XXL Nutrition

rechterknie naar binnen, pijn met squatten

Bezoekers in dit topic

matthijs93

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
21 okt 2009
Berichten
333
Waardering
11
Lengte
1m85
Massa
78kg
Vetpercentage
11%
Vandaag merkte ik op dat mijn rechterknie wat naar binnen staat. Aan deze knie heb ik ook regelmatig pijn en vooral knakken. Vooral na de squat, waar ik overigens net mee begonnen ben.
De instructeur liet me met een rubberen band om mijn benen squaten en raadde me af schoenen met een platte zool te gebruiken.

Ik baal er best van want ik wil natuurlijk mijn compounds op orde hebben. Wat denken jullie ervan?
 
Ik denk dat bij verkeerde uitvoering een squat ongemakkelijk kan voelen, stress kan veroorzaken op de kniebanden, maar geen knak of pijn.

Ik denk dat je instructeur je naar een fysio had moeten sturen om de oorzaak van het knakken en de pijn te onderzoeken.

Maar anders:
- squat alleen met kale stang totdat de beweging foutloos is
- let eens op of je goed de heup naar achteren beweegt, knieen achter de tenen blijven
- zorg dat de knieen in lijn blijven met de tenen
- voer de beweging rustig uit, ook langzaam zakken
- squat eens zonder schoenen aan
- post een filpmje met een squat

En mocht het blijven knakken als alles goed zit:

- vind het punt waar het knakje zit (is dat diep, zak dan minder diep zodat het niet knakt)
 
Raadde af met platte zool te squatten? Hoe dat zo?

De oorzaak waardoor je knie naar binnen neigt te gaan kan een tal van oorzaken hebben. Let eens op hoe je loopt/fietst/andere oefeningen doet. Is je knie ook daarbij naar binnen? Zo ja dan heb je ergens iets uit balans zitten.
http://www.fix-knee-pain.com/basic-postural-problems-internal-rotation-of-the-femur/

Zo niet, ga gewoon door met squatten maar begin relatief lichtt qua gewicht. Hou jezelf voor dat je tijdens het squatten je kruis aan de wereld wilt laten zien. Druk je knieën stevig naar buiten toe door de gehele beweging.
 
Ik denk dat bij verkeerde uitvoering een squat ongemakkelijk kan voelen, stress kan veroorzaken op de kniebanden, maar geen knak of pijn.

Ik denk dat je instructeur je naar een fysio had moeten sturen om de oorzaak van het knakken en de pijn te onderzoeken.

Maar anders:
- squat alleen met kale stang totdat de beweging foutloos is
- let eens op of je goed de heup naar achteren beweegt, knieen achter de tenen blijven
- zorg dat de knieen in lijn blijven met de tenen
- voer de beweging rustig uit, ook langzaam zakken
- squat eens zonder schoenen aan
- post een filpmje met een squat

En mocht het blijven knakken als alles goed zit:

- vind het punt waar het knakje zit (is dat diep, zak dan minder diep zodat het niet knakt)



Bedankt voor het advies. In de gym waar ik maandag kom is geen squatrek maar ik zal op laag gewicht een filmpje maken
 
Zo staan mijn knieën overigens met mijn voeten recht

20130426_123439_33.jpg
 
Volgens de instructeur moest ik trouwens ook gewichthefschoenen aanschaffen omdat dat mijn knieën recht laat staan. Zou dit helpen?
 
Kan meniscus schade zijn, fysio vragen paar meniscus proeven te doen.
 
Raadde af met platte zool te squatten? Hoe dat zo?

Volgens de instructeur moest ik trouwens ook gewichthefschoenen aanschaffen omdat dat mijn knieën recht laat staan. Zou dit helpen?

Kan zeker helpen, Elliott Hulse praatte er oa over in deze recente video : http://www.youtube.com/watch?v=MDpopOcXRtQ

Maar beter kan je naar een physio gaan om de onderliggende oorzaak te vinden en die aan te pakken voordat je gewoon aan het werk gaat met een 'quick fix'.
 
Vandaag merkte ik op dat mijn rechterknie wat naar binnen staat. Aan deze knie heb ik ook regelmatig pijn en vooral knakken. Vooral na de squat, waar ik overigens net mee begonnen ben.
De instructeur liet me met een rubberen band om mijn benen squaten en raadde me af schoenen met een platte zool te gebruiken.

Ik baal er best van want ik wil natuurlijk mijn compounds op orde hebben. Wat denken jullie ervan?

Oefeningen doen voor zowel interne als externe rotatie van je bovenbeen (google maar external/internal rotation hip). Foam rollen/stretchen van IT band en adductoren (wederom google), stretchen van de heup flexoren (voorkant van je heupen) met de couch stretch van MobilityWOD.com. De kuiten stretchen.

Kijk ook of je misschien een doorgezakte voetboog hebt.
 
Raadde af met platte zool te squatten? Hoe dat zo?

