Fitness Seller

Sticky Veel Gestelde Vragen: Insuline (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

IKKE

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jan 2003
Berichten
2.268
Waardering
6
INSULINE

Allereerst! INSULINE is GEVAARLIJK!

Insuline is zeer gevaarlijk bij verkeerd gebruik, je kunt er van sterven. Dus zorg eerst dat je ervaring hebt met andere middelen en lees je goed in als je alsnog met insuline wilt gaan werken. Het gevaar van insuline is het krijgen van een hypoglycemia (HYPO) de symptomen omvatten desoriëntatie, hoofdpijn, slaperigheid, zwakheid, duizeligheid, snelle hartslag, zweten, trilling, en misselijkheid. Echter dit is het begin van een eventuele hypo, als je hier niet tijdig op reageert kan je in coma raken en zelfs overlijden.

Chemische structuur

De insuline is het hormoon dat door de bètacellen van de alvleesklier wordt vrijgegeven. Het is het hormoon dat de niveaus van de bloedglucose regelt.
Het is een polypeptide dat uit een ketting van 20 en 31 aminozuren, dus een totaal van 51 aminozuren wordt samengesteld

Meest anabole hormoon?

Insuline is in theorie het meest anabole hormoon wat er is en het is ook nog eens antikatabool.

Nutrient-pusher
Omdat insuline een opslaghormoon is van het lichaam (nutrientpusher), is de anabole werking toe te schrijven door de verbeterde opname van glucose, aminozuren en vetten.
Denk er aan ook andere hormonen zijn eigenlijk aminozuren, zoals HGH, IGF-1 en zelfs Creatine, deze zullen dus ook beter opgenomen worden!

Cel-activering
Verder kan insuline, in combinatie met weerstandsoefening, satelliet spiercellen (min of meer nutteloze cellen die in reserve worden gehouden) activeren die tot spiergrootte en sterkte bijdragen, dus meer actieve spiercellen!

Anti-katabool
Als insuline voldoende aanwezig is in het bloed dan voorkomt het de toename van katabole hormonen zoals cortisol en glucagon. Hierdoor blijven de essentiële aminozuren en glucose in de cellen en doen daar hun werk.

Verschillende soorten Insuline.

Zeer kort werkend(Humalog)
Start werking na injectie: 10 minuten
Hoogste niveau: 1.5 uur
Einde activiteit: 3 uur
Laag bloedsuiker gehalte: 2-4 uur

Kort werkend (Regular/-R)
Start werking na injectie: 20 minuten
Hoogste niveau: 3-4 uur
Einde activiteit: 8 uur
Laag bloedsuiker gehalte: 3-7 uur

Gemiddeld (Nor L)
1.5-2 hours 4-1 5 hours 22-24 hours 6-13 hours
Start werking na injectie: 1.5-2 uur
Hoogste niveau: 4-15 uur
Einde activiteit: 22-24 uur
Laag bloedsuiker gehalte: 6-13 uur

Zeer lang (Ultra Lente)
Start werking na injectie: 4 uur
Hoogste niveau: 10-24 uur
Einde activiteit: 12-28 uur
Laag bloedsuiker gehalte: 12-28 uur

De keuze zal voor de meeste vallen op Humalog, dit omdat het gevaar van een hypo het snelst verdwenen is. Verder kan je eerder slapen en minder lang op je eten te letten wat betreft vet inname.

Intramusculair tegen subcutaan injecteren

De actieve tijd van insuline kan nog verder verkort worden door het intramusculair te injecteren.
Hierdoor hoeft er minder lang rekening gehouden te worden met het mijden van vetten en kans op een hypo is kleiner(korter)

Ongeveer:
Humalog - IM 2-3 uur
Sub-c 3-4 uur
Humulin -R - IM 3-4 uur
Sub-cq 4-5 uur

Wanneer neem ik insuline?

De meest logische tijd om insuline te nemen is Post-workout (PWO), dan is de vraag naar voedingstoffen het grootst en zal het herstel na het trainen versnellen.
Dit zou voor de meeste mensen neerkomen op 4-5 PWO injecties per week.

Optioneel voor ervaren gebruikers! Ook na een nacht slapen verkeerd je lichaam in katabole fase, daarom kun je eventueel direct bij opstaan insuline nemen.
Ik zou dit dan wel beperken tot 4-8 i.u. i.p.v. de gebruikelijke 8-10 i.u. PWO.
Dit omdat voor de injectie al tijden (’s avonds voor het laatst) geen koolhydraten zijn genomen en dus een HYPO sneller kan ontstaan.

