Fitness Seller

Samen trainen met vriendin powerlifting (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dumbel

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
30 jul 2011
Berichten
432
Waardering
128
Lengte
1m90
Massa
114kg
Vetpercentage
10%
Hallo,
Mijn vriendin en ik zijn sinds kort begonnen samen met trainen (ik train al een aantal jaar, zij is net begonnen) en hebben beide interesse om te trainen gericht op powerlifting.
Haar doel is vooral om af te vallen op dit moment en sterker worden. Nu hanteren we een UB/LB schema wat op zich goed bevalt maar is meer een mix tussen BB/PL dus niet volledig op kracht.

Dus mijn vraag, welk schema raden jullie aan die we samen kunnen volgen?
Mijn kracht ligt uiteraard veel hoger, gaat dit een probleem zijn?
En maakt het nog veel uit voor vetverbranding of je een UB/LB schema (wat ik nu doe) volgt of een PL schema? Ik weet dat je afvalt door een kcal deficit maar bij welke methode zal je meer kcal gaan verbranden of is dit lastig te zeggen?

Bij voorbaat dank :)
 
Helemaal samen trainen lijkt mij niet ideaal. Zij zal veel minder volume nodig zijn en ik denk dat je een schema voor beginners het beste zo simpel mogelijk moet houden (met een hogere frequentie van lifts om de techniek goed te krijgen)..

Ze zou wellicht mee kunnen doen met een deel van jou warming up en daarna een andere oefening doen in de tussen tijd. Ik train zo nu en dan met mijn vriend samen, maar dan blijf je wel heen en weer sjouwen met schijven (verschil in gewicht is bij ons nog niet zo vreselijk groot gelukkig).
 
Samen starting strenght starten , enkel de intensiteit zal variëren.
Als je niet elke training lineair kunt verhogen kun je beginnen met The Texas Method. Hier varieert jullie schema ook alleen qua intensiteit.
 
SP1988 Ja daar heb je inderdaad gelijk in, dit was vorige keer ook het geval dat ik veel met de schijven aan het slepen was maar het zij zo, bij het opwarmen kan ze inderdaad prima mee doen.

JohnMB En wat vind je van Stronglift 5x5 of is dit zonde om te doen als je al langer traint? Mijn huidige 1 RM stats zijn 200 DL, 150 Squat, 100 Bench niet indrukwekkend maar wil er wel het maximale uit gaan halen.

Bedankt voor jullie reacties
 
SP1988 Ja daar heb je inderdaad gelijk in, dit was vorige keer ook het geval dat ik veel met de schijven aan het slepen was maar het zij zo, bij het opwarmen kan ze inderdaad prima mee doen.

JohnMB En wat vind je van Stronglift 5x5 of is dit zonde om te doen als je al langer traint? Mijn huidige 1 RM stats zijn 200 DL, 150 Squat, 100 Bench niet indrukwekkend maar wil er wel het maximale uit gaan halen.

Bedankt voor jullie reacties
Ow al beste lifts hoor kerel!
Voor ik je advies kan geven zou ik willen weten wat voor programma jij hiervoor hebt gebruikt.
Is tevens je vriendin nieuw betreft PL betreft programma's?
 
Vrouwen minder volume?

Mike Matthews (muscle for life) raad ipv 4-6 reps 8-10 reps aan voor vrouwen, al de rest blijft hetzelfde.

Ik doe Max-OT 4-6 reps, 2-3 sets, de vriendin 8-10 reps, zelfde aantal sets
 
Ow al beste lifts hoor kerel!
Voor ik je advies kan geven zou ik willen weten wat voor programma jij hiervoor hebt gebruikt.
Is tevens je vriendin nieuw betreft PL betreft programma's?
Danku!
Ik volg nu al een tijd dit schema waar ik ook wel goede resultaten mee heb geboekt: (eigenlijk letterlijk overgenomen van Rob G hier op het forum :p )

Dag 1: max effort upper body
1) benchpress opwarmen tot - 3 x 3 (ca. 90% 1RM)
2) cable fly - 2 x 15 pompsetje
3) Military press - 3 x 5
4) Weighted chinups - 5 x 5
5) Bent Over Row super setten met Facepulls 3 x 10
6) Dumbell shrugs - 3 x 15-12
7) Triceps dumbbell extensions - 3 x 15

Dag 2: repetition effort lower body
1) Squat - 3 x 8
2) stiff legged deadlift - 3 x 10
3) lunges - 3 x 8
4) calves - 3 x 25-15
5) ab rollouts - 3 x 10
6) hyperextensions - 3 x 10

Dag 3: repetition effort upper body:
1) Benchpress (tussen regulier en close grip in) - 3 x 8
2) T-bar row - 3 x 8
3) Incline dumbbell press - 3 x 8
4) Cable row - 3 x 8
5) weighted dips - 5 x 5
6) bicep curls - 3 x 10-8
7) Side raise - 2 x 8 cheat style + 2 x 12 super strikt + ca. 60 seconde static hold

Dag 4 max effort lower body
1) deadlift 3 x 3 ca. 90% 1RM
2) full front squat - 5 x 5
3) leg extentions 3 x 15
4) leg curls 3 x 15
5) calve raise 3 x 25-15 [andere oefening dan RE LB]
6) abs 3 x 8
7) Eventueel nog 1 oefening abs 3 x 8 toevoegen
Mijn vriendin is inderdaad helemaal nieuw in dit wereldje heeft verder nooit in een sportschool getraind of op kracht oid.
 
