MuscleMeat

Vertraging aanvuren motor units (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Bedankt voor je inbreng. Vat het niet verkeerd op maar ik zoek in dit topic alleen naar ervaringen van anderen die met deze problemen te kampen hebben gehad of kennis hebben over de materie. Alle overige zaken leiden uiteindelijk af van deze centrale vraag.
Dat heb ik ook, maar ach los het dan toch lekker zelf op.
 
Dat klopt, ik zal het uiteindelijk ook lekker zelf moeten oplossen. Mijn fysio helpt me daar ook goed bij.
 
Ik lees in onderstaand onderzoek best wat verontrustende geluiden. En als ik dan nogmaals je bericht lees moet ik er dan vanuit gaan dat atrofie aan deze spieren niet meer te herstellen is? Dat zou een lekker vooruitzicht zijn.

Onderzoek En Behandeling Van Lage Rugklachten
Dysfuncties in het neurale subsysteem bij acute lage rugklachten

Dit stuk lijkt je bericht te ondersteunen. Het draagt ook oplossingen aan hoe je moet trainen. Zeer interessant de kritische kijk op statische core oefeningen.
http://chivo.nl/uploads/cv07vc0501a.swf

Lees onderstaand artikel eens door. We weten vanuit studies inderdaad dat het vuurpatroon bij lage rugklachten tussen de local stabilisers en global movers veranderd...of het daarentegen ernstige gevolgen heeft dat denk ik niet.

http://www.cpdo.net/Lederman_The_myth_of_core_stability.pdf

Controle oefeningen en stabiliserende training voor de lage rug is vrij aardig om te doen, de gehele tijd je "transversus abdominus" aanspannen tijdens alles wat je doet geeft echter een soms een tegenstrijdig effect.
Tevens een aardig filmpje:

Dat klopt, ik zal het uiteindelijk ook lekker zelf moeten oplossen. Mijn fysio helpt me daar ook goed bij.

Deze instelling is de juiste in ieder geval.
 
Lees onderstaand artikel eens door. We weten vanuit studies inderdaad dat het vuurpatroon bij lage rugklachten tussen de local stabilisers en global movers veranderd...of het daarentegen ernstige gevolgen heeft dat denk ik niet.

http://www.cpdo.net/Lederman_The_myth_of_core_stability.pdf

Controle oefeningen en stabiliserende training voor de lage rug is vrij aardig om te doen, de gehele tijd je "transversus abdominus" aanspannen tijdens alles wat je doet geeft echter een soms een tegenstrijdig effect.
Tevens een aardig filmpje:



Deze instelling is de juiste in ieder geval.

Het laatste document uit mijn post die je quote bevat dezelfde inhoud maar dan in de Nederlandse taal. Het geeft inderdaad een totaal andere kijk op deze problematiek.
Net als in het fimpje was ik sinds enkele jaren ervan overtuigd dat mijn lage rugklachten niet voort kwamen uit een zwakte van de multifidi maar eerder uit een overactieve (overspannen) toestand van deze spieren. Ik heb tijdens de behandelingen die ik nu al enige tijd onderga geen specifieke core oefeningen gedaan omdat ik het idee had dat deze spier in deze toestand niet te trainen is.

Voordat ik ruim een jaar geleden wederom een terugval in lage rugklachten kreeg was ik wel zeer actief met statische core oefeningen bezig. Dit kan een bijdrage hebben geleverd aan het verder overspannen van deze lage rug spieren.