Dossering

Een goede indicatie voor de dosering is per 10 KG VVM 1 i.u. insuline.
Bij de eerste keer gebruikvan insuline bouw het langzaam op vanaf 4 i.u.!

Bijvoorbeeld:

Dag 1+2: 4 i.u.
Dag 3+4: 6 i.u.
Dag 5+6: 8 i.u.
Dag 7+8: 8-10 i.u.

ZEER BELANGRIJK! VOEDING NA INJECTIE!


Injectie op 0:00 (bijvoorbeeld 10 i.u)

0:05 Shake met:
80-100 gram dextrose (8-10 gram per i.u.)
10 gram glutamine
10 gram creatine

0:15 Shake met: (kan ook samen met de andere shake hierboven)
80 gram Whey Isolaat

1:00-1:15 Normale maaltijd met:
40-50 gram koolhydraten (rijst etc)
40-50 gram eiwitten (kip etc) misschien hier nog bij voorkeur whey isolaat shake
GEEN VET

2:30 Normale maaltijd met:
40-50 gram koolhydraten (rijst etc)
40-50 gram eiwitten (kip, kwark etc)
GEEN VET / Zo min mogelijk vet

Belangrijkste is vetten te mijden eerste 2-3 uur bij intramusculaire injecties en 3-4 uur bij subcutaan injecties.
Als extra voorkoming van vet opname wordt het soms aanbevolen ook de laatste 1-2 uur VOOR de insuline injectie geen vetten meer te nemen.

Houdt ten alle tijden glucose tabs (dextro-puur) of andere middel met veel suikers (cola) bij de hand tijdens de actieve periode van insuline.
Een hypo kan snel komen en je moet snel kunnen reageren.


Hoe lang te nemen(weken)

Insuline moet in kuren worden genomen van maximaal 4 weken. Na deze tijd wordt je minder gevoelig voor insuline en zal de werking/effectiviteit dalen.
Ook kun je bij langere non stop perioden van gebruik van insuline diabetes worden. Neem daarom na 4 weken insuline gebruik minimaal 4 weken GEEN insuline.

TIPS EN TRUCS

Informeer je partner, vriend, kennis, sportmaat dat je bezig bent met insuline. Deze kunnen signalen opvangen van een opkomende hypo en kunnen bijspringen indien nodig. Dit is zeker nodig bij de eerste keer insuline gebruik.

Heb altijd alle voeding voor na de injectie bij je! Dit zeker als je op de sportschool of in de auto wilt injecteren als je iets verder van huis sport. Bijvoorbeeld mocht je onderweg naar huis pech krijgen, dat je dan geen problemen krijgt met je insuline voeding.

Sport niet in tijden dat insuline actief is, hierdoor dalen de glucoseniveau’s verder en komt een hypo eerder om de hoek kijken.

Ga NIET SLAPEN tijdens de actieve periode van insuline, de reden hiervoor is dat je niet weet of je in een hypo raakt wel of niet. Coma kan tot gevolg zijn!

Gebruik geen alcohol, het vermindert glucoseniveau’s

Neem geen recreatieve drugs tegelijk met insuline aangezien zij symptomen van een HYPO maskeren

Gebruik geen insuline als u met een koude, een griep, of een koorts ziek bent. Deze ziekten kunnen uw insulinevereisten veranderen.

Insuline gevoeligheid

Uit de praktijk blijkt dat mensen die de eerste keer met insuline werken 5-10 KG aan kunnen komen betreft VVM.
Echter bij de volgende keren zal dit steeds minder worden, vet opname wordt vaak hoger en de VVM toename neemt af.

De reden hiervoor is dat net als andere a.s. insuline te maken heeft met receptor gevoeligheid of verzadiging ervan.
Insuline receptor sites in de spieren kunnen wel in aantal afnemen of minder gevoelig worden, helaas hebben de receptoren in vetcellen dit probleem zelfden.
Dit verklaart de verschuiving naar meer vetopname.

Wat kunnen we hier tegen doen?

Zoals je weet is insuline het lichaams belangrijkste opslag hormoon,
meer gevoeligheid in de spieren zorgt dus voor meer proteïne opname in de spieren.
Hierdoor is er meer eiwitsynthese, een positieve Nitrogeen balans en spier hypertrofie.

