AndroidHealthClinic

''Slapende'' handen tijdens de training

Bezoekers in dit topic

The Sitch

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
11 sep 2010
Berichten
56
Waardering
7
Lengte
1m75
Massa
77kg
Vetpercentage
9%
Hee!

De laatste tijd heb ik tijdens de training nogal eens last van het in slaap vallen van mijn handen. Tijdens pull ups bijvoorbeeld komt het regelmatig voor dat mijn handen wit worden en gaan ''slapen''. Ook tijdens de training dit weekend was het weer raak. Het lijkt alsof de bloedtoevoer of de zenuwen in mijn schouders geblokkeerd worden. Heeft iemand hier ook last van of iemand enig idee wat het is en wat je er aan kan doen?

Bij voorbaat dank,

The Sitch
 
Carpel tunnel syndrome?

Arm naar boven houden, plooi je hand naar beneden. Ongeveer 30 sec houden. Als je hand gaat slapen heb je
waarschijnlijk CTS
 
Carpel tunnel syndrome?

Arm naar boven houden, plooi je hand naar beneden. Ongeveer 30 sec houden. Als je hand gaat slapen heb je
waarschijnlijk CTS

Hee Robke, bedankt voor het snelle antwoord. Beide handen beginnen inderdaad snel met tintelen als ik ze in die houding plaats. Zou de krachttraining en de daarmee gepaard gaande afgifte van groeihormonen hier een rol in gespeeld hebben? Iemand enig idee of een bezoekje aan de huisarts hiervoor een goed plan is? Heb er buiten de training om niet erg veel last van, maar ik heb geen idee of het erger gaat worden..
 
Hey Sitch,

De informatie die je geeft wijst niet eenduidig naar iets. Het beste lijkt mij dat je naar een fysioterapeut gaat die een intake en onderzoek bij je uitvoert. Hij kan je dan waarschijnlijk na een aantal minuten al vertellen wat er aan de hand is.
Ik denk zelf als student aan Thoracic Outlet Syndrome (TOS klachten). Carpale Tunnel Syndrome zou ook kunnen, maar dat lijkt mij minder logisch omdat je de klachten alleen beschrijft bij bovenhands werk (pull ups). Kan je aangeven waar je die tintelingen voelt? Aan de palm van je hand of over je gehele hand/onderarm/arm?
 
Hee Robke, bedankt voor het snelle antwoord. Beide handen beginnen inderdaad snel met tintelen als ik ze in die houding plaats. Zou de krachttraining en de daarmee gepaard gaande afgifte van groeihormonen hier een rol in gespeeld hebben? Iemand enig idee of een bezoekje aan de huisarts hiervoor een goed plan is? Heb er buiten de training om niet erg veel last van, maar ik heb geen idee of het erger gaat worden..

De huisarts gaat zeggen: "rusten" En als de klachten aanhouden krijg je een spuit erin. Krijg je dan
opnieuw klachten, een operatie. Repetetief werk, handelingen vermijden. Pols zoveel mogelijk ontzien.

En groeihormonen? Neem je HGH dan?
 
Hee Robke, bedankt voor het snelle antwoord. Beide handen beginnen inderdaad snel met tintelen als ik ze in die houding plaats. Zou de krachttraining en de daarmee gepaard gaande afgifte van groeihormonen hier een rol in gespeeld hebben? Iemand enig idee of een bezoekje aan de huisarts hiervoor een goed plan is? Heb er buiten de training om niet erg veel last van, maar ik heb geen idee of het erger gaat worden..

Ik zou direct naar de fysiotherapeut gaan, MITS je hier tijdens je training last van hebt. De klachten hoeven niet per se erger te worden. En zolang je er geen hinder van ondervind en jij je er niet druk om maakt is misschien het bezoek aan de fysiotherapeut zelfs overbodig.
 
Hm jaa bij pull ups, of dit weekend na de schoudertraining. Ik wilde daarna nog een aantal biceps oefeningen doen, maar kreeg al snel last van tintelingen en daardoor minder grip. Het stroomt vanuit mijn handen door naar mijn onderarmen. Nee geen HGH, maar ik ben 20 jaar en ben redelijk fanatiek, dus misschien dat ik daardoor ook wat meer hormonen dan gemiddeld in mijn systeem heb ;p. Weet het niet natuurlijk, maar zag verklaringen als zwangerschap etc. die natuurlijk niet met mij te maken hebben.

