XXL Nutrition

Sticky Metabolisme: aankomen en afvallen

Bezoekers in dit topic

Heerlijk, net een grote kapsalon kipfilet op, straks nog een durum kipfilet en wat ijs tegoed. Allemaal dankzij mijn 850 kcal burned cardio sessie. En dan nog in deficit :)

Thanks Jwdoetookmee voor alle info mbt het metoblisme en je heerlijke visie op kcal in kcal out! Maakt alles stuk dragelijker haha
 
Jwdoetookmee : even je stuk over refeeden en keto dieet doorgenomen. Thanks voor de duidelijke uitleg, interessant topic dit. De komende dagen spit ik dit topic zeker nog wat verder uit :cool:
Np man, tof dat je d'r wat aan hebt
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Just an idea, maar kreeg vanmiddag bij de gym weer een discussie mee over het verschil in herhalingen & aantal sets tijdens cutten & bulken. Wellicht een interessant topic?
 
Just an idea, maar kreeg vanmiddag bij de gym weer een discussie mee over het verschil in herhalingen & aantal sets tijdens cutten & bulken. Wellicht een interessant topic?

Mwoah.

Iedereen met gezond verstand gaat niet ineens in de cut veel lichtere gewichten pakken en 20-30 reps pompen met 10-20 sec rust.
 
Just an idea, maar kreeg vanmiddag bij de gym weer een discussie mee over het verschil in herhalingen & aantal sets tijdens cutten & bulken. Wellicht een interessant topic?

Volgens mij heeft iemand daar onlangs nog een Topic over geschreven.
Was een breder Topic, maar daar werd dit ook in behandeld.
 
Volgens mij heeft iemand daar onlangs nog een Topic over geschreven.
Was een breder Topic, maar daar werd dit ook in behandeld.
Topic niet gezien. Maar was de conclusie niet dat het niet veel uitmaakt of je 3-15 reps maakt.
Zolang je maar tussen 70-85% 1RM zit?
 
Topic niet gezien. Maar was de conclusie niet dat het niet veel uitmaakt of je 3-15 reps maakt.
Zolang je maar tussen 70-85% 1RM zit?

Weet ik eerlijk gezegd niet, maar goed het lijkt me wel dat er genoeg steekhoudende adviezen voorbij komen mbt reps en sets in de cut.
 
Weet ik eerlijk gezegd niet, maar goed het lijkt me wel dat er genoeg steekhoudende adviezen voorbij komen mbt reps en sets in de cut.

Yep duidelijk :)

Het een is niet beter of slechter dan het andere.

Spiermassa bouw je op door je oefeningen met voldoende Intensiteit en Volume te doen, niet door expliciet 14 of 11 of 9 of 6-en-drie-kwart reps per set te doen. ;)

Het belang van bepaalde rep-ranges is zwaar overrated.


De volgende vuistregels gaan -los van alle discussies over sets en reps - altijd op!

- Intensiteit: Een gewicht pakken ergens tussen de 60-90% 1RM van de oefeningen in kwestie.

- Volume: gemiddeld 25-50 TOTAAL-reps per oefening, uitgaande van gemiddeld 2-3 oefeningen PER spiergroep.

- Set/rep protocol: Alle mogelijke combinaties van sets tussen grofweg de 6 en 12 reps.

4x12, 3x10, 5x8, 6x6, 5x5, 12-10-8-6-4 etc. het werkt allemaal, zo lang je dus maar tussen die 60-90% 1RM zit en probeert progressief zwaarder te gaan.
Creatief zijn, varieren en geleidelijk sterker worden doet het hem.

That's it (en goed eten en rusten natuurlijk)

Gevonden voor R i c h a r d
 
Ik zat te denken, mn post laatst over die 500 gram vet die aangezet wordt bij een overschot aan 3500 kcal.

Nu lees ik wel eens artikelen van mensen die een soort supercompensatie in lassen de dag erna. Bijvoorbeeld door een dag te vasten.

Is het ook mogelijk die dag erna een groot kcal tekort op te bouwen, waarbij de eiwit inname wel hoog blijft om niet katabool te raken.

Stel je eet op maandag 2000 boven je behoefte, dat je dinsdag 1500 kcal eet en cardio toevoegd om de calorieën van maandag op te vangen? Aangezien het gaat over een 'wekelijks' tekort/overschot ipv dagelijks.

In principe de kcal die je maandag teveel op hebt worden gebruikt (gecompenseerd) op dinsdag.

Weet niet of het zo werkt, erg benieuwd naar!
 
Ik zat te denken, mn post laatst over die 500 gram vet die aangezet wordt bij een overschot aan 3500 kcal.