Er zijn een aantal middelen die uitstekend werken die op dokters recept verkrijgbaar zijn, maar die laat ik even buiten beschouwing:
(de belangrijkste 3)
AVANDIA:
http://www.serviceapotheek.nl/geneesmiddelen/index.asp?geneesmiddelId=1868&productId=5162
GLUCOPHAGE :
http://www.serviceapotheek.nl/geneesmiddelen/index.asp?geneesmiddelId=1861&productId=5147
Glipizide
http://www.serviceapotheek.nl/geneesmiddelen/index.asp?geneesmiddelId=1864&productId=5152

AAS
Alle AAS zorgen voor meer insuline gevoeligheid, maar voor de meeste mensen die insuline los of in combinatie met HGH of IGF-1 willen pakken zonder onderdrukking is dit geen optie. Maar voor de gebruikers onder ons, zal insuline tijdens kuren dus beter werken

Wat blijft er over:

Voeding
Uit onderzoek is gebleken dat sommigen gewoonten met eten effect hebben op de gevoeligheid voor insuline.
Verzadigde vetten zoals gefrituurde vetten zorgen bijvoorbeeld voor MINDER gevoeligheid.
Vezelrijk voedsel en onverzadigde vetten (omega bij voorkeur) zorgen voor MEER insuline gevoeligheid.

Kaneel!
1/8 theelepel bij iedere maaltijd kan in theorie zorgen voor 300% meer gevoeligheid!

Supplementen (allemaal makkelijk te vinden bij supplementen winkels)
De belangrijkste op een rijtje:

L-Arginine:
Bij inname van 2-4 gram L-arginine met een post-workout shake wordt de glycogeen synthese met 30-40% verhoogt.
Verder zorgt l-arginine ook voor N.O. (nitric oxide ) aanmaak

L-Glutamine:
Zorgt ook voor glycogeen synthese, waardoor de insuline gevoeligheid toeneemt.
20 Gram per dag is voldoende

Taurine:
Zorgt ervoor dat cholesterol vloeibaar blijft in het lichaam. Cholesterol werkt negatief op insuline gevoeligheid. Met taurine kan dit dus voorkomen worden .
2-4 gram per dag is voldoende.

Behalve voor insuline gebruikers werkt dit natuurlijk ook voor de effectiviteit van je natuurlijk insuline aanmaak!

Dus betere werking van je normale post-workout voeding! (groei!)
 
Laatst bewerkt:
Meten van je INSULINE

Stap 1
Koop Insuline naalden
De makkelijkste om mee te werken zijn:
Microfine insulinespuiten 0,5ml U100 0,33mm (29G) x 12,7mm (25 euro per 100 stuks)
[Link niet meer beschikbaar]

De verdeling op deze insuline naalden is nauwkeurig.
Er gaat dus 0.5 ML in deze 0.5 ML is verdeeld in 50 streepjes (per 10 een grotere)

Stap 2
Pak je insuline humalog vial.
Insuline zit in een vial met 100iu per ML en in 1 vial zit 3 ML

Stap 3
Is het voorgemixt JA/NEE?

Insuline is dus voorgemixt!

Stap 4

Pak je insuline naald en steek hem door de rubber top.
Voor 5 iu heb je dus 0.05 ML nodig, oftewel tot 5e streepje op je insuline naald
Voor 10 iu heb je dus 0.10 ML nodig, oftewel tot 10e streepje op je insuline naald.

Stap 5

Injecteer!

Stap 6

BEGIN AAN JE POST-INSULINE VOEDING!
 
Zeer kort werkend(Humalog)
Start werking na injectie: 10 minuten
Hoogste niveau: 1.5 uur
Einde activiteit: 3 uur
Laag bloedsuiker gehalte: 2-4 uur

Dit is voor IM toch ? Hoe zit dat dan als je SubC zou injecteren ?
 
ntramusculair tegen subcutaan injecteren

De actieve tijd van insuline kan nog verder verkort worden door het intramusculair te injecteren.
Hierdoor hoeft er minder lang rekening gehouden te worden met het mijden van vetten en kans op een hypo is kleiner(korter)

Ongeveer:
Humalog - IM 2-3 uur
Sub-c 3-4 uur
Humulin -R - IM 3-4 uur
Sub-cq 4-5 uur
 
Lekker subcutaan zetten, kan je er langer van genieten hehe
 
Ik vroeg aan mn ma (is vroedvrouw geen dokter) is het eig slecht insuline gebruiken als je geen diabetes hebt.
Ja omdat je dan meer kans hebt om diabetes te krijgen.
Tis slecht voor je pancreas.
Wat is er hier van aan?
 
wat ik me afvraag is of je lichaam nog in staat is de koolhydraten vast te houden zodra de insuline die je genomen hebt is uitgewerkt....
 
Vast houden?

