden onze genen daadwerkelijk beter? Speelt gezondheidszorg hier een grote rol in.. etc. Ik zou het kunnen gaan hebben over ziektes die bij veroudering horen en waar we steeds meer van zien (cardiovascular disease, alzheimers, kanker (hoewel behandelingen hier steeds effectiever voor worden) etc). We zouden het kunnen hebben over negatieve gezondheidseffecten van eroudering; minder spiermassa (/wirsts fuckyounature de reden van ons bestaan) , meer vetmassa, lowgrade inflammatie, veranderde vetdistributie, pijntjes, etcetc. en zo nog duizend onderwerpen.


Cheesy quote, vandaag ben je het jongste dat je vanaf nu ooit gaat zijn; dus het wordt vanaf hier alleen maar kutter. Om jullie wat moed in te praten.


Maar de vraag was of ouderdom een effect heeft op metabolisme. En dit onderwerp past denk ik ook beter in dit topic. Ik zal proberen een hoop subonderwerpen te raken, maar begrijp dat het gewoon onmogelijk is om van alles alles te vertellen. Dit wordt ook een wat serieuzer artikel, voor de mensen die wat meer informatie willen en wat willen leren. Er zullen verder weinig tips etc naar voren komen om hier iets aan te doen; dat je ouder wordt in nu eenmaal een gegeven, en hier is weinig aan te veranderen; (hoewel, twintig minuten je adem inhouden schijnt veroudering op magische wijze te stoppen).


Dit artikel gaat erg veel afbeeldingen bevatten, dus zelfs de mensen die moeite hebben met letters hebben wat leuks te kijken.


Alvast de tolongdidntread, @jwdoetookmeeiseenwereldverbeteraar-versie: er zijn enorm veel factoren die een rol spelen bij veroudering die er voor zorgen dat we daadwerkelijk minder energie verbruiken; ouder worden is hoe dan ook kut, en aan veel dingen veranderen we helemaal niks. Echter kan gezonde voeding en blijven sporten/bewegen absoluut positieve effecten hebben op de gezondheid en levenskwaliteit (1 RM opstaan uit een stoel als 80jarige iemand?), en insulineresistentie en overgewicht verminderen. Bodybuilden met je luie donder dus.

SPIERFUNCTIE

De vraag die mij gesteld is is of het echt zo is dat je bij veroudering makkelijker vet aanzet en of je metabolisme vermindert.



veroudering1_zpszxs9azo0.jpg


Volgens bovenstaande grafiek is dit dus daadwerkelijk zo. Pleasenote, het gaat hier over Activity! Blijkbaar gaan we minder energie verbruiken door activiteit vanaf ongeveer 52 jaar. Dit zegt echter niet of dit veroorzaakt wordt door daadwerkelijk minder bewegen, of dat dit komt doordat onze lichamen minder energie gaan gebruiken.

veroudering2_zpsayb0laky.jpg



Verder neemt het basaal metabolisme ook af. En dit is interessanter voor onze vraag; Want dit zegt dat we vanaf een bepaalde leeftijd dus daadwerkelijk minder energie gebruiken, los van activiteit. Je zou natuurlijk wel kunnen beargumenteren dat door minder activiteit we minder spiermassa vasthouden, en minder spiermassa verbruikt in rust ook minder energie..

veroudering3_zpsbkvwrbgz.jpg


Deze tabel laat zien dat hoe ouder men wordt, hoe hoger het percentage overgewicht; (aan de hand van BMI, wat opzich voor groepen een prima indicatie is voor overgewicht of niet. Op individueel niceau heb je helemaal geen reet aan bmi, aangezien gespierde mensen (zoalsonsallemaal) volgens bmi vaak obeseasfuck zijn.)

Dus, wat we uit deze drie afbeeldingen kunnen opmaken is dat A verbruikte energie door acitivteit achteruit gaat, B basaalmetabolisme minder wordt, en C overgewicht toeneemt.

Laten we verder gaan met hoe het komt DAT het basaalmetabolisme afneemt.. we gaan dus minder energie gebruiken als we ouder worden.. maar dit kan twee oorzaken hebben; A onze weefsels worden zuiniger, of B onze weefsels blijven evenveel energie verbruiken, maar we hebben minder energie-verbruikend weefsel.. waarom dit interessant is? Nou, als A het geval is is dat mooit kut, omdat je hier waarschijnlijk weinig aan kan doen. Als B het geval is, kunnen we misschien iets doen aan het feit dat we minder actief weefsel hebben, en zo ons energieverbruik hoger houden.