Het onderzoek maakt duidelijk dat afwijkingen in motor patronen en timing ontstaan vanwege pijnklachten. Aan de linker zijde van mijn ruggenwervel (t.p.v. L5 en SI gewricht) zitten momenteel nog wat triggerpoints waardoor deze afwijking te verklaren is. Zoals ik in mijn trainingslog heb aangegeven zal ik het niet moeten zoeken in het trainen van statische oefeningen maar in dynamische oefeningen (bewegingen). Ik ga een aantal dynamische bewegingen die in functional patterns aan de orde komen toevoegen aan mijn trainingen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik hierboven aangaf heb ik een maand geleden de boel volledig omgegooid. De berichten van Gymz hebben me aan het denken gezet, dat ik de oplossing voor mijn probleem niet zou vinden in de trainingen die ik voorheen ook zonder succes deed. Geen statische core oefeningen maar dynamische oefeningen met veel drie-dimensionale rotatie bewegingen. Ik heb zoals ik aangaf niet enkel een paar oefeningen aan mijn training toegevoegd maar ben volledig gestopt met de krachttrainingen die ik voorheen deed en aan de slag gegaan met een totaal andere manier trainen. Ik ben begonnen met functional patterns, intu-flow en het trainen met clubbells. Ook behandeld mijn huidige fysio om de twee weken mijn lage rug met dry-needling. Het afgelopen half jaar waren wij daar al actief mee bezig geweest.

In deze relatief korte periode (1 maand) is het probleem volledig opgelost. Niet alleen vuren nu de diepe lage rugspieren (multifidi etc) direct aan (geen afwijking meer links/rechts) ook is de spiermassa aan de linker zijde aanzienlijk toegenomen. Verschil in volume is nog wel merkbaar maar dat zal over een aantal weken weer in balans zijn verwacht ik. Voor ik dit topic aanmaakte had ik nooit gedacht dat de oplossing voor dit probleem buiten de reguliere krachtoefeningen gevonden kon worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Gymz
Ben weer een maand verder met mijn aangepaste trainingen en ik boek steeds meer vorderingen. Zoals ik eerder aangaf merk ik geen verschil meer in het aanvuren van de diepe lage rugspieren maar ook het verschil in spiermassa (links/rechts) is nu niet meer waarneembaar. Ondanks dat ik geen deadlifts meer doe (momenteel alleen lichte suitcase deadlifts) zijn ook de erectors spinae in spiermassa toegenomen. Merk ook dat ik meer stabiliteit en controle heb over mijn bewegingen bij mijn huidige trainingen.
 
The Benefits of Bridging. There is a solution—an ultimate solution—to this neglect. Bridging. Bridging is a simple technique—you just arch your back off the floor by pushing up with your limbs—but if you bridge regularly you can eliminate the host of back problems associated with abuse of the human body. Unfortunately, this medicine is needed now more than ever. Human beings are at a spinal disadvantage to begin with; standing on two feet was the worst move our species ever made. Animals on all-fours rarely suffer spinal problems because they have to lean back frequently just to gain height. Unfortunately modern culture compounds this inherent disadvantage. The average person today leads a life which involves both disuseandmisuse of the spine. They spend their days doing repetitive jobs slumped in front of computer screens or over desks with terrible posture which misaligns their spinal column; then they go home and slouch on the sofa in front of the tube. As a result, civilians are suffering more back problems and ever, and people are now getting disc degeneration in their thirties.

Ik geloof niet dat dit wetenschappelijk onderbouwd is dus zal het wel afgeschreven worden als flauwekul, maar complexe problemen hoeven niet altijd complexe oplossingen te hebben, dus misschien heb je hier wat aan ? Je kan met een bridge progressie delen in je rug activeren en versterken die je met een deadlift nooit echt aanspreekt.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat fysiotherapeuten hiervan vinden. Het gaat hier dan om een yoga bridge hold, maar dan dynamisch en een progressie model. Steeds meer atheleten en trainers passen dit toe, om de dieper gelegen weke delen langs de wervelkolom te versterken, en hun postuur te verbeteren.

bron is Paul 'Coach' Wade
 
Je kan met een bridge progressie delen in je rug activeren en versterken die je met een deadlift nooit echt aanspreekt.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat fysiotherapeuten hiervan vinden. Het gaat hier dan om een yoga bridge hold, maar dan dynamisch en een progressie model. Steeds meer atheleten en trainers passen dit toe, om de dieper gelegen weke delen langs de wervelkolom te versterken, en hun postuur te verbeteren.

Welke dieper gelegen weke delen die je bij deadlift niet aanspreekt ga je dan met bridge wel versterken?
 
Welke dieper gelegen weke delen die je bij deadlift niet aanspreekt ga je dan met bridge wel versterken?
Alles wat langs je ruggengraat loopt, vanuit je kuiten tot bovenin je nek, van je schouders tot in je polsen. In het begin voelt dit aan alsof je een heel nieuw deel van je lichaam aanspreekt met name in de onderrug, weet ook niet hoe het verder te verwoorden.