Nu lees ik wel eens artikelen van mensen die een soort supercompensatie in lassen de dag erna. Bijvoorbeeld door een dag te vasten.

Is het ook mogelijk die dag erna een groot kcal tekort op te bouwen, waarbij de eiwit inname wel hoog blijft om niet katabool te raken.

Stel je eet op maandag 2000 boven je behoefte, dat je dinsdag 1500 kcal eet en cardio toevoegd om de calorieën van maandag op te vangen? Aangezien het gaat over een 'wekelijks' tekort/overschot ipv dagelijks.

In principe de kcal die je maandag teveel op hebt worden gebruikt (gecompenseerd) op dinsdag.

Weet niet of het zo werkt, erg benieuwd naar!
yesh, is verschillende keren al naar voren gekomen, zo werkt het inderdaad; maar hoe groter je tekort hoe meer spiermassa je inlevert; dat is wel iets to keep in mind
 
ASPARTAAM

Vond dit een nodig onderwerp omdat ik overal op facebook etc hier zoveel onduidelijkheid en angst over voorbij zie komen. Brace yourselves, cause the truth aint always pretty.

Revelation12v12.jpg

een citaat uit het aspartaam handboek.

Dat aspartaam giftig is was vroeger al bekend. De eerste keer dat aspartaam in de literatuur voorkomt was in 399 B.C.
A006600-01.jpg

hier zien we socrates met een beker cola light. Er waren toen nog geen blikjes.

Deze kennis is toen heel lang verloren gegaan, maar dook in 1858 weer op in Bradford. Er werd eerst gedacht dat het hier ging over arseen, maar later werd duidelijk dat het om aspartaam ging. (Zie hier meer informatie 1858 Bradford sweets poisoning - Wikipedia)

Ook Hitler en Eva hebben destijds een fles 7up light gedronken. Het duurde hitler net wat te lang dus die heeft zichzelf doodgeschoten, maar Eva is doodgegaan aan de gruwelijke gevolgen van aspartaamvergiftiging.

In Rusland bestond aspartaam nog niet begin deze eeuw, dus moesten de russen uitwijken naar het veel zwakkere cyanide; Had aspartaam wel uitgevonden geweest, dan had Rasputin het zeker niet na kunnen vertellen.
En zo zijn er nog honderden voorbeelden.Aspartaam is vergif, dat weet iedereen.
Enkele voorbeelden van de gevaren van aspartaam:

Headache
Dizziness or Problems with Balance
Change in Mood Quality or Level
Vomiting and Nausea
Abdominal Pain and Cramps
Change in Vision
Diarrhea Seizures and Convulsions
Memory Loss
Fatigue, weakness
Other neurological
Rash
Sleep problems
Hives
Change in Heart Rate
Itching
Change in Sensation (Numbness, Tingling)
Grand Mal
Local Swelling
Change in Activity Level
Difficulty Breathing
Oral Sensory Changes
Change in Menstrual Pattern
Other Skin
Other Localized Pain and Tenderness
Other Urogenital Change in Body Temperature
Difficulty Swallowing
Other Metabolic Joint and Bone Pain
Speech Impairment
Other Gastrointestinal
Chest Pain
Other Musculo-Skeletal
Fainting
Sore Throat
Other Cardiovascular
Change in Taste
Difficulty with Urination
Other Respiratory
Edema
Change in Hearing
Abdominal Swelling
Change in Saliva Output
Change in Urine Volume
Change in Perspiration Pattern
Eye Irritation
Unspecified
Muscle Tremors
Petit Mal
Change in Appetite
Change in Body Weight
Nocturnal
Change in Thirst or Water Intake
Unconsciousness and Coma
Wheezing
Constipation
Other Extremity
Pain
Problems with Bleeding
Unsteady Gait
Coughing Blood
Glucose Disorders
Blood Pressure Changes
Changes in Skin and Nail Coloration
Change in hair or nails
Excessive phlegm Production
Sinus Problems Simple
Partial Seizures
Hallucinations
Any Lumps Present
Shortness of Breath on Exertion
Evidence of Blood in Stool or Vomit
Dysmenorrhea
Dental Problems
Change in smell
DEATH
Other Blood and Lymphatic
Eczema
Complex Partial Seizures
Swollen Lymph Nodes
Hematuria
Shortness of Breath Due to Position
Difficulties with Pregnancy
(Children Only) Developmental Retardation
Change in Breast Size or Tenderness
Anemia
Change in Sexual Function
Shock
Conjunctivitis
Dilating Eyes
Febrile

Serieus goedje dus dat spul. Dat dit nog verkocht mag worden!!@!@#?R??