Danku!
Ik volg nu al een tijd dit schema waar ik ook wel goede resultaten mee heb geboekt: (eigenlijk letterlijk overgenomen van Rob G hier op het forum :p )

Dag 1: max effort upper body
1) benchpress opwarmen tot - 3 x 3 (ca. 90% 1RM)
2) cable fly - 2 x 15 pompsetje
3) Military press - 3 x 5
4) Weighted chinups - 5 x 5
5) Bent Over Row super setten met Facepulls 3 x 10
6) Dumbell shrugs - 3 x 15-12
7) Triceps dumbbell extensions - 3 x 15

Dag 2: repetition effort lower body
1) Squat - 3 x 8
2) stiff legged deadlift - 3 x 10
3) lunges - 3 x 8
4) calves - 3 x 25-15
5) ab rollouts - 3 x 10
6) hyperextensions - 3 x 10

Dag 3: repetition effort upper body:
1) Benchpress (tussen regulier en close grip in) - 3 x 8
2) T-bar row - 3 x 8
3) Incline dumbbell press - 3 x 8
4) Cable row - 3 x 8
5) weighted dips - 5 x 5
6) bicep curls - 3 x 10-8
7) Side raise - 2 x 8 cheat style + 2 x 12 super strikt + ca. 60 seconde static hold

Dag 4 max effort lower body
1) deadlift 3 x 3 ca. 90% 1RM
2) full front squat - 5 x 5
3) leg extentions 3 x 15
4) leg curls 3 x 15
5) calve raise 3 x 25-15 [andere oefening dan RE LB]
6) abs 3 x 8
7) Eventueel nog 1 oefening abs 3 x 8 toevoegen
Mijn vriendin is inderdaad helemaal nieuw in dit wereldje heeft verder nooit in een sportschool getraind of op kracht oid.
Ah westside template.
Weet dan niet precies de volume dat je eerst draaide maar een goeie zou het schema van Canditto zijn voor jullie beiden.
Zie hier: [Link niet meer beschikbaar]
De 6 weken strenght cycles is een solide schema. ook voor je vriendin.
Daarbij is voor je vriendin en jijzelf belangrijk om te weten wat jullie 1rm is en zij de juiste techniek al onder de knie heeft uiteraard.
 
Westside template, naam van mijn huidige schema? :p
Hmm is dat candito schema ook mogelijk om 3 dagen te draaien of kan dit niet?
Want 3 dagen komt mij en m'n vriendin beter uit ivm met stage/school en vindt zij ook wel fijn steeds een dag rust tussen de trainingsdagen.
En ik ben nog bezig met haar de techniek leren dus 1 rm zit er nog niet echt in denk ik, squatten op diepte met alleen de bar vindt ze al best lastig
 
Westside template, naam van mijn huidige schema? :p
Hmm is dat candito schema ook mogelijk om 3 dagen te draaien of kan dit niet?
Want 3 dagen komt mij en m'n vriendin beter uit ivm met stage/school en vindt zij ook wel fijn steeds een dag rust tussen de trainingsdagen.
En ik ben nog bezig met haar de techniek leren dus 1 rm zit er nog niet echt in denk ik, squatten op diepte met alleen de bar vindt ze al best lastig
Ja westside is jouw huidige schema.
Oh dan gaat het erg lastig worden betreft niveau verschillen en techniek beheersing.

Tja je kunt dus kijken naar de texas method want dat is 3 dagen per week.
Optimaal voor haar zou starting strenght zijn, hierbij kunnen jullie toch tegelijkertijd trainen echter met een ander schema?
 
Vrouwen minder volume?

Mike Matthews (muscle for life) raad ipv 4-6 reps 8-10 reps aan voor vrouwen, al de rest blijft hetzelfde.

Ik doe Max-OT 4-6 reps, 2-3 sets, de vriendin 8-10 reps, zelfde aantal sets
Nee, maar beginners wel.

Ik zou persoonlijk een vrouw niet op een ander programma zetten dan een man als ze beiden beginner zijn, enkel de intensiteit zal waarschijnlijk verschillen.
 
In!

M'n vriendin is ook begonnen met PL nadat ik al iets langer de draad weer heb opgepakt (en we een kamer hebben opgeofferd voor een Powerrack).

Ben erg benieuwd naar de ervaringen!

Overigens is ze bezig met Stronglifts en gaat dat met wat begeleiding qua vorm erg goed.
 
Ja westside is jouw huidige schema.
Oh dan gaat het erg lastig worden betreft niveau verschillen en techniek beheersing.