UnCompress; ja ik heb het hele topic zelfs gelezen, had er niet van gehoord en vind het interessant, en dacht misschien heeft hij iets hieraan om problemen te voorkomen. Het was bedoeld als suggestie
 
Alles wat langs je ruggengraat loopt, vanuit je kuiten tot bovenin je nek, van je schouders tot in je polsen. In het begin voelt dit aan alsof je een heel nieuw deel van je lichaam aanspreekt met name in de onderrug, weet ook niet hoe het verder te verwoorden.

UnCompress; ja ik heb het hele topic zelfs gelezen, had er niet van gehoord en vind het interessant, en dacht misschien heeft hij iets hieraan om problemen te voorkomen. Het was bedoeld als suggestie
Wat bedoel je met alles? Graag even een specifieke spiergroep, dan kunnen wij fysiotherapeuten iets meer met jouw mening en die van de atleten en trainers.
Dat veel trainers en atleten iets toepassen betekent niet altijd dat het werkt, kijk maar naar kinesiotape en cupping.
 
Waar haal je vandaan dat cupping niet zou werken? Cupping is een zeer effectieve methode om het bindweefsel en spanning in de spieren los te krijgen. Het werkt in veel gevallen zelfs beter dan drukpunt massage (deeptissue) bij triggerpoints.
Vorige week nog heftige triggerpoints in mijn levator en kreeg deze zelf niet weg. Dan maar de tijd uitzitten tot het nieuwe bezoek bij mijn fysio en dry-needlen. Toch maar cupping gedaan en dan met name het stropen van de huid met een cupping glas en weg was de spanning en verdikking in de spier. Fysio kon niet eens meer wat vinden op de plek enkele dagen later.

Helaas lukt dat niet bij elke triggerpoint, met name de hardnekkige en diep gelegen of triggerpoints die ontstaan door triggerpoints elders in het lichaam, te verwijderen met deze methode maar het bindweefsel krijg je er goed mee los na meerdere behandelingen.
 
Waar haal je vandaan dat cupping niet zou werken? Cupping is een zeer effectieve methode om het bindweefsel en spanning in de spieren los te krijgen. Het werkt in veel gevallen zelfs beter dan drukpunt massage (deeptissue) bij triggerpoints.
Vorige week nog heftige triggerpoints in mijn levator en kreeg deze zelf niet weg. Dan maar de tijd uitzitten tot het nieuwe bezoek bij mijn fysio en dry-needlen. Toch maar cupping gedaan en dan met name het stropen van de huid met een cupping glas en weg was de spanning en verdikking in de spier. Fysio kon niet eens meer wat vinden op de plek enkele dagen later.

Helaas lukt dat niet bij elke triggerpoint, met name de hardnekkige en diep gelegen of triggerpoints die ontstaan door triggerpoints elders in het lichaam, te verwijderen met deze methode maar het bindweefsel krijg je er goed mee los na meerdere behandelingen.
Dat het voor je "helpt" zou best kunnen, dat het echter "werkt" durf ik te betwijfelen. Als pseudo-wetenschappelijke interventie zal de placebowerking hier hoog zijn.
De bewijslast ligt deze keer eigenlijk bij jou om iets aan te tonen, niet zo zeer bij mij. Ik kijk dus uit naar je dubbel geblindeerde bewijsvorming.:)
Tot die tijd hier een onderzoekje waarin sham-cupping niet verschillend is ten opzichte van cupping therapie. (Efficacy of cupping therapy in patients with the fibromyalgia syndrome-a randomised placebo controlled trial)

P.s.: de schadelijke invloeden van cupping zijn ook bekend, op basis van een risk-benefit zou cupping naar mijn mening dan ook niet echt een therapie zijn die thuishoort in de westerse geneeswijzen.
(SAGE Journals: Your gateway to world-class journal research
[Link niet meer beschikbaar])
 
Wat bedoel je met alles? Graag even een specifieke spiergroep, dan kunnen wij fysiotherapeuten iets meer met jouw mening en die van de atleten en trainers.
Dat veel trainers en atleten iets toepassen betekent niet altijd dat het werkt, kijk maar naar kinesiotape en cupping.