Eenmaal in de cel lopen de voedingsstoffen er niet weer uit hoor. :)
 
uhm, je neemt veel meer op dan normaal, ook glycogeen bijvoorbeeld, de echte spiermassa die je opbouwt kan je houden maar de glycogeen + wateropslag verlies je vrij snel, althans dat is wat ik van alle kanten toch verneem.
 
Vast houden?

Eenmaal in de cel lopen de voedingsstoffen er niet weer uit hoor. :)

Ik denk dat die de opname bedoelt. En daar zit wel wat in, omdat je insulinegevoeligheid afneemt door het gebruik van insuline. Zo zou je dan na een insulinekuur ook een soort van terugval kunnen hebben.
 
ik dacht zo:
je gebruikt insuline dus kan meer koolhydraten opslaan maar zodra je stopt kan je dat niet meer opslaan toch...dus ook niet vasthouden
 
je gevoeligheid stijgt tijdelijk enorm waardoor je idd meer opneemt, maar heb nergens gelezen dat dat daarna minder zou worden of zo.
Zou ook niet weten waarom, je insulinepeil is gewoon opeens erg hoog, maar daalt daarna niet tot onder zijn oorspronkelijke status geloof ik.
 
je gevoeligheid stijgt tijdelijk enorm waardoor je idd meer opneemt, maar heb nergens gelezen dat dat daarna minder zou worden of zo.
Zou ook niet weten waarom, je insulinepeil is gewoon opeens erg hoog, maar daalt daarna niet tot onder zijn oorspronkelijke status geloof ik.

Het gaat niet om je insulinepeil maar om de gevoeligheid. En de gevoeligheid neemt wel af door het gebruik van insuline. Minder gevoelig voor insuline = minder opname van suikers/amino's in de spieren.
 
ja,oke,je gevoeligheid neemt idd langzaam af, daarom ook maar 4-6 weken max gebruiken (naast grotere kans op diabetes uiteraard)
Maar dit is dus gemeten over de gehele duur dat je insuline neemt, niet over de paar uur nadat je insuline hebt geinjecteerd.
 
ik ben een duursporter die insuline zou willen gaan gebruiken. Ik zou voor de eerste keer willen beginnen met een kuur van 2 weken en 5 IU insuline per dag te zetten. Wat ik absoluut wil vermijden is extra vetmassa . Maar volgens is hier lees, zou medicatie als avandia of glucophage dit voorkomen... Klopt dit? Heeft iemand ervaring met die producten? Hebben die producten bijwerkingen?
Bedankt
 
Dus als ik het goed heb mag je na de training dus geen weightgainer slurpen met vet in?zoals raw iron weightgainer(mijn favoriet)????
 
Hallo,

heb namelijk een vraagje he.
Ik heb namelijk ook suikerziekte en ik train bijna iedere dag.
Maar ik begrijp het niet echt ik spuit zelf ook insuline. wat moet ik doen op meer spiermassa te krijgen kan dat door middel van de insuline die ik gebruik. Ken ik insuline zien als een soort anabole. ken je mij hier meer over uitleggen ??
 
Elk nadeel heeft zijn voordeel ;-)

Hey,

Wat je moet doen, trainen als een beest en zorgen dat je suiker nooit te hoog gaat staan want dan krijgen je spieren niet wat ze nodig hebben om te groeien, namelijk voeding en allerlei andere zaken.

Zie het zo, insuline is de lift van de voeding in je lichaam. Dus als je suiker op 8 staat en je heb net gesport ga dan lekker wat eten......afhankelijk van je bouw natuurlijk opletten.

Als je suiker op 8 staat prik je gewoon iets van 4 bij, wel goed blijven meten om te kijken wat je suiker doet.

Meestal als je flink traint gaat je insuline gevoeligheid omhoog dus let op voor een hypo.

Maar doordat je extra insuline prikt laat je die lift in je lichaam langer werken en je spieren willen groeien dus als er voldoende insuline in je lichaam is gaan ze door tot je spieren bomvol met de benodigde vezels en mineralen zitten.

Dit is het voordeel wat je heb als diabetici, doe dus niet veel anders gewoon lekker zwaar trainen en prik af en toe een beetje xtra als je suikerniveau dat toe laat.

Tip voor andere mensen die insuline willen gebruiken om te groeien, koop voor e 50,- een bloedglucosemeter bij de apotheek dan weet je waar je aan toe bent en hoef minder bang te zijn voor een hypo! MAAR EEN HYPO KAN SOMS BIJZONDER SNEL OPKOMEN DUS BLIJF HIER HEEL BEDACHTZAAM IN! DEXTRO ENERGY HEB JE DUS ALTIJD BIJ JE!!!!!!!!!!!

Gr,
 
Back
Naar boven