Inderdaad een beetje jammer dat de huisarts vaak maar zegt dat je moet rusten...

---------- Post toegevoegd 22 April 2013 om 14:25 ----------

Heb even snel naar het TOS gekeken en het lijkt me inderdaad dan eerder vanuit mijn schouder te komen. Zal als het aanhoud maar eens een bezoekje aan de fysiotherapeut brengen. Bedankt in ieder geval voor het snelle antwoord!
 
Als je CTS hebt begint het in slaap vallen van je hand vaak bij je middel en ring vinger je kan je ervoor laten testen in het ziekenhuis of bij een arts deze laat dan elektrische schokjes door je pols/hand heen gaan en kan zo zien of je CTS hebt ( heb het zelf ook maar geen last tijdens trainen )
 
Hm jaa bij pull ups, of dit weekend na de schoudertraining. Ik wilde daarna nog een aantal biceps oefeningen doen, maar kreeg al snel last van tintelingen en daardoor minder grip. Het stroomt vanuit mijn handen door naar mijn onderarmen. Nee geen HGH, maar ik ben 20 jaar en ben redelijk fanatiek, dus misschien dat ik daardoor ook wat meer hormonen dan gemiddeld in mijn systeem heb ;p. Weet het niet natuurlijk, maar zag verklaringen als zwangerschap etc. die natuurlijk niet met mij te maken hebben.

Inderdaad een beetje jammer dat de huisarts vaak maar zegt dat je moet rusten...

---------- Post toegevoegd 22 April 2013 om 14:25 ----------

Heb even snel naar het TOS gekeken en het lijkt me inderdaad dan eerder vanuit mijn schouder te komen. Zal als het aanhoud maar eens een bezoekje aan de fysiotherapeut brengen. Bedankt in ieder geval voor het snelle antwoord!

Schoudertraining is ook bovenhands voor een deel (lijkt mij?). Carpale tunnel syndrome lijkt mij nu al redelijk uitgesloten op basis van uitstraling naar de onderarm. Let wel: ik weet dit niet zeker, ik ben ook nog maar een student.
Wat betreft je redenatie over HGH kan je wel vergeten. ;)

Mocht het nou toch CTS zijn, misschien kan je dan zeker wat doen met barbell plaatsing bij press oefeningen volgens Mark Rippetoe. Ik heb zelf ook een lichte vorm van CTS, maar ik heb het dusdanig onder controle. Mark rippetoe beschrijft in zijn boek meerdere malen de plaatsing van de barbell in de hand bij onder andere push oefeningen, zodat de pols in een neutrale houding blijft staan. Voorheen trainde ik met wrist wraps maar ik kan nu onderhand zonder. Dit heeft voor mij gewerkt.

Ik zou zeggen, breng een bezoekje bij de lokale fysiotherapeut of sportfysiotherapeut en laat maar hier weten wat eruit is gekomen. Vaak zit het nog in je zorgverzekeringspakket ook.

Sterkte!

---------- Post toegevoegd 22 April 2013 om 14:36 ----------

Als je CTS hebt begint het in slaap vallen van je hand vaak bij je middel en ring vinger je kan je ervoor laten testen in het ziekenhuis of bij een arts deze laat dan elektrische schokjes door je pols/hand heen gaan en kan zo zien of je CTS hebt ( heb het zelf ook maar geen last tijdens trainen )

Bij CTS heb je toch een vrij specifiek gebied waar de 'tintelingen' of 'slapend gevoel' optreed. Sitch beschrijft een uitstraling naar zijn onderarm.

Gebied waar ik het over heb:
http://www.huidziekten.nl/afbeeldingen/cts1.jpg
 
Schoudertraining is ook bovenhands voor een deel (lijkt mij?). Carpale tunnel syndrome lijkt mij nu al redelijk uitgesloten op basis van uitstraling naar de onderarm.