Daar heb je gelijk in.
De specifieke spiergroep is de rug in haar geheel, primaire beweger de erector spinae, andere spiergroepen zijn de armen en benen, met deze druk je jezelf van de grond. De bovenrug en schoudergordel moeten dus ook hard werken om de positie te behouden. Verder krijgt door de houding die je aanneemt de voorzijde van het lichaam, borst, abs, quads, hip flexors, een maximale rek. (zie yoga wheel voor beeldvorming)
De houding die je tijdens de oefening aanneemt is ook behoorlijk tegengesteld aan de moderne 'bureau houding' in theorie zou dan het kraakbeen in je wervelkolom, tijdens de oefening, meer synoviaal vloeistof toegestuurd moeten krijgen. ALS dat zo is........................

Ik quote uit Convict Conditioning (kost 10 euro)
Een typisch geval van proberen en aan de hand van biofeedback bepalen of het werkt (wilt niet zeggen dat het werkt)

The average person today leads a life which involves both disuse and misuse of the spine. They spend their days doing repetitive jobs slumped in front of computer screens or over desks with terrible posture which misaligns their spinal column; then they go home and slouch on the sofa in front of the tube. As a result, civilians are suffering more back problems and ever, and people are now getting disc degeneration in their thirties.
Bridging—even just once per week—prevents all these problems. It realigns the vertebrae into the correct position, and strengthens the deep muscles of the back responsible for proper posture. Even the bones become stronger over time, with the practice of the bridge. The discs in your back are made of cartilage, and like all cartilage, they have very little blood flow. Instead, they receive their nutrition from liquid in the joints, called synovial fluid. Because it’s not associated with the circulation, fresh fluid can only reach the joints when those joints move around. Bridging removes waste and sends plenty of nutritious fluid to the discs, healing them, preventing degeneration and ensuring maximal health. Strong spinal muscles can reduce the likelihood of slipped discs, and even help fix the condition.
Aside from the above benefits, bridging will make all your athletic movements more powerful. Bridging is the ultimate exercise for the spinal muscles. But as well as being the primary exercise for the erector spinae, bridging develops practically every other muscle in the body. The arms and legs get work in pressing the body away from the ground, and the shoulder girdle and upper back get a fantastic workout in the process, too. The entire front side of the body—usually stubbornly tight in male athletes—gets a maximum stretch. Areas which particularly benefit are the knees, quadriceps, hip flexors, abdominals and chest. The unique overheadand-back movement during bridging removes calcium deposits in the shoulders and makes the torso very supple.

Vergis je niet ik ben dol op wetenschap,. Alleen het is niet alles omvattend, omdat er vaak alleen onderzoek gedaan wordt naar dingen waar geld aan te verdienen valt. Daarom is het soms de moeite om verder te kijken dan dat. De bridge (wheel) is veel ouder dan moderne therapie, dus mijn 'mening' erover is niet relevant.
 
Even los van alle persoonlijke ervaringen: dat artikel van Lederman is behoorlijk interessant. Met name de gedachte dat de assessorische spieren zelden meer dan 5-15% van hun kracht leveren, ook bij klachtenvrije personen, en dat niet zo zeer kracht maar mogelijk recruitement of timing van deze spieren een belangrijker issue is.
Ik ga hiermee iets proberen te doen :)
 
Dat het voor je "helpt" zou best kunnen, dat het echter "werkt" durf ik te betwijfelen. Als pseudo-wetenschappelijke interventie zal de placebowerking hier hoog zijn.
De bewijslast ligt deze keer eigenlijk bij jou om iets aan te tonen, niet zo zeer bij mij. Ik kijk dus uit naar je dubbel geblindeerde bewijsvorming.:)
Tot die tijd hier een onderzoekje waarin sham-cupping niet verschillend is ten opzichte van cupping therapie. (Efficacy of cupping therapy in patients with the fibromyalgia syndrome-a randomised placebo controlled trial)

