XXL Nutrition

Striae..wat kan jij hierover vertellen?

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand - April!

Het topic deze maand:

Striae.. wat kan jij hierover vertellen.


• Wat weet jij hierover?

• Wanneer onstaat striae.

• Hoe eventueel te voorkomen.

• Behandelmogelijkheden.

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!



Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.


Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Tremendes
 
Laatst bewerkt:
Interessant onderwerp! Zit er zelf vol mee. Ik beloof niks, maar misschien maak ik ook even een stukje :)
 
Laatst bewerkt:
Ben al benieuwd naar de artikels! :)
 
Interessant onderwerp! Zit er zelf vol mee. Ik beloof niks, maar misschien maak ik ook even een stukje :)

Niet misschien, maar gewoon een stukkie schrijven Kraft. Ik heb heeele mooie prijzen.:)

Ben al benieuwd naar de artikels! :)

Jij ook! Gewoon zelf ook eentje schrijven...
 
Laatst bewerkt:
Niet misschien, maar gewoon een stukkie schrijven Kraft. Ik heb heeele mooie prijzen.:)
.

Vooruit... omdat jij het bent ;)

________________________________________________________________


Striae.. wat kan jij hierover vertellen.


Wanneer onstaat striae.

Striae zijn huidafwijkingen die ontstaan wannneer onderhuids bindweefsel
uit elkaar getrokken wordt door snelle groei van een bepaald lichaamsdeel.
In het begin zijn het parallel aan elkaar lopende rode lijnen in de huid. De lengte varieert van enkele centimeters tot wel 15 centimeter!
In een later stadium verdwijnt de rode kleur en worden ze lichter van kleur. Dat kan jaren duren.

Plaatje



Degene die vooral kans hebben op striae zijn:

  • zwangeren: vooral op buik en borsten

  • pubers en adolescenten: vooral op dijen, billen, borsten

  • mensen met overgewicht: vooral op buik, dijen, binnenzijde bovenbenen, bovenarmen

  • bodybuilders en gewichtheffers: vooral op armen, bovenbenen, borsten

  • mensen die gebruik maken van corticosteroïden (zalf, prednison)

Hoe eventueel te voorkomen.


Om striae te voorkomen moet je je huid zo soepel mogelijk proberen te houden. Die kan met bodylotion, uierzalf en nivea creme.
Een tip is om voordat je de zalf op je huid smeert eerst je huid te scrubben. Hierdoor trekt de creme beter in.
Vitamine E schijnt volgens sommige mensen ook een positieve invloed te hebben tegen het verminderen van striae. Ook heeft roken een negatieve invloed op de elasticiteit van de huid wat striae in de hand zou kunnen werken.
Striae is ook genetisch bepaald waardoor als je ouders er gevoelig voor zijn er grote kans is dat je het zelf ook krijgt.


Behandelmogelijkheden.


Eigenlijk zijn er geen behandelmethode. Het gezegde 'voorkomen is beter dan genezen' is voor deze aandoening op het lijf geschreven.
Omdat mensen striae vaak een vervelend probleem vinden zijn zij helaas maar al te vaak te verlokken om bij kwakzalvers allerlei dure smeersels aan te schaffen en
andere zinloze behandelingen te laten uitvoeren.
Het enige wat ik heb kunnen vinden wat kan helpen is met een speciale laserlamp. Genaamd de '585-nm pulsed dye laser. Hiermee is met studies aangetoond dat het de aanblik van striae KAN verminder.

Dus nog eenmaal mijn tip: voorkomen is beter dan genezen!







Bron: KLEINE KWAAL
Striae
A Harderwijk, A Knuistingh Neven and JAH Eekhof.

Treatment of stretch marks with the 585-nm flashlamp-pumped pulsed dye laser
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3090232
 
Laatst bewerkt:
Top thanks man!
 
Ik kan je vertellen dat ik er onder mee zit.
 
Shall give it a try, post hem zo snel mogelijk zal deze nacht eraan spenderen :p
En mooi is dat had net een bomvol tekst geschreven sluit ik venster af -_-
 
Laatst bewerkt:
Striae

Ook wel beter bekend als (huid)striemen.




-Wat is het en hoe krijg je het?
-Zijn er mensen die een hoger risico hebben op dit?
-Hoe herken je het ?
-Kan je het voorkomen?
-Als je het al hebt, krijg je het dan nog weg?



-Wat is het en hoe krijg je het?

