MuscleMeat

Vetpercentage meten

Bezoekers in dit topic

Hawkery

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
8 jun 2009
Berichten
126
Waardering
5
Lengte
1m71
Massa
70kg
Vetpercentage
15%
Hey allemaal,

Ik heb zo'n caliper gekocht om mijn vetpercentage te meten.
Hierbij zit zo'n instructieblad hoe je het moet meten en daar staat een 3punt meting op
Via die meting kom ik op 14%
(edit: instructieblad komt volledig overeen met [Link niet meer beschikbaar])

Nu heb ik op YouTube een 4punt meting gevonden en dan kom ik op 19%

Ik heb het meten wel zelf gedaan, want men vrouwtje is nog niet thuis, dus ik weet dat ik misschien beter even op haar wacht voor een exactere meting...

maar is het normaal dat er zo'n groot verschil is en wat is volgens jullie de beste meting?
(ik ga er trouwens vanuit dat er hier op het forum een onderwerp over bestaat, maar ik kan het niet vinden, ook niet met de zoek functie...)
 
Een huidplooimeting laat je doen door een professional. Meeste personal trainers in sportscholen doen het voor gratis. Dan is nog maar de vraag of ze het goed doen.

Om inhoudelijk te reageren, het kan zo zijn dat je misschien bij je 2e meting op een andere punt zat waar je vetpercentage wat hoger is.
Bij de een wordt er meer vet opgeslagen op de benen, en bij de ander op buik.

Zou je even specifiek willen aangeven welke punten je hebt gemeten?
Waar denk je zelf dat het meeste vet zit?
Wat schat jij jezelf in qua vetpercentage?
Wat schatten andere jou in?

Misschien even een foto plaatsen zodat we het zelf kunnen beoordelen.
 
Zou je even specifiek willen aangeven welke punten je hebt gemeten?.
Mjah ik sport bij basicfit en die hebben daar zeker geen verstand van... kan wel eens vragen aan die personal trainer die daar rond loopt.
Bij mij zit het vet zeker op mijn buik, op alle andere punten zit ik echt laag (als ik vergelijk met de YouTubers die het doen en rond de 10% zitten)
Meet punten:
4punt meting: biceps, triceps, rug (onder schouder vleugeltje) en buik (boven heup botje)
3punt meting: borst (ter hoogte van waar de arm begint), buik (een paar cm naast de navel) en bovenbeen (ongeveer in midden tussen knie en heup)
Heb men vrouw het laten doen bij me en ik kwam weer hetzelfde uit als voordien 14% en 19%.
Foto's neem ik liever als ik wat meer afgetraind ben ;-)
 
Ik snap dat je liever foto's neemt als je afgetraind bent, maar zo kunnen wij je ook weinig helpen bij het schatten van je vetpercentage.
Onthoud dat we hier niet zijn om iemands fysiek of voortgang te bekritiseren. We zijn allemaal ergens begonnen en echt niet met 90kg en 8% vet geboren ;)
 
Deze ochtend nog eens gemeten en nu kom ik met de 4punt meting uit op 17.7, wat volgens mij wel correct kan zijn.
Triceps: 4mm / Biceps: 2mm / Subscapula: 20mm / Suprailiac: 20mm (http://www.brianmac.co.uk/fatcent.htm)

En ook een foto toegevoegd

20160811_104954-01.jpeg
 
ik denk dat de waarheid tussen de 14 en 19 ligt :P
 
Ja onder de 14% zal het zeker niet zijn :D
 
Je zit tussen 15/17%.
 
Zo lang je geen dexa scan doet om je vp te bepalen blijft in mijn ogen de foutmarge aanzienlijk. Dit betekend niet dat een 3/4 punts meting nutteloos is, al moet je hem dan laten doen door een persoon die weet wat hij/zij doet, je het met dezelfde omstandigheden doet (zelfde tijdstip, niet ene keer voor en dan een keer na een training, etc.) en je kunt het dan prima gebruiken om progress te tracken. Overigens zal een goede meting met tang geen 5% afwijken itt de oh zo professionele weegschalen die men in de gym vaak gebruikt :p
 
In principe is het exact bepalen van je vet % niet helemaal nodig.
Wel is het heel handig om het te gebruiken als richtlijn zodat je progressie goed kan bijhouden.

Weegschaal ,meetlint , vet caliper.

Smorgens na de drol en op lege maag ga je op de weegschaal staan , daarna meet je nek en buikomtrek.
Dan ga je met de caliper aan het werk. 2maal meten op 7plaatsen en je krijgt dan een mooie richtlijn .Zodoende kan je bepalen welke richting je uit wil
 
Dichterbij de 20 dan 10 %
 
Back
Naar boven