Hangt van de ernst af. Mijn vrouw heeft heel erge last van CTS. Zelfs in die mate dat ze het ook
naar haar ellebogen krijgt
 
Schoudertraining is ook bovenhands voor een deel (lijkt mij?). Carpale tunnel syndrome lijkt mij nu al redelijk uitgesloten op basis van uitstraling naar de onderarm. Let wel: ik weet dit niet zeker, ik ben ook nog maar een student.
Wat betreft je redenatie over HGH kan je wel vergeten. ;)

Mocht het nou toch CTS zijn, misschien kan je dan zeker wat doen met barbell plaatsing bij press oefeningen volgens Mark Rippetoe. Ik heb zelf ook een lichte vorm van CTS, maar ik heb het dusdanig onder controle. Mark rippetoe beschrijft in zijn boek meerdere malen de plaatsing van de barbell in de hand bij onder andere push oefeningen, zodat de pols in een neutrale houding blijft staan. Voorheen trainde ik met wrist wraps maar ik kan nu onderhand zonder. Dit heeft voor mij gewerkt.

Ik zou zeggen, breng een bezoekje bij de lokale fysiotherapeut of sportfysiotherapeut en laat maar hier weten wat eruit is gekomen. Vaak zit het nog in je zorgverzekeringspakket ook.

Sterkte!

---------- Post toegevoegd 22 April 2013 om 14:36 ----------



Bij CTS heb je toch een vrij specifiek gebied waar de 'tintelingen' of 'slapend gevoel' optreed. Sitch beschrijft een uitstraling naar zijn onderarm.

Gebied waar ik het over heb:
http://www.huidziekten.nl/afbeeldingen/cts1.jpg

Een dumbbell en military press inderdaad, dus zou er inderdaad invloed op hebben gehad. Ik zal me eens inlezen over het plaatsen van mijn handen. Heel erg bedankt in ieder geval! Als het aan blijft houden bezoek ik in ieder geval de fysiotherapeut nog wel. Zal hier dan nog wel wat plaatsen!

Iedereen bedankt voor de hulp
 
Hangt van de ernst af. Mijn vrouw heeft heel erge last van CTS. Zelfs in die mate dat ze het ook
naar haar ellebogen krijgt

Klopt, daarom zet ik ook nadrukkelijk erbij dat ik een student ben. Ik ben niet zeker van mijn zaak en ik vind ook dat je dat niet vaak kan zijn op een forum, zonder aanvullende anamnese en onderzoek.
Echter vind ik het opvallend dat de houding die zijn klachten doen opkomen (pull ups in het bijzonder) met een neutrale polshouding zijn en met de armen boven de 90 graden geabduceerd. Wat mij zelf meer deed denken aan een mogelijk positieve test van ROOS (test voor TOS klachten).
Sitch beschrijft geen klachten wanneer je de pols beweegt naar boven of onder, wat vaak wel een provocerende beweging is bij mensen met CTS klachten.

Ik probeer verder alleen op te noemen wat ik denk, zonder andere dingen uit te sluiten.
Het enige wat ik zeg is dat ik het verstandig vind dat hij een fysiotherapeut opzoekt.
 
Het feit dat je aangeeft dat je handen wit worden is een teken van mogelijk vasculaire origine, wat eveneens in het kader van een TOS kan passen, maar zeer zeker wel een bezoekje aan de huisarts waard is.

Waar een neurogene TOS namelijk primair fysiotherapeutisch behandeld kan worden is bij m.n. een arteriële TOS het belangrijk vast te stellen of er indicatie tot operatief herstel is of niet. Een bezoekje aan de huisarts is over het algemeen vrij gemakkelijk gemaakt om even kort daar naar te laten kijken of een vasculair probleem verdacht is. Hoewel zeker niet volledig conclusief, maar is het heffen van de arm en daarbij witte of blauwe verkleuring met evt. verzwakken of wegvallen van de pols aan de betreffende geheven arm suggestief voor nadere diagnostiek.
 
Het feit dat je aangeeft dat je handen wit worden is een teken van mogelijk vasculaire origine, wat eveneens in het kader van een TOS kan passen, maar zeer zeker wel een bezoekje aan de huisarts waard is.

Waar een neurogene TOS namelijk primair fysiotherapeutisch behandeld kan worden is bij m.n. een arteriële TOS het belangrijk vast te stellen of er indicatie tot operatief herstel is of niet. Een bezoekje aan de huisarts is over het algemeen vrij gemakkelijk gemaakt om even kort daar naar te laten kijken of een vasculair probleem verdacht is. Hoewel zeker niet volledig conclusief, maar is het heffen van de arm en daarbij witte of blauwe verkleuring met evt. verzwakken of wegvallen van de pols aan de betreffende geheven arm suggestief voor nadere diagnostiek.

