XXL Nutrition

Mijn progressie/proces - 20 KG/ Vetpercentage ?

Bezoekers in dit topic

caspertc

Novice
Lid geworden
22 jan 2015
Berichten
24
Waardering
7
Lengte
1m99
Massa
90kg
Mijn progessie, van 106 KG naar 89,5 !
Ik was een 17 jarige jongen van ongeveer 1,97 en woog 106 KG.
Ben mijn hele leven eigenlijk al 'dik' geweest en heb me er altijd voor geschaamd.
De laatste paar jaren werd het steeds erger en had ik er echt last van.

Toen een klasgenoot me vertelde over fitness boeide het mij meteen. Hij vertelde me dat hij veel op DBB keek, dus toen ben ik ook maar eens gaan kijken. Ik heb destijds heel veel gelezen op dit forum en ben begonnen met sporten. Ik heb me verdiept in voeding en zo ben ik, na véél lezen, trainen en meal preppen 20 KG vet kwijtgeraakt en zo ongeveer 3,5 kg spiermassa aangekomen in 7 maand.( misschien wel meer, wat denken jullie ? )

Ik heb de foto's in een album gezet.
Helaas heb ik niet een goede foto van toen ik op de 106 zat, omdat ik elke foto ontweek :zweet:

Voor degene die mijn foto's hebben bekeken, op hoeveel % vetpercentage schatten jullie me nu ongeveer ?
Ik zit momenteel op een plateau en val niet verder meer af. Ik zit dagelijks rond de 2250 kcal, en het lijkt me eigenlijk niet een goed idee dat ik nog lager ga.

Ik moet zeggen, nu ik bijna niks meer afval maar zo weinig kan eten valt het hard tegen. Ik merk dat mijn motivatie (voor voeding) met de dag minder word.
Ik zit te twijfelen of ik zachtjes aan op ga bouwen om op onderhoud te gaan eten of dat ik meer cardio gaan doen, ik wil in ieder geval nog niet bulken ivm met de zomer.. :rolleyes:
Wat raden jullie mij aan ?

Zijn er nog bepaalde lichaams delen die volgens jullie achterlopen ?
meningen/feedback hoor ik graag ! :)
 
Laatst bewerkt:
Circa 16% bodyfat denk ik.

Ga eens 2 weken op onderhoud eten en begin dan rustig weer kcals te schrappen. Niet te snel.

Ga zo door. Jij komt er wel buddy.
 
Zie geen foto?
 
Owww, ff kijken dan:)
 
Denk dat je wat meer reacties zou krijgen als je de foto's hier zou zetten
Maar ik heb ff gekeken, maar die beginfoto kan echt van alles zijn, zo onduidelijk.

Succes verder uiteraard!
 
Denk dat je wat meer reacties zou krijgen als je de foto's hier zou zetten
Maar ik heb ff gekeken, maar die beginfoto kan echt van alles zijn, zo onduidelijk.

Succes verder uiteraard!

Bedoel je de foto gewoon bij de tekst plaatsen ?
Hoeveel schat je mn vp ongeveer ?
 
Goed dat je zoveel bent afgevallen!
Ik denk dat je vet % rond de 18-20% zit
 
Circa 16% bodyfat denk ik.

Ga eens 2 weken op onderhoud eten en begin dan rustig weer kcals te schrappen. Niet te snel.

Ga zo door. Jij komt er wel buddy.

Dankjewel :) ! Ik denk dat ik dat ga doen, misschien verdeelt over 3 a 4 weken zodat ik kan opbouwen om op onderhoud te eten. Of lijkt je dit niet nodig ?

Goed dat je zoveel bent afgevallen!
Ik denk dat je vet % rond de 18-20% zit

Bedankt :yes: !
en wat is jouw kijk op mijn reactie op Dr X ?
 
.
 
Laatst bewerkt:
ja je bent op weg hoor!, nu massa kweken en wat vorm krijgen, kracht etc
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel :) ! Ik denk dat ik dat ga doen, misschien verdeelt over 3 a 4 weken zodat ik kan opbouwen om op onderhoud te eten. Of lijkt je dit niet nodig ?



Bedankt :yes: !
en wat is jouw kijk op mijn reactie op Dr X ?

Nee dat is tijdverspilling. Gelijk naar onderhoud en dan rustig aan verlagen.
 
ja je bent op weg hoor!, nu massa kweken en wat vorm krijgen, kracht etc
Thanks ! Dus jij zou nu eerst voor een lichte bulk gaan i.p.v. nog even door cutten ?