P.s.: de schadelijke invloeden van cupping zijn ook bekend, op basis van een risk-benefit zou cupping naar mijn mening dan ook niet echt een therapie zijn die thuishoort in de westerse geneeswijzen.
(SAGE Journals: Your gateway to world-class journal research
[Link niet meer beschikbaar])
Toch jammer dit antwoord, had dit niet verwacht van een fysio die weet hoe lastig het is in de medische wereld om van negatieve stigma's af te komen.
Dry-needling bijvoorbeeld bestond een paar decennia geleden niet eens en in de medische wereld werd deze behandel methode in het begin op dezelfde wijze aan de kant geschoven met allerlei placebo verklaringen. Sterker nog zelf heden ten dagen wordt dry-needling niet serieus genomen in de medische wereld. Neem een kijkje op de website van die vreselijke vereniging tegen kwakzalverij en ze nemen deze techniek flink op de korrel. Genoeg medici die het standpunt hebben de praktijken van fysio's niet serieus te nemen. Geen enkele academische discipline richt zich specifiek op spieren, wel organen, zenuwstelsel en de huid maar geen spieren terwijl spiermassa misschien wel het grootste onderdeel van ons lichaam is.

De gevallen waarin patiënten operaties ondergaan aan bijvoorbeeld hun hart of een carpaal tunnel syndroom en geen resultaat krijgen zijn alom bekend. Blijkt in veel gevallen dat het triggerpoints in de spieren zijn die ervoor zorgen dat het hart negatief beïnvloed werd en bij het verwijderen waren de problemen verholpen, idem bij de onderarm.

Het werken met naalden komt vanuit de accupunctuur welke niet thuis hoort in westerse geneeswijzen en zie wat het ons toch heeft gebracht. Als fysio's de dry-needling techniek niet onder hun hoeden hadden genomen en alleen amateur behandelaars hiermee aan de slag waren gegaan dan hadden patiënten nu geen profijt gehad van deze fantastische behandelmethode. Zo kijk ik ook tegen cupping en daarom vind ik het ook jammer dat je zo'n foto plaatst.

Cupping is behandelmethode die zeker werkt maar helaas zie wederom amateur behandelaars ermee werken. Cupping waarbij een cupping glas op je huid wordt gezet voor 15 of 20 minuten werkt inderdaad niet of nauwelijks. Ik sprak over een andere techniek die wel werkt namelijk het stropen van de huid. Je zet een glas op de huid en verplaatst deze in stroken over je rug. Je trekt daarmee je bindweefsel los en is daardoor ook te vergelijken met een bindweefsel massage. Het is echt fascinerend om te zien hoe het werkt. Zonder je lichaam te onderzoeken zie je met deze techniek direct waar je verklevingen in je fasci hebt zitten. De cup glijdt heel soepel over je huid waar geen verklevingen zitten maar zodra je een probleem gebied tegenkomt is de cup bijna niet meer te verplaatsen en de patiënt voelt direct de weerstand in het bindweefsel. De huid reageert ook heel anders, bij gezond bindweefsel blijft de huid licht van kleur maar bij verklevingen wordt deze direct rood. Een tijdje de huid blijven stropen in dit gebied en je voelt dat de weerstand minder wordt de patiënt merkt ook dat de spanning afneemt.

Ik heb zelf een setje gekocht en was heel sceptisch maar wilde het eens proberen. Het cuppen waarbij je het glas vast zet en daar minuten laat zitten werkt imo nauwelijks maar de techniek die ik zojuist besprak had tot mijn verbazing een ander effect. Dan kun je volgens mij niet meer spreken van placebo functie want ik geloofde er voorheen niet in en in de traditionele Chinese techniek geloof ik nog steeds niet.
Ook de claims die sommige mensen maken dat het kanker zou genezen of je bloed zou zuiveren (wet cupping) helpt natuurlijk niet om van een negatief stigma af te komen. Dit is natuurlijk de grootste onzin.

Nog een voordeel van het stropen van de huid met een cupping glas is dat je geen bloeduitstortingen krijgt omdat het glas constant in beweging is. De huid wordt wat rood maar dat trekt ook zo weer weg.
 
