XXL Nutrition

TV upgrade: OLED (LG) vs LED LCD (SAMSUNG)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Ik lees nu al een tijdje over de laatste nieuwe schermtechnologie voor TV's. Mijn Panasonic plasma-TV is 6j oud en hoewel het bij release nog één van de beste TV's toen verkrijgbaar was, is het nu alweer enorm achterhaald. Het smart gedeelte en OS zijn hopeloos verouderd (stelde toen ook niet veel voor), en de kwaliteit van de nieuwe schermen is nog zoveel beter geworden. Dus de timing lijkt me daar om nog enkele honderden euro's uit mijn oude TV te halen, en over te stappen naar een up-to-date toestel dat ook klaar is voor de toekomst.

Al snel kwam ik erachter dat er tegenwoordig twee grote merken het grootste deel van de markt naar zich toe hebben getrokken en sterk tegen elkaar concurreren (LG & SAMSUNG). Aanvankelijk ging mijn voorkeur naar Samsung vanwege de uitstekende prijs/kwaliteit, design en mogelijkheden. Het merk lijkt ook koploper te zijn en is steeds populairder geworden. Nu wilde ik natuurlijk eens zo'n 65" SUHD 4K TV in real life zien en ben de showroom binnengestapt.

De Samsung viel meteen op en zag er geweldig uit. Maakt de keuze makkelijker dus zou je denken. Tot ik bij de LG OLED 55" TV kwam. Deze TV heeft zo'n fenomenaal beeld dat het zelfs aan deze schermgrootte tenminste zo indrukwekkend oogde als de Samsung. Had al gelezen over de kwaliteiten van OLED, maar het echt zien is nog wat anders. Het contrast, het zwart, de kleuren, het design van het scherm (randloos) zijn zonder meer ongeëvenaard in vergelijking met elk ander toestel in de showroom. En dan is er nog een 65" model, helaas niet aanwezig.

Het was dus geen klare keuze meer. Vergelijken was ook lastig, omdat Samsung dit jaar ook alweer een nieuw toestel gelanceerd heeft, dat niet in de showroom stond. Vermoedelijk met aanzienlijke verbeteringen, maar of het de OLED van LG daarmee heeft ingehaald is niet te zeggen. Ik blijf erover lezen om een weloverwogen keuze te maken, want 65" is prijzig. Ben ondertussen wel benieuwd wat de andere TV-liefhebbers en eventuele kenners er hier over denken. Heb zelf ook wat vragen:

- Is OLED de toekomst en het extra geld waard? Of ligt de toekomst eerder bij steeds verbeterende LED LCD's?
- Als je de hogere prijs van OLED zou kunnen negeren, wat is dan jouw keuze tussen deze twee merken en de technologieën die ze vertegenwoordigen?
- Wat vind je van curved vs flat, ongeacht de rest?
- Hoe verhouden en verschillen de OS'en van beide merken zich, is daarin een verschil in gebruiksgemak?
- Andere voor- en nadelen tussen de vlaggenschepen van deze merken?

Ben benieuwd wie hier veel van kent of er gewoon wat over kwijt wil :)



(Heb dit topic sticky gemaakt omdat het wel een interessante discussie kan worden, iig voor een tijdje).
 
Tnx. Denk dat ik ga wachten tot de [Link niet meer beschikbaar] beschikbaar is en er wat reviews over zijn en dan maar hopen dat het niet onbetaalbaar is*. Valt wel op dat LG curved laat vallen, vond ik altijd nice. Verder echt dringend is het niet, kan intussen ook tv kijken op mac.

*Edit, zal wel +- 7K euro zijn. Nog veel sparen en/of langer wachten dus.
 
dat je dat er voorover hebt?
 
De beste man is helaas overleden.
Lijkt me niet echt relevant om nog op dit topic te reageren.
 
ik dacht eigenlijk dat T dit topic had gemaakt om voor hemzelf info in te winnen om een andere tv aan te schaffen.

Maar er kan inderdaad over gedicusseerd worden over de toestellen.
 
Ik kan er hele gesprekken voeren over de verschillen tussen plasma, LCD en OLED. Ik heb zelf de allerlaatste versie van Panasonic voordat ze met plasma's zijn gestopt: de VT60. Zelfs al geef je mij de nieuwste LCD TV dan zou ik hem nog niet willen. Het is voor mij erg belangrijk dat de TV zo goed mogelijk zwart kan weergeven. Ik zal wel overgaan naar OLED zodra dat deze TV ermee kapt of wanneer OLED van zijn kinderziektes af is.
 
Ik kan er hele gesprekken voeren over de verschillen tussen plasma, LCD en OLED. Ik heb zelf de allerlaatste versie van Panasonic voordat ze met plasma's zijn gestopt: de VT60. Zelfs al geef je mij de nieuwste LCD TV dan zou ik hem nog niet willen. Het is voor mij erg belangrijk dat de TV zo goed mogelijk zwart kan weergeven. Ik zal wel overgaan naar OLED zodra dat deze TV ermee kapt of wanneer OLED van zijn kinderziektes af is.
en wat zijn die kinderziekten??
 
en wat zijn die kinderziekten??
Motion handling en uniformiteit van het scherm zijn nog niet zoals bij plasma. De vraag is ook nog hoe het scherm bijv over 2 jaar presteert. Plasma is een uitgekristalliseerde techniek inmiddels waarvan de beperkingen helemaal duidelijk zijn. OLED is nog redelijk nieuw wat TV's betreft. Ik wacht dus nog even af hoe het gaat verlopen.
 
Back
Naar boven