Nee dat is tijdverspilling. Gelijk naar onderhoud en dan rustig aan verlagen.
Oké, deze week ga ik beginnen met het eten op onderhoud !
Ben benieuwd of ik overdag en tijdens trainingen verschil ga merken :)
 
  • Like
Waarderingen: Dr X
Caspertc, ben benieuwd welke keuze je nu uiteindelijk gemaakt hebt en of je verdere vooruitgang hebt kunnen boeken in vermindering van vetpercentage?

Zit zelf met een vraag die hier bij kan aansluiten en moet hiervoor niet speciaal een nieuwe topic geopend worden. Ben sinds eind juli begonnen met krachttraining, deed hiervoor wel intensief aan sport (heb een aantal marathons achter de rug) maar ik zocht nu een nieuwe uitdaging. Ben 30 jaar, weeg 77 kg, 1,84m en doe 4x/week krachttraining en 4x/week cardio (2x20min HIIT en 2x50min low-intensity).

Aan de hand van oa de informatie die ik hier kon terugvinden, heb ik besloten om te starten met het terugbrengen van mijn vetpercentage voordat ik massa begin op te bouwen. Ik ben gestart op 22% en zit nu op 16%, een vooruitgang waar ik zelf heel tevreden mee ben. Sinds 3 weken merk ik echter dat mijn vetpercentage niet meer afneemt (meet zelf met een huidplooimeter), ook al blijf ik per week 6/7 onder de 2000 kcal/dag. Die ene dag dat ik er dan al eens over zit, ga ik niet boven de 2200 kcal. Eigenlijk gewoon omdat ik dan aan het eind van de dag merk dat ik iets over mijn grens gegaan ben. Mijn verhoudingen zijn 50/30/20 (k/e/v %), ik schrap in koolhydraten en vetten waar nodig. Ik at voordien relatief gezond, nu zeker. Ik gun mezelf weinig guilty pleasures.

Hoewel ik visueel wel merk dat mijn spiermassa toeneemt (wat normaal is onder elke omstandigheid als beginner denk ik?) maar dat mijn vetpercentage nu wel gelijk blijft. Ik heb in het begin ergens opgepikt dat terugzakken naar 10-11% een goede basis zou zijn om te starten met bulken? Is dat haalbaar? Realistisch? Of moet ik een andere tactiek hanteren? En hoe geraak ik dan door dit plateau? Want als ik de volkswijsheid "kcal in - kcal uit" naast mijn voedingsschema leg, zou ik toch gewoon verder moeten verbranden?

Aan Caspertc, veel succes verder! Aan de rest, alvast bedankt voor de tips.
 
Caspertc, ben benieuwd welke keuze je nu uiteindelijk gemaakt hebt en of je verdere vooruitgang hebt kunnen boeken in vermindering van vetpercentage?

Zit zelf met een vraag die hier bij kan aansluiten en moet hiervoor niet speciaal een nieuwe topic geopend worden. Ben sinds eind juli begonnen met krachttraining, deed hiervoor wel intensief aan sport (heb een aantal marathons achter de rug) maar ik zocht nu een nieuwe uitdaging. Ben 30 jaar, weeg 77 kg, 1,84m en doe 4x/week krachttraining en 4x/week cardio (2x20min HIIT en 2x50min low-intensity).

Aan de hand van oa de informatie die ik hier kon terugvinden, heb ik besloten om te starten met het terugbrengen van mijn vetpercentage voordat ik massa begin op te bouwen. Ik ben gestart op 22% en zit nu op 16%, een vooruitgang waar ik zelf heel tevreden mee ben. Sinds 3 weken merk ik echter dat mijn vetpercentage niet meer afneemt (meet zelf met een huidplooimeter), ook al blijf ik per week 6/7 onder de 2000 kcal/dag. Die ene dag dat ik er dan al eens over zit, ga ik niet boven de 2200 kcal. Eigenlijk gewoon omdat ik dan aan het eind van de dag merk dat ik iets over mijn grens gegaan ben. Mijn verhoudingen zijn 50/30/20 (k/e/v %), ik schrap in koolhydraten en vetten waar nodig. Ik at voordien relatief gezond, nu zeker. Ik gun mezelf weinig guilty pleasures.

Hoewel ik visueel wel merk dat mijn spiermassa toeneemt (wat normaal is onder elke omstandigheid als beginner denk ik?) maar dat mijn vetpercentage nu wel gelijk blijft. Ik heb in het begin ergens opgepikt dat terugzakken naar 10-11% een goede basis zou zijn om te starten met bulken? Is dat haalbaar? Realistisch? Of moet ik een andere tactiek hanteren? En hoe geraak ik dan door dit plateau? Want als ik de volkswijsheid "kcal in - kcal uit" naast mijn voedingsschema leg, zou ik toch gewoon verder moeten verbranden?

Aan Caspertc, veel succes verder! Aan de rest, alvast bedankt voor de tips.

