XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

weet eventjes niet meer wie hier specifiek naar vroeg, maar heb het eventjes opgezocht. Dit is dus waarom obees worden op latere leeftijd (adipose hypertrofie) ongezonder is dan op jongere leeftijd (adipose hyperplasie)
vetweefsel%20lean%20naar%20obees_zpspj5s7z4l.png

vetcellen '' in het midden'' krijgen niet voldoende bloed/voeding toevoer omdat de cellen aan de zijkant de adertjes dichtdrukken; cellen int midden gaan dood, resulteert in chronische inflammatie, etc.
 
Volgens mij is dat andersom..eenmaal dik geweest vullen de vetcellen zich makkelijker weer op.

Je hebt volgens mij door vet te gainen ook meer vetcellen aangemaakt of niet Jwdoetookmee ?

Die heb ik idd ook vaker gehoord...benieuwd naar de technische onderbouwing.
Overigens verdwijnen die vetcellen dan door liposuctie?

Heeft het 'makkelijker' cutten ook niet te maken met de plaatselijke doorbloeding? Dit heb ik al aantal keer gehoord, of is dit totale broscience? :p EDIT: zie net dat je al deels antwoord hebt gegeven!

Dus even samenvattend;
Iemand die dus dikker is geweest als kind en afvalt heeft dus een betere doorbloeding dan iemand die op latere leeftijd nog aankomt (even gezegd dat ze op leeftijd 30 allebei 80kg wegen, maar pers A was dikker als kind en B juist heel lean als kind). Dan is pers A gezonder? Omdat hij dus meer vetcellen heeft maar minder vet in verhouding tot zijn vetcellen?

In het leptin verhaal is het weer "kut"/negatief om dus als kind/jongere dikker te zijn geweest want dan zou je in theorie meer honger hebben omdat die vetcellen aan willen vullen?

Begrijp ik dit goed of trek ik conclusies die niet kloppen/zit mijn begrijpend lezen niet zo goed in elkaar als dat ik zelf denk?

volgens mij gingen deze posts daarover. Zie afbeelding plus uitleg hierboven
 
weet eventjes niet meer wie hier specifiek naar vroeg, maar heb het eventjes opgezocht. Dit is dus waarom obees worden op latere leeftijd (adipose hypertrofie) ongezonder is dan op jongere leeftijd (adipose hyperplasie)
vetweefsel%20lean%20naar%20obees_zpspj5s7z4l.png

vetcellen '' in het midden'' krijgen niet voldoende bloed/voeding toevoer omdat de cellen aan de zijkant de adertjes dichtdrukken; cellen int midden gaan dood, resulteert in chronische inflammatie, etc.
Uit welke pub is die pica?
 
Ten eerste goed topic kerel! Zat eea te lezen en ik ben het inderdaad met je eens dat je niet in procenten van je totale calorie inname moet rekenen maar in g/kg. Echter doe je dat bij vetten wel (15-25%). Kun je je vetinname niet beter berekenen door bv. 1-1,1 g/kg tot je te nemen op trainingsdagen en 1,4g/kg (iig hoger) op rustdagen. Ik denk dat wanneer je je in een cut aan 15-20% houd je best wel eens heel laag uit kan komen.

Bv. je weegt; 80kg en cut op 2400, 20% = 480, 480/9 = maar 53g vet.

Andere vraag; je hebt het in dat stukje over vetten ook over 'als het niet ten koste van carbs gaat'. Wanneer is dit het geval? Tijdens cutten drop je je cals in principe altijd ten koste van carbs toch, dat is nou eenmaal zo. Vetten en eiwitten komen op plek 1 en wat overschiet is voor kh of het nou veel of weinig is.
 
Ten eerste goed topic kerel! Zat eea te lezen en ik ben het inderdaad met je eens dat je niet in procenten van je totale calorie inname moet rekenen maar in g/kg. Echter doe je dat bij vetten wel (15-25%). Kun je je vetinname niet beter berekenen door bv. 1-1,1 g/kg tot je te nemen op trainingsdagen en 1,4g/kg (iig hoger) op rustdagen. Ik denk dat wanneer je je in een cut aan 15-20% houd je best wel eens heel laag uit kan komen.