Er zijn ook vele studies die aantonen dat aspartaam kankerverwekkend is en slecht voor de gezondheid, en voor obesitas kan zorgen.
Want hey, als we ratten doseringen geven die overeenkomen met 10 liter frisdrank per dag, hun hele leven, en we zien dat die beesten kapot neervallen DANKOMTDATDOORASPARTAAMJAAAAA?!?!!
En, als we een studie doen naar overgewicht en zoetstoffen, en we vragen een paar duizend mensen met overgewicht of ze light frisdrank of normale frisdrank drinken.. En we zien dat mensen met obesitas vooral light frisdrank drinken, dan kunnen we dus concluderen dat mensen obees worden door light frisdrank. Want ja, zo werkt dat!

Neen. Zo werkt dat niet.
Ik ga niet allemaal onderzoeken aanhalen die claimen hoe slecht aspartaam wel niet is, en ook geen websites waarop aspartaam wordt afgeschilderd als doomsday agent en het eind der tijden.
Wat ik wel ga doen is jullie laten zien dat er niks mis is met aspartaam.

die correlatie tussen obese mensen en de consumptie van light frisdrank kan je trouwens zien zoals hierboven staat; als je hem zo ziet, geeft deze correlatie inderdaad weer dat je van aspartaam dik wordt; je kan ook je hoofd uit je reet trekken en verder nadenken, en wat inlezen over bijvoorbeeld reverse causation; misschien vinden obese mensen zichzelf te dik, en denken ze vanaf bmi 45+ een keertje, goh, laat ik wat dingen anders gaan doen. Vanaf nu drink ik light frisdrank, zodat ik meer mayonaise over mijn softijs kan doen.
En foute gevolgtrekkingen zijn geboren!!!

Het metabolisme van aspartaam is goed bekend; Na consumptie wordt het afgebroken tot aspartic acid, phenylalanine, en methanol. Veel paniekzaaiers zullen je om de oren slaan met deze afbraakproducten, en je vertellen hoe slecht deze wel niet zijn, helemaal methanol, wat in de lever verder tot formaldehyde wordt afgebroken. Formaldehyde is namelijk niet zo heel gezellig; de stof is absoluut giftig en kankerverwekkend; Dus dan zijn we toch uitgepraat JW ziejewel die aspartaluhoedjes hebben gelijk!!
Okee, prima. Maar dan maar meteen geen appels meer, geen bananen meer, geen rode bieten, geen bloemkool, geen druiven, geen PEREN en SHIITAKE!!!!! en geen grapefruit sap; al deze producten en vele anderen bevatten of zetten ook om naar formaldehyde. En hier hoor je niemand over; vreselijk, al die mensen die onwetend doodgaan door het eten van fruit en groente; Het gaat ook alleen maar om geld!!! Ze maken ons expres ziek!!!!
laten we maar snel doorgaan voordat we echt boos worden. Die kutfruitboeren vergiftigen ons.

formaldehyde heeft een halfwaardetijd van 1,5 minuut, dus er is trouwens geen opslag in weefsels. Wat ze je ook nog wel eens willen laten geloven.

Bloedwaardes die te maken zouden kunnen hebben met schade of verslaving door aspartaam (neurotransmitter levels bijvoorbeeld) komen bij een consumptie van tot 50mg / kg bw niet boven normale waardes uit die we zien na het eten van een normale maaltijd. (de gemiddelde consumptie van aspartaam in murrica is 13,3mg per kg bw PER DAG).
in een blikje cola light zit 125 milligram aspartaam. Zolang je onder de 50mg per kg bw blijft zit je ok. Stel iemand weegt 100 kg, deze persoon mag dan dus maximaal 5000 milligram binnenkrijgen; komt neer op zo'n 40 blikjes. Good luck with that shit. 12 liter frisdrank in 1 sitting, ik denk dat je je eerder zorgen moet maken over watervergiftiging.

Er zijn geen doden gevallen bij dosissen tot 10,000 mg per kg bw. Dus iemand van 100 kg zou volgens deze gegevens >>>>>EEN KILO !!!! <<<<< aspartaam binnen kunnen krijgen zonder kapot neer te vallen. Dat trekt die gevolgenlijst hierboven in de spoiler wel redelijk in perspectief imo. Dat is dus het equivalent van 8
DUIZENNDDDDDDD
blikjes light frisdrank.

Studies in muizen, ratten, hamsters en honden hebben na chronische doseringen tot 4000 mg per kg bw totaal geen adverse effecten gevonden veroorzaakt door aspartaam.
In (goed opgezette) muizenstudies zijn in chronische doseringen tot 7500 mg per kg bw p dag geen vergrotingen in kans op kanker gevonden.