De naam zegt het eigenlijk al zelf,het komt van het Latijnse 'striae' dat strepen betekent.
Striae komt eigenlijk het meest voor bij mensen die te snel uitzetten/groeien bv.: zwangere vrouwen, mensen die snel verdikken, bodybuilders die te snel uitzetten etc..
Vergelijk je huid eigenlijk als een ballon, het zet makkelijk uit en gaat makkelijk terug naar zijn beginpositie maar als de spanning te hoog wordt ontploft hij.
Kijk nu naar je eigen huid, je spieren zijn constant aan het groeien en terug aan het gaan naar hun beginpositie of toch niet ?
Eigenlijk wel maar zeker niet voor lang want erna groeien ze dus je huid heeft eigenlijk niet veel tijd om te herstellen.
Maar stel nu je groeit zo snel, je huid moet constant rekken en rekken en blijven rekken tot het bijna niet meer kan en bam daar is hij.
Je onderhuidse uitrekkingen van de lederhuid bedekt met een geplooide opperhuid en gelukkig is dit volkomen pijnloos.
En als je goed kijkt zijn er geen lichaamshaartjes meer en is er geen zweet/talg aanwezig.





-Zijn er mensen die een hoger risico hebben op dit?
Wel ja het is eigenlijk genetisch bepaald maar dan nog zijn er bij sommigen meer risico's.

Hier een paar voorbeelden: Zwangere vrouwen, Tijdens je groei/puberteit,Mensen met overgewicht, Hormonale stoornissen, Bodybuilders (en/corticosteroïden gebruikers).

Maar het komt ook voor bij een bepaalde ziekte nl.:Syndroom van Cushing

http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Cushing

maar ga me daar niet verder in verdiepen want het heeft niet zoveel te maken met het onderwerp.



-Hoe herken je het ?

En meesten onder ons zullen het al herkent hebben:
Het begint meestal als een paar rode puntjes.
Beetje later worden dat er meer en wordt het een Rode-paarse streep (verschilt bij iedereen).

smarks3.jpg



-Kan je het voorkomen?

Dat kan je zeker !
De truc is om je huid zo soepel mogelijk te houden net zoals bij de ballon.
Dat wil dus zeggen smeren met die handel!
Wat werkt zijn bepaalde oliën, genoeg vetten binnen krijgen in je dagelijkse voeding, lijnzaad(olie) natuurlijk om te eten/drinken, Body-lotions, vaseline.
Ook een goede hydratatie is belangrijk dus genoeg water binnen krijgen elke dag.
Sommigen zweren ook om Vitamine E te supplementeren maar daar heb ik mijn twijfels wel over.
En je kan bv. ook minder hard groeien maar zeg nu zelf wie wil dat nu ? :p


-Als je het al hebt, krijg je het dan nog weg?

Neen, spijtig genoeg Back to reality, je zal het nooit volledig kunnen wegkrijgen (tenzij ze nog iets vinden ervoor).
Het is en blijft onderhuids dus je zal zoveel zalf erop mogen smeren van honderden euro's, het zal niet veel helpen.

Wat er wel kan en zal gebeuren is dat die paars-rode langzaam aan zal weggaan en terug wit worden waardoor je dus bij verloop van tijd het moeilijker gaat zien.
Maar je hebt het nog steeds.

Enkele voorbeelden die wel kunnen helpen :

Mesotherapie

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Meestal gecombineerd met Microdermabrasie en/ Chemische Peeling.

Is eigenlijk een soort van kuur.
Je wordt geïnjecteerd met bepaalde werkzame stoffen die helpen om van striae af te kunnen komen. Deze werkzame stoffen zijn vitaminen, hyaluronzuur, mineralen, co-enzymen, antioxidanten, aminozuren en nucleinezuren.

Microdermabrasie

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bij deze behandeling wordt het bovenste gedeelte van de hele huidlaag afgenomen en vernieuwd.


Chemische Peeling :
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Het onderliggende bindweefsel wordt met behulp van de chemische peeling geactiveerd. Zo verdwijnen ook de bovenste huidcellen tijdens de behandeling.


Lightwave LED :

lightwave-led-therapy.jpg


Er wordt gebruik gemaakt van een infrarood licht-stralen.
Zoals in de tellsell reclame's wordt beweerd, zou dit moeten zorgen voor een betere doorbloeding en een betere celfunctie.

Fraxel Laser:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ziet en hoort er pijnlijk uit.
Door middel van een laserstraal worden er duizende kleine gaatjes gemaakt in je huid.
Maar tijdens de behandeling worden die omringd door gezond huidweefsel en wordt dat terug opgevuld door je collageen.