Bv. je weegt; 80kg en cut op 2400, 20% = 480, 480/9 = maar 53g vet.

Andere vraag; je hebt het in dat stukje over vetten ook over 'als het niet ten koste van carbs gaat'. Wanneer is dit het geval? Tijdens cutten drop je je cals in principe altijd ten koste van carbs toch, dat is nou eenmaal zo. Vetten en eiwitten komen op plek 1 en wat overschiet is voor kh of het nou veel of weinig is.

scherp van je, klopt inderdaad. Vanuit het artikel waar ik naar refereer vullen ze met vet 'de rest' op; 1gr per kg bw is inderdaad mijn aanbeveling, zolang dat mogelijk; moet je gaan cutten op carbs of vet, dan zou ik altijd vet omlaag gooien en carbs hoog houden. in een cut van bijv een maand kan je best wel wat lager in vetten zitten zonder direct health effects
 
scherp van je, klopt inderdaad. Vanuit het artikel waar ik naar refereer vullen ze met vet 'de rest' op; 1gr per kg bw is inderdaad mijn aanbeveling, zolang dat mogelijk; moet je gaan cutten op carbs of vet, dan zou ik altijd vet omlaag gooien en carbs hoog houden. in een cut van bijv een maand kan je best wel wat lager in vetten zitten zonder direct health effects


hmm ik zit altijd laag in vetten rond de 50/60 gram year round up alleen me carbs met bulk en cut eigenlijk. maar merk weinig aan me health, maar zou dus gezonder zijn als ik in me bulk 80/90 gram vetten gaat zitten? al doe ik in me bulk wel 2x per week een cheatmeal met een pizza en B&J erbij ofzo dus wekelijks zal ik wel over die 90gr vetten zitten. (optellen en delen door7)
 
hmm ik zit altijd laag in vetten rond de 50/60 gram year round up alleen me carbs met bulk en cut eigenlijk. maar merk weinig aan me health, maar zou dus gezonder zijn als ik in me bulk 80/90 gram vetten gaat zitten? al doe ik in me bulk wel 2x per week een cheatmeal met een pizza en B&J erbij ofzo dus wekelijks zal ik wel over die 90gr vetten zitten. (optellen en delen door7)
Vet is zeker wel essentieel. Niet alleen voor steroid hormonen maar ook voor echt Tering veel processen in cellen, oa ook in regulatie van inflammatie etc. Dus zou wel zorgen dat je ook zalm vreet of walnoten oid
 
Heb je zelf een idee aan welke snelheid je metabolisme zakt bij een aanhoudend calorie deficit? Dit om in principe zo goed mogelijk te kunnen timen wanneer kcals te droppen tijdens het cutten?

Wat is jou idee op, 2500kcal eten of er 2800 eten +300 verbranden met cardio?"

Wat is je kijk op het gebruik van fatburners en dergelijke tijdens het cutten? Helpen ze? En wat werkt en wat niet?
 
Hee JW,

Allereerst bedankt voor de mooie stukjes die goed te begrijpen zijn. Ik zou graag nog een nieuw onderwerp aandragen: Nitrogen balance, er zijn namenlijk onderzoeken/artikelen die beweren dat wanneer je nitrogen in>nitrogen out je altijd anabool zou blijven ondanks een kcal tekort. [Link niet meer beschikbaar]
*om maar even een voorbeeld te geven.

Dit zou zeker intersant zijn aangezien het zou betekenen dat je bij genoeg eiwitten/aminozuren nuttigen elke dag je ook in de cut spier kan aanzetten.
 