Er is een recente studie van Soffritti et al (First Experimental Demonstration of the Multipotential Carcinogenic Effects of Aspartame Administered in the Feed to Sprague-Dawley Rats ) die het volgende beweert:
The results of this mega-experiment indicate that APM is a multipotential carcinogenic agent, even at a daily dose of 20 mg/kg body weight, much less than the current acceptable daily intake. On the basis of these results, a reevaluation of the present guidelines on the use and consumption of APM is urgent and cannot be delayed.

maar dit is blijkbaar een slechte schijtstudie; (Carcinogenicity of Aspartame in Rats Not Proven )
Doseringen werden gegokt, gevolgen niet goed beschreven, geen verschillen tussen controlegroep en high intake group, etc etc.

Kan die studie dus ook meteen van tafel, samen met de suikerpot. Pak je meteen eventjes de aspartaampot lieverd? Neemt ook veel minder ruimte in.

What about bij diabetes patienten? Want als je aspartaam binnen krijgt denkt je lichaam dat je iets zoets eet, en gaat je insuline omhoog waardoor je vetcellen zich volzuigen met suiker! Of... zo iets.
Fatmouse.jpg

Bertje links heeft alle lightcola opgedronken van zijn grote broer Bert, rechts.

Probleem met dit bullshit verhaal is, mocht het waar zijn, dat iedereen die een blikje light frisdrank drinkt zonder vantevoren te eten een hypo zou krijgen omdat je blijkbaar al het glucose uit je bloed zou trekken. Dus als je wilt weten of dit klopt daag ik je uit morgen ochtend voor je ontbijt een blikje light frisdrank te drinken. Regel wel eerst je testament!
Aspartaam is verder niet slecht voor mensen met nierfalen, en er blijkt ook geen associatie te zijn tussen aspartaam inname en ontwikkeling van diabetes; Aspartaam zou zelfs kunnen helpen bij het voorkomen of genezen ervan. (mensen met PKU uitgezonderd ofc)

Sugar-Sweetened Beverage but Not Diet Soda Consumption Is Positively Associated with Progression of Insulin Resistance and Prediabetes. - PubMed - NCBI
onderzoekie dat frisdrank met suiker wel bijdraagt aan insuline resistentie / pre diabetes, maar artificial gezoette niet.


Nog een paar andere negatieve effecten die te wijten zijn aan aspartaam.
Hoofdpijn Aspartame and susceptibility to headache. - PubMed - NCBI
Neen.

Gedragsverandering en moeite met leren
Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects. - PubMed - NCBI
Neen.

Gevoeligheid voor aspartaam (whateverthefuckthatmeans , stelletje hypochonders)
Aspartame sensitivity? A double blind randomised crossover study. - PubMed - NCBI
Neen.

Cheers boys. Ik spaar mn kcals wel uit voor andere dingen.
Black_and_white_Coke_Zero.jpg
 
Laatst bewerkt:
Cheers!

Cola light om wakker te worden en als preWO en tegen de honger crew
 
Haha leuk stukje. Erg leerzaam en hoe je het neerschrijft vind ik helemaal geweldig. :D
 
Ik had nog twee vragen, eentje die al vaker door m'n hoofd gegaan is:
1) Stel persoon A is aan het cutten en is identiek hetzelfde als persoon B. Het enige verschil is dat A (30-60 min) voor het slapen gaan 500gr magere kwark of iets van caseïne neemt, persoon B krijgt tijdens het avondeten (4-5 uur voor slapen gaan) de laatste vorm van eiwitten binnen: vlees en neemt voor het slapen gaan een appel oid. Valt er iets te zeggen in de orde van procenten of iets anders of persoon B meer spierverlies zal hebben? Zo ja, wat? Of is dit lastig uit te zoeken zonder dat daar gericht onderzoek naar gedaan is, is er namelijk volgens mij niet. Mocht het de vraag makkelijk maken, mag het ook over dezelfde situatie gaan maar dan in de bulk in relatie tot spieropbouw oid.

2) Iemand die zich niet aan een voedingsschama wilt houden en dus vrijwel exact hetzelfde blijft eten en alleen een beetje oplet op niet teveel junk, 3xpw fullbody pakt en per week ~60 min cardio zal dan toch alsnog afvallen? Ookal weet je niet of diegene altijd al op onderhoud zat of nu zit. Of kan het dan alsnog zo zijn dat diegene aankomt, maar dan minder hard dan daarvoor omdat er een kans is dat diegene al jaren lang (en dus nu nog steeds) ver boven onderhoud vreet?

En nog bedankt op het reageren van m'n vorige vraag :) erg leuk topic dit
 
Back
Naar boven