Titan Laser :
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De lederhuid die diep onder je huidoppervlak zit wordt hierdoor opgewarmd waardoor er een samentrekking is in je collageen van je huid wat resulteert in een soepelere huid.
Maar bij sommigen werkt het uitstekend en bij anderen totaal niet.

En als afsluiter een bekende die het heeft :

Trey Brewer :
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Mooi man bedankt! Nu al 2 artikels:eek: Waar gaat dit heen?:)
 
Everything about straie

Ontstaan van straie/striemen:
‘Straie’, ook wel bekend als ‘striemen’ kan men herkennen aan de strepen die op de huid kunnen voorkomen. Het ontstaan van een striem is een gevolg van een scheur in het onderhuidse bindweefsel. De oorzaak van een scheur van het onderhuidse bindweefsel ligt dan weer bij het uitrekken van de huid. Deze huid kan uitgerekt worden door zowel natuurlijke factoren als door menselijke factoren. Wanneer er striemen ontstaan door een menselijke factor betekent dit dat de persoon in kwestie zijn huid heeft uitgerekt met een reden. De meest voorkomende reden die we als menselijke factor beschouwen is het bodybuilden. Het kan zijn dat jij als lezer op dit forum dus last hebt van striemen. Hoe je striemen kan herkennen wordt later in de tekst aangehaald.

2dkxuf9.jpg

Aan de andere kant hebben we de striemen die ontstaan door natuurlijke factoren, deze zijn veel meer voorkomend. Zo denken we bijvoorbeeld aan zwangerschap, hormonale schommelingen, mensen die een snelle groei meemaken en mensen die in een korte periode veel gewicht bijkomen.

Zelfs voor mensen die het bodybuilden en het zwanger worden uit de weg zouden willen gaan om striemen te vermijden is het voor bepaalde gevallen onmogelijk. Het hebben van deze striemen is namelijk sterk genetisch bepaald.

Hoe je straie kan herkennen:
Striemen zijn zeer eenvoudig te herkennen op de huid. In de eerste fase dat een striem ontstaat heeft deze een paarsachtige kleur. Eens dat je een nieuwe striem hebt ontdekt dan is het aan te raden om deze niet bloot te stellen aan de zon. Hou deze bedekt en na een aantal maanden zullen deze striemen in kleur afnemen en wit worden.

2b2zvm.gif

Wat je kan doen om straie tegen te gaan:
Striemen kan je niet vermijden omdat dit voornamelijk genetisch bepaald is, deze kan je alleen maar beperken. Om striemen te beperken is het belangrijk om de huid gezond en dus heel te houden. Aan de hand van massages (van je vriendin ;) ) kan je de flexibiliteit van de huid verbeteren of in stand houden. Wens je meer preventiemiddelen dan zouden bodylotions, oliën en vitamine E de oplossing kunnen bieden. Voor de krachtpatsers die deze striemen willen vermijden is het aan te raden om niet al te overdreven te gaan trainen. Mocht je nog niet tevreden zijn met deze middeltjes en tips dan kan je best een afspraak maken met een dermatoloog die je hiermee verder kan helpen.

10pwu4i.gif

Jammer genoeg zijn deze middeltjes voor sommige mensen niet effectief genoeg. De reden hiervoor is dat straie voornamelijk genetisch bepaald is.

Voor dat ik het vergeet te vermelden, micro-dermabrasie en laser behandelingen verwijderen de striemen meestal niet! Deze methodes verbeteren de structuur van de huid waardoor de striemen iets meer vervagen. Een methode om striemen te verwijderen bestaat dus niet.

Tip: Genoeg water drinken is altijd een pluspunt voor de gezondheid van het lichaam te bevorderen of in stand te houden.

Meer kon ik er niet over zeggen. Alvast thanks for reading it. :)
 
Kijk dit is nu eens een goede eerste post..welkom hier!
 
Gaat trouwens lekker, Trem. Wie zei dat tvdm op zn eind liep?? Al drie artikels binnen een dag :D

Ja dat is waar. :) Maar er mogen er nog wel een paar bij jongens.
 
Het begon goed. Na 1 dag 3 artikels. Ff een bump dan. Misschien komen er nog wat artikels bij. :)
 
Dat ik er veel te veel last van heb? :')
 
Aha, we hebben een ervaringsdeskundige. Aan je postgeschiedenis te zien heb je alle tijd van de wereld. Dus ik zou zeggen vertel er eens wat over :)
Hehe ja misschien dat ik eens een gooi naar die prijs ga doen :) Heb genoeg tijd om erover te schrijven.. Deze week zal ik proberen er een te maken.
 
Back
Naar boven