Welke calculator raad je aan ?

het probleem met de harris benedict en de katch-mcArdle methode is dat het slechts een beperkte benadering is om je calorieenbehoefte te berekenen. Ik heb er eentje gevonden waarbij meer factoren worden meegenomen en je dus een betrouwbaardere inschatting krijgt.

http://www.iifym.com/iifym-calculator/
 
Heb je zelf een idee aan welke snelheid je metabolisme zakt bij een aanhoudend calorie deficit? Dit om in principe zo goed mogelijk te kunnen timen wanneer kcals te droppen tijdens het cutten?

Wat is jou idee op, 2500kcal eten of er 2800 eten +300 verbranden met cardio?"

Wat is je kijk op het gebruik van fatburners en dergelijke tijdens het cutten? Helpen ze? En wat werkt en wat niet?
je onderhoudsbehoefte zal hoogstens met een paar 100 kcal zakken door efficiënter te worden. De rest die je zakt in kcal komt door verlies van spiermassa. 2500 of 2800+300 kcal is voor bodycompositie exact hetzelfde. Laatstgenoemde zou mijn voorkeur hebben aangezien je makkelijker aan je behoeftes komt, maar dat is alles
 
Hee JW,

Allereerst bedankt voor de mooie stukjes die goed te begrijpen zijn. Ik zou graag nog een nieuw onderwerp aandragen: Nitrogen balance, er zijn namenlijk onderzoeken/artikelen die beweren dat wanneer je nitrogen in>nitrogen out je altijd anabool zou blijven ondanks een kcal tekort. [Link niet meer beschikbaar]
*om maar even een voorbeeld te geven.

Dit zou zeker intersant zijn aangezien het zou betekenen dat je bij genoeg eiwitten/aminozuren nuttigen elke dag je ook in de cut spier kan aanzetten.
Leuk artikel, maar ik zie nul referenties in de tekst. Onderaan wel een paar though, maar geen zin om ze na te lezen en zelf uit te zoeken naar welk deel ze refereren
Verder zeggen ze dat cortisol door stress zal zorgen voor vetopslag rond de midsectie, wat onzin is. Alleen bij zeer hoge en chronische cortisol zal dit een rol gaan spelen.
11988287_1214646648562182_286243747477002544_n_zpszm7zv0k4.jpg

hier het hormoonprofiel van een bodybuilder in wedstrijdvoorbereiding en erna. Laatste 3 maanden tot op de wedstrijd is cortisol het hoogst. Lijkt me niet dat meneer die 3 maanden alleen maar vet is aangekomen.

Verder is het meten van calorie inname eigenlijk niet accuraat te doen, laat staan eiwit inname. Staat een leuke docu op interwebs (zie http://mosaicscience.com/story/why-calorie-broken )
(hier leuke afbeelding als samenvatting
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
we dont know shit dus; eiwitinname dus net zo. En als je niet weet hoeveel eiwitten je echt EXACT binnen krijgt kan je je nitrogen balance ook niet uitrekenen.
Verder is de aanname 'add 4 for non urinary nitrogen loss'' lekker globaal natuurlijk.
Ook ervan uitgaan dat je 6,25 gram eiwit per gram nitrogen consumeert is afgerond.

Tot slot zie ik als het goed is nergens in het artikel de conclusie dat je in een kcal tekort alsnog spiermassa aanzet?
 
super lappen tekst heb je hier neergezet! :thumbs:

Ik ben persoonlijk wel heel erg benieuwd naar het vitaminen verhaal.
 
Jwdoetookmee

Aah oke thnx,
Er zijn in iedergeval meerdere artikelen over en weet niet precies meer waar maar dacht dat ze ook ergens aangaven dat je dus spiermassa aan kan zetten mits je dus een positieve nitrogen balance hebt. Verder zoals je zegt niet ontzettend wetenschappelijke artikelen ofzo maar leek me wel interessant.

Mocht ik dat artikel vinden post ik hem hier.
 
Wellicht 't weekend weer wat tijd. Ben nu ook wat tofs voor XXLnutrition aant schrijven
 
Back
Naar boven