Omdat volgens hem mijn knieën naar binnen blijven staan

---------- Post toegevoegd 26 April 2013 om 18:30 ----------

Ik pak maandag een stang met een kilo of 20 en post dan de beweging hier:) lijkt me een goede eerste stap. Misschien kan ik beter ook full squat doen? Hoef ik niet veel gewicht te pakken. Iig bedankt voor de hulp tot nu toe. Geweldig dat er dit soort fora zijn :D

---------- Post toegevoegd 26 April 2013 om 18:31 ----------

En zal ondertussen naar betaalbare gewichthefschoenen zoeken
 
Probeer eens te frontsquatten, dat mag voor je algehele postuur voordelig zijn waardoor je ook makkelijker je knieën naar buiten drukt.
 
Ik heb in ieder geval neppe chucks gekocht. Schijnt toch oke te zijn om low bar mee te squatten? :)
Front squats ga ik zeker nog doen maar wil ook graag de back squat onder de knie krijgen. Maandagavond volgt een filmpje
 
heb de squat vandaag even vanaf de voorkant gefilmd en het lijkt wel of ik een beetje scheef zak.

http://www.youtube.com/watch?v=fXUJOen_rnQ&feature=youtu.be

Ik probeerde overigens de lowbar squat aangezien dit beter bleek te zijn met platte zolen. Denk wel dat ik met zwaardere gewichten een wat stabielere plek moet vinden om de bar neer te kunnen leggen :)
 
Ben ik het of ga je je rechterbeen gestrekter houden en dus naar links uitwijken?
 
Ben ik het of ga je je rechterbeen gestrekter houden en dus naar links uitwijken?

dat dus, ik zag het ook net pas

geen idee of ik dit altijd doe of alleen dit setje, maar het zou de kniepijn wel verklaren
 
Heb je toevallig ook last van platvoeten, lijkt alsof je voeten flink naar binnen staan. Op de foto lijk ik ook een heel klein beetje xbenen te zien dus dat zou me niks verbazen. Verder lijkt het of je nog wat stabiliteitsproblemen (in je knie) hebt, maar dat kan ook omdat je uitvoering niet echt geweldig is. Maar dat kan ook voor problem zorgen.
 
Waar jij last van hebt is (denk ik) dat je voetbogen ingezakt zijn. Dat heb ik zelf namelijk ook, en mijn knieën knakkrn als een malle, vooral rechts. En ook pijnlijk.
 
Waar jij last van hebt is (denk ik) dat je voetbogen ingezakt zijn. Dat heb ik zelf namelijk ook, en mijn knieën knakkrn als een malle, vooral rechts. En ook pijnlijk.

wat houdt dat dan precies is en is het te verhelpen ? :)
 
Waar jij last van hebt is (denk ik) dat je voetbogen ingezakt zijn. Dat heb ik zelf namelijk ook, en mijn knieën knakkrn als een malle, vooral rechts. En ook pijnlijk.

Verklaard idd je knakkende knieën en pijn (je patella spoort door je voetbogen niet goed). Verder hoort er bij ingezakte voetbogen ook vaak, slechte stabiliteit (die wiebeling in je knieën) en dat draagt ook weer bij aan de pijn. Het moet als het goed is een stuk beter voelen als je voeten/knieën naar buiten duwt, hierdoor komen je voeten weer omhoog, spoort je patella weer goed en zou het knakken/pijn weg moeten gaan. Verder moet jezelf aan gaan sporen om altijd dus je voeten/knieën naar buiten te duwen, en je zal je glutes moeten gaan trainen, die zijn nu ''lui'' waardoor je voeten naar binnen zakken.

---------- Post toegevoegd 1 May 2013 om 17:57 ----------

wat houdt dat dan precies is en is het te verhelpen ? :)

Dat je platvoeten hebt & ja dat is te verhelpen, ten eerste kan je steunzolen dragen, maar eigenlijk moet je dus jezelf gaan trainen (voeten/knieën naar buiten duwen, glutes trainen).
 
Laatst bewerkt:
Verklaard idd je knakkende knieën en pijn (je patella spoort door je voetbogen niet goed). Verder hoort er bij ingezakte voetbogen ook vaak, slechte stabiliteit (die wiebeling in je knieën) en dat draagt ook weer bij aan de pijn. Het moet als het goed is een stuk beter voelen als je voeten naar buiten duwt, hierdoor komen je voeten weer omhoog, spoort je patella weer goed en zou het knakken/pijn weg moeten gaan. Verder moet jezelf aan gaan sporen om altijd dus je voeten naar buiten te duwen, en je zal je glutes moeten gaan trainen, die zijn nu ''lui'' waardoor je voeten naar binnen zakken.

---------- Post toegevoegd 1 May 2013 om 17:57 ----------



platvoeten & ja dat is te verhelpen, ten eerste kan je steunzolen dragen, maar eigenlijk moet je dus jezelf gaan trainen (voeten naar buiten duwen, glutes trainen).


houdt de voeten naar buiten duwen ook in dat ik deels op de buitenkant van de voeten moet balanceren?
of alleen dat ik de voeten meer naar buiten zet.

Zal verder dan een oefening voor de glutes in mijn schema verwerken :)
 
Back
Naar boven