Even los van alle persoonlijke ervaringen: dat artikel van Lederman is behoorlijk interessant. Met name de gedachte dat de assessorische spieren zelden meer dan 5-15% van hun kracht leveren, ook bij klachtenvrije personen, en dat niet zo zeer kracht maar mogelijk recruitement of timing van deze spieren een belangrijker issue is.
Ik ga hiermee iets proberen te doen :)
Kijk jij hebt het helemaal gegrepen. De manier waarop we trainen staat het goed functioneren van deze stabiliserende spieren vaak in de weg. Het onvermogen de spier te ontspannen leidt eerder tot stabiliteit problemen dan spieren die te slap zouden zijn. En dan met z'n allen planken we ons suf en trainen we ons lichaam zo rigide en stijf dat we juist problemen krijgen.

Meer aandacht steken in het ontspannen van ons lichaam of de overgang tussen spanning en ontspanning trainen zal veel functioneler zijn.
 
Dat het voor je "helpt" zou best kunnen, dat het echter "werkt" durf ik te betwijfelen. Als pseudo-wetenschappelijke interventie zal de placebowerking hier hoog zijn.
De bewijslast om aan te tonen dat het werkt ligt eigenlijk bij jou, niet zo zeer bij mij. Ik kijk uit naar je dubbel geblindeerde bewijsvorming.:)
Toch jammer dit antwoord, had dit niet verwacht van een fysio die weet hoe lastig het is in de medische wereld om van negatieve stigma's af te komen.

Dry-needling bijvoorbeeld bestond een paar decennia geleden niet eens en in de medische wereld werd deze behandel methode in het begin op dezelfde wijze aan de kant geschoven met allerlei placebo verklaringen. Sterker nog zelf heden ten dagen wordt dry-needling niet serieus genomen in de medische wereld. Neem een kijkje op de website van die vreselijke vereniging tegen kwakzalverij en ze nemen deze techniek flink op de korrel. Genoeg medici die het standpunt hebben de praktijken van fysio's niet serieus te nemen. Geen enkele academische discipline richt zich specifiek op spieren, wel organen, zenuwstelsel en de huid maar geen spieren terwijl spiermassa misschien wel het grootste onderdeel van ons lichaam is.

De gevallen waarin patiënten operaties ondergaan aan bijvoorbeeld hun hart of een carpaal tunnel syndroom en geen resultaat krijgen zijn alom bekend. Blijkt in veel gevallen dat het triggerpoints in de spieren zijn die ervoor zorgen dat het hart negatief beïnvloed werd en bij het verwijderen waren de problemen verholpen, idem bij de onderarm.

Het werken met naalden komt vanuit de accupunctuur welke niet thuis hoort in westerse geneeswijzen en zie wat het ons toch heeft gebracht. Als fysio's de dry-needling techniek niet onder hun hoeden hadden genomen en alleen amateur behandelaars hiermee aan de slag waren gegaan dan hadden patiënten nu geen profijt gehad van deze fantastische behandelmethode. Zo kijk ik ook tegen cupping en daarom vind ik het ook jammer dat je zo'n foto plaatst.

Cupping is behandelmethode die zeker werkt maar helaas zie wederom amateur behandelaars ermee werken. Cupping waarbij een cupping glas op je huid wordt gezet voor 15 of 20 minuten werkt inderdaad niet of nauwelijks. Ik sprak over een andere techniek die wel werkt namelijk het stropen van de huid. Je zet een glas op de huid en verplaatst deze in stroken over je rug. Je trekt daarmee je bindweefsel los en is daardoor ook te vergelijken met een bindweefsel massage. Het is echt fascinerend om te zien hoe het werkt. Zonder je lichaam te onderzoeken zie je met deze techniek direct waar je verklevingen in je fasci hebt zitten. De cup glijdt heel soepel over je huid waar geen verklevingen zitten maar zodra je een probleem gebied tegenkomt is de cup bijna niet meer te verplaatsen en de patiënt voelt direct de weerstand in het bindweefsel. De huid reageert ook heel anders, bij gezond bindweefsel blijft de huid licht van kleur maar bij verklevingen wordt deze direct rood. Een tijdje de huid blijven stropen in dit gebied en je voelt dat de weerstand minder wordt de patiënt merkt ook dat de spanning afneemt.

