Fitness Seller

Pijn linker borststreek i.c.m. hoge bloeddruk (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nightwarrior

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
3 aug 2005
Berichten
232
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
91kg
Beste leden,

Even een korte schets van mijn probleem:

Sinds kort, wanneer ik ga joggen krijg ik vrijwel meteen na de start stekende pijnen in de borst. Wanneer de inspanning stopt, gaat de pijn geleidelijk weg. Met deze klachten ben ik ook reeds naar de huisdokter geweest. Daarop heeft ze mijn bloeddruk gemeten, en hieruit blijkt dat deze veel te hoog ligt (160/90)
gemiddeld.

Reeds gebeurd: - uitgebreid bloedonderzoek (alles oké)
- 24h urine onderzoek (alles oké)
- echografie nieren (alles oké)
- echo hart (geen vergroting)
- fietsproef (cardiogram oké, geen afwijkingen)

Vervolgens bij de cardioloog, die mij heeft bevestigd dat mijn hart op dit moment nog gezond is. De hoge bloeddruk zou volgens hem echter in de toekomst problemen kunnen veroorzaken. Om zeker te zijn, heb ik een 24h bloeddrukmeter moeten dragen, om het wittejasseneffect te vermijden. Ook hieruit bleek echter mijn bloeddruk gemiddeld 160 over 90 à 100 te zijn. Teveel, voor iemand van 21j. 'S nachts liggen de bloeddrukwaarden aanzienlijk lager.

Volgens de cardioloog is mijn hart dus oké. Ook heeft hij overal geduwd, om uit te sluiten dat het om een ontsteking van één of ander bot gaat, zonder resultaat...
Op dit moment heb ik nog steeds de steken. Wat me echter opvalt is dat dit enkel bij schokbewegingen voorkomt (touwspringen, joggen ...). Bij crosstrainer, fietsen, ... weinig tot geen last. Vervolgens kwam de cardioloog met een flutreden, dat het zou liggen aan het feit dat ik mijn schouders verkeerd train, omdat dat aan de borst aangehecht zit...

24 september moet ik terug bij de cardioloog om de 24h bloeddrukresultaten verder te bespreken, maar ik denk dat het weer op niets gaat uitdraaien. Heeft er hier iemand ervaring met stekende pijnen die enkel bij het joggen terugkeren eventueel i.c.m. een hoge bloeddruk?

Alvast bedankt!
 
Ik heb ook lang last gehad van hoge bloeddruk 190/100 ik woog toen 118 kg en ze hebben ook veel testen gedaan bij mij maar niks gevonden. ben nu ongeveer 30 kilo afgevallen ongeveer en ben van mijn hoge bloeddruk vanaf! Misschien dat dat wat helpt had toen ook echt aanvallen van hoge bloeddruk echt beangstigend
 
Heb ik ook wel eens gehad, pijn in de borst, vlak bij het hart. Komt bij mij door gespannenheid en gaat weg nadat ik weer 'relaxt' ben.

Gedachten verzetten is key (komt er meestal op neer: je oude levensstijl hervatten). Hoe meer je aan het 'probleem' gaat denken, hoe erger het gaat worden. Zorg dus voor afleiding.

Stress is meestal de veroorzaker. Je kunt letterlijk alles krijgen van stress. Been there, done that. ;)
 
Laatst bewerkt:
Had je stekende pijnen toen je de fietsproef moest doen? Als echo en inspannings ECG in orde zijn zou ik me niet teveel zorgen maken. Als naar een manueel therapeut geweest om je borstkas te laten nakijken? Waar precies voel je de stekende pijn?
 
Ook gehad, dacht dat t ook iets met m'n hart was en kreeg ook die steken als ik me teveel inspande.
Verder niet naar de dokter mee geweest en het is wel 'redelijk' weggegaan, laatst kwam het weer terug op een festival toen ik teveel aan het doen was, gewoon niet aan denken en 't blijft idd gewoon weg :)
 
Tijdens de fietsproef geen last van gehad, waardoor ik eigenlijk direct wist dat het niet het hart kon zijn. Stress heb ik inderdaad genoeg... De bloeddruk moet echter wel onder controle gebracht worden, omdat deze anders mijn hart in de toekomst wel kan aantasten.

Had in gedachten om eens langs de sportarts te gaan, aangezien de doorsnee 60-jarige cardioloog geen rekening houdt met sportfanaten (begon direct dat mijn gewicht te hoog was voor mijn lengte...).
 
Nu, één maand verder, de resultaten van de 24-h bloeddrukmeting: gemiddeld 160/85, oorzaak onbekend.

Heb nu 2 mogelijkheden;
* ofwel start ik met medicatie, ter verlaging van de bloeddruk,
* ofwel pas ik mijn levensstijl aan, hoewel dat moeilijk wordt, want ik rook niet, drink niet, eet weinig zout en sport voldoende.

Sombere vooruitzichten...
 
Vervelend.

Heb je last van moeheid?
Slaap je goed?

Hoge bloeddruk heeft echt veel verschillende oorzaken.
 
Back
Naar boven