Het is waarschijnlijk een gemis in mijn opleiding of een gebrek aan zelfstudie, maar wat kan er precies gedaan worden bij een operatie voor TOS klachten?
 
Het lijkt er op dat ik toch niet om een bezoekje van de huisarts en/of fysiotherapeut om kan. Ik zal deze keer vooral ook niet eigenwijs zijn en een bezoekje doen.

Thanks all
 
als je onderarmen traint en je hebt (relatief) dunne polsen dan kan het zijn dat je pezen verdikken en je aders afknellen. als je tintelingen voelt in je ringvinger/pink dan is kan dit hierop duiden
 
Het is waarschijnlijk een gemis in mijn opleiding of een gebrek aan zelfstudie, maar wat kan er precies gedaan worden bij een operatie voor TOS klachten?

Het zal niet binnen je fysiotherapie opleiding behandeld worden denk ik. Maar de behandeling operatief is zorgen voor decompressie, en dit kun je behalen door in 1e instantie geschikte diagnostiek te verrichten om te achterhalen waar het probleem ligt.

Een TOS kun je namelijk nader indelen naar anatomische localisatie:

- Costoclaviculair syndroom ; beklemming tussen de 1e rib en sleutelbeen. Dit is meestal al langer aanwezig, niet zozeer een probleem welk echt nieuw is. Soms kan het wel na een trauma ontstaan, bijv. door wat overmatige botgroei na een fractuur van het sleutelbeen. De meest gangbare vorm van behandeling hier is resectie van de 1e rib.

- Cervical rib syndroom ; beklemming t.h.v. de cervicale rib. Deze is zeldzaam, gezien slechts 2 op de 1000 personen deze rib extra rib hebben. Indien dit de oorzaak van de beklemming is, kun je deze rib verwijderen.

- Scalenus anticus syndroom ; beklemming ter plaatse van de scalenus medius, een oppervlakkige halsspier. Ten gevolge van spierhypertrofie kan deze een beklemming geven van de arterie. En in dit geval kan een scalenectomie (partiële resectie van deze spier) uitkomst bieden. Met name dit wordt nog wel eens onder atleten gezien als oorzaak van een TOS.
 
Het zal niet binnen je fysiotherapie opleiding behandeld worden denk ik. Maar de behandeling operatief is zorgen voor decompressie, en dit kun je behalen door in 1e instantie geschikte diagnostiek te verrichten om te achterhalen waar het probleem ligt.

Een TOS kun je namelijk nader indelen naar anatomische localisatie:

- Costoclaviculair syndroom ; beklemming tussen de 1e rib en sleutelbeen. Dit is meestal al langer aanwezig, niet zozeer een probleem welk echt nieuw is. Soms kan het wel na een trauma ontstaan, bijv. door wat overmatige botgroei na een fractuur van het sleutelbeen. De meest gangbare vorm van behandeling hier is resectie van de 1e rib.

- Cervical rib syndroom ; beklemming t.h.v. de cervicale rib. Deze is zeldzaam, gezien slechts 2 op de 1000 personen deze rib extra rib hebben. Indien dit de oorzaak van de beklemming is, kun je deze rib verwijderen.

- Scalenus anticus syndroom ; beklemming ter plaatse van de scalenus medius, een oppervlakkige halsspier. Ten gevolge van spierhypertrofie kan deze een beklemming geven van de arterie. En in dit geval kan een scalenectomie (partiële resectie van deze spier) uitkomst bieden. Met name dit wordt nog wel eens onder atleten gezien als oorzaak van een TOS.

Ah zo. Verschillende TOS syndromen inderdaad wel gehad. Operatieve behandelopties niet. Goede aanvulling op de informatie vanuit de opleiding. Ben jij (als arts/chirurg??) Bekent met de cluster testen voor TOS: de test van Roos, Eden, Adson en Wright? Waarmee je, volgens de bedenkers van de testen, onderscheid kan maken tussen de verschillende onderliggende oorzaken van TOS klachten.
 
Collega, fanatiek BB-er, heeft hetzelfde. Hij heeft er naar laten kijken. Een diagnose kan ik natuurlijk niet stellen maar het kan ook altijd iets te maken hebben met korte spieren, afknelling oid. Hij heeft hiervoor specifieke strek oefeningen gekregen welke hij gedurende de training doet. Sindsdien eigenlijk klachtenvrij.

Iig succes !
 
Back
Naar boven