Ik heb zelf een setje gekocht en was heel sceptisch maar wilde het eens proberen. Het cuppen waarbij je het glas vast zet en daar minuten laat zitten werkt imo nauwelijks maar de techniek die ik zojuist besprak had tot mijn verbazing een ander effect. Dan kun je volgens mij niet meer spreken van placebo functie want ik geloofde er voorheen niet in en in de traditionele Chinese techniek geloof ik nog steeds niet.
Ook de claims die sommige mensen maken dat het kanker zou genezen of je bloed zou zuiveren (wet cupping) helpt natuurlijk niet om van een negatief stigma af te komen. Dit is natuurlijk de grootste onzin.

Nog een voordeel van het stropen van de huid met een cupping glas is dat je geen bloeduitstortingen krijgt omdat het glas constant in beweging is. De huid wordt wat rood maar dat trekt ook zo weer weg.

Weet je, we verpesten het voor ons zelf. Ik hoor bijna wekelijks van artsen en patienten hoe ineffectief ze fysiotherapie vinden. Lees eens rond voor de grap op dit forum, personen die al 5! verschillende fysio's hebben gehad is geen uitzondering. Als ik eerlijk ben dan geef ik de artsen en patienten nog gelijk ook dat ze ontevreden zijn over fysiotherapeuten!

Vroeger konden we er niets aan doen dat onze behandeling niet goed was, de evidence was er niet altijd of voor weinigen toegankelijk. Echter is deze er nu wel voor veel aandoeningen en voor ons allen vaak toegankelijk, dus nu is dit geen excuus meer. Én nog behandelen de meeste fysiotherapeuten nauwelijks volgens de evidentie, zo handelt meer dan de helft van de fysiotherapeuten NIET volgens de richtlijnen (http://i67.tinypic.com/1zf75hx.jpg). Dit is dramatisch slecht als je het vergelijkt met andere zorgverleners terwijl het de hoogste mate is van evidentie en goed toegankelijk.
evidence-hierarchy-pyramid.png


Laag in deze piramide komt pas het mechanistisch redeneren, eigenlijk pas wanneer evidence er niet is.

Als we kijken naar het cuppen dan is hier daarentegen wel wetenschappelijk onderzoek gedaan, waarbij niet de amateurs in de onderzoeken hebben deelgenomen als behandelaar. Althans, daar ga ik van uit.

Als we serieuser genomen willen worden als beroepsgroep, laat ons dan maar eerst eens de wetenschappelijke informatie in de praktijk brengen en ons meer richten via onderstaande piramide. Dan hebben we denk ik meer effect en helpen we de patient beter.(en krijgen we misschien ook nog eens een beter tarief:p)

C2CvPqxW8AAcrgx.jpg


We hebben echt een mooi beroep en kunnen echt wat toevoegen, maar er moet wel iets veranderen.

p.s.: volgens mij heb je een cursus gedaan van het cuppen is het niet? Dan moet het niet bepaald moeilijk voor je zijn denk ik om met wat goede onderzoekjes om te bewijzen dat het werkt toch? Als je deze hebt kun je toch een stuk schrijven aan de de vereniging voor kwakzalverij? De Nationale Vereniging voor Manuele Therapie heeft dit ook eens gedaan.

p.s.2: foto verwijderd van het cuppen en mijn excuses
 
Laatst bewerkt:
Haha nee dankje doe het alleen op mezelf waar ik bij kan komen en bij mijn vrouw en zij bij mij. Ik ben een ervaringsdeskundige. :D
Ik ben er ook niet zelf op gekomen zag een filmpje van een behandelaar (weet niet welk beroep) op youtube die aangaf dat cupping niet werkte echter een techniek wel. Meteen eens geprobeerd daarna.

Het is zeker een mooi beroep maar het is jammer dat er zo weinig aandacht vanuit de academie is voor deze problematiek. Zal ook met belangen vanuit de farmaceutische industrie te maken hebben. Die willen niet dat fysiotherapeuten patiënten succesvol van hun klachten afhelpen. Wie koopt dan nog pijnstillers?
 
Back
Naar boven