Om eventjes een kleine sidestep te maken, veel mensen denken dat spierweefsel erg actief is. Ja, spierweefsel verbruikt absoluut gezien veel energie, maar relatief gezien valt dit HEELLL erg mee. Kijk voor de grap eens naar onderstaande afbeelding:

metabolic-and-mechanical-cost-of-various-activities-2.png




Hier zien we dat spierweefsel in een gemiddeld persoon 20% van alle energie gebruikt. Terwijl spierweefsel 40% van ons totale lichaamsgewicht is. Iemand van 100 kilo die 3000 kcal per dag verbrandt heeft dus 40 kg spiermassa, goed voor 600 kcal per dag. Als we kijken naar de hersenen of de lever van dezelfde persoon, heeft deze persoon 2kilo hersenen, en deze verbruiken een goede 500 kcal per dag. Dus hersenen verbruiken per kilo massa 40 600 2 500 vermenigvuldig gedeelddoor wortelformule E=mc... VEUL meer. Lever, nieren etc netzo.

Dus een afname aan alleen spiermassa is waarschijnlijk niet (de enige) oorzaak van het dalen van ons BMR, zal een slimme lezer nu denken (als je dit dacht, geef jezelf eventjes een schouderklopje, en post hier ook gerust dat je bij die select few hoort, dan krijg je een duimtroffee van mij.

F1.large.jpg



In deze afbeelding zien we dat tussen 20 en 80 jaar de meeste organen flink achteruit gaan in hun totale massa, behalve LV. (linkerventrikel, ongezonde shit dus).

Volgens http://ajpendo.physiology.org/conte...e1cb578376e1cb255e63f0cc&keytype2=tf_ipsecsha is de oorzaak hiervan dat eiwitsynthese in rust minder wordt met leeftijd, terwijl protein breakdown niet verandert; Dit resulteert dus in minder lichaamseiwit. Echter zal dit, sowieso voor spiermassa, in ieder geval voor een deel, op te vangen zijn met betere voeding. (mind you, dit soort studies wordt vrijwel altijd gedaan in free living conditions, bij normale mensen. Deze mensen sporten dus niet op de manier zoals wij doen, en is niet met hun voeding bezig zoals wij dat zijn. Hun eiwit inname zal dus flink ondermaats zijn #ectos)

Al die fucking sidesteps, we lijken wel hiphoppers.

Afname van spiermassa kunnen we waarschijnlijk (vrij zeker) dus ondervangen door te blijven trainen en door goede voeding. Orgaanmassa notsomuch. Hoeveel heel veel alcoholdrinken totale levermassa wel kan laten toenemen, maar dit is dan weer niet cool voordegains, zie mijn artikel https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/page-28#post-9446844 )

Sommigen van jullie zullen wellicht thuis zijn en verschillende types spierweefsel (1, 2a en 2b)

Type 2 is buff, type 1 is voor ectos.

F4.large.jpg


Hier zien we dat veroudering effect heeft op de vezeltype verdeling; bij ouderdom neemt vooral type 2b af, wat een verklaring kan zijn voor afname in spiermassa (type 2 b is qua volume en hypertrofie een stuk groter dan bijv type 1) Deze afname kan wederom uiteraard gekoppeld zijn aan minder activiteit.

Deze 2 (minder mitochondriale dichtheid, en afname van vezeltype 2b) kunnen een verklaring zijn dat spierkracht met leeftijd onevenredig (sneller) afneemt dan spiermassa met leeftijd.

Veroudering speelt hier een rol in volgens studies. Bij energieproductie komen altijd afvalstoffen vrij, en deze stapelen zich op. Verder speelt DNA hier ook een rol in. Ik wil het globaal houden dus ga hier verder niet op in, maar er zijn dus zeker factoren waar we niks aan kunnen doen. Ouder worden is gewoon kut.

But waiitttttt, there’ssssss more! Behalve afname in totale massa, blijkt het dat er ook nog een afname is in mitochondrie-dichtheid. Wat,watte-dichtheid? Mitochondrieen zijn de energiecentrales in alle cellen. Deze produceren ATP (HEDATWORDKENIK!) en aangezien ATP de enige brandstof is voor ons lichaam (nee geen glucose, en nee geen vet) zijn mitochondrieen dus enigszins belangrijk. Galen heeft hier een keer een stuk over geschreven, dus als je hier meer over wilt weten is dat een goed startpunt. Wellicht dat ik hier ooit nog eens een keer over uitwijd, maarnulekkerniet. Wat belangrijk is, is dat minder krachtcentrales resulteren in minder energie. Dus ookal zou de hoeveelheid massa gelijk blijven, dan nog zouden we een afname in energieverbruik zien. Ik kan nu een heel fucking verhaal houden over de pathways die voor mitochondrieen van belang zijn (a-helical insertion, mitochondrial intermembrance space assembly pathway, b-barrel pathway) maar dat ga ik lekker niet doen omdat ik hiervoor eerst weer een hoop moet opfrissen, en het me al zou verbazen als jullie nu nog lezen, laat staan als ik dat soort saaie shit ga vertellen.