Hoi! Ik heb ongeveer nog 2 maanden rondgelopen met de afweging in mn hoofd (in die 2 maanden op onderhoud gegeten) en toch besloten om een lichte bulk te gaan doen.
En ik moet je eerlijk zeggen: wat voelt dat heerlijk zeg! Ik merk eindelijk na die lange lange lange tijd cutten dat ik kwa kracht per training haast vooruit ga en ik kan ook goed vernemen dat ik gewoon meer energie heb. Ik zit zelf nu rond de 18-20% vet, en dat is opzich best nog wel veel en dat houd ik ook constant in mn achterhoofd; het moet wel een klein bulk blijven. Ook merk ik dat mijn metabolisme flink omhoog is gegaan, ik kan aardig veel eten terwijl ik niet eens direct een paar kg's aankom.

Ik ervaarde dus in principe hetzelfde als jou en als ik nu terug kijk heb ik geen moment spijt van deze lichte 'bulk'. Ik was het cutten na 8 maanden zat en wilde ook wel eens wat sterker worden en spiermassa aanzetten, al vond ( en vind ) ik mijn vp eigenlijk nog wel te hoog.
Ik zie dat je nu op 16% zit, dat is in ieder geval al geen hoog vp meer. Als ik het zo lees in je reactie wil je toch liever nog wel meer afvallen maar je zit dus op een plateau. Ik kan heel erg aanraden om dan rustig aan je kcals een beetje op te bouwen naar onderhoud of zelfs iets boven onderhoud (100 kcals bijv) voor een paar weken. Dit zal je metabolisme weer verhogen en probeer dan weer langzaam af te bouwen. Misschien dat dit helpt voor je!

En als tip met het oog op het afvallen: Vul ALLES in op myfitnesspall, ook die ene eetlepel olijfolie etc. Weeg alles af en vul het in zodat je zeker kan zijn over je dagelijkse kcal inname. Succes, en ik hoop dat je hier wat aan hebt
 
Caspertc, ben benieuwd welke keuze je nu uiteindelijk gemaakt hebt en of je verdere vooruitgang hebt kunnen boeken in vermindering van vetpercentage?

Zit zelf met een vraag die hier bij kan aansluiten en moet hiervoor niet speciaal een nieuwe topic geopend worden. Ben sinds eind juli begonnen met krachttraining, deed hiervoor wel intensief aan sport (heb een aantal marathons achter de rug) maar ik zocht nu een nieuwe uitdaging. Ben 30 jaar, weeg 77 kg, 1,84m en doe 4x/week krachttraining en 4x/week cardio (2x20min HIIT en 2x50min low-intensity).

Aan de hand van oa de informatie die ik hier kon terugvinden, heb ik besloten om te starten met het terugbrengen van mijn vetpercentage voordat ik massa begin op te bouwen. Ik ben gestart op 22% en zit nu op 16%, een vooruitgang waar ik zelf heel tevreden mee ben. Sinds 3 weken merk ik echter dat mijn vetpercentage niet meer afneemt (meet zelf met een huidplooimeter), ook al blijf ik per week 6/7 onder de 2000 kcal/dag. Die ene dag dat ik er dan al eens over zit, ga ik niet boven de 2200 kcal. Eigenlijk gewoon omdat ik dan aan het eind van de dag merk dat ik iets over mijn grens gegaan ben. Mijn verhoudingen zijn 50/30/20 (k/e/v %), ik schrap in koolhydraten en vetten waar nodig. Ik at voordien relatief gezond, nu zeker. Ik gun mezelf weinig guilty pleasures.

Hoewel ik visueel wel merk dat mijn spiermassa toeneemt (wat normaal is onder elke omstandigheid als beginner denk ik?) maar dat mijn vetpercentage nu wel gelijk blijft. Ik heb in het begin ergens opgepikt dat terugzakken naar 10-11% een goede basis zou zijn om te starten met bulken? Is dat haalbaar? Realistisch? Of moet ik een andere tactiek hanteren? En hoe geraak ik dan door dit plateau? Want als ik de volkswijsheid "kcal in - kcal uit" naast mijn voedingsschema leg, zou ik toch gewoon verder moeten verbranden?

Aan Caspertc, veel succes verder! Aan de rest, alvast bedankt voor de tips.

Als jij inderdaad 2000/2200 kcals eet dan moet je verder afvallen. Dus of je eet toch meer dan je denkt (track je alles exact in bijv MyFitnessPal?) of het gebruik van die huidplooimeter gaat niet helemaal lekker. Gebruik je bijvoorbeeld ook de weegschaal of meet je je omtrekken? Aangezien je zegt te zien dat je spiermassa toeneemt denk ik dat je gewoon droger wordt en je spieren er daardoor beter uit komen..
 
Back
Naar boven