XXL Nutrition

!pleh (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gast 146649

Cool Novice
Lid geworden
27 jul 2015
Berichten
135
Waardering
26
Hey mensen,

Ik heb nu inmiddels 2-3 maanden Stronglifts gedaan, maar ik heb al een tijdje het probleem dat ik problemen met squaten heb. Ik squatte 125kg 5x5, maar ik merkte dat het me teveel werd om mijn squat elke training te verhogen, want mijn vorm begon slecht te worden (ik begon een soort van 'goodmornings' te doen op de weg naar boven) wat ik dus ook in mijn onderrug voelde. Ik besloot vervolgens te switchen naar 3x5 en meer op mijn vorm te letten, maar toen ik bij de 130 kg kwam gebeurde hetzelfde, maar ik merk gewoon dat het teveel voor me is om 3 keer per week te squaten en het gewicht elke training te verhogen.

M'n vorm is gewoon goed, totdat ik dat x-gewicht kom, en dan gaat het "fout".
Ik heb al een redelijk goed resultaat gehad, aangezien ik van een 5RM van 100 kilo naar 130 kilo ben gegaan in 2-3 maanden, maar ik ben 16 en ik wil mijn lichaam niet verkloten voor de rest van mn leven (ja, lekker dramatisch hihi :trollface:).

Dus de vraag:
Welk schema raden jullie aan voor een intermediate lifter, waarin het gewicht niet "te snel" toeneemt?:nope:
 
Je moet per training verhogen.
Dus op dag 1 verhogen van vorige dag 1 en dag 2 verhogen van vorige dag 2.
Niet dat 2 verhogen vanaf dag 1.

Daarbij resetten met 10% of zo als je vasthangt.
 
Je moet per training verhogen.
Dus op dag 1 verhogen van vorige dag 1 en dag 2 verhogen van vorige dag 2.
Niet dat 2 verhogen vanaf dag 1.

Daarbij resetten met 10% of zo als je vasthangt.

Ik weet hoe het werkt, sorry als ik het verkeerd heb getypt :D
Ik pas alles in principe ook toe zoals het moet bij alle andere lifts, ik weet van de deloads en wanneer ik van 5x5 naar 3x5 moet switchen.
Maar wat ik probeer aan te geven is dat het écht niet goed voelt bij squats, alsof mijn onderrug niet kan herstellen tussen elke training (en dan is het extra kudt als ik elke training het gewicht verhogen met 5lbs).
 
Als je squats bij hogere gewichten een good morning worden is je techniek dus niet goed. Post hier eens een filmpje van je squat ter beoordeling. Kan je op de andere compounds wel telkens verhogen?
 
Je hoeft niet elke training te verhogen, alleen als uitvoering goed blijft, anders kun je hetzelfde gewicht een paar trainingen opnieuw proberen tot het makkelijker voelt.

Als er na meerdere trainingen geen verbetering in zit misschien resetten maar hoe dat oppeens magisch nieuwe vooruitgang moet garanderen is mij ook nog een illusie gebleken. Wel fijn als mentale break.

Zou dan eerder denken aan de juiste assistance oefening erbij vinden, waarschijnlijk good mornings of back extensions.
 
Als je squats bij hogere gewichten een good morning worden is je techniek dus niet goed. Post hier eens een filmpje van je squat ter beoordeling. Kan je op de andere compounds wel telkens verhogen?
Ik heb wel filmpjes, maar dat is laag gewicht, dus dat lijkt me niet zo zinvol (?)
Nou, ik ben op het punt gekomen dat ik de meest oefening al eens gedeload heb of een aantal keer heb gefaald.
Squat ging nog het langste goed, totdat het omslagpunt kwam dat ik mn vorm niet meer volhouden.

Je hoeft niet elke training te verhogen, alleen als uitvoering goed blijft, anders kun je hetzelfde gewicht een paar trainingen opnieuw proberen tot het makkelijker voelt.

Als er na meerdere trainingen geen verbetering in zit misschien resetten maar hoe dat oppeens magisch nieuwe vooruitgang moet garanderen is mij ook nog een illusie gebleken. Wel fijn als mentale break.

Zou dan eerder denken aan de juiste assistance oefening erbij vinden, waarschijnlijk good mornings of back extensions.

Nee, weet ik, ik heb het bij meerdere oefeningen zo gedaan, is inderdaad fijn, maar bij squat blijft het teveel om elke training zwaar te squaten.
Het probleem is volgens mij anterior pelvic tilt, waarbij ik juist niet mn onderrug moet trainen, maar o.a.d. de hamstrings (correct me if I'm wrong)

Maar de vorm faalt, omdat ik mn borst niet omhoog kan houden, waar ik een soort van goodmornings doe??
 
Laatst bewerkt:
Misschien liever een heavy/light/medium schema? Bill starr? Texas method?

Denk dat je anterior en posterior tilt verward. En dat moet je niet zo zelf diagnosticeren, dat het de beweging van je heup bij het falen onderin de squat beschrijft ok maar dat is zwakte/uitvoering en niet een afwijking van je lichaam.
 
Layne Norton doet trouwens precies wat ik eerst deed bij squaten (en deadlift?), misschien krijgen jullie daarbij een beter beeld.


Misschien liever een heavy/light/medium schema? Bill starr? Texas method?

Nog bedankt, ik ben van plan om Madcow/Billstar te gaan doen, precies wat ik zocht :)
 
Back
Naar boven