Genoeg over organen en andere shit waar we niks aan kunnen doen, laten we verder gaan met het doel van het leven; (bijbellezen, en spieren) Aangezien religie op DBB blijkbaar toch best een grote rol speelt omdat ik de zin ‘ik geloof niet dat...’ vaak voorbij komt, zeker als het om afvallen, clean eten, maar religie vaak ook als oorzaak wordt gezien van oorlogen, laat ik dat verder buiten beschouwing. Spiermassa it is dus!

Activiteit, zowel cardiovasculair als resistance, kan een rol spelen in vermindering van afname van mitochondriale dichtheid volgens http://ajcn.nutrition.org/content/81/5/953.full . Sporten is dus niet alleen een means to lifegoals #projectlivelargedielarge, maar daadwerkelijk ook echt gezond. Take that, vegans.

LONGCAPACITEIT

Een ander interessant punt dat hierbij inhaakt is longcapaciteit en veroudering; Met veroudering neemt deze ook af, door verschillende oorzaken. Sommige van deze oorzaken zijn niet te veranderen, zoals de elasticiteit van de alveoli; dit resulteert in een afname van totale longoppervlakte van ~75m2 rond 30 jaar oud naar 60m2 rond 70 jaar oud. Verder neemt de bloedtoevoer naar de alveoli af, wat zorgt voor een nog lagere zuurstof opname capaciteit.

F1.large.jpg


http://d2swrb3wp8hjrz.cloudfront.ne.../F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

In deze afbeelding zien we dat de oppervlakte van de individuele alveoli toeneemt met leeftijd (A met C vergelijken, en B met D) Gezien de schaal op beide fotos hetzelfde is, kunnen we hieruit concluderen dat het totale oppervlak minder wordt met leeftijd. Hier is helaas niks aan te doen.

veroudering4_zps6gp2d3xi.png


Op deze afbeelding is de zuurstof verzadiging te zien, gekoppeld aan leeftijd. Conclusie: zuurstofverzadiging neemt af hoe ouder we worden.


Ook de VO2 max (maximale zuurstof consumptie, een marker voor fysieke fitheid) neemt af met leeftijd

Vo2_max_Norms.jpg



VO2 max kan echter wel toenemen door training, dus zouden we dan door training kunnen zorgen dat longcapaciteit hoog blijft?

veroudering5_zpszvrpqfof.png

In deze tabel zien we dat de afname in FEV0,75 het laagste is bij de meest actieve groep. FEV0.75 betekent trouwens forced expiratory volume in 0,75 seconden. Dus, de hoeveelheid lucht die je kan uitblazen in 0,75 seconden. Hoe hoger deze waarde, hoe hoger de longcapaciteit is. DusDATISMOOIMEERSPORTENZORGTVOOREENGROTERECAPACITEIT. Ho, wacht eventjes. Met dit soort studies is het heel lastig te zeggen wat er eerder was, kip of ei. Zorgt meer sporten voor een lagere afname, of sporten mensen die door hun genenpakket een mindere afname in longcapaciteit hebben meer omdat het ze makkelijker afgaat...? Weten we niet. Het is dus lastig te zeggen of sporten een positief effect heeft op longcapaciteit als we naar veroudering kijken.. maar los hiervan zijn er zoveel effecten positief aan bewegen dat dit niet uitmaakt.

HORMOONVALUES
zal deze tzt nog toevoegen
 
Top artikelen, heel leerzaam!

Misschien een idee voor een volgend stukje:
Of kcal in vs kcal out nog even veel invloed heeft op latere leeftijd (zeg 45+). Vanzelfsprekend is dan je onderhoud een stuk lager maar val je op 45+ jarige leeftijd met een calorietekort van 20% nog net zo veel af als iemand van 20? Of gaat het op latere leeftijd echt allemaal een stukje langzamer?

Waarom zou je onderhoud lager zijn bij 45+?

Als je ouder word vertraagd je stofwisseling vast ook wat.. net als alles wat afneemt testestoren.. pik formaat.. je kan zelfs weer wat krimpen op latere leeftijd.. hoort erbij ;) [emoji17] [emoji16] [emoji16]

:roflol:

Ik ben van mening dat voor de actieve mens het metabolisme helemaal niet zoveel trager wordt. Het grote 'probleem' zit ehm bij de meesten in andere prioriteiten...het krijgen van kinderen bijvoorbeeld, met als gevolg gebroken nachten...minder zin om te sporten --> niet meer sporten..meer eten, omdat moe van gebroken nachten...verhoogd cortisol...etc. etc.

Als sporten geen prioriteit meer is, je eet meer en je slaapt slecht...dan geldt 1+1 = 3 ;)

post over veroudering staat erop
 
Back
Naar boven