Tja je kunt dus kijken naar de texas method want dat is 3 dagen per week.
Optimaal voor haar zou starting strenght zijn, hierbij kunnen jullie toch tegelijkertijd trainen echter met een ander schema?
Danku, we hebben door de schema's heen gekeken en ik wil zelf voor Madcow gaan die spreekt mij het meeste aan, mijn vriendin gaat beginnen met stronglifts 5x5.
Ik heb een poging gedaan om wat assistance toe te voegen aan mijn schema maar ik weet dus niet in hoeverre dit mijn herstel tegen gaat voor de main lifts, of het niet een overkill is zeg maar..
Wil het liefst armen toch 2 keer per week erbij pakken omdat die wat achter lopen en verder vooral op power focussen.
Hier mijn schema:
Maandag:
Squat 1x5
Bench 1x5
Row 1x5
Assistance
Lying Tricep extension 3 x 8
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Ab rollout 3 x 10

Woensdag:
Squat 2x5
Press 1x5
Deadlift 1x5
Assistance
Abs 3 x 10

Vrijdaga:
Squat 1x3
Bench 1x3
Row 1x3
Assistance
Weighted Dips 3 x 5-8 reps
Weighted Pull ups 3 x 5-8 reps
Skullcrusher 3 x 8
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Reverse barbell curl 3 x 8
Abs 3 x 10
Ik had gelezen dat je het beste de meeste assistance oefeningen op vrijdag kan plaatsen maar zo als je kan zien zijn het er best veel en wil de training van maandag niet negatief beïnvloeden.
 
Danku, we hebben door de schema's heen gekeken en ik wil zelf voor Madcow gaan die spreekt mij het meeste aan, mijn vriendin gaat beginnen met stronglifts 5x5.
Ik heb een poging gedaan om wat assistance toe te voegen aan mijn schema maar ik weet dus niet in hoeverre dit mijn herstel tegen gaat voor de main lifts, of het niet een overkill is zeg maar..
Wil het liefst armen toch 2 keer per week erbij pakken omdat die wat achter lopen en verder vooral op power focussen.
Hier mijn schema:
Maandag:
Squat 1x5
Bench 1x5
Row 1x5
Assistance
Lying Tricep extension 3 x 8
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Ab rollout 3 x 10

Woensdag:
Squat 2x5
Press 1x5
Deadlift 1x5
Assistance
Abs 3 x 10

Vrijdaga:
Squat 1x3
Bench 1x3
Row 1x3
Assistance
Weighted Dips 3 x 5-8 reps
Weighted Pull ups 3 x 5-8 reps
Skullcrusher 3 x 8
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Reverse barbell curl 3 x 8
Abs 3 x 10
Ik had gelezen dat je het beste de meeste assistance oefeningen op vrijdag kan plaatsen maar zo als je kan zien zijn het er best veel en wil de training van maandag niet negatief beïnvloeden.
Valt wel mee qua overkill. Na vrijdag heb je 2 volle dagen rust, dat zou genoeg moeten zijn om je vermoeidheid weg te werken van de volume.
Tevens ben ik geen fan van madcows en stronglifts voor beginners. echter dat is mijn mening.
 
Valt wel mee qua overkill. Na vrijdag heb je 2 volle dagen rust, dat zou genoeg moeten zijn om je vermoeidheid weg te werken van de volume.
Tevens ben ik geen fan van madcows en stronglifts voor beginners. echter dat is mijn mening.
Oh oké, dan valt het dus toch wel mee.
En waarom ben je geen fan van deze methodes, ga je dan te snel vast lopen?
Edit: Dus beter starting strength van Rippetoe en Texas Methode?
 
Laatst bewerkt:
Vaag, ik zie dat mijn post verdwenen is dus zal hem opnieuw hier neerzetten:
Ik heb inmiddels een Texas Methode schema gemaakt, tips zijn welkom:
Monday:  Volume Day
A.Squat5 x 5 @ 90% of 5RM
B.Bench Press5 x 5 @ 90% 5RM
C.Deadlift1 x 5 @ 90% 5RM
Assistance:
Lying Tricep extension 3 x 8
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Ab rollout 3 x 10

Wednesday: Recovery Day

A.Squat2 x 5 @ 80% of Monday's work weight
B.Overhead Press 3 x 5 @ 90% 5 RM
C.Chin-up3 x Bodyweight tot fail
D.Back Extension or Glute-Ham Raise5 x 10
Assistance:
Leg raises 3 x 10

Friday: Intensity Day
A.Squat:warm-up, then work up to one single, new 5RM
B.Bench Press: work up to one single, new 5RM
C.Explosive Deadlift5 x 3
Assistance:
Weighted Dips 3 x 5-8 reps
Weighted Pull ups 3 x 5-8 reps
Incline Dumbell Fly 3 x 10
Dumbell Preacher curl 3 x 8
Skullcrusher 3 x 8
Abs 3 x 10
Ik heb nog geen bent over row toegevoegd, ik weet niet of dit nodig zal zijn en bij welke dag ik het toe zou kunnen voegen? (Zag die namelijk wel staan in het schema van Madcow)
 
Back
Naar boven